Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Caballos schreef:Afgelopen woensdag begonnen met de abler, zie nu al verbeteringen!
Paard kijkt een stuk blijer en iedere ochtend is ze droog, ze had steeds zweet oksels en borst wat dacht ik bij de cushing hoorde, maar nu na 2 dagen abler is en blijft ze kurk droog.......
Weidebloem schreef:Heb het topic inmiddels aardig doorgeploegd, goed om ervaringen te kunnen lezen. Ik vroeg me af wat jullie voorzorgsmaatregelen zijn als je bv. op concours gaat. De mijne is vaak te gestrest om hooi te eten, helaas. We zijn nooit lang weg, hooguit 3 uurtjes voordat ze weer op stal staat, maar een fijn idee is het niet. Ik zat er nu aan te denken om bietenpulp klaar te maken en mee te nemen, dat neutraliseert in ieder geval de ph waarde van het maagzuur.
Verder vraag ik me af of ze last heeft van maagzweren of niet. Er is eigenlijk niets aan haar te merken, alleen dat ze ongelooflijk kliedert met haar hooi in haar drinkbak en boos is bij het zadelen. Aan het zadel kan het niet liggen, wordt ieder half jaar gecontroleerd en voor haar nieuw gekocht. Nu is het wel een echte merrie, maar ze kan zo boos zijn met zadelen, ze gaat dan ook tanden knarsen. Doet ze overigens ook met het borstellen.
Ben nu met maagcompositum begonnen in de trend van "baat het niet, dan schaad het niet". Merk er nog niet echt iets van, maar wil het minimaal 2wk proberen.
Als ik op pad ga met mijn paard(en) krijgt mijn maagpatient altijd Abler korrels voor dat hij de trailer opgaat. Meestal verdeel ik zijn dagelijkse portie dan een beetje anders. Ook professionals geven omeprazole voor het transport.
Het is een merrie van 510 kilo, krijgt nu verdeeld over drie porsies 13kilo voordroog en beetje C4L+bietenpulp. Ze staat op stro. Vorige stalling kreeg ze erg weinig hooi, waardoor ik zelf 1/3 baal per dag bijvoerde, maar ze bleef mager vandaar dat we verhuisd zijn. Ze is in 2wk flink aangekomen, blijft alleen dus sjaggie met poetsen...
henshem schreef:Een tijdje terug heb ik informatie van een Amerikaanse da gepost over de invloed van omeprazole op de hormoonhuishouding. Het is net als bij ons, je moet soms een afweging maken tussen de voor- en nadelen van medicatie.
Mijn andere paard (niet maagpatient) had van de winter ook een opgeblazen buik. Met Colossan en haylage balancer is hij weer opgeknapt.
Veel sterkte met de zieke paarden!!