terpentijn schreef:Breghje: een echte Zomer Eczeem patient is niet te helpen door alleen smeersels. Hoe goed jeuk-afwerend en pijn/jeukstillend het spul is dat je gebruikt (en er zijn tegenwoordig, ook via Internet, echt hele goede spullen in de handel tegen jeuk/vliegen etc.) ook maar, want de echte zomerexzeem-allergie komt door een reactie van BINNEN uit het paardenlijf.
Daar valt van buitenaf wel wat te verzachten en te "stillen", maar niets aan te verhelpen.
Als jouw p.prima reageert op jouw spulletjes zonder deken, is dat toch geweldig?
Maar dan is het echt geen ZE-er, want daar helpt dat simpelweg niet bij (was het maar waar!). Dan kocht toch meteen niemand meer een eczeem-deken? Maar gebruikten "dat spul".
Ook zal de eerste fabrikant die een remedie ontwikkeld had tegen de effecten van de Culicoide-mugjes, wiens beet de allergische reactie genaamd "Zomer-Eczeem" veroorzaakt, natuurlijk multi-miljonair zijn.
Vooralsnog wordt er door fabrikanten veel geld verdiend aan juist het feit dat er NIETS afdoende helpt tegen de aandoening genaamd zomer-eczeem, behalve het paard "inpakken" dus in een eczeemdeken, zodat die zo min mogelijk gestoken kan worden op de daarvoor gevoelige (en voor deze specifieke musjes aantrekkelijke) plaatsen.
Er worden dus ook een hoop sprookjes verteld, over allerlei middelen die je paard of pony van ZE zouden kunnen afhelpen.
Maar als je nu weet wat echte ECHTE ZE IS, begrijp je meteen waarom dat ook niet waar kan zijn.
Uit de aard van de aandoening (een allergie van binnenuit) blijkt al, dat het dus nooit afdoende alleen van buitenaf bestreden kan worden.
Kan dat wel?
Dan is het geen ZE, maar iets anders.
Goed, dan heb ik een vraag. WIE stelt onomstotelijk vast dat iets ZE is?? In een bloedtest kan niet, da kan ook niet heb ik hier al voorbij zien komen, dus vertel want dan ben ik heel erg nieuwsgierig. Wetenschappelijk kan ZE dus niet vastgesteld worden dat blijkt, dus WAT en WIE is dan de maatstaf? Een deken doet exact hetzelfde als mijn smeersel namelijk een paard beschermen, er zijn zelfs ZE paarden die dwars door de dekens heen schuren (en ja die heb ik met eigen ogen gezien) wat hebben die dan? ZE XXL??
Ik ben het eens met Ellepel, er zijn zeer veel verschillende vormen van ZE, al dan niet in combi met eiwit overgevoeligheid, IR, noem maar op. Maar zolang er geen "standaard" is voor het vaststellen van ZE denk ik niet dat je dingen zo zwart wit moet zien.