Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peet_Paneel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:06

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:12

Ik heb die ook voor mijn maag/darm probleem paard :)

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:14

Ik heb die ook, echter is die vrijwel na een week al helemaal uit elkaar gevallen.. ik had hem dan wel niet in zo'n houder zitten maar opgehangen..
Maar wat likstenen aangaat blijf ik gewoon bij de hymalaya, ik merk er zelf niets van. Maar ik heb dan ook wel een gezond paard..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:44

Afgelopen woensdag begonnen met de abler, zie nu al verbeteringen!
Paard kijkt een stuk blijer en iedere ochtend is ze droog, ze had steeds zweet oksels en borst wat dacht ik bij de cushing hoorde, maar nu na 2 dagen abler is en blijft ze kurk droog.......

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 23:29

Caballos schreef:
Afgelopen woensdag begonnen met de abler, zie nu al verbeteringen!
Paard kijkt een stuk blijer en iedere ochtend is ze droog, ze had steeds zweet oksels en borst wat dacht ik bij de cushing hoorde, maar nu na 2 dagen abler is en blijft ze kurk droog.......

Fijn Caballos!!

Ik heb sinds vorige week vrijdag ook de Abler in huis. Zonder spoedverzending binnen 1 week en 3 dagen in huis!! Wel even 'prutsen' wat het makkelijkste is om het ze goed binnen te krijgen maar ik meng het door een beetje slobber en het gaat er helemaal goed in. Ik neem aan dat dat gewoon mag door de slobber? (Coolstance van Copra)

De ruin gaat goed! Zaterdag zitten we op 6 weken behandelen. Hier heb ik bewust voor gekozen na toch wel vaak te horen dat een maagzweer wel zes weken nodig heeft om helemaal te genezen dus hiervoor gekozen. En daarna elke 10 dagen 1 zakje minder. Hopelijk blijft hij het zo goed doen met afbouwen.
Ik las op de ervaringen van mensen die omeprazol gebruik(t)en, daar werd een aantal keren galbulten als bijwerking genoemd. Ik een foto zoeken hoe dat bij paarden eruit ziet en het lijkt er sterk op de bulten die mijn paard heeft. Hopelijk verdwijnen die gauw weer als ik straks afbouw.
Nu heb ik sinds ik de zakjes in huis heb ook mijn merrie eraan gezet. Die heeft 2 jaar geleden de diagnose van o.a. een maagzweer gekregen in de holistische praktijk in de Bilt en dit is toen behandeld met homeopathische druppen. Maar de klachten (die ik toen niet aan kon linken aan een maagzweer) kwamen toch enigszins weer terug en sindsdien nooit weer ontspannen kunnen rijden. Hopelijk gaan we haar hiermee zien opknappen. Ik ben heel erg benieuwd of dit aanslaat.

Verder wil ik naast de Tryptomag die ik al een tijd aan de ruin geef, de kruiden van Moody Mare toevoegen om op de oorzaak van de maagzweer in te spelen en hem relaxed te houden ;) Tevens zijn deze kruiden goed voor zijn maag.
Ook ben ik echt heel erg wijs met de nieuwe 3 in 1 voerbakken van Natural Feeding. Echt een uitkomst voor vooral de ruin die echt altijd al zijn ruwvoer leuk door zijn box liep. Nu kan ik er voor de hele nacht Duits kruidenhooi erin doen en heeft hij ALTIJD eten. En overdag de slowfeeder in de paddock. Wat een weelde!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 10:52

Die ablerkorrels mogen niet nat worden, dus door slobber doen wordt echt afgeraden. Dan lossen ze nl. op en dat moeten ze pas in de maag/darm gaan doen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:44

Klinkt goed Peet_Paneel!
Sammie; voor zover ik weet is die coating juist zelfs maagsap resistent.

Heeft iemand hier misschien wat zakjes Abprazole (plus) die ik zou kunnen overkopen? Mijn nieuwe bestelling gaat niet op tijd zijn :( En het gaat juist zo goed nu!! Ik kan ze daarna natuurlijk weer terugsturen als ik die van mij heb :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:54

Abler korrels in slobber is niet heel voordelig, doordat korrels inderdaad oplossen(normaal gebeurd dit pas in de maag).

@Hoipiepelloi ik heb nog wel wat abler plus zakjes over, pb me maar even :)

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:13

Ik heb geen Abler plus voor je helaas!

Oké bedankt voor de antwoorden. Dan ga ik het door de vitaminekorrel mengen!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:59

Heb het topic inmiddels aardig doorgeploegd, goed om ervaringen te kunnen lezen. Ik vroeg me af wat jullie voorzorgsmaatregelen zijn als je bv. op concours gaat. De mijne is vaak te gestrest om hooi te eten, helaas. We zijn nooit lang weg, hooguit 3 uurtjes voordat ze weer op stal staat, maar een fijn idee is het niet. Ik zat er nu aan te denken om bietenpulp klaar te maken en mee te nemen, dat neutraliseert in ieder geval de ph waarde van het maagzuur.

Verder vraag ik me af of ze last heeft van maagzweren of niet. Er is eigenlijk niets aan haar te merken, alleen dat ze ongelooflijk kliedert met haar hooi in haar drinkbak en boos is bij het zadelen. Aan het zadel kan het niet liggen, wordt ieder half jaar gecontroleerd en voor haar nieuw gekocht. Nu is het wel een echte merrie, maar ze kan zo boos zijn met zadelen, ze gaat dan ook tanden knarsen. Doet ze overigens ook met het borstellen.

Ben nu met maagcompositum begonnen in de trend van "baat het niet, dan schaad het niet". Merk er nog niet echt iets van, maar wil het minimaal 2wk proberen.

Het is een merrie van 510 kilo, krijgt nu verdeeld over drie porsies 13kilo voordroog en beetje C4L+bietenpulp. Ze staat op stro. Vorige stalling kreeg ze erg weinig hooi, waardoor ik zelf 1/3 baal per dag bijvoerde, maar ze bleef mager vandaar dat we verhuisd zijn. Ze is in 2wk flink aangekomen, blijft alleen dus sjaggie met poetsen...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:44

Weidebloem schreef:
Heb het topic inmiddels aardig doorgeploegd, goed om ervaringen te kunnen lezen. Ik vroeg me af wat jullie voorzorgsmaatregelen zijn als je bv. op concours gaat. De mijne is vaak te gestrest om hooi te eten, helaas. We zijn nooit lang weg, hooguit 3 uurtjes voordat ze weer op stal staat, maar een fijn idee is het niet. Ik zat er nu aan te denken om bietenpulp klaar te maken en mee te nemen, dat neutraliseert in ieder geval de ph waarde van het maagzuur.

Verder vraag ik me af of ze last heeft van maagzweren of niet. Er is eigenlijk niets aan haar te merken, alleen dat ze ongelooflijk kliedert met haar hooi in haar drinkbak en boos is bij het zadelen. Aan het zadel kan het niet liggen, wordt ieder half jaar gecontroleerd en voor haar nieuw gekocht. Nu is het wel een echte merrie, maar ze kan zo boos zijn met zadelen, ze gaat dan ook tanden knarsen. Doet ze overigens ook met het borstellen.

Ben nu met maagcompositum begonnen in de trend van "baat het niet, dan schaad het niet". Merk er nog niet echt iets van, maar wil het minimaal 2wk proberen.
Als ik op pad ga met mijn paard(en) krijgt mijn maagpatient altijd Abler korrels voor dat hij de trailer opgaat. Meestal verdeel ik zijn dagelijkse portie dan een beetje anders. Ook professionals geven omeprazole voor het transport.
Het is een merrie van 510 kilo, krijgt nu verdeeld over drie porsies 13kilo voordroog en beetje C4L+bietenpulp. Ze staat op stro. Vorige stalling kreeg ze erg weinig hooi, waardoor ik zelf 1/3 baal per dag bijvoerde, maar ze bleef mager vandaar dat we verhuisd zijn. Ze is in 2wk flink aangekomen, blijft alleen dus sjaggie met poetsen...

wanneer ik met mijn paard(en) op pad ga, krijgt de maagpatient altijd van tevoren omeprazole via de Abler korrels. Ik verdeel zijn dagelijkse dosis dan iets anders. Ook professionals geven stressgevoelige paarden voor het transport omeprazole maar dan meestal gastrogard.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:19

Luzerne misschien? Wil ze dat wel eten dan?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:26

Iemand ervaring met omeprazol en gaskoliek? De merrie staat nu 7 dagen aan de omeprazol en vandaag opeens koliekerige verschijnselen. Lege maar opgezette buik. Staat nu op de kliniek. Ze houden haar in de gaten en morgen toch een maagscopie. Ik vermoedde dus een maagzweer en daarom gestart met omeprazol maar morgen weet ik het dus zeker of het zo is. Ik hoop echt dat ze een duidelijke diagnose en oorzaak kunnen vinden.. erg geschrokken vandaag. Nooit koliek gehad!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 21:58

Mijn paard heeft dat heel heftig gehad, gaskolieken en maagzweren samen.

(overigens voor de start van omeprazol, de maagzweer werd in allereerste instantie gemist dóór de kolieken)

Toen we er eenmaal achter waren dat hij ook zweren had, werd het iets beter. Maar op ieder minuscuul klein beetje krachtvoer (20 gram, geweekt) blies hij extreem op en dus weer pijn.

Hij heeft meerdere keren een aantal dagen op de kliniek gestaan.

We zijn erg aan het tobben geweest, en wat uiteindelijk echt hielp weet ik nog niet. Hij kreeg iig probiotica spul van audevard, omeprazol en op dat moment ook het hele stal/voerbeleid omgegooid.

En eerlijk is eerlijk, nu ruim een jaar later is het nog niet altijd top. Sterker nog, dik in de omeprazol weer, en hij staat alweer sinds november stil. Ik hoop dat hij met het mooie lenteweer straks weer een fijne lente en zomer heeft (net als afgelopen jaar) En dan moet ik heel hard nadenken of ik nog een winter inga met hem.

Kortom: geen echt positief bericht hier.
In ieder geval sterkte en beterschap. Ik hoop op positievere berichten bij jouw paard.

Ik heb waarschijnlijk nog wel ergens foto's van de opgeblazen buik. Ik ga even kijken.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:14

Die van mij was ook erg opgeblazen, maar dat was vooral door de darmproblemen. Maar dat was dus vóór de omeprazol. Sinds de Speedibeet is dat helemaal weg :)
Met die van mij gaat het trouwens echt super goed sinds jullie advies om toch nog eens 4 zakjes te geven! :) Bedankt!

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:32

Hier ook de combi van koliek en maagzweren in het verleden. Maar nooit koliek als gevolg van de omeprazole.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:33

Ahhh nee Femke_Tweety wat een naar bericht |( en het leek zo goed te gaan, ik hoop echt voor je dat Tweet weer helemaal opknapt :(:) heel veel sterkte en beterschap voor hem

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:57

Dit zijn opgeblazen buik foto's van Tweet van vorig jaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reallife zag je het een stuk beter dan op de fotos. En als je ertegen tikte met je vingers voelde je echt dat er lucht zat

Ik weet niet helemaal hoe een en ander samengehangen heeft bij Tweet.

Ik denk soms wel na over de gevolgen van Omeprazol. Want nog maar 10% aanmaak van maagzuur, betekent automatisch dus ook minder bescherming tegen foute bacteriën etc. De functie van maagzuur is toch grootdeels om ongewenste bacteriën etc onschadelijk te maken.
Dus ik heb me wel eens afgevraagd of het in een enkel geval geen problemen op zou kunnen leveren. Maar je hoort / leest daar eigenlijk nooit iets over.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:59

@vivat: thnx. Ik hoop heel erg dat we het nog trekken tot het mooie weer/vers gras. De kans dat hij dan nog echt bijtrekt is redelijk groot.

Maar nog een winter, ik weet het niet. Hij is niet dramatisch slecht, maar zeker ook niet goed. En hij staat al -ook in de winter- minimaal 7 uur buiten, geen krachtvoer, onbeperkt goed hooi, omeprazol etc.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:32

De tijd zal het leren, ik ken en snap je gevoel, wanneer het genoeg is weet je zelf, je kent Tweety
Maar ik blijf voor je hopen dat je deze beslissing nog niet hoeft te maken.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 00:53

Dank voor de reacties. Die precies dezelfde bolle buik heeft mijn merrie ook.. Morgen weten we meer en hopelijk wordt dan alles duidelijk. Maar ik houd nog steeds rekening met het ergste...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 08:59

Een tijdje terug heb ik informatie van een Amerikaanse da gepost over de invloed van omeprazole op de hormoonhuishouding. Het is net als bij ons, je moet soms een afweging maken tussen de voor- en nadelen van medicatie.
Mijn andere paard (niet maagpatient) had van de winter ook een opgeblazen buik. Met Colossan en haylage balancer is hij weer opgeknapt.
Veel sterkte met de zieke paarden!!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:51

Geen maagzweer hier bij de merrie. Ze gaan nu weer rustig opbouwen met ruwvoer en kijken of het goed blijft gaan. Jullie nog andere tips die ik kan laten onderzoeken? Ze is er nu toch en nu hebben we nog niet een oorzaak..

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:55

Wat waren haar symptomen?

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:00

henshem schreef:
Een tijdje terug heb ik informatie van een Amerikaanse da gepost over de invloed van omeprazole op de hormoonhuishouding. Het is net als bij ons, je moet soms een afweging maken tussen de voor- en nadelen van medicatie.
Mijn andere paard (niet maagpatient) had van de winter ook een opgeblazen buik. Met Colossan en haylage balancer is hij weer opgeknapt.
Veel sterkte met de zieke paarden!!

De merrie had te droge mest en we voeren Duits kruidenhooi. Zou dit dan wel passen? Haylage balancer?