[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:53

Ninx schreef:
Ik kom ook maar weer even binnenvallen....
Ik ben mijn merrie weer aan het oppakken na een vakantie waarin ze mocht bijkomen van haar behandelingen op de kliniek tegen een baarmoederontsteking en meermalen zandkoliek.
Ze zijn er daar tevens achter gekomen dat haar darmwerking nogal traag is, ik werk dus nu sinds kort deels met makkelijker te verteren hooivervangers (Agrobs Pre Alpin Aspero)....
Draven gaat voorlopig nog niet, dus we houden het eerst maar bij lange stukken stappen.

Mijn vraag: hebben jullie ook vaak moeite jullie paarden te motiveren door te lopen? Terwijl ze in feite geen 'slome duikelaars' zijn van zichzelf? Maar vinden jullie dat langzaam op gang komen, dat duffe, lome, moeizame een typisch kenmerk van IR?
Ik ben zelf betrekkelijk suikergevoelig en merk dat ik zelf wel 'sloom en moe' wordt wanneer ik mezelf niet streng rantsoeneer....

Hoe gaat het bij jullie met bewegen, en het motiveren tot bewegen?

Symptomen waren bij mij idd afgenomen werklust (hij werd steeds slomer), wat vocht in de achterbenen en wat stijvere spieren. Moest hem echt een poos losrijden eer het wat werd, zeg maar. Nu is ie weer heerlijk soepel en los, zelfs als ie direct uit stal komt. Paard is 8 jaar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:59

Boomerang schreef:
De test is aangevraagd bij een speciaal lab ( las ik al over in dit topic) en komt vrijdag binnen, dan contact de VA mij en spreken we een tijdstip af in de ochten om bloed af te nemen. Dit moet inderdaad nuchter en daar krijg ik morgen verder de instructies voor. Ik denk een nachtje op kaal beton, het is niet anders.

Een 'nachtje op kaal beton' zal een verkeerde uitslag geven.
Wat met nuchter bedoeld wordt is 'geen krachtvoer' ( = alles waar zetmeel in zit zoals brok, muesli etc.)- het paard mag wel hooi.
Stel je voert hooi om 08:00 uur s morgens, dan is het ideale bloedafname moment circa 4 uur later, dus om 12:00 uur.
Na een aantal uren is de spijsvertering voldoende aan de gang geweest om te kunnen beoordelen hoe de insuline|glucose waardes in het bloed zijn.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:05

Jannepauli schreef:
Boomerang schreef:
De test is aangevraagd bij een speciaal lab ( las ik al over in dit topic) en komt vrijdag binnen, dan contact de VA mij en spreken we een tijdstip af in de ochten om bloed af te nemen. Dit moet inderdaad nuchter en daar krijg ik morgen verder de instructies voor. Ik denk een nachtje op kaal beton, het is niet anders.

Een 'nachtje op kaal beton' zal een verkeerde uitslag geven.
Wat met nuchter bedoeld wordt is 'geen krachtvoer' ( = alles waar zetmeel in zit zoals brok, muesli etc.)- het paard mag wel hooi.
Stel je voert hooi om 08:00 uur s morgens, dan is het ideale bloedafname moment circa 4 uur later, dus om 12:00 uur.
Na een aantal uren is de spijsvertering voldoende aan de gang geweest om te kunnen beoordelen hoe de insuline|glucose waardes in het bloed zijn.

Dan is het maar goed dat ik de instructies van de VA nog moet afwachten :D . Ik dacht nl aan kaal beton maar het is dus anders, zal heel specifiek aan de veearts vragen wanneer hij van de weide afmoet, wanneer hij het laatste kuil mag krijgen en of het kwaad kan als hij stro eet. Ik zou bv een dag mesten/opstrooien kunnen overslaan. Nogmaals, ik moet de instructies nog krijgen maar dank voor het meedenken!

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:07

merrieveulen schreef:
@ boomerang, weet je ook wat de kosten zullen zijn? en hoe betrouwbaar is die test, ik heb namelijk begrepen dat testen heel onbetrouwbaar kan uitpakken, zo schijnt het paard voor de test een nacht te moeten vasten, bijvoorbeeld.

@ paatie, als je een goed slowfeeder systeem hebt/ maakt kan dat al een heleboel schelen. anders evt. (tijdelijk) een graaskorfje. paarden met IR die te dik zijn zijn vaak niet voor niets zo. die vreten en vreten en vreten maar. onze haf die we afgelopen zomer iig van IR verdachten is ook zo. als we voeren en de andere paarden pauzeren even, dan eet zij door. de restjes die de anderen niet lekker vinden? zij maakt ze op. etc. etc. etc.
een paard dat zo is MOET afgeremd worden anders komen er problemen. misschien geldt dat voor jouw paardje niet maar wees er wel kritisch op. rassen als haflingers en Fjorden zijn door hun herkomst vaak sowieso al eerder geneigd door te vreten, aangezien dat in hun oorsprongsgebieden wel zal moeten omdat er maar weinig te vinden is. hier in onze Nederlandse weides mondt dat gedrag echter (te)vaak uit in vasdsigheid met alles wat daarbij hoort.

dankje voor je nuttige info,
Een slowfeeder, wat houd dat precies in? Valt een hooiruif hier ook onder? Mocht ik voor dit paard gaan zou hij namelijk de hele dag beschikking hebben over hooi, wat gevoerd wordt uit een hooiruif liggend in stenen voerbakken op de wei (gelukkig zonder gras). Voor de rest geen biks of kuil etc.
Bij een kraaskorf ben ik zo bang dat hij te weinig binnenkrijgt :o omdat het hooi ook al tussen een ruif uit gepielt moet worden, bij zijn eigenaar is hij geloof ik heel wat eten gewend, met een graaskorf en hooi ruif en beweging zal hij misschien wel teveel afvallen in een keer lijkt mij.. Ik ben geen kenner in IR dus misschien stel ik me hierin aan :o

Boomerang

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:22

Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als Paatie, waar begin je nu? Natuurlijk meer bewegen en rantsoeneren in voer. Hier ook een fjord dus, die ook doorvreet zoals de beschreven haflinger hierboven.

Bewegen als in buitenritten met afwisselend stap-draf en uitbouwen met galop zijn in theorie beter dan explosieve trainingen als dressuur. Ik zit dan alweer dat ik ivm werk alleen 's avonds in het donker de buitenbak in kan en dan kom je op dressuur uit, buitenritten voor het weekend.

Onbeperkt hooi zou voor mijn fjord zijn einde worden, die kan dat niet aan :n. Nu voert mijn stalling kuil, en heel erg veel te veel ook, naast een weidegang van 8 a 9 uur per dag. Ik schat dat hij wel meer dan 2 speciekuipen rijk kuilvoer per dag krijgt + 2 keer een volle schep basisbrok.

Killing is dit, daar is hij ook zo vet en ongezond van geworden. Ik neig zelf naar stoppen met kuil, 1 plak hooi ( 2 kilo) per dag naast de 8 a 9 uur weidegang en dan een koek omdat voeren met brokjes te onbezonnen gaat.

Op mijn stal krijgt de ijslander van 1.36 en de WPN'er van 1.70 dezelfde schep brokken en dezelfde hoeveelheden kuil. Ondanks dat mijn stalhouder de liefste vent ter wereld is en we er al meer dan 10x over gesproken hebben ( voeren) krijg ik het maar niet verandert. Hopelijk helpt inzicht van mijn DA volgende week.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:13

merrieveulen schreef:
hier zijn de ervaringen heel wisselend, maar de paarden hier zijn ook niet officieel IR getest. wel zijn er vermoedens en vertonen ze (veel van) de symptomen. vooral de erg dikke paarden zijn sloom, wat logisch is. ook is het zo dat één van de symptomen van IR spierbevangenheid is, ook in heel lichte vorm en met dus ook lichte klachten. voor een paard voelt dat aan als spierpijn. indien zo, is het logisch dat zo'n dier niet erg willend is om lekker te bewegen, immers, het bewegen voelt niet lekker. een IR paard moet inderdaad op een goed passend dieet gehouden worden.

Ze eet zo goed als suiker- en zetmeelvrij... als in: ik koop geen producten waarvan ik weet dat deze te rijk gedoseerd zijn.
Ik geef haar niet al te rijk hooi, maar moet dat mengen met 'zachter' voordroog... hetgeen rijker is, maar beter 'glijdt'.
Dat is natuurlijk die banketstaaf tweestrijd: niet te rijk spul willen geven, maar armer/ grover hooi moeizaam kunnen verteren...
Dan geef ik haar nog een portie Pre Alpin Aspero met een multivitamine en Vit E....
Ik dacht pas later weer te beginnen met de GB, maar ga er denk ik nu al me van start.... er zit alweer wat groei in het gras, en een incidentele spriet krijgt ze wel binnen (werk ook met graasmasker).

Ik denk dat de GB wel weer wat verlichting gaat brengen. Qua voeding doe ik immers zo'n beetje het best mogelijke.
Ik zorg nu trouwens dat ze iedere dag een uur loopt... gewoon stappen, stevig stappen.
De ene dag erop, de andere dag ernaast..... Gaat niet altijd van harte, maar ze moet gewoon bewegen....

Ik begrijp nog steeds niet goed waarom ze zo verkrampt wanneer ik haar laat aandraven. Of het nu inderdaad harde spieren zijn (lendenpartij en achterhand lijkt wat gespannen en hard), of dat ze nog steeds last heeft van krampen wanneer de darmen ietwat overvuld zijn...?
'Mechanisch' was er niets mis, er is echt helemaal niks uitgekomen in de kliniek..... echo's/ foto's/ alles.... Lijkt toch een soort verkramping, OF de spieren, OF de buik....
Volgende week gaan we verhuizen, ik heb daar fijne ruime boxen.
Omdat ze nu 'leider' is in de mini kudde van 2 rust ze minder, ze durft niet languit te gaan tukken. Dat deed ze eerder op stal vaak wel.
Misschien dat periodiek 's nachts op stal zetten haar helpt echt tot rust te komen. Ze was het namelijk vanaf veulen gewend, aangezien ze in Zweden (waar ze vandaan komt) niet 24/7 buiten mogen staan...
Wellicht is tot rust komen toch beter/ prettiger voor haar, en het geeft mij de mogelijkheid om in ieder geval de helft van een etmaal goed te kijken wat erin gaat en wat eruit komt....

We puzzelen verder.....

Nog even over supplementen:
Ik geef de GB straks weer. Maar zag ook dat mensen magnesium bijvoeren (bijv van PaardNatuurlijk) in geval van stijve spieren (bij haar het geval). Is dat niet erg dubbelop?
Ik liet altijd bloed trekken om alle waarden meermalen per jaar te checken. Ik hoor echter van steeds meer artsen dat dit sterk fluctueert en daarmee niet heel betrouwbaar is. Dat je dus beter kunt zorgen dat een gebalanceerd dieet aanbiedt met het supplementeren van een multivitamine.
Ik wil er echter ook niet zomaar van alles in gaan douwen... al kan magnesium niet heel erg veel kwaad natuurlijk.....
Laatst bijgewerkt door Ninx op 01-03-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:19

Boomerang schreef:
Onbeperkt hooi zou voor mijn fjord zijn einde worden, die kan dat niet aan :n. Nu voert mijn stalling kuil, en heel erg veel te veel ook, naast een weidegang van 8 a 9 uur per dag. Ik schat dat hij wel meer dan 2 speciekuipen rijk kuilvoer per dag krijgt + 2 keer een volle schep basisbrok.

Killing is dit, daar is hij ook zo vet en ongezond van geworden. Ik neig zelf naar stoppen met kuil, 1 plak hooi ( 2 kilo) per dag naast de 8 a 9 uur weidegang en dan een koek omdat voeren met brokjes te onbezonnen gaat.
.

Gaat je paard dan 's avonds op stal? Je kunt hem dus individueel voeren als je dat wil?
Zet gewoon een hooinet met 2 a 3 kilo hooi klaar buiten de stal, dan hoeft de stalhouder hem alleen maar op te hangen. Eventueel een musketonhaak in je stal hangen, hoef hij hem alleen maar vast te klikken.

Koop bijvoorbeeld Pre Alpin Aspero (gedroogd gras en kruiden) en doe deze in een bakje dat je ook iedere dag klaarzet.
Wanneer de rest biks krijgt hoef je stalhouder jouw bakje alleen maar leeg te gooien in de bak.
Het kost hem dus geen extra moeite jouw paard anders te voeren.

Het kost jou wellicht iets meer geld... omdat je zelf wat zaken moet inkopen. Je kunt eventueel wel met hem afspreken dat je voortaan excl ruwvoer betaald? Dus een 'kale stalhuur'?

Dit dieet is inderdaad levensgevaarlijk, veel en veel te rijk.... zorg dat je hier zsm verandering in brengt. Wanneer hij te dik de lente-wei op gaat straks is het vragen om ellende.
Zorg dat je ook een graasmasker haalt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:00

graasmaskers zijn banketstaaf. punt. MAAR voor sommige paarden is het gewoon niet anders. bij ons lopen ze altijd 24/7 buiten in een vaste groep. een deel van de paarden vaart er wel bij, Mone wordt moddervet en naar. zij draagt dus in die tijd vaak een graaskorf. een zacht rubberen waarvan haar tanden niet kapotgaan, etc. etc. etc.

@ ninx, mijn ervaringen met de Mg van Paardnatuurlijk is erg goed. ik geef een lage onderhoudsdosering op het moment, omdat mijn pony een supplement krijgt waar extra calcium in zit. Mone (andere pony, van mijn zusje) krijgt meer omdat zij al twee keer een tekort gehad heeft en je bij haar echt duidelijk verschil merkt ook. onze DA en masseuse vonden dit goed en gaven ook aan dat het geen kwaad kan op deze manier. wel is het raadzaam om met een grondige kuur te beginnen wil je dat het ook werkelijk doet wat het moet doen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 07:33

Dankjulliewel voor het meedenken! Individueel voeren kan inderdaad, maarrrr ik ben gemiddeld een dikke week per maand niet thuis vanwege werk. Ik reis veel voor mijn werk, daarom sta ik ook op een volledig verzorgde stalling.

Wanneer ik een oogje in het zeil kan houden loopt het vast en zeker als hierboven geadviseerd, extra kosten voor ander voer maakt mij niet uit. Maar als ik er niet ben, dan weet ik zeker dat het voeren weer net zo onbezonnen gaat...

Nu heb ik 1 grote troef en dat is de zorgboerderij op onze stal. Mijn fjord is de grote favoriet, de mensen snappen daar heel goed hoe weinig hij mag en met pictogrammen en uitleg aan de leiding zou ik hen kunnen vragen het voer klaar te maken.. Ik wil hier over nadenken mits de boer zelf echt toegeeft aan de situatie. Gisteren bv had de mijne om 6 uur zijn kuil op, dat is logisch als hij om half 5 een kleine portie krijgt maar alle andere paarden stonden letterlijk tot aan de knieën in het kuil, ook de sobere dieren.

Heel eerlijk is dat vertrouwen van mij echt weg... Nu denk ik erover om de fjord bij de IJslanders in de kudde te zetten, 24/7 op een kaal land, zonder bijvoer van biks en kuil, wat denken jullie?

Dit overleg ik trouwens ook maandag even met de VA

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:04

Ik heb vanmorgen de DA op bezoek gehad.

Bloed is afgenomen. DA twijfelt enorm, het is qua symptomen geen 100% ja. Goed, daar is de test voor uitgevoerd. Zijn eigen ervaring is dat de uitslag er met 2-3 dagen per mail wel binnen is.

Meteen weer in gesprek gekomen over rantsoenering samen met de pensioneigenaar maar daar zit nog niet bij wat mij meteen gerust stelt. De DA raad mij aan om geen kuil meer te voeren, het kuil wat wij hebben liggen is van een bepaalde kwaliteit ( geoogst met oog op koeienvoeder) wat in geen geval goed is voor mijn Fjord. Ik zal zelf hooi moeten gaan aanschaffen.

Even afwachten dus hier.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:56

Het is een beetje monologen zo maar wie weet heeft iemand er iets aan of komen er hieruit nog vragen/advizen.

De insuline waarde bij mijn fjord is inderdaad verhoogd, dubbele waarde van wat is toegestaan 20.2 en wordt onder de 10 aangegeven als gezond. De glucosewaarde was wel netjes in orde.

Mijn DA concludeert hieruit dat het echt van de vetzucht komt en dat mijn paard niet alleen drastisch af mag vallen maar vooral op een andere manier gehouden dient te worden; stengelig hooi / weidegang op onbemeste weide en meer beweging is altijd goed.

Telefonisch spreken we dit deze middag na. Ik vind het best een moeilijke want er zal op mijn stalling heel veel moeten gebeuren wil mijn fjord hierbij gezond blijven, en kun je dat vragen op een stal waar de andere paarden wél goed toeven ( alhouwel, werkelijk ieder paard is bij ons veel te dik.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:55

Beweging is sowieso een van de beste manieren om IR onder controle te houden.
Onbemeste weide -- is een misverstand: gras dat niet voldoende voedingsstoffen krijgt gaat stressen, en dat betekent hogere suikerwaarden. Het is aan te bevelen weiland zeker twee keer per jaar van voldoende voedingsstoffen ( kunstmest of natuurlijke mest) te voorzien.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:58

Dat bewegen belangrijk is, snap ik, alleen is het voor mij moeilijk combineren met mijn internationale job. Max 4x per week rijden is wat ik kan en dan ben ik regelmatig weer een week van huis.

Bijrijdster heb ik reeds, echter rijdt zij op een heel ander niveau als ik en buitenrijden is ze nog niet klaar voor, daarvoor heeft ze te weinig rij-ervaring en overwicht.

Wat je schrijft JeannePauli snap ik wel, echter heeft mijn dierenarts het erover dat het land gewoon te groot is en volledig geinjecteerd. Hij vind het allemaal te rijk qua voedingsstoffen. Ik heb de fjord al 10 jaar en hij heeft op diverse plaatsen weidegang gehad maar is bij mij nog nooit zo dik geweest als hier. Al denk ik dat kilo's kuil na de weidegang 's middags de boosdoener is.

Als je de uitleg van de GD leest bij je uitslag, dan is mijn fjord een fase 2 geval ( van de 3) en zijn alle risico's goed te beperken mits er ingegrepen wordt. Hij is verder ook nooit hoefbevangen geweest.

Andere vraag mbt beweging; hebben jullie ervaring met stapmolen? Zou dat een goede ondersteuning kunnen zijn voor 3x per week naast het rijden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:41

Bewegen is bewegen - of je nou op GP niveau rijdt of boscrosst.. ook in een rijbak kun je flink aan het stappen gaan (meteen een goede oefening voor overwicht en voorwaarts rijden!) - het gaat erom dat het overschot aan bloedsuiker ( glucose) verbrand wordt- het beste is om zelfs alleen maar flink te stappen en dan bedoel ik ook echt flink doorstappen. Vergelijkbaar met bv duurtraining. Met stappen wordt er ook vet verbruikt - met draven en galopperen spreekt het lichaam de energiebronnen in de spieren aan en dat is juist niet de bedoeling.
Het lijkt me dat je je bijrijdster dat best wel kan toevertrouwen.

Wat de voedselrijkdom van gras betreft: ja, ik heb ook een erg groot stuk land en laat het jaarlijks 1 x injecteren. Of gras al dan niet rijk is heeft ook met de bodemgesteldheid te maken - op het oog kun je dat niet beoordelen. Hoe dan ook: het is een gegeven dat als je het land onbemest laat, je vroeger of later met tekorten te kampen krjgt waardoor je gras er slecht van wordt - zeker voor een IR paard, je krijgt een te hoog fructaangetal en te hoge ESC.
Daarbij krijg je ook meer onkruiden en die zijn over het algemeen nog veel hoger in suikers dan gras ( paardenbloemen bv).. Dus, hoezeer het ook een tegenstelling lijkt: gevoed gras ( bemest dus) is beter dan onbemest land.
Om zeker te zijn dat je land krijgt wat het nodig heeft qua meststoffen is een grondtest ( speciaal voor paardenweides) het allerbeste. Dan weet je voor de eerstkomende vier jaar wat je moet mesten.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:54

Dank voor je antwoord JP. Met name nu je het bemesten van weiland verder toelicht snap ik duidelijk wat je bedoelt :j

Flink stappen moet inderdaad een ieder wel kunnen :P

Hebben jullie ook een half jaar na deze test een nieuwe afgenomen?

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:32

Ik ga ook even meelezen!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:34

Ik ook! Heb hier al heel veel over gelezen in het hoefbevangenheid topic, maar ga dit ook even volgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:54

Boomerang schreef:
Hebben jullie ook een half jaar na deze test een nieuwe afgenomen?

Bedoel je de test voor IR?

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:03

Waarom zou je nog een test moeten afnemen als je al weet dat je paard het heeft? IR gaat niet over het is een blijvende ziekte die alleen maar in de hand kan worden gehouden maar niet kan genezen zeg maar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:30

Op zich is herhaald testen niet verkeerd; je kunt dan zien of het dieet en de beweging die het paard nodig heeft ook inderdaad resultaten geeft. Uiteraard kun je aan de buitenkant daar ook wel wat van zien, maar als je het echt zeker wilt weten hoe insuline en glucose zich verhouden in het bloed dan is testen wel noodzakelijk. Bovendien is IR niet altijd een op zich staande aandoening: naarmate het paard ouder wordt kunnen Cushing of EMS ontwikkelen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:09

Het bewegen is voornamelijk goed omdat de insulinereceptoren er gevoeliger door worden, teveel aan glucose verbranden is iets anders.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:04

Mariekyy schreef:
Waarom zou je nog een test moeten afnemen als je al weet dat je paard het heeft? IR gaat niet over het is een blijvende ziekte die alleen maar in de hand kan worden gehouden maar niet kan genezen zeg maar.

Ik zou graag de gehaltes willen hebben. Bij de uitslagen zit een stukje uitleg van de GD inclusief wat fases van IR. Mijn paard heeft het pas afgelopen jaar ontwikkeld op 13 jarige leeftijd door een jaar lang gewoon veel te veel voeding aangeboden te hebben gekregen ( zo goed als onbeperkt kuil + weidegang + 2 kilo brok per dag) Daar heb ik nu rigoureus een streep door getrokken met hulp van de veearts. Mijn advies terug van de GD was dat het bij mijn paard wél kan verdwijnen, echter dat hij levenslang gevoelig zal blijven. Maar die gevoeligheid is op 90% van de fjorden terug te herleiden...

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:23

Ik postte dit topic [MD] Insulineresistentie en weidegang? en werd hiereen verwezen.
Volgens mijn DA heeft mijn paard beginnende insuline resistentie. Ze is zeker niet te dik.
Zou ze (met graasmasker) 24/7 de wei op kunnen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:35

Nee, dat kan niet. Mooier kan ik het niet maken..
Insuline resistentie is, net zoals bij mensen met diabetis 1/2 NIET te genezen. Wat er ook beweerd wordt aan de hand van allerlei middeltjes. Wat je wel kunt doen is het onder controle houden en dat betekent dieet, zorgen dat het paard niet meer te dik wordt en bewegen. Veel bewegen.

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:02

Inmiddels ben ik 3 weken onderweg sinds de bloedtest en maatregelen in voeding. Mijn fjord krijgt geen kuil meer, alleen overdag weidegang en wordt bijgevoerd met een Pavo koek voor de vitamines, op stal staat hij op stro. Verder krijgt hij nu magnesium en appelazijn bijgevoerd. Met de magnesium pot ben ik halverwege nu.

Het resultaat is al zeker kilo's lichter maar veel belangrijker; pony is weer attent ( en stout :D). Trekt weer sprintjes door de wei en ook zijn basisconditie aan de longe gaat goed vooruit.

De vetophopingen in de nek worden ook minder. Vanaf de oren is de eerste 10 cm nu zacht, bij de schoft neemt het ook wat af en de ribbels zijn nu niet meer te zien. De VA hamerde al dat dit een proces van maanden is maar met de eerste weken ben ik al zeer tevreden :j

Ik ben nu in overweging om na de magnesium te starten met Glucobalance. Ik wil express niet alles tegelijk om een overkill aan poeders en supplementen te voorkomen..