[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:59

ja precies! dat weet ik van mezelf ook, als iets jeukt van allergie of mug dan lekker onder de kraan! Mijn paardje vond het ook fijn! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:03

CarolShadow schreef:
ik was (als het weer het toelaat) met regelmaat.
Nou ja was, 1x ofzo echt met shampoo enzo, de rest alleen afspoelen.

Na onderzoek van ik dacht te menen van TUG is gebleken dat koelen de histamine verlaagd en dus jeuk afneemt!
Dit wist ik al en doe het al jaren! Pony vind het heerlijk en drukt zelf de jeukende delen al onder de waterstraal!

appie houd meer van rollen in het zand. :P

afspoelen na het rijden doe ik wel, zweet weg waardoor ze minder ruiken voor de vliegen.,maar wassen heb ik echt nog nooit gedaan

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:04

toch echt de moeite waard hoor, zeker paarden die onder dekens staan en bezweet raken van het rijden, doe je een groot plezier, normaal doet een harde regenbui het werk als ze puur natuur staan, het is verbazend wat er aan losse huidschilfers en opgedroogd zweet op een paard achterblijft, zelfs na een super poetsbeurt. onder dekens raakt ook de natuurlijke huidsmering van slag en dat heeft vaak(onregelmatig) of extra droge of te vette huid.

je hoeft eigenlijk niet eens zeep te gebruiken. al werkt een lepeltje zeep of scheutje azijn beter om de oude huidschilfers los te weken. altijd goed uitspoelen en bij ons was de hogedrukspuit op stand 1 de grote favoriet.
bij opengeschuurd eczeem kunnen zweet(lees zout)resten de jeuk erger maken.

we hebben ooit zo'n paardenstofzuiger gehad, als je dacht dat je goed gepoest had, stond je toch lelijk op je neus te kijken wat er nog af kwam met dat ding, hebben toen ook gekeken na een goede wasbeurt en dan was er toch echt veel minder vuil in de tank.

wassen van 24/7 buitenpaarden is niet echt aanbevolen, die hebben al die rommeltjes nodig om warm te blijven, wel kun je daar de zweetplekken even afsponzen, zijn ze ook eerder droog.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:10

in de zomer, hebben ze minder van de modder e.d. nodig denk ik dan in de winter.

Ik was meestal in begin van de zomer eens een keer helemaal (uitgezonderd hoofd) met shampoo.
De rest van de zomer heb ik eigenlijk bijna wel elke dag even op de manen en staart. 1x in de week doe ik dan meestal even de manen en staart met antiroosshampoo.

Owja, dat werkt trouwens super joh, schilfers verdwijnen als sneeuw voor de zon, heb dat eens geprobeerd op aanraden van iemand anders met een eczeempaard.
Als mijn pony schilfervrij is, heeft ze in ieder geval daar geen last meer van dat dat ook nog eens gaat jeuken.

Op een hele warme zomerdag maak ik er gewoon een waterballet van! Op slippers (ja gevaarlijk, weet het) en lekker knoeien met water, vinden pony en ik heerlijk!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:12

CarolShadow schreef:
in de zomer, hebben ze minder van de modder e.d. nodig denk ik dan in de winter.

Ik was meestal in begin van de zomer eens een keer helemaal (uitgezonderd hoofd) met shampoo.
De rest van de zomer heb ik eigenlijk bijna wel elke dag even op de manen en staart. 1x in de week doe ik dan meestal even de manen en staart met antiroosshampoo.

Owja, dat werkt trouwens super joh, schilfers verdwijnen als sneeuw voor de zon, heb dat eens geprobeerd op aanraden van iemand anders met een eczeempaard.
Als mijn pony schilfervrij is, heeft ze in ieder geval daar geen last meer van dat dat ook nog eens gaat jeuken.

Op een hele warme zomerdag maak ik er gewoon een waterballet van! Op slippers (ja gevaarlijk, weet het) en lekker knoeien met water, vinden pony en ik heerlijk!

anti-roosshampoo is toch behoorlijk agressief? dan zou het misschien juist kunnen gaan irriteren?
De mijn heeft een bos manen (nu nog in ieder geval) maar wel veel schilfers, wat is een makkelijke manier om die eruit te krijgen? naast de antiroos dan

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 23:22

mwhoa, irritatie valt bij mijn pony nog reuze mee, ze knapt zelfs op na zo'n wasbeurtje. Maar dat is per dier ook verschillend denk ik. Moet er wel bij zeggen dat ik de huid daarna ook behandel met uierzalf, dus of het daarmee te maken heeft.

Ik heb standaard in mijn poetskist zo'n klein zwart kammetje zitten. Je kent ze vast wel, ene helft tanden iets uit elkaar, andere helft heel dicht op elkaar. Die gebruik ik ook altijd om de schilfers mee weg te halen. Ideaal, door de minimale ruimte tussen de tandjes.
!!Wel eerst zorgen dat er geen klitten ofzo zitten en de haren zijn uitgeborsteld!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 00:55

Trouwens,
Tijdens de winter hebben onze dieren geen last.
Dit komt omdat de temperaturen lager zijn en het lichaam (stofwisseling) harder werkt en dus de afvalstoffen ook beter verwerkt worden.

Zouden we hier iets mee kunnen?

Pony in de zomer in een vrieskist zetten :+
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 28-02-09 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:00

haha nee hoor ik doe hem gewoon een dekentje om :P

er zijn gewoon geen vliegen en het gras groeit nog niet,die eerst is bij ap toch wel belangrijk hoor

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:05

sorry ellepel heb mijn bericht al veranderd, was niet specifiek gericht, meer in de zin van, als we onze paarden nou zomers in een vrieskist zouden zetten, of dat wat zou uithalen.

Trouwens, dat bloedonderzoek wat jij hebt laten uitvoeren, is dat een standaard onderzoek? (blond) of kun je aangeven wat je getest wilt hebben? Heb er geen idee bij namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 01:18

je kunt zelf aangeven wat je getest wilt hebben.

staat wel in het topic van de bloeduitslagen waar er bnij ap naar gekeken is.
nieren,lever,pancreas, mineralen en nog wat spul

http://www.gddeventer.com/templates/dis ... _id=753812

en dit zijn de formulieren:'
http://www.gddeventer.com/nl/5184054-In ... ieren.html

ging mij de laatste keer specifiek om de globulines of die al veranderd waren en ik was dus benieuwd naar selenium.
maar dat is opgestuurd naar vetmedlab..
duur grapje trouwens zo'n algeheel onderzoek met mineralen erbij...schijnt wat moeilijker te zijn nl om uit te zoeken dus betaal je wat meer

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 08:14

het zou zeker de oplossing zijn voor de bestrijding van ZE, echter een bevroren paard doet niets meer.
je paard op een berg zetten helpt ook, daar komen culicoides niet voor en dus ook geen ZE.

ook kun je je paard voortaan op spiekeroog (duits waddeneiland) of ijsland brengen.
spiekeroog is er klein en dus snel vol, op ijsland mag je geen paarden brengen.

het lijkt alleen een grapje van carolshadow, maar het het geeft eigenlijk heel goed weer, dat iets in theorie heel goed werken kan, maar de praktijk is breder en stelt meer eisen.

je paard wil je vrij hebben van ZE, maar je wilt hem wel graag gebruiken,

tenslotte is de enige manier om nooit problemen met paarden op te hoeven lossen: geen paard!
en dat is voor de meeste van ons nog de allerslechtste optie!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:16

Is geen optie tug :D Zie mijn onderschrift.... Kan niet zonder....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:51

Dus ik kan straks gerust mijn pony gaan wassen?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 13:02

Ik zag net vliegjes, heel veel ;(

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:22

Ik heb gisteren Sebacil gehaald, zou Colonel vandaag gaan "soppen". Het is hier echter nog pas 8 graden, vindt ik echt wat te koud, en ik weet niet of het nut heeft nu al te behandelen tegen evt. beestjes, die zijn toch ook nog niet actief met dit weer? Of kun je ze evengoed al bestrijden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 14:24

sebacil is tegen luis en mijt en zo he??

die zijn er dacht ik altijd wel.
als je ham na het wassen tochtvrij weg kunt zetten tot hij droog is kun je hem er prima mee in soppen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:03

Heb mijn pony afgelopen week 2x gesopt met neodicol, ging prima hoor, je moet wat hé.

Tug: was inderdaad als grapje bedoeld. Ik zou zo een stal bouwen met vriesdingen erin! Een paard is voor mij geen gebruiksdier, ik zie het als huisdier! maar velen denken daar anders over.

Dus bijvoorbeeld in duitsland een weide bovenop een berg, zou ze minder last hebben?

Goeie smoes om toch te verhuizen naar duitsland haha

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:07

geheimpje, werkt ook tegen insecten,alleen als je het iedere dag gebruikt is het wel erg ongezond, de werkzame stof van sebacil, zit ook in sommige anti-mierenpoeders, kon niet bij paarden, zat nog meer in, toen sebacil voor de 1ste keer werd verboden,wel rondgegluurd of er niet iets was met dezelfde stof,
helaas niets bruikbaars. je da kan eigenlijk alles voorschrijven als het ergens anders wel voor verkrijgbaar is en je paard het toch nodig heeft. neocidol is ook niet speciaal voor paarden.
wordt bij schapen eigenlijk gebruikt tegen vliegen en nu ook tegen culicoides die daar blauwtong veroorzaakt.
wel altijd in overleg met je DA, het is niet ongevaarlijk tenslotte.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:17

neodicol tegen cullicoides-> blauwtong???
Heb het uiteraard van mijn DA gekregen vanwege mijt.
Maar wat doet neocidol met de culicoides mug dan? dat vraag ik me dan af.
Het is een agressief goedje!! behoorlijk!!
Ik moest het van de DA een tijd lang 1x p.w. gebruiken. Nu 2x gedaan, en volgende week de 3e keer, daarna stop ik ermee.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:19

carolshadow, inderdaad alle berggebieden liggen voor je open, boven de 300 meter geven ze als grens aan, stort je ook niet even in de hoek van de bak, emigreren naar australie is weer geen optie, daar heet ZE queensland itch, daar zijn plekken met maar liefst 73% ZE paarden, vandaar dat die ook veel onderzocht hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 20:42

ik vond deze tips nog:
is wel in het engels en gaat over voeding bij zomereczeempaarden,heb zelf proberen te vertalen,als het niet goed is hoor ik het graag!

Good roughage, little energy ---goed ruwvoer met weinig energie
Avoiding fresh grass from nitrogen-fertilized pastures --- vermijd vers jong gras op akkers die met dierlijke mest zijn bemest
Few mill by-products, such as wheat bran or peeled-oat bran ----wheat bran is dacht ik tarwezemelen en peeled oat bran weet ik niet :o
Paying attention to the mineral supply (important: the trace elements zinc, copper and selenium)
en dus aandacht voor koper,zink en..jawel selenium ;)

hihi ik heb zelfs eisen gevonden voor de eczeemeigenaar :P

wel in het engels sorry!
Citaat:
--Owners addicted to open-stable keeping find it difficult to accept reduced
pasture times for their horse.
---Addicts of natural remedies do not want to afford their horses continuous
cortisone treatment.

--Although eczema blankets help, many owners do not envisage to cover their horses during the hot months.
--A holder who cannot visit his horse one or several times a day as required, will not be successful with remedies for frequent application.
--If the budget does not allow for specific therapies or medicaments they must be excluded as from the outset.

:D

hele leuke site,voor als je engels goed is
http://www.masterhorse-infowissen.de/in ... rekzem&L=1

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:03

haha, heb het laatste stukje tekst vertaald op een vertalings-site.
Beetje gebrekkig, heb het niet veranderd, gewoon zo overgenomen, is wel duidelijk zo neem ik aan.

- Eigenaren verslaafd aan open-stabiel houden vinden het moeilijk te aanvaarden verlaagd grasland voor hun paard.
- Verslaafden van natuurlijke remedies wil niet veroorloven hun paarden continu cortisone behandeling.
- Hoewel eczeem dekens helpen, veel eigenaren niet van plan om hun paarden tijdens de warme maanden.
- Een houder die niet kunnen bezoeken zijn paard een of meerdere malen per dag als nodig is, zal niet succesvol zijn met oplossingen voor frequente toepassing.
- Indien de begroting geen ruimte biedt voor specifieke therapieën of geneesmiddelen, moeten zij worden uitgesloten als vanaf het begin.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:12

whaha mooie vertaling hoor :P

tja open stallen zijn mooi,maar niet voor paarden met zomereczeem want de vliegjes komen daar gewoon binnen.
beste is een dichte stal waar geen vliegen kunnen komen.

ik ben ook voor natuurlijke remedies,maar als cortizonen soms de enige manier zijn om een dier klachtvrij te houden?
tja dan zou ik het wel doen hoor.

en er zijn anti deken mensen he, maar als dat een paard nou klachtvrij houd..dan maar een deken er op.
die ene laatste vind ik wat apart,daarz eggen ze dus dat je met een eczemer er meerdere malen per dag heen moet..nou dat valt wel mee toch?

en de laatste...dat je begroting het toe moet laten, en die klopt echt wel! dure paarden hebben we!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:13

Hoi,

Mijn pony schuurt de laatste tijd erg veel. (Sinds januari ongeveer).
Hij heeft een hele dikke vacht, de veearts is er deze week bij geweest omdat hij op zijn hals kale plekken kreeg. We dachten dat hij een soort schimmel had. De veearts zei dat het absoluut geen schimmel was, maar dacht aan zomereczeem.

Kan dit? Het is niet dat ik mijn veearts niet vertrouw, maar hij liet blijken zelf helemaal niet zeker te zijn en het is toch echt niet het seizoen voor zomereczeem?
Beauty is 22 jaar en heeft hiervoor nog nooit last gehad van zomereczeem ed..
Hij krijgt wel een supplement voor zijn lever eind winter want anders geraakt hij niet uitgeruifd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 21:20

kwam nog interresante info tegen over koper...kopertekort schijnt dus voor te komen en geeft eczeemachtige verschijnselen.
paarden die kopertekort hebben krijgen vaak een verandering in hun haarkleur en zijn om de ogen vaak wat grijs van kleur.

dan kwam ik ook info tegen over jodium in het voer..als er te weinig in zit kan de schildklier zijn werrk niet goed doen en dan worden vitamines ook niet goed benut..

appelazijn schijnt heel goed te zijn voor het hoog houden van de PH in het lichaam wat weer goed is voor de afweer.

hoge dosis vitamine c is een goede natuurlijke antibiotica...( goh?..is dat zo?)

je moet wat met je vrije weekend he :P

julie:
kan ook luis of mijt zijn toch? en mijt hoef je niet eens te kunnen zien met het blote oog
of wist de veearts heeeeel zeker dat dat het echt niet was?

een dikke vacht geeft wel kriebel hoor als het warm is, onze shetten schuren zich ook al tot kale plekken,maar die hebben echt geen zomereczeem.
en dat slechte verharen...heb je wel es gehoord van cushing?
drinkt je paard ook veel?