[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:13

TinkerTwink schreef:
Ik heb gehoord dat dat vet wat op koeien gesmeerd wordt (rood) ook helpt. Weet alleen de naam niet meer.

Ik weet wat je bedoeld! Ik smeer het altijd op mijn huid als ik mij gestoten heb of een kneuzing heb. Het trekt er in, prikt een klein beetje. Volgens de boer waar het vandaan komt, werkt het ontsteking remmend. Of dat zo is weet ik niet, maar ik weet wel dat ik dan geen blauwe plekken meer krijg!
Het rode spul is wel erg vet en smerig.

Chavalli

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:06

Die van mij is pas gaan schuren nadat hij gras kreeg.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:18

Die van mij krijgt het hele jaar door 2 x per dag handje sportbrok en 3 keer per dag pluk voordroogkuil. Staat momenteel niet onder een deken, voorheen wel. Maar sinds de Eldena loition niet meer..
@ Lowara, de lotion is bij de Aldi te koop! Het zit in een donkerblauwe fles en is 1,15.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:30

Esther28 schreef:
Dames wat voeren jullie je ZE-ers (zowel ruw als "krachtvoer")en in welke hoeveelheden/omstandigheden?

appie staat op geweekt hooi in verband met zijn bronchitis.
op het gras wil ik hem pas hebben als de andere paarden al een stuk kaal hebben.
anders word hij echt veel te dik.

en hij krijgt als ik op stal ben een halve schep Equiral Stud,met een schepje vitaminepoeder(veteranensupplement van NAF)
als de Stud op is stap ik over naar Equiral structuurmix,zit brandnetel in,knoflook en foenegriek.
wij bemesten het gras wel,dat moet ook wel want gras die geen voeding krijgt raakt sneller gestressed en bevat dan heel veel fructaan en te weinig goede vitamines.
en je wilt je gras toch wel gezond houden, er is bij ons bemest van koeienmest

tinkertwink:
als je die brandnetel gekoot hebt he,dan datgenen wat je weggaat gooien in de voerbak van je paard doen.
brandnetels zijn gezond,zit veel kalk in.

lowara:
balen zeg!
maar ging het de vorige keren wel over nadat je de mijt/schimmel had behandeld dan?
toch vragen hoor,ontworm jij ook op bloedworm?
die kan ook flink jeuk veroorzaken namelijk

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 15:10

Esther28 schreef:
Dames wat voeren jullie je ZE-ers (zowel ruw als "krachtvoer")en in welke hoeveelheden/omstandigheden?

Klaartje krijgt 1x per dag 0.3 kilo mijten eczeemvoer, een schepje eczeemkruiden van de paardendrogist en omega 3-6-9 olie. Daarnaast staat ze op een kale wei en krijgt ze nog een pluk hooi per dag.
Ze heeft nog niet geschuurd, alleen een klein plekje onder haar ogen wat nog niet weg trekt.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:04

Vies heeft zo ongeveer onbeperkt hooi met wat stro vermengd, geen gras maar wel onbeperkt buiten. Een keer per dag krijgt hij een kilo sportbrok met lijnzaadolie.

Bij Vies gaat het heel goed met het schuren nu :j Zijn andere schuurmaatje bijt af en toe een nieuwe pluk manen af, maar de huid ziet er helemaal rustig uit. Ook de oortjes jeuken nog niet *\o/*
De staart ziet er rustig uit en schuurt hij niet, zijn buik niet enz... Alleen het stuk vanaf de schoft tot halverwege de manenkam is toch bijna kaal. Ik denk dat het ook komt doordat mijn deken daar net wat geschuurd heeft en dat in combinatie met wat jeuk aan het begin van het seizoen door de wedstrijdstres. Het is nu in elk geval weer mooi rustig!

Oh en hij staat nog steeds alleen maar onder de halsdeken :) als we gaan ridjen krijgt hij een hele vliegendeken op, anders krijgt hij nog jeuk. Na het rijden spuit ik hem altijd helemaal af en gaat hij kletsnat weer onder de deken. Werkt perfect tot nu toe!

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:57

Bij mijn haflinger gaan heel snel de oren kapot door de vliegen. Nu heb ik al een Rambo vliegenmasker op maar die oren zijn van heel fijn gaas en gaan dus erg snel kapot, hierdoor kunnen de vliegen alsnog bij haar oren komen en krijgt ze ontzettend veel jeuk. Nu zat ik te bedenken of een vliegenmutsje/vliegennetje/oornetje, net hoe je het noemen wilt, misschien een idee is.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Want ze heeft op haar hoofd echt het meeste last van haar oren. Ik hoor graag jullie ideeen en bevindingen.
Op agradi had ik deze gezien:
Afbeelding
Iemand hier mee bekend en blijft deze goed zitten? Voor 4 euro is het het proberen waard toch?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 17:10

@Klasien Dat bedoel ik ja ! Hoe heet dat spul? Kan het nergens vinden hahaha

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:11

Anne77 schreef:
Bij mijn haflinger gaan heel snel de oren kapot door de vliegen. Nu heb ik al een Rambo vliegenmasker op maar die oren zijn van heel fijn gaas en gaan dus erg snel kapot, hierdoor kunnen de vliegen alsnog bij haar oren komen en krijgt ze ontzettend veel jeuk. Nu zat ik te bedenken of een vliegenmutsje/vliegennetje/oornetje, net hoe je het noemen wilt, misschien een idee is.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Want ze heeft op haar hoofd echt het meeste last van haar oren. Ik hoor graag jullie ideeen en bevindingen.
Op agradi had ik deze gezien:
Afbeelding
Iemand hier mee bekend en blijft deze goed zitten? Voor 4 euro is het het proberen waard toch?

Daar heb ik ook al over zitten denken! Ik wil dr niet met een masker opzetten, maar ze schuurt dr voorpluk en dr oren. Zou het goed blijven zitten?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:30

Dat ligt er denk ik aan hoe je hem vast kan maken, daar zit ik namelijk ook nog over te dubben. Die van mij heeft een Rambo SIH op en het vliegennetje heeft volgens mij 2 touwtjes die je over de kaak moet laten lopen en dan vast moet knopen. Misschien kun je hem ook aan de deken vastknopen op een of andere manier, maar hoe weet ik nog niet.
Iemand ideeën en ervaringen hiermee?

antine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:35

Mijn bolle krijgt bietenpulp met twee schepjes equillin basic afgewisseld met immuno. Daarbij ook biergist. Hij staat op een hele kale wei en krijgt twee keer per dag twee plakken hooi erbij.
Ik heb net vier weken geleden ontwormd tegen bloedworm, en een paar dagen daarna had hij zoveel jeuk! Wist dus niet dat dit ook jeuk kon veroorzaken... :o Nu gaat het eigenlijk wel goed, de kale plekjes op zijn manekam zien er rustig uit.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:37

ben wel benieuwd of dat vliegen-oornetje blijft zitten? die van mij krabt met zijn achter been ,achter haar oren...
denk dat die het dan begeeft!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:58

ik rijdt zelf thuis ook bijna altijd met zo'n vliegennetje ( wel eentje van betere kwaliteit trouwens := )
en dat maakt echt het verschil!
blijft prima zitten omdat je het onder het hoofdstel "klemt", en het vastzit met dat touwtje onder de kaak.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:22

Zo'n netje blijft zonder hoofdstel volgens mij niet goed zitten hoor.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:06

Kun je de oren van het oornetje niet loshalen en gewoon vast maken aan de oor gaatjes van de RSIH dan?

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:07

_CS_ schreef:
Zo'n netje blijft zonder hoofdstel volgens mij niet goed zitten hoor.

ook niet als je hem vast zou knopen aan de Rambo SIH?
Weet nog niet precies hoe dat dan zou moeten hoor, maar ik dacht dat het misschien wel een oplossing was voor mijn probleem.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:09

Sanet schreef:
Kun je de oren van het oornetje niet loshalen en gewoon vast maken aan de oor gaatjes van de RSIH dan?

dat zal ook nog een optie kunnen zijn ja.
Jij had toch ook het probleem dat de oren steeds uit de deken gingen?
Nu met vliegenmasker is dat bij mij niet meer gebeurt, maar nu ik alleen een vliegennetje wil gaan gebruiken komt dat probleem misschien ook weer terug, of misschien ook niet als ik het vliegennetje bovenop de deken doe en dan vast maak met de touwtjes...

pomelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:12

Steffie89 schreef:
Esther28 schreef:

Klaartje krijgt 1x per dag 0.3 kilo mijten eczeemvoer, een schepje eczeemkruiden van de paardendrogist en omega 3-6-9 olie. Daarnaast staat ze op een kale wei en krijgt ze nog een pluk hooi per dag.
Ze heeft nog niet geschuurd, alleen een klein plekje onder haar ogen wat nog niet weg trekt.

kom ik ook eens effen binnenvallen. Ben het topic trouwens al een hele tijd aan het volgen.
Ik heb dus ook een ernstige eczemer die zonder zijn SIH hem gelijk kapot schuurt.

Mag ik eens weten wat die eczeemkruiden zijn ?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:13

Alleen zo'n oornetje blijft niet zitten. Heb dat al eens geprobeerd ;)
Oortjes hangen dan onder de keel, lijkt me zelfs gevaarlijk als ze ergens achter blijven hangen!!

Sanet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 22:17

Anne77 schreef:
Jij had toch ook het probleem dat de oren steeds uit de deken gingen?

ja thats me .. Probleem is nog niet opgelost, helaas..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:03

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met Hippo EX cema?

De brandnetelthee sprayen ga ik zeker proberen.
Zelf voer ik al gedroogde brandnetels, dat helpt om de afvalstoffen af te voeren. Opvallend is dat de paarden het ook erg lekker vinden!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:09

Kleine update na even drukte.
Jamilla staat nog steeds zonder deken en schuurt nauwelijks, komen geen nieuwe plekken bij en oude genezen. Ben erg blij.

Heb nu ook een pakket van PT-SEO. Die sponsorden oa het polocrosseweekend afgelopen weekend en gaven van die pakketten als prijzen weg. Ik heb niet gespeeld dus ook niets gewonnen maar een erg lieve speelster die het wel gewonnen had en geen schuurders heeft, mocht ik het van hebben. Ik zie het dat het pakket 58 euro kost en ook duur spul is.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:19

kasper06 schreef:
Steffie89 schreef:

kom ik ook eens effen binnenvallen. Ben het topic trouwens al een hele tijd aan het volgen.
Ik heb dus ook een ernstige eczemer die zonder zijn SIH hem gelijk kapot schuurt.

Mag ik eens weten wat die eczeemkruiden zijn ?

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ch/101809/

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:21

die vliegennetjes blijven vast niet zitten tenzij je ze ergens aan vastmaakt.

Wisse krijgt onbeperkt ruwvoer (kui;-achtig iets geloof ik?) en verder na het werk een kwart kilo subli zonder.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 23:22

Momenteel krijgen ze hier alleen gras en bij het behandelen van de eczeem een handje brokken.