Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sjolvir schreef:Niobe schreef:Joh, net zoals altijd zijn er mensen die er een onwijze groot issue van maken en er zijn mensen die er zich geen ruk van aantrekken. De voorzichtigen zullen het altijd winnen. De niet-voorzichtigen moeten maar geluk hebben..
Nee hoor, de voorzichtigen kunnen te lijden hebben van de we trekken ons er geen ruk-van-aaners.
Als die op dezelfde stal staan.
Als die eerst iets gaan doen met hun of andere paarden en dan iets met die van jou.
Dan heb je het als voorzichtige wel voorzichtig gedaan, maar heb je wel heel veel pech!
Vorig jaar hier de verdenking droes (doorgaans niet dodelijk, wel heel vervelend)
en ja hoor! Er waren zat onvoorzichtigen die ondanks de regels er om heen wouden.
En aantal die het wachten ondertussen zat was en als het 2 dagen langer had geduurd gewoon
op stap waren gegaan naar de verdenkingshaard.
En daar staat mijn paard dan "naast".
setteke schreef:JoyCiej007 schreef:Toch kan ik het best begrijpen dat mensen in niet direct besmette gebieden nog best op buitenrit gaan;
Zijn die er dan? Heb je dit topic gelezen? Wil je dat risico lopen?
setteke schreef:Flimmie schreef:oke,, Maar is op de wei ook al kans op besmetting? Als er 6 andere pony`s bij in staan?
Als iedereen gewoon thuis blijft niet, dan heb je geen kans op passerende paarden langs je wei.
De andere pony's die er bij staan maken niet uit.
setteke schreef:lillytjuh schreef:Rhinopneumie is een ademhalingsvirus, infectie gebeurt dus door inhalatie of door contact met besmette dieren. Het virus kan slechts over korte afstand door de lucht spreiden, dit in tegenstelling tot het griepvirus. Het kan wel overgedragen worden door de mens of materiaal (staldeur, stro).
Een scheet is dus mogelijk, korte afstand
beauisvancie schreef:Wat als er poep van een besmet paard ligt en jou paard loopt er doorheen?
JoyCiej007 schreef:beauisvancie schreef:Wat als er poep van een besmet paard ligt en jou paard loopt er doorheen?
Mensen lezen echt niet![]()
Besmetting gaat via de luchtwegen; hoesten/proesten/slijm/snot etc. etc. NIET VIA ONTLASTING!
Dus enige risico wat je loopt als jij met je paard op buitenrit gaat, is dat het éne paard bij het andere paard in het gezicht briest/proest/hoest.
Nou laat ik mijn pony al niet zo dicht bij anderen komen, want dan slaat ze ze helemaal lens.
JoyCiej007 schreef:Is niet speciaal naar jou gericht, maar in het algemeen.
Iedereen moet héel voorzichtig zijn en ook vooral geen paarden naar andere stallen gaan brengen en weet ik veel.
Maar een buitenritje, op plekken waar het geen gigantische paardendrukte is, kan écht geen kwaad. Vind je op heel inet, zeggen alle DA's op hun site's....... alleen Bokt maakt het dan soms nét iets paniekeriger dan het is.....
setteke schreef:Voor jou dus, jij doet alles wat mogelijk is om niet besmet te worden. Maar leuk advies voor alle andere bokkertjes, gewoon gaan, pech als je tegenligger op buitenrit precies briest/proest/hoest in je paard zijn gezicht. Ach, maakt het uit, gezellig virus mee naar stal.
Zo gaat het dus, anders kan zo'n virus zich niet verspreiden.
JoyCiej007 schreef:setteke schreef:Voor jou dus, jij doet alles wat mogelijk is om niet besmet te worden. Maar leuk advies voor alle andere bokkertjes, gewoon gaan, pech als je tegenligger op buitenrit precies briest/proest/hoest in je paard zijn gezicht. Ach, maakt het uit, gezellig virus mee naar stal.
Zo gaat het dus, anders kan zo'n virus zich niet verspreiden.
Ja maar op wat voor een afstand passeer je zo'n paard dan wel niet, als het briesen in de buurt van jou paard/pony komt?
Ik weet niet hoor, misschien op smalle paadjes, maar als ik mijn aanspanning netjes helemaal aan de kant parkeer om een ruiter er langs te laten om te passeren, dan hebben ze toch echt geen ruimte om in elkaars gezicht te briesen/proesten.
Daarnaast; dat kan je dus ook voorkomen. Als je dan op buitenrit gaan, andere paarden nóg voorzichtiger (laten) passeren.