[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:02

Goedenavond

Ik heb een vraag.
Heb vandaag de uitslag gehad van cushing. Ze krijgt vanaf morgen medicijne. Mijn vraag is hebben jullie paarden last van bijwerkingen?

Marcella

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:09

Door rustig op te bouwen hier weinig tot niks gemerkt van bijwerkingen.

happyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:29

We moeten met 1 pil beginnen per dag is dat normaal of is dat te veel in 1 keer

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:31

Dan zou je problemen met bijwerkingen kunnen krijgen. Lees anders even de OP goed door daar staan een hoop tips en ervaringen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:24

Marcella schreef:
Zoals op de zak staat zou Fiberforce een volledig voer zijn. Heb het namelijk ook een periode alleen dat gegeven wegens het feit ik op de Equine Senstive aan het wachten was leverings problemen.

Dacht ik ook. Hoor alleen steeds dat andere het mixen. Ik voer alleen dat en hij doet het er super op.

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 09:48

Marcella schreef:
D&H Equine Sensitive en omdat hij een periode heel slecht at FiberForce van Cavalor erbij. Geef nu van beide wat en word nu op nieuwe stal gewoon weer met smaak gegeten.

Eens in de zoveel tijd beetje slobber met vers gemalen lijnzaad (makkelijker weg eten en minder rotzooi). Bij het malen van de lijnzaad staat pony mij al verlekkerd aan te kijken. Maar zou de gemalen lijnzaad ook zo door een beetje luzerne kunnen gooien.

Waar koop jij de D&H als ik vragen mag? Moeilijk te verkrijgen :-(

Even een update. Dinsdag was de da hier voor mijn andere paard met een hoefschimmel (heb ik dan ook maar laten testen ivm gevulde holtes boven ook en misschien wat dikker vacht).

Mijn pony PPID pony is erg benauwd (afgelopen zomer tot nu), wat in stand gehouden kan worden door de cushing (waarde 202 had ie).
In het begin te snel opgestart en werd ie erg ziek van de pillen.
Gisteren dus verhoogd van 1/8e naar 1/4e en dit lijkt wederom goed te gaan *\o/* Hij eet misschien iets minder.... dus goed in de gaten houden.

Zou straks op de 1/2 tablet mogen....
Deze da heeft zelf een cushing paard van 31 en adviseerde toch de tablet in water op te lossen (10cc spuit). Op den duur zouden ze de appels/wortels/brood en weet ik wat niet meer lusten. Dus dat doe ik maar met wat rozebottelsiroop er door;-)
Deze da meende dat als je langzaam opbouwt en er toch bijwerkingen komen, deze na 2 weken metal weggaan.

Groetjes.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:31

Denk erover om een keer via Rene Wielens te gaan proberen, maar heb iemand net in Brabant zitten waar ik het bestel (paard staat ook in Brabant). Heeft alleen een aantal maanden geduurd voor ik het binnen had nu via die persoon.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:35

Lukt het jullie om de pil netjes in 1/8e te krijgen?
Ik heb een pillensnijder gehaald hoop dat het daarmee lukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:59

Lukte prima met de pillensnijder hier. :j

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:22

Mooi :-)

Bikkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:05

Heeft iemand een idee wat de normale waardes zijn? mijn paard heeft getest 65 maar weet niet of dat extreem hoog is of niet??

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:10

Vandaag de uitslag gekregen het bloedonderzoek. De schildklier t4 is lichtjes verhoogd.moet nu een kleine maand aankijken wat de klier doet. Gaat ZE nog meer groeien en,krijgt ze nog meer last van de slokdarmverstoppingen. Moeten we een,biopsie laten doen. Want da denkt misschien tumoraal. En dan eventueel de schildklier gedeeltelijk of volledig verwijderen.,dit zie ik niet zitten wegens haar leeftijd enzo. Dus weet het momenteel niet goed wat ik moet doen. Momenteel gaat het eten van gras goed en met de mash en,mix heeft ze geen last als je het goed genoeg nat maakt. Is het echt zen,tumor of heeft het effect van de medicatie en de sr hier invloed op. Klier was in januari ook wat dikker maar was daarna terug kleiner geworden,tot half augustus ergens. Eind augustus was de witte zoutblok ook op en hebben we een,rode gehangen. Hier komen ze bijna niet aan terwijl de witte in een,mum van,tijd op was.,ligt het hier aan? Heeft ze jodium tekort? Wat ook een,verdikking kan veroorzaken. Da weet er niet extreem veel over. Omdat schildklier problemen bij paarden,weinig voorkomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:18

Even voor de goede orde: de schildklier regelt wel een hormonaal circuit, maar die verdikking komt niet door PPID. Mogelijk wel met de SR en dan kan het zomaar zijn dat de klier na november weer slinkt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:39

Dat de schildklier geen,effect is met de cushing weet ik. Hoewel het meer voor komt,bij paarden met cushing

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:52

Vorige week is een haflinger die bij mij op stal staat en ik ook verzorg op cushing getest en de waarde was 126 en hij krijgt nu sinds zondag 1/4 tablet Prascend, de DA heeft 1 tablet per dag voorgeschreven maar ik las hier dat je beter kunt opbouwen dus ik ben nu met 1/4 tablet begonnen.

Nu vroeg ik mij af wat voor voer het beste is voor hem, hij krijgt nu gewone basisbrok en kreeg daar afgelopen winter ook Pavo 18plus bij maar is het verstandig om dat nu weer te gaan geven of beter niet ivm de cushing?

En hoe geven jullie de tabletjes? Ik stop het nu in een stukje appel en geef hem daarna nog een paar stukjes appel zonder tabletje erin maar gisteren had ik het idee dat hij dus wel iets aan de appel proeft want hij was niet zo opdringerig als de dagen er voor.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:23

Ik zou voer zoeken met zo laag mogelijk percentage aan suiker en zetmeel samen. In pavo zit over het algemeen juist veel suiker en zetmeel. Cavalor Fiberforce is een mooie of de Vito van Marstall.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:33

llora schreef:
Dat de schildklier geen,effect is met de cushing weet ik. Hoewel het meer voor komt,bij paarden met cushing

Zal net als bij mensen zijn, wanneer je aanleg hebt voor de ene auto-immuun aandoening dan ook eerder voor de ander.
Zo bepaal ik geregeld bij mijn diabeten de schildklierwaarde om uit te sluiten of juist een afwijking te ontdekken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:35

MoniekV schreef:
Vorige week is een haflinger die bij mij op stal staat en ik ook verzorg op cushing getest en de waarde was 126 en hij krijgt nu sinds zondag 1/4 tablet Prascend, de DA heeft 1 tablet per dag voorgeschreven maar ik las hier dat je beter kunt opbouwen dus ik ben nu met 1/4 tablet begonnen.

Nu vroeg ik mij af wat voor voer het beste is voor hem, hij krijgt nu gewone basisbrok en kreeg daar afgelopen winter ook Pavo 18plus bij maar is het verstandig om dat nu weer te gaan geven of beter niet ivm de cushing?

En hoe geven jullie de tabletjes? Ik stop het nu in een stukje appel en geef hem daarna nog een paar stukjes appel zonder tabletje erin maar gisteren had ik het idee dat hij dus wel iets aan de appel proeft want hij was niet zo opdringerig als de dagen er voor.

Je kunt je afvragen of hij perse brok nodig heeft.
Wordt hij mager? Futloos?

Je kan ook enkel hooi en een vitaminebrok geven, back to basic zeg maar. Zeker als ze laag in de arbeid staan.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:37

Vorige winter was hij best wel afgevallen ondanks voldoende ruwvoer dus hij heeft wel krachtvoer nodig, hij is met pensioen dus er gaat geen energie in training oid zitten.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:54

IMJ schreef:
llora schreef:

Zal net als bij mensen zijn, wanneer je aanleg hebt voor de ene auto-immuun aandoening dan ook eerder voor de ander.
Zo bepaal ik geregeld bij mijn diabeten de schildklierwaarde om uit te sluiten of juist een afwijking te ontdekken.

Dat,gevoel heb ik ook dat de cushing ergens wel mee speelt met de schildklier problemen
En de twee worden regelmatig aan,elkaar gelinkt. Straks gesprek met mijn da wat we gaan doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:00

Dit had ik al eens eerder geplaatst mbt schildklier en PPID. Ik weet alleen de link er niet meer bij :o

Some horses with symptoms of pituitary tumor actually have low thyroid hormone levels that may or may not be related to the tumor. Many more, however, are suspected of having low thyroid function even though their thyroid tests may be normal. One reason vets suspect this is that the horses often show some improvement when given supplemental thyroid hormone.
A subpopulation of pituitary tumors secreting hormone prolactin may account for many cases of equine Cushing's. A 1985 paper by Kiefer et al in endocrinology described the effects of thyroid hormone on prolactin secretion by pituitary tumor cells. When thyroid supplementation was given, the levels of prolactin dropped somewhat. When thyroid supplementation was combined with a common pituitary tumor-suppressing drug (bromocriptine), the effect was greatly enhanced. In fact, the tumors shrank.
The mechanism of this may be that elevating blood thyrone hormone levels results in a drop in the levels of thyroid-releasing hormone (TRH) in the brain. TRH is known to stimulate pituitary tumors in horses also, so suppressing TRH levels by giving thyroid supplement should suppress the tumor.
The may explain why horses with Cushing's, even those with normal thyroid tests, respond somewhat to thyroid supplementation. It also suggests that thyroid supplementation could be a valuable addition to therapy for horses being treated with either prescription medications or herbal supplements.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:28

D&H kun je bestellen bij Equiculinair (Ouderkerk ad IJssel) of bij Rene Wielens in Haaksbergen. Verzenden beiden.

Hier gaat het pilletje nog steeds moeiteloos naar binnen in een stukje brood met een paar brokjes Cushcare condition er achteraan. Die cushcare condition (ook van D&H) is heel geschikt "krachtvoer" om ze wat aan te zetten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:27

MoniekV schreef:

Ik heb begrepen dat je prascend beter niet in appels kan geven omdat die nogal nat/ vochtig zijn. Daardoor lost het tabletje een heel klein beetje op en proef je paard de smaak nog beter. En die schijnt niet zo lekker te zijn ......

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:49

Weet iemand eigenlijk wat Prascend doet bij een paard wat helemaal geen cushing heeft ?
Worden ze dan ziek juist of gebeurd er gewoon niets, of.... ?
Laatst bijgewerkt door IngridM op 14-10-16 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:06

Ligt natuurlijk aan de hoeveelheid en frequentie, maar in principe kan het niet perse kwaad volgens mij. Hooguit zullen ze de bijwerkingen ervaren gok ik zo?