[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:25

Ellende is dat... :n

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:00

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:08

Heel veel sterkte en Beterschap voor jullie paarden toegewenst. Y;(
Hopelijk slaan de medicijnen dit keer goed aan.. ik weet hoe het voelt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:16

Dank je Whild! Je hebt er dus ervaring mee? Nog tips die ja kan delen?

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 07:21

Dank jullie,ze heeft al een tijd op voordroog gestaan en toen hoeste ze ook,dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.Ze heeft sinds zondagnacht niet meer gehoest,maar knijpt wel weer met ademen :(

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:38

Ik moet zelfs mijn voordroog onderdompelen, als dat te droog is dan hebben ze nog last van die schimmelsporen namelijk.

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:45

Het helpt sowieso als je paard zo veel mogelijk buiten staat, liefst natuurlijk 24/7 met schuilstal, stof met vegen en damp met spuitbussen etc zo veel mogelijk vermijden.
En ja, na een aantal oa prednison kuren en dingen als ventipulmin en zelfs twee weken tweemaaldaags 45 minuten met een soort corticosteroïden gestoomd te hebben met een speciale kap op (niet leuk voor mens en dier); waren gelukkig zowel m'n veearts als ik er helemaal klaar mee en zijn we op de kliniek geweest voor bronchoscopie en BALspoeling, wat uiteindelijk naar de oplossing heeft geleid. :)
Dus dat is zeker de overweging waard!
Verder houd ik mijn Tinker heilig in beweging, hij staat nooit meer dan twee dagen stil. Conditie en gezonde elasticiteit behouden is volgens mij hetsleutelwoord, maar er zijn ook veeartsen die dat ontkrachten en zeggen dat ie best eens een week vrij mag. Op dat punt ben ik nog lang niet maar ik voel me er ook niet onprettig bij, ik rij ook graag dus. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:03

Wij houden onze pony ook in beweging, ze wordt 5 dagen per week intensief gereden en in het weekend wedstrijd. Zodoende komt het slijm veel gemakkelijker los. Als dat blijft hangen in de longen is dat weer een bron voor infectie dus bewegen is zeker goed.
Behalve wanneer je pony echt met koorts staat, dan is dat geen optie meer natuurlijk. Maar iedere keer dat ze ziek zijn gaan ze verder achteruit. Dus wij doen er alles aan om de pony in optimale conditie te houden. Ik ben er van overtuigd dat het mis gaat zodra ik haar met pensioen zou sturen...

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:36

Omdat ze een knijpende ademhaling heeft mag ik haar niet rijden zei de veearts.Ik mag wel aan de hand met haar wandelen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:23

Ja zie je wel, mijn veearts zegt ook beweging met mate. Maar zodra ik rustig aan doe met haar gaat ze hoesten. Niet dat ik haar met rijden per se goed op moet pakken, maar ik merk ook dat als ze haar longen goed moet gebruiken wil het minder worden of weg blijven. Als ze een paar dagen 'stil' heeft gestaan en ze hoest daarna, komt er 1 grote transparante flats slijm uit en daarna is het weer klaar. :')

Ze hoest ook sneller zodra je erop zit, met voordroog gaat het hier goed gelukkig. :)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:32

Ja maar Kiara hoest niet meer en heeft nooit slijmen of neusvloeiing gehad,dat is het vreemde aan het hele verhaal,tijdens de endoscopie was ook maar heel weinig slijm te zien := ,op dit moment alleen dus die knijpende ademhaling.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:29

maikeltje schreef:
Ik moet zelfs mijn voordroog onderdompelen, als dat te droog is dan hebben ze nog last van die schimmelsporen namelijk.

Ja dat moet ik dus ook..idem met kuil vanwege de schimmelsporen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:53

Yep, ook hier is voordroog nat gemaakt. Van 'droog' voordroog kreeg hij alsnog bronchitis. Nu alles natgemaakt wordt is het over. Ik heb mijn paard al een paar maand stil staan (nadeel van de winter en zelf moeten voeren. In de ochtend hebben ze nog geen eten gehad en eind van de middag is het dan vroeg donker. Gelukkig komt in dat laatste snel verandering en kan ik eindelijk weer eens in de middag rijden :D ) , maar staat 24/7 buiten dus t is gelukkig prima :j

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:04

Medicijnen meng ik met een eetlepel appelmoes (en een eetlepel water) en doe ik in een grote spuit (heb een antibiotica spuit schoongemaakt) en dan geef ik het direct in de mond. Bij een ander paard mengde ik de cubarmix in een emmer slobber en dat ging helemaal goed

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:05

Hoi iedereen, ik kom even advies inwinnen.

Begin deze maand is er bij mijn pony (16) chronische bronchitis vastgesteld. Hij staat inmiddels op rust sinds eind januari en is nu ook een week van de medicatie af.

Nu vond de ook dierenarts dat ik hem gerust weer mocht oppakken met rijden, in het begin goed lang en laag om hem te helpen het slijm te evacueren en daarna mocht ik hem rijden zoals normaal. Echter miste ik naderhand nogal wat details over de duur en de intensiteit van de training.

Voordat ik op hoogte was van de aandoening werkte ik 4 keer per week met hem, 1 keer een lange buitenrit in het weekend, en 3 keer ’s avonds in de bak; afwisselend 20 minuten longeren of zo’n 40 minuten onder het zadel. Aan de longe is het vooral veel overgangen maken, tempocontrole. Onder het zadel train ik op L niveau met hem. Op het moment is het winterpauze voor de lessen. In de zomer kwam hij zeker zo’n 6 keer aan het werk, waarvan eigenlijk voornamelijk naar buiten.

Kan ik hem op deze manier verder trainen? Hij barst van de energie, hoest zo’n 5 keer in het begin van het werken en daarna niet meer, ook als ik van houding/ tempo/ gang wissel. Op internet wisselen de meningen over training met een luchtwegaandoening nogal. De één zegt dat je ze vooral in het begin kort en zelfs iedere dag moet trainen, de ander zegt dat je ze minder vaak maar intens met tussenpauzen (intervaltraining?) moet trainen om de longcapaciteit te vergroten. Echter ligt mijn oude trainingsschema er een beetje tussenin. Mijn gevoel zegt dat ik gerust zo verder kan gaan, maar ik wilde toch even wat info inwinnen bij mensen die er meer ervaring mee hebben.

Bij interesse naar een situatieschets, of andere info, gewoon vragen!

Alvast bedankt, groetjes Lara

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:54

Onze pony van 19 met stofallergie wordt 5 tot 6 keer per week gereden. Op maandag een privéles dressuur waar ze een half uur pittig asn het werk gaat, op dinsdag een half uur dressuurmatig loswerken, woensdag vrij, donderdag een uur ponyclub waar ze de ene week een uur dressuren en de andere week springles krijgen. Vrijdag dan weer alleen dressuurmatig loswerken een half uurtje. Op zaterdag een bosrit en op zondag concours of bosrit.

Onze pony is in een super conditie op het moment. Ik merk dat de pony er veel baat bij heeft want als ze vakantie heeft gehad heeft ze veel meer last van haar luchtwegen dus dat beperken we zoveel mogelijk. Wel rijdt mijn dochter altijd de eerste 10 minuten haar lekker lang en laag zodat ze even het slijm los kan briesen, daarna pakt ze 'm op en rijdt ze hem flink. Goed op adem stappen en zorgen dat ze geen kou kunnen pakken. Ik werk in de winter dus met uitrijdeken aan het begin en eind vsn de training. Pony loopt L dressuur op dit moment.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:56

Moeilijk Lara, ik heb geen ervaring met een chronische bronchitis, dus van mijn kant geen tips.

Hier even een update: vorige week maandag stond mijn paard nog heftig te hoesten. Ik heb hem een vitaminespuit gegeven, een spuit ventipumil om het hoesten op dat moment te verzachten.

Die dag heb ik al het vlas uit zijn stal gehaald en vervangen door houtvezel van Plospan. Een dag later ben ik begonnen met het voeren van (ongeweekt) kuil.

Sindsdien is hij hoestvrij. Heb hem een aantal x gelongeerd + vandaag een bosritje, geen enkele hoest, alleen stevig proesten door de neus.

Ik ben echt heel erg blij en hoop natuurlijk dat we in deze lijn doorgaan. Ik kan bijna niet geloven dat het daadwerkelijk het vlas was, maar het lijkt er wel op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 23:55

maikeltje schreef:
Onze pony van 19 met stofallergie wordt 5 tot 6 keer per week gereden. Op maandag een privéles dressuur waar ze een half uur pittig asn het werk gaat, op dinsdag een half uur dressuurmatig loswerken, woensdag vrij, donderdag een uur ponyclub waar ze de ene week een uur dressuren en de andere week springles krijgen. Vrijdag dan weer alleen dressuurmatig loswerken een half uurtje. Op zaterdag een bosrit en op zondag concours of bosrit.

Onze pony is in een super conditie op het moment. Ik merk dat de pony er veel baat bij heeft want als ze vakantie heeft gehad heeft ze veel meer last van haar luchtwegen dus dat beperken we zoveel mogelijk. Wel rijdt mijn dochter altijd de eerste 10 minuten haar lekker lang en laag zodat ze even het slijm los kan briesen, daarna pakt ze 'm op en rijdt ze hem flink. Goed op adem stappen en zorgen dat ze geen kou kunnen pakken. Ik werk in de winter dus met uitrijdeken aan het begin en eind vsn de training. Pony loopt L dressuur op dit moment.

Die komt lekker aan het werk! Als ik het zo begrijp hoef ik me dus geen zorgen te maken dat ik hem te veel laat doen. Hij heeft voor de maand rust nog gewoon gewerkt, dus de basisconditie is er nog. Hij is sinds 2 jaar geschoren in dekenmodel, ook omdat ik hem anders niet droog krijg 's avonds na het rijden. In ieder geval heel erg bedankt, ik heb al veel aan je post.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:05

Die van ons is ook geschoren in dekenmodel :j

Als je het weer rustig opbouwt dan zie ik geen probleem.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:44

Zolang ze niet overmatig hoesten of t benauwd krijgen, kunnen ze juist prima aan het werk. Je vergroot hiermee de longcapaciteit en het algehele uithoudingsvermogen, iets wat juist bij deze paarden heel belangrijk is om een eventuele terugval beter op te kunnen vangen.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 12:54

Ik ben nu zo'n anderhalf to twee week verder en mijn 4.5 jarige hoest nu amper meer (af en toe nog een proest en sommige dagen niet), maar van de buikademhaling zijn we helemaal niet af. Ik heb een beetje het idee dat hij naar aanleiding van een infectie (gevoelige luchtwegen) een allergie heeft ontwikkeld. Zeker omdat het al een maand aan de gang is en er geen echte verbetering lijkt te zijn.

Mijn dierenarts behandeld met corticosteroiden + ventipulmin en nu corticosteroiden + een ander hoestsiroop, maar ik zie dus amper vooruitgang. Ik zit er dus een beetje aan te denken om een andere dierenarts een second opinion te vragen. Heeft iemand hier ook ervaring met een dierenarts in Groningen Drenthe of Friesland die veel ervaring heeft met dit soort problematiek? Het liefst een aan huis, want paard is nog niet volledig gewend aan weg gaan met een trailer dus dat zal best wel wat stress op kunnen leveren %)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:05

Even update over Kiara,ze staat nu alweer 10 dagen terug op ventipulmin en antibiotica en heb geen hoest meer gehoord,ademhaling is ook weer nornaal,maar hou mijn hart vast als ze volgende week klaar is met de medicijnen,want de vorige keer dat ze van de medicijnen afging kreeg ze dus die terugval.Ze is wel ontzettend fris,rent en bokt de hele paddock rond meermaals per dag :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:27

Hebben jullie ook aanpassingen gedaan in en rondom de stal? Ik ben overgestapt van vlas naar zaagsel en van de één op de andere dag geen hoest meer. Hij heeft ook een vitaminespuit gehad, maar ik geloof niet dat het expliciet daarvan komt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 14:50

Hier staat hij nog steeds op stro, maar mag geen hooi meer, ook geen nat hooi. Hij staat in een wind beschutte buitenbox, dus veel frisse lucht maar geen tocht. Stro of hooi nat maken werd afgeraden door mijn da omdat de vochtigheid schimmelvorming zou bevorderen, wat de luchtwegen weer belast.

Hier eindelijk bijna hoest-vrij! Door de dag niets meer, alleen maar één kuch en een bries aan het begin van de training! :D

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 22:38

Lara_silver, wat geef je hem dan? Je paard heeft toch ruwvoer nodig lijkt me.