[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horse_girl

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:31

Vorige week had mn verzorgpaard weer wat schilfertjes en 1 wondje bij de achterbenen. Heb het nu 2 keer gewassen met betandine scrub en ingesmeerd met uierzalf, zodat de huid weer wat tot rust kan komen. Hopelijk slaat het niet weer om naar echte mok!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:26

Mijn paard heeft sinds een paar weken mok. Ben al pilletjes van vsm aan het geven en smeren met calendulan zalf.

Nu lees ik hier dat het belangrijk is om de korsten eraf te halen. Is dat zo. Door de calendulanzalf worden de korsten wel wat zachter maar krijg ze er nog niet er mee af.

Mirjam

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:01

Het is een misselijkmakend werkje: korsten erafkrabben... Ik haat het, mijn paardje ook, maar mijn merrie is nu bijna beter!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:18

Korstjes er af krabben moet je niet doen Je beschadigt de huid alleen maar meer dan....

Proberen de korstjes zo zacht/week te krijgen dat ze er 'vanzelf' afvallen Lachen Dat kan bijvoorbeeld door het 2 a 3 keer per dag heel dik met uierzalf of vaseline in te smeren.
Insmeren met vaste groene zeep, een half uur in laten trekken en dan er af wassen wil ook wel goed helpen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:43

Mwah dat hoeft niet, je kunt de korsten er ook afhalen zonder de huid te beschadigen. Ik wrijf ze er van af, en dan smeer ik er iets op.
Ankies mok is nu ook weer terug gekomen. Dat wordt weer een hele winter smeren...

mirtje27 schreef:
Mijn paard heeft sinds een paar weken mok. Ben al pilletjes van vsm aan het geven en smeren met calendulan zalf.

Nu lees ik hier dat het belangrijk is om de korsten eraf te halen. Is dat zo. Door de calendulanzalf worden de korsten wel wat zachter maar krijg ze er nog niet er mee af.

Mirjam

Ik zou geen calendula smeren, maar acederm en uierzalf, of iets van de dierenarts (ik ben zelf niet zo van de homeopathische middelen Bloos ). En uiteindelijk moeten de korsten er idd af, maar als ze te hard zijn kun je mss nog even wachten. Zolang het niet open is zou ik me niet te veel zorgen maken en gewoon door blijven smeren!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:48

Fijn als dat lukt Lachen

Bij mijn merrie zitten de korsten helaas dusdanig vast dat er af 'krabben' zonder te beschadigen niet mogelijk is....
Ik ben ook meer voor de VA-middelen dan voor de homeopatische middelen inderdaad Bloos Haha!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:42

Ik heb ook die pillen van VSM. Dat helpt echt voor geen meter. Ik heb ook liever geen homeopatische middelen. Gewoon Hydorcortiderm van de dierenarts. Dat helpt gelukkig wel!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:49

Fijn dat dat helpt!

Ik ben bij mijn merrie nu met een experimentele behandeling bezig in overleg met de VA. Zijn een aantal klinieken die ik moet bellen als ik weet of het werkt Haha! Ben heel benieuwd!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:00

Wat is dat voor behandeling Richtje?

Weet iemand of je dat hydrocortiderm ook ergens op internet kunt bestellen?

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 16:15

Ik dacht dat dat via de DA ging.. maar weet het niet zeker...

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:01

Mijn paard reageerde heel erg goed op de volgende behandeling: elke dag even deppen met een oplossing van dettol. Op de verpakking staat een oplossing van 1 op 100, maar ik heb 't wel sterker gemaakt: 1 op 20. Zonder droogmaken er daarna mokzalf van sectolyn opsmeren. Na een dag of wat beginnen de korstjes vanzelf los te laten. Nog wel een paar weken door behandelen, ook al lijkt het weg. Ik heb in het verleden al van alles geprobeerd, maar dit werkt het best! Pling

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:45

Hinke schreef:
Wat is dat voor behandeling Richtje?

Weet iemand of je dat hydrocortiderm ook ergens op internet kunt bestellen?

Volgens mij moet dit op recept van de DA. Ik geloof dat je het niet zo kunt bestellen. Want ik heb er ook voor gekeken.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:58

Hydrocortiderm gaat inderdaad op recept van de VA Lachen

Hinke, ik ga je even pben!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:20

Heb je terug gepbt Knipoog
Ik zocht op google en kwam dit tegen:https://www.medpets.nl/dierenarts/bestellen/Hydrocortiderm+RX/84/1/1/ Dus volgens mij kun je het toch bestellen. Maar ik ben nog aan het twijfelen: er staat dat je hydrocortiderm gebruikt bij ernstige mok. Mijn haflinger heeft het niet ernstig, als je dan toch met hydrocortiderm gaat smeren maak je dan de huid niet onnodig dunner?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:55

Vorig jaar enorme mok gekend bij twee van mijn paardjes.
Hydrocortiderm, 10-tallen verschillende zalfjes, betadine-scrub, -creme en etc. Tenslotte dikke pootjes en dus 10 dagen anti-biotica intra-musculair toegediend.
Niets hielp... Ja, de herfst hielp. Toen het kouder werd nam de mok af.

Schimmels! Dacht ik onlangs bij mezelf. Vorig jaar juli heel veel regen + warmte (20 graden), dit jaar weer veel regen + warmte. De paddenstoelen stonden en staan in mijn weiland (ook schimmels).
En dus dit jaar, jahoor... weer mok.... En ik heb het anti-schimmel-middeltje van de Boerenbond gebruikt, IMAVEROL.
Weg mok.

En dus, in mijn geval bleek het een schimmelinfectie te zijn. Het enige wat daar tegen helpt, is een anti-schimmelmiddeltje zoals Imaverol.
En ja, het Imaverol heeft deze zomer fantastisch geholpen! Mok, ja. Over? Ja, binnen een week!

Want het grappige is, mijn paarden staan 365 dagen per jaar buiten. En in de herft en winter hebben ze geen mok, ondanks de modder en regen dan. Schimmels overleven enkel in een vochtige en warme omgeving.
Wellicht helpt het bij jullie paardjes ook? Is het proberen waard, toch?

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:14

Thnx voor de tip

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:22

Vraagje: Mijn paard heeft ook mok in beide kootholten van haar achterbenen (deze zijn wit). Ik ben aan het smeren met zinkzalf en dat werkt goed en om de paar dagen wassen met betadine. Nu wordt de huid weer mooi rose en zijn bijna alle korstjes er af. Mijn vraag dus: wat doe je dan?? Blijven smeren met zinkzalf tot er weer haar op zit of gewoon niets doen en afwachten???

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:37

Jojet:ze zeggen altijd dat je nog een tijdje nadat de korsten weg zijn moet blijven smeren omdat de korsten dan wel weg zijn maar de mok nog niet. Dus dan zou je nog ff door moeten smeren.

Scoxx: ik had ook al ergens gelezen dat het door schimmels veroorzaakt kan worden. Maar mijn haf krijgt het juist in de herfst en winter, en ze reageert goed om mokcreme dus dan zal het bij haar geen schimmel zijn Knipoog

Weet iemand hier of hydrocortiderm ook nadelige bijwerkingen heeft? Ik wil het gaan smeren maar mss kan ik beter eerst iets anders proberen?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 11:57

Hydrocortiderm is troep.... Maar goed, als het werkt!

Als een simpelere zalf ook werkt, zou ik niet voor de hydrocortiderm kiezen Lachen

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:49

tjaa volgens mij is het ook troep want je mag het ook niet aan je handen krijgen. Maar voor ergere mok helpt mokzalf en homeopatische middelen niet, dan moet je echt dit spul hebben.
Ik zat echt 2 weken met mijn handen in het haar.. en nu is het met hydrocortidem al bijna helemaal weg.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 12:50

Hydrocortiderm slaat niet aan bij mijn merrie, maar hoor er veel positieve verhalen over inderdaad Lachen

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 15:54

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:16

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou er zelf niet snel aan beginnen

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 21:16

Bij Mok is het dan beter om ze met de weer binnen te laten. Ik bedoel dan sávonds he en dan 'sochtneds er weer uit.

Jessica

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:16

Hangt er vanaf waar de mok vandaan komt en wat voor weer het is Lachen