Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:55

Het is beter als je gewoon op het terrein blijft; voorzorg :)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:55

Sjolvir schreef:
Niobe schreef:
Joh, net zoals altijd zijn er mensen die er een onwijze groot issue van maken en er zijn mensen die er zich geen ruk van aantrekken. De voorzichtigen zullen het altijd winnen. De niet-voorzichtigen moeten maar geluk hebben..

Nee hoor, de voorzichtigen kunnen te lijden hebben van de we trekken ons er geen ruk-van-aaners.
Als die op dezelfde stal staan.
Als die eerst iets gaan doen met hun of andere paarden en dan iets met die van jou.
Dan heb je het als voorzichtige wel voorzichtig gedaan, maar heb je wel heel veel pech!

Vorig jaar hier de verdenking droes (doorgaans niet dodelijk, wel heel vervelend)
en ja hoor! Er waren zat onvoorzichtigen die ondanks de regels er om heen wouden.
En aantal die het wachten ondertussen zat was en als het 2 dagen langer had geduurd gewoon
op stap waren gegaan naar de verdenkingshaard.
En daar staat mijn paard dan "naast".

Daar heb je gelijk in. Gelukkig zijn er heel veel pensionstallen die hun klanten verbieden weg te gaan en als je weggaat, hoef je ook niet meer terug te komen voorlopig. Als je op een pensionstal staat, waar niet-voorzichtige mensen toch weggaan met hun paard, zou ik toch de eigenaren eens aanspreken...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:56

Flimmie schreef:
Het is inmiddels al 1 uur ,, xD Maar,, Is in het bos rijden wel veilig? Er rijden daar ook best veel andere paarden bij ons

Niet dus. Thuisblijven.

Flimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:56

oke,, Maar is op de wei ook al kans op besmetting? Als er 6 andere pony`s bij in staan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:58

Pff, wordt nu wel wat serieuzer zeg!

De laatste avond van Bathmen te Paard, de Menavond, is dus ook afgelast.
Baalde wel enorm toen ik het hoorde, want leef ieder jaar echt uit naar deze wedstrijd. Maar kan het zeker ook begrijpen en heb alleen maar lof en begrip voor de organisatie.

Mijne staan op een eigen wei, dus gelukkig weinig tot geen contact met vreemde paarden.

Toch kan ik het best begrijpen dat mensen in niet direct besmette gebieden nog best op buitenrit gaan; zolang jij je paard niet dicht in contact met andere paarden brengt, is er niets aan de hand! het gaat nl. niet via de lucht! Een vreemd paard passeer je in het bos toch ook niet met slechts een cm. afstand??? Wedstrijden is anders; dan breng je bewust meer paarden bij elkaar. Hier in het bos kom je sóms een keer een andere ruiter/menner tegen.

Als 't morgen mooi weer is, ga ik dus mooi op rit (kan nergens anders rijden nl.) maar ben zéker voorzichtig ivm. mensen die aan de wei willen aaien of iets. Verder komen ze niet in contact met vreemde paarden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:59

Flimmie schreef:
oke,, Maar is op de wei ook al kans op besmetting? Als er 6 andere pony`s bij in staan?

Als iedereen gewoon thuis blijft niet, dan heb je geen kans op passerende paarden langs je wei.
De andere pony's die er bij staan maken niet uit.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:01

JoyCiej007 schreef:
Toch kan ik het best begrijpen dat mensen in niet direct besmette gebieden nog best op buitenrit gaan;

Zijn die er dan? Heb je dit topic gelezen? Wil je dat risico lopen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:07

setteke schreef:
JoyCiej007 schreef:
Toch kan ik het best begrijpen dat mensen in niet direct besmette gebieden nog best op buitenrit gaan;

Zijn die er dan? Heb je dit topic gelezen? Wil je dat risico lopen?

topic gelezen.

Wedstrijd: niet doen (veel paarden op beperkte ruimte).
naar andere stallen: niet doen

Buitenrijden: virus verspreidt zich NIET via de lucht, enkel van paard-paard of paard-mens-paard. Enige risico wat je op buitenrit loopt in 't bos is dat éne paard in gezicht andere paard proest. Nou dan moet je elkaar wel heel raar en smal passeren.

Daarbij kom ik hier bijna nooit andere ruiters/menners tegen.

tuurlijk moet iedereen goed op z'n hoede zijn en maatregelen nemen, maar zúlke paniek zaaien is ook weer nergens voor nodig. DA's zeggen ook dat je prima op buitenrit kan. laat ze alleen niet neuzen met andere paarden!

Ik ben zeer voorzichtig met mijn dieren, en zeker ook met andermans dieren. Maar om dan meteen te zeggen: geen buitenrit meer, geen rondje wandelen meer, gaat mij te ver.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:08

Wat als er poep van een besmet paard ligt en jou paard loopt er doorheen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:09

setteke schreef:
Flimmie schreef:

Als iedereen gewoon thuis blijft niet, dan heb je geen kans op passerende paarden langs je wei.
De andere pony's die er bij staan maken niet uit.

Die passerende paarden langs de wei zijn geen probleem, mits ze geen direct contact met elkaar hebben!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:11

beauisvancie schreef:

Dan heeft hij vieze hoeven ;)

maar geen Rhino, dat is niet via de hoef over te brengen..

Via luchtwegen, dus hoesten/snuffelen/briesen etc in directe omgeving.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:12

setteke schreef:
lillytjuh schreef:
Rhinopneumie is een ademhalingsvirus, infectie gebeurt dus door inhalatie of door contact met besmette dieren. Het virus kan slechts over korte afstand door de lucht spreiden, dit in tegenstelling tot het griepvirus. Het kan wel overgedragen worden door de mens of materiaal (staldeur, stro).

Een scheet is dus mogelijk, korte afstand :D

Dusss??? Lezen, gebeurt door inhalatie o.a.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:13

beauisvancie schreef:

Mensen lezen echt niet :')

Besmetting gaat via de luchtwegen; hoesten/proesten/slijm/snot etc. etc. NIET VIA ONTLASTING!

Dus enige risico wat je loopt als jij met je paard op buitenrit gaat, is dat het éne paard bij het andere paard in het gezicht briest/proest/hoest.

Nou laat ik mijn pony al niet zo dicht bij anderen komen, want dan slaat ze ze helemaal lens.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:14

Het was gewoon een algemene vraag, sorry dat ik niet alles even goed bijhoud in dit topic :=

xTamay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:16

Ik ga morgen een paar stallen bezoeken, daar is alles nog helemaal veilig, maar toch wil ik het zekere voor eht onzekere nemen en wat vragen. Deze vraag is waarschijlijk al vaak gestelt: als je je kleren gewoon goed wast nadat je bij een andere stal bent geweest, is er dan niks aan de hand?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:17

Is niet speciaal naar jou gericht, maar in het algemeen.
Iedereen moet héel voorzichtig zijn en ook vooral geen paarden naar andere stallen gaan brengen en weet ik veel.

Maar een buitenritje, op plekken waar het geen gigantische paardendrukte is, kan écht geen kwaad. Vind je op heel inet, zeggen alle DA's op hun site's....... alleen Bokt maakt het dan soms nét iets paniekeriger dan het is.....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:17

Zolang er bij mij in de buurt geen officiele gevallen van besmetting zijn,ga ik gewoon lekker met mijn paard naar buiten voor een bosritje/wandeling.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:18

JoyCiej007 schreef:
beauisvancie schreef:

Mensen lezen echt niet :')

Besmetting gaat via de luchtwegen; hoesten/proesten/slijm/snot etc. etc. NIET VIA ONTLASTING!

Dus enige risico wat je loopt als jij met je paard op buitenrit gaat, is dat het éne paard bij het andere paard in het gezicht briest/proest/hoest.

Nou laat ik mijn pony al niet zo dicht bij anderen komen, want dan slaat ze ze helemaal lens.

Voor jou dus, jij doet alles wat mogelijk is om niet besmet te worden. Maar leuk advies voor alle andere bokkertjes, gewoon gaan, pech als je tegenligger op buitenrit precies briest/proest/hoest in je paard zijn gezicht. Ach, maakt het uit, gezellig virus mee naar stal.

Zo gaat het dus, anders kan zo'n virus zich niet verspreiden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:19

JoyCiej007 schreef:
Is niet speciaal naar jou gericht, maar in het algemeen.
Iedereen moet héel voorzichtig zijn en ook vooral geen paarden naar andere stallen gaan brengen en weet ik veel.

Maar een buitenritje, op plekken waar het geen gigantische paardendrukte is, kan écht geen kwaad. Vind je op heel inet, zeggen alle DA's op hun site's....... alleen Bokt maakt het dan soms nét iets paniekeriger dan het is.....

Bokt niet alleen hoor!!!

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:23

Let ook op met alles wat je vastpakt daar, je stapt nl wel weer in je auto (en daarna weer met je schone kleren) enz. Hoop ook dat je niet meerdere stallen op een dag wil gaan "bezoeken"! Nog beter: uitstellen, want je maakt met die bezoekjes niemand blij op dit moment!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:25

setteke schreef:
Voor jou dus, jij doet alles wat mogelijk is om niet besmet te worden. Maar leuk advies voor alle andere bokkertjes, gewoon gaan, pech als je tegenligger op buitenrit precies briest/proest/hoest in je paard zijn gezicht. Ach, maakt het uit, gezellig virus mee naar stal.

Ja maar op wat voor een afstand passeer je zo'n paard dan wel niet, als het briesen in de buurt van jou paard/pony komt?
Ik weet niet hoor, misschien op smalle paadjes, maar als ik mijn aanspanning netjes helemaal aan de kant parkeer om een ruiter er langs te laten om te passeren, dan hebben ze toch echt geen ruimte om in elkaars gezicht te briesen/proesten.

Daarnaast; dat kan je dus ook voorkomen. Als je dan op buitenrit gaan, andere paarden nóg voorzichtiger (laten) passeren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:27

JoyCiej007 schreef:
setteke schreef:

Ja maar op wat voor een afstand passeer je zo'n paard dan wel niet, als het briesen in de buurt van jou paard/pony komt?
Ik weet niet hoor, misschien op smalle paadjes, maar als ik mijn aanspanning netjes helemaal aan de kant parkeer om een ruiter er langs te laten om te passeren, dan hebben ze toch echt geen ruimte om in elkaars gezicht te briesen/proesten.

Daarnaast; dat kan je dus ook voorkomen. Als je dan op buitenrit gaan, andere paarden nóg voorzichtiger (laten) passeren.

Dat is gewoon een beleefheid. Maar wil je tijdens je buitenrit echt dit risico lopen? Daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:32

Niet iedereen neemt het advies van de KNHS serieus. Onderstaand bericht is om 23.30 geplaatst en betreft wedstrijd in Berlicum.

"Dit is de Defenitieve startlijst!!
Ondanks alle bericht gevingen over het Rhinovirus, gaat de wedstrijd gewoon door. Er is hier in de directe omgeving geen enkel geval van Rhino bekend."

Fanniehh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:33

Startgeld is blijkbaar belangrijker dan je verantwoordelijkheid nemen,

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 02:35

Onbegrijpelijk...
Laatst bijgewerkt door setteke op 03-03-12 02:42, in het totaal 1 keer bewerkt