Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:In de praktijk blijkt dat in de meeste gevallen het voeren van een pssm2-paard verder kan worden verbetert door de resultaten van de equiseq test in acht te nemen. De wijzigingen die bij het ene type geen effect hebben of zelfs een licht negatief effect, helpen bij een andere variant wel. Daarnaast is een dna-test niet-invasief. Wat betekent dat je in het ergste geval geld weggooit, maar niet zoals bij een biopt in het ergste geval een onbruikbaar paard overhoudt (door het permanent beschadigen van de spier en het triggeren van ernstig symptomatische aanvallen).
Mizora schreef:Dat betekent inderdaad dat Ambach sowieso heterozygoot en mogelijk zelfs homozygoot is (indien hij een volledig vrije nakomeling heeft, dus N/N, is hij sowieso heterozygoot).
Als heterozygoot P1/N geeft hij bij een:
- N/N-merrie 50% kans op P1/N en 50% kans op N/N.
- P1/N-merrie 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op een N/N
- P1/P1-merrie 50% kans op P1/P1 en 50% kans op P1/N
Als hij homozygoot P1/P1 is:
- N/N-merrie: 100% kans op P1/N.
- P1/N-merrie: 50% kans op P1/P1 en 50% kans op een P1/N
- P1/P1-merrie: 100% kans op P1/P1
Er is dan 0% kans op N/N.
Zou hij homozygoot vrij, dus N/N, zijn:
- N/N-merrie: 100% kans op N/N.
- P1/N-merrie: 50% kans op P1/N en 50% kans op een N/N
- P1/P1-merrie: 100% kans op P1/N
Er is dan 0% kans op P1/P1.
Elin_ schreef:Ik heb geen informatieve toevoeging. Gewoon een baal moment. Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen. Gelukkig helpt Sonja me uit dit topic al met wat tips, maar wat een klote aandoening is het toch ook. Esio heb ik nu net iets meer dan een jaar en het is gewoon alleen maar gezeik en pech
Mizora schreef:Indien de merrie onbekend is, heb je 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op N/N = vrij. Ik zou je nakomeling dus zeker laten testen, maar je hebt gelukkig een kans dat hij dat hij vrij is.
BigBen schreef:Mizora schreef:Indien de merrie onbekend is, heb je 25% kans op P1/P1, 50% kans op P1/N en 25% kans op N/N = vrij. Ik zou je nakomeling dus zeker laten testen, maar je hebt gelukkig een kans dat hij dat hij vrij is.
Als de status van de merrie onbekend is kan het net zo goed n/n zijn, en is er nog altijd 50% kans dat Nelleke's haflinger vrij is van PSSM.
Mizora schreef:Elin_ schreef:Ik heb geen informatieve toevoeging. Gewoon een baal moment. Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen. Gelukkig helpt Sonja me uit dit topic al met wat tips, maar wat een klote aandoening is het toch ook. Esio heb ik nu net iets meer dan een jaar en het is gewoon alleen maar gezeik en pech
oliebol zeg. Voer je nog steeds Care4Life? Wat je nog kan proberen is om alle luzerne uit het rantsoen te schrappen. Het is een heel extreme reactie, maar de "allergische" reacties op luzerne (officieel een voedselintolerantie i.v.m. opbouwend zijn en meer geeft meer klachten) zijn sowieso heel wisselend.
@Nelleke: dat wordt wel heel lastig dan inderdaad. Mocht je professioneel voedingsadvies zoeken als het zo is, wil ik best meekijken. Ik weet niet wat voor blessures hij heeft, maar zelfs gewoon stappen aan de hand kan met pssm1 al helpen om de suikeropslag te verlagen.
BigBen schreef:Elin_ schreef:Er zit een aanval aan te komen voor Es en ik weet gewoon niet wat ik moet doen of veranderen.
Kun je eens beschrijven wat zo'n aanval dan is? Wat zijn de symptomen? Wat zie je aan je paard? En hoe weet je dat er een aanval "zit aan te komen" ?
BigBen schreef:IndianSu schreef:En zouden jullie op de uitslag van de test wachten, of kopen met ontbindende voorwaarde oid? Haar hele afstamming is overigens bekend.
Ik zou rustig de test afwachten. Eventueel kun je een optie nemen.
BigBen schreef:En als je bloedonderzoek doet tijdens of in de aanloop naar een aanval, wat krijg je dan qua CK en AST waardes ?
Was hij n/p1, of heb ik dat verkeerd onthouden?