Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 23:00

Fijn dat ze rustig is ingeslapen Rumay, zal nu wel heel vreemd zijn zonder Rava.. heel veel sterkte nog de komende tijd.

Ivanka ziet er goed uit!! Evita heeft op haar hals en borst/boeg vreemde plekjes, soort gele korreltjes en het jeukt ook enorm. De dierenarts heeft er naar gekeken maar wist echt niet wat het kan zijn, het leek haar een beetje op een allergie oid.. omdat het alleen op de plek zit waar ze geen deken heeft en omdat het altijd in het najaar komt. Bij alleen in het najaar leg ik zelf toch weer gelijk verband met de cushing..

p_ponypaard, nog even als reactie op jou. Evita heeft de bucas smartex all-in-one (big neck). Dat is de warmste, maar ik vind het een ideale deken! Pasvorm is perfect en gek genoeg zweet ze nooit onder deze deken, terwijl ze bij dezelfde temperatuur onder een 200 grams al klam wordt. Ik doe hem wel pas op als het gaat vriezen 's nachts.

Foto van Vietje deze week; Nog steeds mooi in haar vacht, maar de manenkam is zo na het weideseizoen wel weer enorm, terwijl haar ribben langzaam aan weer zichtbaar worden..
Afbeelding

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:17

die deken lijkt mij ook erg mooi, ik laat Jens nu gewoon lekker zijn hele wintervacht krijgen en als ik merk dat hij het koud krijgt doe ik hem dan een deken op. Met Jens gaat het de goede kant op...... ik heb al weer een aantal keer gereden en hij is goed te pas..... hij staat nu weer bij de rest van de paarden in de wei...... met graaskorf.... alleen die heeft hij meestal binnen een mum van tijd af. staan jullie paarden op het gras of helemaal niet meer? ik hoop dat het goed blijft gaan met Jens op het gras, want anders moet hij alleen staan, en op een klein rot stukje zand... en dat vind ik zo zielig... nu staat hij lekker met een groep van 4 in een best grote wei.... en hij loopt maar al te trost in die groep..... want hij is de baas ( denk hij :P hihihihi) dus dat wil ik hem gewoon niet afnemen.. ik las trouwens ook ergens dat bevroren gras voor hoefbevangenheid kan zorgen..... hebben jullie daar ervaring mee?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:40

Ik heb ook iets in die richting gelezen ja :j

Citaat:
Fructaan is oplosbaar in water, en net zoals alle opgeloste stoffen zorgt het dat het vriespunt omlaag gaat. Planten gebruiken fructaan dan ook om zichzelf tegen bevriezing te beschermen. Daarom loopt het fructaangehalte fors op zodra de temperatuur onder de 5 graden Celcius komt.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:34

Tinne: wat ziet ze er goed uit joh! Hoe gaat het nu met haar benen? Is het niet gewoon het verharen dat zo jeukt? Zie je ook plekjes op de huid? Als je ook plekjes ziet kun je het ook een keer met Betadine wassen, wil ook vaak wel kalmerend zijn.
Geef je nog extra dingen om de weerstand te boosten? Want de periodes met het wisselende weer en het verharen zijn natuurlijk wel intensieve periodes. Dan kunnen extra MSM of echinacea druppels een goede hulp zijn. Hier gaat alles goed.
Willy heeft sinds een week of 2 zijn deken op en daardoor is zijn vacht ook weer mooier; lijkt korter onder de deken te zijn. Bij zijn hals is het best lang en aangezien hij elke dag in de modder rolt is het ook wel een beetje krullerig maar niet eng dik, gewoon beetje lang zoals nu bij hem hoort. Martin heeft hem in het weekend weer 2 keer gereden en dat vindt ie altijd wel geslaagd. Zelfs wat gallopjes gemaakt, dus dat ging prima.

Gefrustreerd gras (heel erg kort gras en gras dat 'snacht heel koud heeft gehad, e.a.) hebben altijd een hoger fructaan gehalte. En gras is in het najaar zowiezo rijker om de dieren wat extra's mee te geven voor de winter. Daardoor meestal in het najaar veel gevallen van koliek en bevangenheid.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:46

Wie weet of je menthol poeder kan gebruiken op een paard.
Ik weet dat het jeuk stillend en verkoelend werkt bij mensen.
Onne had weer een aanval van netelroos van de week.
Het gaat na een paar uur wel weer beter, maar hij mag geen medicijnen hiervoor hebben

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:53

Onne: er is een sectolin gel Sweet itch en die is bedoeld voor zomerexceem, maar dat is een hele fijne verzorgende, koelende en kalmerende gel. Ik gebruikte hem voor mijn vorige paard met exceem maar ook wel op andere plekken als insectenbeten en geirriteerde huid, is absoluut niet agressief spul en het proberen wellicht waard?

http://www.paardendrogist.nl/product/12 ... ch/101806/

Zit dode zee zout in (goed voor huidproblemen) en aantal essentiële oliën, maar voelt niet vet en trekt goed in.

Ik zou zelf niet zo gauw met poeder aan de slag gaan, menthol kan best beetje prikken ook bij wondjes (heb zelf ook wel eens exceem, het koelt wel en is weldadig) en ik weet niet of dat bij paarden dan ook goed voelt. Ze hebben toch andere gevoeligheden qua huid.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:09

Dat spul heb ik nog wel staan hier, stom dat ik daar niet aan gedacht had dank je

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:57

Peter gaat nog steeds hetzelfde als de hele zomer helaas. Geen verbetering, geen verslechtering.

Wel zijn we erachter gekomen dat ie toch hoefbevangen is, aan alle 4 de benen. Het hele jaar dachten we het al, te zien aan z'n manier van lopen en hoe de groei van z'n hoeven neigde. Maar nooit was het met bekappen te zien aan z'n hoeven.
Maar vorige week was het toch duidelijk, duidelijk overal rood in alle 4 de hoeven.

Nu wordt het wat lastiger om deze winter net zo goed te worden als vorige winter -O-

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:42

Is rood in de hoeven dan per definitie hoefbevangenheid? ik dacht dat het duidde op een kneuzing.

Hier gaat het redelijk. De chronische sinusitis krijg ik niet onder controle. Na 600 euro aan antibiotica dit jaar ben ik daar in overleg met de DA mee gestopt. Heeft geen zin. Ze heeft 2 reiki-behandelingen op afstand gehad ( via foto). Na de eerste behandeling merkte ik heel goed verschil in haar lopen. Ze liep stukken beter op. Na de 2e behandeling was de piek minder groot. Maar in zijn totaliteit loopt ze nog steeds beter.
De chronische sinusitis baart me uiteraard zorgen. Ze heeft nu geen koorts. Als ze nu koortst krijgt of het slaat naar binnen is het einde verhaal. Wat dat betreft kijk ik met angst en beven naar de winter.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:48

Nee, dis duidelijk hoefbevangenheid ... is op de plek waar eventueel het hoefbeen door de zool zou kunnen komen ... net binnen witte lijn boven langs de straal. Witte lijn is ook helemaal uitgerekt :)

Ik had goede hoop dat het deze winter beter zou worden, omdat ie afgelopen winter zo enorm goed was. Maar nu de bevangenheid dus zo is ... weet ik het niet meer zo zeker.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:55

Hè dat is echt geen leuk nieuws over Petertje, Lappie. Geven jullie nog extra magnesium of selenium en vitamine E ofzo? Sneu is dat hoor dat ie zo slecht kan lopen, kan me voorstellen dat je toch geschrokken en teleurgesteld bent dat hij toch bevangen is. Heel veel sterkte en ik hoop toch dat ie nog wat opkrabbelt.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:29

Hij krijgt elke dag een schepje Biomag idd. En nu ook maar wat druppeltje Lamicur (van Simicur) erbij, hadden we nog staan.
En pergolide uiteraard (en zakje buut).
Ook maar wat Easy Action v/d paardendrogist, tja ... die andere met Cushing hier op stal (zonder pergolide) werd daar beter van. Maar 't lijkt bij Peter tot nu toe niet veel uit te halen.
Oh ja, en bij z'n slobbertje 's avond ook nog schepje Glucosamine.

Mss wordt de bevangenheid in de winter toch wel wat minder. Peter z'n maat, de kleine pown van m'n zusje, was ook chronisch bevangen. Die had ook hele goede periodes en periodes dat ze bijna een maand of langer praktisch alleen maar lag. De laatste periodes waren dan vaak in de warme maanden helaas (vliegen oa.) en de goede in de koude maanden. Dus mss ...
Maar dan nog moet ik heel goed nadenken of ik hem nog wel een zomer mee laat maken :\
Tis omdat ie behalve het lopen verder nog helemaal goed is, maar anders ...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:22

Citaat:
Evita heeft op haar hals en borst/boeg vreemde plekjes, soort gele korreltjes en het jeukt ook enorm. De dierenarts heeft er naar gekeken maar wist echt niet wat het kan zijn, het leek haar een beetje op een allergie oid.. omdat het alleen op de plek zit waar ze geen deken heeft en omdat het altijd in het najaar komt. Bij alleen in het najaar leg ik zelf toch weer gelijk verband met de cushing

Ireen, Ik heb een oude pony gehad die daar ook last van had en de veearts wist ook niet wat het was. Ik heb haar toen door laten meten door een homeopaat en volgens haar was het een minder goed werken van de lymfebanen waardoor afvalstoffen er door de huid uit komen, net hele kleine etterdruppeltjes waren het en dan stevig... Ze kreeg er druppels voor en het werd langzaam wel iets beter, de vacht werd ook weer glimmender en schoner.

deni21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:48

ik heb met belangstelling het forum gelezen. Heb zelf ook een ouder paard met cushing gehad. Duurde alleen erg lang voor de diagnose gesteld werd. Mijn paard was vaak hoefbevangen ondanks alle voorzorgmaatregelen. Ongeveer een half jaar na de diagnose cushing heb ik hem in moeten laten slapen.(sept 2006) Misschien als ik alle tips op dit forum had geweten, had ik hem nog wat langer bij mij kunnen houden.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 18:01

Hallo,
helaas heeft mijn ponytje ook cushing.. ;(
Ik vond haar er al langer slechter uit gaan zien, vacht heel vreemd en telkens vieze ogen enzo en van de week liep ze kreupel in de wei, gister op stal gezet en vanmorgen is de DA geweest.
Ze is hoefbevangen en hij zei dat alles er op wijst dat ze cushing heeft, ze is nu 22.
Ik heb nog lang niet alles doorgelezen, maar als jullie al tips voor me hebben?

De DA zei ook dat ze echt wat af moet vallen als ze weer beter kan lopen, maar ze is juist ook al jaren met pensioen omdat ze slijtage in haar voorbeentjes heeft.
Ik hoopte juist zo dat ze nog een lekkere oude dag zou hebben als "oma" van de jonge dieren op de wei..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 22:50

SparklingApp schreef:
De DA zei ook dat ze echt wat af moet vallen als ze weer beter kan lopen, maar ze is juist ook al jaren met pensioen omdat ze slijtage in haar voorbeentjes heeft.
Ik hoopte juist zo dat ze nog een lekkere oude dag zou hebben als "oma" van de jonge dieren op de wei..

Naar he om zo'n diagnose te horen. Er is veel informatie en ook best veel tegenstrijdige informatie op internet te vinden.
Heeft je dierenarts het met je over pergolide gehad? Veel paarden hebben daar baat bij en dit middel is een bewezen werkzaam middel maar sommige paarden kunnen er niet tegen, gelukkig de grootste groep wel.
Afvallen is wel erg belangrijk, maar zoals ik het begrijp heeft je paard meer problemen zoals de slijtage aan de voorbenen.
Ik denk dat je moet gaan afwegen; afvallen is heel belangrijk, is je paard ook insulineresistent?
Als ze bevangen is en ook IR ( insulineresistent) heb je kans dat ze beter niet meer op de wei kan.
IR is wel te managen met goed dieet en zo veel mogelijk beweging maar is dat haalbaar voor jouw paard i.v.m die slijtage?
Ik zou zeggen overleg ook goed met je dierenarts.
Ik heb een jong paard met Cushing, zij is gelukkig niet nog IR ( pas nog op onderzocht) en nog niet heel erg hoefbevangen geweest. Zij kan niet tegen de Pergolide, wij moeten het dus doen met een zo goed mogelijk management om haar conditie zo goed mogelijk te houden. Ze krijgt geen enkel medicijn zoals MSN, echinea, provarium breeding etc. Dat is ieders eigen keuze. Wel krijgt ze supplementen bij en ze eet suiker en zetmeelarm voer en afgewogen hooi. Tussen de anderhalf en 2 % van haar lichaamsgewicht.
Ze mag beperkt grazen en ze moet iedere dag een uurtje lopen om haar gewicht binnen de perken te houden en haar conditie zo goed mogelijk te houden. Het gaat goed met haar op deze manier en het is paardwaardig.
Ik zou zeggen overleg eens met je dierenarts over die pergolide en over het afvallen. Als ze altijd op de wei staat als oma voor de kleintjes kun je misschien een graaskorf overwegen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:01

jcristina schreef:
Ireen, Ik heb een oude pony gehad die daar ook last van had en de veearts wist ook niet wat het was. Ik heb haar toen door laten meten door een homeopaat en volgens haar was het een minder goed werken van de lymfebanen waardoor afvalstoffen er door de huid uit komen, net hele kleine etterdruppeltjes waren het en dan stevig... Ze kreeg er druppels voor en het werd langzaam wel iets beter, de vacht werd ook weer glimmender en schoner.

Klinkt hetzelfde inderdaad! Ze heeft het wel op bepaalde plekjes waar dan een harde "brok" van dat spul zit, niet over haar hele vacht. Het jeukt ook enorm.. Ze krijgt nu ook plekjes op haar hoofd dus denk dat ik toch even weer de veearts (of anders eens een homeopaat) moet laten kijken. De laatste keer hielp vetaderm/antibioticazalf wel goed.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:38

Ireen_ het komt mij ook bekend voor, twijfel alleen of Willy er last van had of een ander paard in onze kudde. Wassen van de plekjes met betadineshampoo hielp toen wel tegen jeuk en pijn als ik me het goed herinner.

Esther MSN? ;) :D (onze paarden zijn hip maar zooo hip :+ ), ik denk dat je MSM bedoelt

sparklingapp: welkom, wat een vervelend bericht over jouw omaatje. Je zou ook eens bij de dierenarts kunnen overleggen of je haar magnesium of bijvoorbeeld Selenium met vitamine E zou kunnen geven, dat zijn supplementen die DA's nog wel eens aanraden bij paarden die hoefbevangen zijn. Magnesium wil ook wel een goede hulp zijn tegen hoefbevangenheid en bij het aanpakken van overtollig vet, dus dan help je haar met afvallen en haar suikerhuishouding.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:31

Hahaha ja MSM bedoel ik ;-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:46

Bedankt voor de reacties!

EstherHegt, jij zegt dat die van jouw geen medicijnen krijgt, is ze dan niet depressief? Dat is trouwens helemaal naar als je paard nog een stuk jonger is!
Ik weet niet of ze IR is, ik zal eens met mijn DA overleggen welke onderzoeken hij wil doen..
Hij zou me iig nog even bellen, omdat hij het over dure medicijnen had waar goede resultaten mee waren, hij dacht dat dat op 5 a 6 euro per dag kwam voor een paard en zou daar nog even over bellen. die van mij is maar een klein ponytje..
Volgens mij wilde hij nu eerst ook niet al die medicijnen tegelijk gaan geven.

Ze loopt iig al een stuk beter, zal ook door de pijnstillers komen, maar ik zie veel verschil.
Dat bewegen om af te vallen zal wel moeilijk worden door die slijtage, het moet uiteindelijk allemaal wel haalbaar zijn.
Ik geef haar nu al een beetje magnesium door een plukje hooi, ik zal ook met de DA overleggen hoeveel ik haar zal geven!

Voor mezelf heb ik nu besloten dat ze weer vrolijk moet worden, iig in stap weer lekker kunnen lopen en een paar uur op de wei moet mogen, anders denk ik dat ze een goed oude dag heeft gehad en dat ze niet meer van het leven zal genieten, zal heel moeilijk zijn als ik die beslissing moet nemen, maar zoals ze de laatste tijd was is het ook alleen maar zielig..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:53

Sparklingapp: DA's weten vaak niet de prijs van pergolide, vroeger was dit kennelijk duurder dan nu of werd het als duurder gezien ;-) Een doosje van 30 stuks is iets van 30 tot 40 euro en meestal geef je een half tot een hele tablet (=1 mg) per dag. Als jij maar een klein paardje hebt, zal dat waarschijnlijk maar een half tabletje (=0,5mg) per dag worden. Tenzij de DA tijdelijk hoger wil starten ofzo. Dus meer dan ongeveer 30 tot 40 euro per maand kost het meestal niet de pergolide. Toch denken DA's dat eigenaren dit erg duur vinden. Ze hebben niet zoveel ervaring met de kosten van een paard kennelijk en met de diepe gevoelens van een eigenaar voor een paard. Een paard is meestal als het even kan toch echt wel 30 eur per maand waard als het paardenleven daar zo van kan opknappen, nietwaar ;) 8-) ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:54

Je dierenarts zal het over Pergolide hebben gehad, gelukkig is dat niet meer zo duur. Ik weet niet meer wat ik betaalde maar meen dat het iets van 30 euro per maand was.
Mijn paard krijgt inderdaad niets aan medicatie en ze is niet depressief.
Zij staat per dag ook een uurtje of 3 a 4 op de wei, voor de rest weeg ik het hooi. Ik voer haar ook wat safe en sound, een suikerarm ruwvoer. Ze is wel zieker geweest toen we nog niet wisten wat er aan de hand was. Nu houden we er gewoon rekening mee, bij zweten bijv. ( ze kan echt extreem zweten) krijgt ze wat electrolieten bij om weer aan te vullen.
Succes met je beslissing, best gecompliceerd als paardje ook versleten is. Af laten vallen door veel trainen is dan inderdaad misschien niet haalbaar.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:13

Ik wil sowieso proberen of het met medicijnen veel beter gaat!
Aan de ene kant wil ik haar niet opgeven en aan de andere kant denk ik wel; hoeveel ellende moet het arme dier nog doorstaan en kan ik niet beter anders beslissen, omdat ze toch niet meer echt beter kan worden..
We hebben eerder een pony met vermoedelijk cushing op stal gehad en die kreeg op het laatst een soort vreselijke koliek aanval waardoor ze haar uiteindelijk in Utrecht in hebben laten slapen, die mensen hebben er alles aan gedaan hoor, maar dat is geen fijn einde en heb later wel gelezen dat dat soort verschijnselen ook door de cushing veroorzaakt kunnen worden, ik wil er graag wat geld insteken als ik haar kan helpen, maar ik vind het moeilijk te zeggen waar het diertje mee geholpen is.

EstherHegt is jouw paard helemaal niet depressief geweest of heb je dat met het dieet onder controle kunnen krijgen?
Dat vind ik nl nog het ergste, dat ze al een tijd zo enorm depri is, nu weten we iig waar het door komt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:21

SparklingApp schreef:
EstherHegt is jouw paard helemaal niet depressief geweest of heb je dat met het dieet onder controle kunnen krijgen?
Dat vind ik nl nog het ergste, dat ze al een tijd zo enorm depri is, nu weten we iig waar het door komt.

Jawel hoor, ze zat echt helemaal niet lekker in haar vel en lag ook steeds. Was echt niet meer geinteresseerd. Omdat ze zo jong is was het laatste waar we aan dachten Cushing. Met de medicijnen knapte ze ook eigenlijk heel snel op, maar ze stopte op een gegeven moment met eten en ze was niet meer te benaderen. We hebben later nog eens een poging gedaan maar toen stopte ze al met eten na 2 dagen en werd weer heel moeilijk te benaderen. Gelukkig gaat het met de meeste paarden wel goed.

Ik bedacht me net over het afvallen van jouw paard dat je ook het hooi zou kunnen weken, dan week je er de meeste suikers uit, maar ook vitamines. Je zou het wel aan kunnen vullen met een breedspectrumsupplement.

Het is natuurlijk niet zo gek dat je paard nu depri is, hoefbevangenheid wordt je niet vrolijk van, gelukkig dat de pijnstillers wel werken. Bevangenheid en IR kunnen optreden als complicatie bij Cushing. Ik herinner me ook dat mijn dierenarts zei over de Pergolide dat ze dan waarschijloijk ook beter af zou kunnen vallen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:27

Cushing paarden zijn ook vaak depressief omdat ze heel erg veel cortisol produceren en hun hormoonhuishouding vergiftigt hen dus van binnenuit waardoor ze zich vaak ziek, zwak, angstig, onzeker en misselijk voelen. Door de pergolide komt de hormoonhuishouding beter op orde waardoor ze vaak niet meer depressief zijn.