Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:35

setteke schreef:
lillytjuh schreef:
Vervoeren van een paard kan geen kwaad, in de trailer heeft ie geen contact met andere vreemde paarden. Tis maar net waar je hem heen vervoerd.
Volgens mij is er weinig aan de hand zolang je paard geen direct contact heeft met andere paarden en jij zelf ook niet.

Wel ja, ga lekker met je paard op stap.

Rhinopneumie is een ademhalingsvirus, infectie gebeurt dus door inhalatie of door contact met besmette dieren. Het virus kan slechts over korte afstand door de lucht spreiden, dit in tegenstelling tot het griepvirus. Het kan wel overgedragen worden door de mens of materiaal (staldeur, stro).

Het virus wordt verspreid door de lucht over korte afstanden, dat wil zeggen, meters en geen kilometers. Daarbij heeft het virus een gastheer nodig om te overleven. Dus zonder paard of onoplettend mens overleeft het virus geen dag(en) in de lucht of iemands kleren. Natuurlijk moet je opletten, veiligheid gaat voor alles. Maar om nu iedere trailer op de weg voor gek te verklaren is ook niet nodig.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:37

lillytjuh schreef:
[ Natuurlijk moet je opletten, veiligheid gaat voor alles. Maar om nu iedere trailer op de weg voor gek te verklaren is ook niet nodig.

Als het door de knhs en de sectorraad wordt aangeraden via een persbericht, dan verklaar ik je wel voor gek als je onnodig de weg op gaat met je paard.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:38

kareldeg schreef:
lillytjuh schreef:
[ Natuurlijk moet je opletten, veiligheid gaat voor alles. Maar om nu iedere trailer op de weg voor gek te verklaren is ook niet nodig.

Als het door de knhs en de sectorraad wordt aangeraden via een persbericht, dan verklaar ik je wel voor gek als je onnodig de weg op gaat met je paard.

idd dat doen ze niet omdat het niks is lijkt me

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:38

We klagen over dat ze niet genoeg ingrijpen maar ze zeggen wel dat je beter niet een paard kan vervoeren en sommige vinden dat overdreven?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:39

Bellarose schreef:
Pardon, gaat ie lekker? Dat is wat door de DA op stal bij ons waar vanmiddag een paard is overleden aan verlammingsverschijnselen is verteld. Het is dus niet een uitspraak die ik even ter plekke heb bedacht, mocht dat zijn wat je denkt.

Je zegt zelf, volgens mij. Nou, dan denk ik dat je het zelf bedacht hebt. En dat zijn gevaarlijke dingen nu. Verder sorry.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:39

Essentie is dat je het aan kleding en materieel mee kan nemen.
Dus voorzichtigheid is geboden.

Dat het virus eerder kapot gaat dan de droesbacterie is allicht zo,
maar dan blijft het probleem dat je het over kan brengen als je vandaag
van stal A naar B gaat.

Of zoals in het journaal een blauw pak aan hebt en handschoenen, maar je horloge vergeet....
Kans is allicht niet groot, maar niet groot is niet hetzelfde als afwezig.
De kans dat je de staatsloterij wint is ook niet groot, maar het kan wel! (en daarom kopen we loten,
laten we dan nu omdat het kan, heel voorzichtig zijn!)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:40

kareldeg schreef:
lillytjuh schreef:

Ik niet.. Als een paard met spoed naar de kliniek moet, verklaar ik de chauffeur echt niet voor gek dat hij een paard vervoert. Dat kan ik van buiten de trailer echt niet zien WAAROM het paard in de trailer staat.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:41

Mambobeach, lees de berichten even boven je. Alsof Rhino geen big issue is.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:41

Waar ik erg benieuwd naar ben en nog niks over heb gehoord:
Welke leeftijd hadden de overleden paarden?
In welke conditie waren ze?
Hoe was hun weerstand?
Waren ze volgens de richtlijnen geent tegen rhino? (Dus minimaal half jaarlijks)
Op wat voor soort stallen stonden ze?

Ik bedoel, er is toch een reden dat het het ene paard wel treft en het andere niet...

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:42

quarterH schreef:
Waar ik erg benieuwd naar ben en nog niks over heb gehoord:
Welke leeftijd hadden de overleden paarden?
In welke conditie waren ze?
Hoe was hun weerstand?
Waren ze volgens de richtlijnen geent tegen rhino? (Dus minimaal half jaarlijks)
Op wat voor soort stallen stonden ze?

Ik bedoel, er is toch een reden dat het het ene paard wel treft en het andere niet...

wat ik ook gemist heb (weet niet of het besproken is)
of de paarden nog ergens zijn geweest voordat ze het kregen?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:43

setteke schreef:
Mambobeach, lees de berichten even boven je. Alsof Rhino geen big issue is.

Misschien moet je zelf even beter lezen want volgens mij zegt niemand hier dat het geen big issue is... Maar jij reageert zo fel en praat voor een ander, dat vind ik niet zo netjes, misschien kun je dat dan anders formuleren.

Sjoert

Ik denk dat er niet te letterlijk naar het daadwerkelijke stuk in de trailer gekeken moet worden..

Het gaat om het moment dat je op de plek van bestemming bent. Je weet niet of daar wel/niet een aangedaan dier loopt.

charlotte_L

En hoe komt het dat het paard besmet is geraakt.. zijn er nieuwe paarden gekomen etc..

Niobe

Joh, net zoals altijd zijn er mensen die er een onwijze groot issue van maken en er zijn mensen die er zich geen ruk van aantrekken. De voorzichtigen zullen het altijd winnen. De niet-voorzichtigen moeten maar geluk hebben..

Bellarose

setteke schreef:
Bellarose schreef:
Pardon, gaat ie lekker? Dat is wat door de DA op stal bij ons waar vanmiddag een paard is overleden aan verlammingsverschijnselen is verteld. Het is dus niet een uitspraak die ik even ter plekke heb bedacht, mocht dat zijn wat je denkt.

Je zegt zelf, volgens mij. Nou, dan denk ik dat je het zelf bedacht hebt. En dat zijn gevaarlijke dingen nu. Verder sorry.

Kleine miscommunicatie! ;)
Hoe voorzichtiger hoe beter, maar het is niet zo als bij droes dat je bij wijze van spreken een scheet laat en het volgende paard besmet is, gelukkig!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:44

Sjoert schreef:
Ik denk dat er niet te letterlijk naar het daadwerkelijke stuk in de trailer gekeken moet worden..

Het gaat om het moment dat je op de plek van bestemming bent. Je weet niet of daar wel/niet een aangedaan dier loopt.

Ik denk inderdaad dat het daarom gaat. :j

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:45

Sjoert schreef:

Dat denk ik ook, en je weet niet hoe voorzichtig er daar met de waarschuwingen om wordt gedaan.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:46

renee16 schreef:
kareldeg schreef:

Ik niet.. Als een paard met spoed naar de kliniek moet, verklaar ik de chauffeur echt niet voor gek dat hij een paard vervoert. Dat kan ik van buiten de trailer echt niet zien WAAROM het paard in de trailer staat.

Iets beter lezen graag, der staat ONNODIG! Een paard die met spoed naar de kliniek moet, dat is iets wat nodig is en niet onnodig.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:48

Niobe schreef:
Joh, net zoals altijd zijn er mensen die er een onwijze groot issue van maken en er zijn mensen die er zich geen ruk van aantrekken. De voorzichtigen zullen het altijd winnen. De niet-voorzichtigen moeten maar geluk hebben..

Nee hoor, de voorzichtigen kunnen te lijden hebben van de we trekken ons er geen ruk-van-aaners.
Als die op dezelfde stal staan.
Als die eerst iets gaan doen met hun of andere paarden en dan iets met die van jou.
Dan heb je het als voorzichtige wel voorzichtig gedaan, maar heb je wel heel veel pech!

Vorig jaar hier de verdenking droes (doorgaans niet dodelijk, wel heel vervelend)
en ja hoor! Er waren zat onvoorzichtigen die ondanks de regels er om heen wouden.
En aantal die het wachten ondertussen zat was en als het 2 dagen langer had geduurd gewoon
op stap waren gegaan naar de verdenkingshaard.
En daar staat mijn paard dan "naast".

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:49

wedstrijden zijn niet nodig...
maar volgens mij half nederland laat zijn wedstrijden volgens mij gewoon door gaan, alleen in de rhino gebieden niet.
of niet?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:49

lillytjuh schreef:
Rhinopneumie is een ademhalingsvirus, infectie gebeurt dus door inhalatie of door contact met besmette dieren. Het virus kan slechts over korte afstand door de lucht spreiden, dit in tegenstelling tot het griepvirus. Het kan wel overgedragen worden door de mens of materiaal (staldeur, stro).

Een scheet is dus mogelijk, korte afstand :D

lillytjuh

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:51

hahaha als het een harde is!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:52

kareldeg schreef:
renee16 schreef:

Iets beter lezen graag, der staat ONNODIG! Een paard die met spoed naar de kliniek moet, dat is iets wat nodig is en niet onnodig.

Het ging over een trailer op de weg zien en die mensen voor gek verklaren.
Dat zeg ik dus juist, nee ik verklaar niet IEDERE trailerchauffer voor gek, want het kan ook NODIG zijn!

Oftewel mijn quote/post beter lezen..
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 03-03-12 01:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:53

Sterkte rachel, vresenlijk :(
Ik ga morgen even temperatuur opmeten bij pony,
Heb er nog niks over gehoord bij ons op stal,
Zal morgen ochtend even bellen, het is nou wel heel dichtbij :(

Flimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 01:54

^
Laatst bijgewerkt door Flimmie op 16-08-23 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt