Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:59

Zag in eens dit topic verschijnen maar gelukkig geen ervaringen van anderen ;-)
Het gaat erg goed met haar!
Ze word inmiddels een poosje alweer gereden (dressuurmatig) en we werken a.d dubbele longe.
Gister is ze naar de tandarts geweest en van haar atactisch beeld is eigenlijk niets meer te zien.
Afbeelding
juni

lief dat je naar haar vraagt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 22:26

Wat super om te zien zo! Ik heb het me ook wel regelmatig afgevraagd hoe het ging, maar durfde het eigenlijk niet te vragen :o . Is het bijten nu ook minder of blijft dat?
Super dat je van de atactie eigenlijk niets meer ziet!

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:01

Wat ben ik blij om hier poitief nieuws te lezen en wat ziet ze er goed uit zeg!!!!
Het is jullie zo gegund na zo'n strijd en ik hoop dat jullie nog heel lang van elkaar mogen genieten en leren......
Respect!!!!
Knuf en koester het allemaal ;) :*

timokyana

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 08:11

Dankjewel allemaal!

San ook jou heb ik al die tijd nog gevolgd met je engeltje!

Het bijten is niet over,wel minder.Als een ander paard te dicht in haar persoonlijke ruimte komt als ze op de paddock of wei staat en soms bij het poetsen.we hebben er een weg mee gevonden en het is niet zo extreem meer gelukkig.Ik houd er rekening mee.
Met rijden of wandelen met een ander paard doet ze het niet.
Ik had ook nooit durven dromen dat het zo goed weer zou gaan.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:32

Wel fijn dat het bijten wel minder is geworden! Het zal ook wel in haar "systeem" zijn gaan zitten, dan is het natuurlijk niet zomaar over. Nu zal dat ook wel niet meer helemaal over gaan, maar wel fijn dat je er goed mee om kan gaan.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:23

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn van 1 juni.

Kyaan is nu gewoon een paard met gebruiksaanwijzing.
merk wel dat bij haar erg belangrijk is om aan de buikspieren te werken en verder is het gewoon mijn once in a lifetime paard. Ik kan met haar lezen en schrijven en ze heeft gewoon een speciaal plekje <3

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:26

allereerst: geweldig goed nieuws en fijn om te lezen, ze ziet er zo goed uit (ik ben ook 1 van die stille meelezers......al geruime tijd)geef je nog steeds de balancer van jepaardgezondenfit? (ben zelf ook tevreden gebruiker, ben benieuwd naar andere reacties)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 22:00

Geef de mix balancer en bodybuilder. Voorheen enkel de bodybuilder :-)
Rest staat hier op balancer.ook naar tevredenheid idd.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:52

Zo die ziet er goed uit. Geniet van haar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 22:05

Inmiddels een jaartje verder denk ik...ik ben niet zo actief meer op bokt maar toch wilde ik hier laten weten hoe het met Kyana gaat mocht iemand een soortgelijke ervaring hebben en naar antwoorden zoeken.

Mijn onderbuik gevoel omtrent kyana is nooit weg geweest, we trainden en het ging met pieken en dalen. Spierpijntje? of toch verder kijken. Nooit helemaal er lekker doorheen lopen en dat bijten bleef knagen.
tot zij enkele weken geleden na een niet noemenswaardige bosrit een terugslag kreeg. Ze toonde bevangen. Voer aangepast op cushing en metabool syndroom getest waarvan de laatste test helaas niet correct is uitgevoerd.
Ze beterde wat maar niet helemaal, ze heeft die weken stil gestaan en daarin is ze qua beweging achteruit gegaan. Moeilijk willen gaan liggen, erg stijf na het op staan en dit aan alle 4 de beentjes.
De bedoeling was dat alle 4 haar benen op de rontgen zouden gaan en we beenproblemen gingen uitsluiten/ diagnosticeren. Maar bij enkele passen aan de longe herkende ik mijn paard al niet. Ze had op rust gestaan en schrok me kapot van haar beweging.
Met heel haar klachten en haar verleden denkt de veearts aan artrose in 4 benen, samen zijn we overeengekomen dat we hier geen verder onderzoek naar doen.
Weidepaard, zolang het gaat. Verder toch een sterk vermoeden naar metabool syndroom ( waarvoor nu haar voeding is aangepast) en verder een flinke blessure aan de diepe buigpees.
We gaan nu revalideren in hoever het reeel is om de pees 'beter 'te krijgen. Verder is het aankijken hoe lang het nog eerlijk is.
We gaan niet meer verder dokteren, na al die jaren denk ik dat het nu weleens genoeg is geweest.
Ik hoopte op een happy ending maar mijn gevoel zei al die tijd anders...
geen bewezen diagnose misschien, maar wel een die aannemelijk is en waar ik me bij neerleg.
het is zo wel genoeg geweest.

Mijn veearts en ik zijn het eens dat er teveel aan de hand is om verder te gaan, ik hoop op een mooie pijnvrije zomer.
Pensioen tot hoe lang het nu nog eerlijk is....het duurt allemaal te lang en soms is een gevecht niet te winnen en moet ik eerlijk zijn tegenover haar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:21

jeetje -O-

ik wens je veel sterkte met je paard, hopelijk gaat het nog lang zijn gangetje :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 22:54

Goh, maar artrose is niet het einde toch,daar valt nog vrij veel in te doen met injectie/medicatie...
maar ergens snap ik ook wel dat je er wel klaar mee bent.
bedankt voor je "update"... :(:) ben wel benieuwd hoe het verder gaat...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 23:04

Ellepel, dat hangt maar helemaal van de vorm en activiteit van de artrose af. Wij hadden ook een paard op stal dat al een paar jaar artrose had. Iedere keer als de eigenaar hem weer oppakte raakte hij weer aan een ander been kreupel. Dan liep hij weer een paar maanden goed, dan ging het weer een keer mis. Tot op een gegeven moment de kreupelheid niet meer over ging. Paard onderzocht en ja, de artrose was aan het opspelen, paard ingespoten, twee dagen later nog beroerder, maar dan ook echt beroerd. Paard naar de kliniek, waar ze nog veel hebben geprobeerd, dagelijks foto's namen van het slechtste been en per dag zagen ze meer woekeringen. Na vier dagen is het paard ingeslapen. Dus het kan ineens snel gaan, ook met artrose.

Timokyana, top van je dat je een update geeft, hoewel dat niet de update is die iedereen had gehoopt. Ik duim voor je dat ze nog een goede zomer heeft, maar houd haar goed in de gaten hoor, zij heeft er geen erg in of die zomer er wel of niet is. Als ze met haar metabole syndroomklachten niet veel op het gras kan en dan gescheiden moet worden van haar maatjes ( als ze daar nu nog mee staat) is dat ook niet leuk.
Heel veel sterkte met de komende tijd, goed dat je de beslissing hebt genomen om niet verder te zoeken en te dokteren hoor!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 06:48

@ ellepel. het is niet enkel de artrose. Ze is op 4 benen kreupel, begin daar maar eens aan met inspuiten. Verder denken we nog steeds aan een stofwisselings probleem en de pees.
Ik verwacht dat weidegang haar wel goed gaat doet wat artrose betreft dus ik kijk aan of we de pees herstelt krijgen in hoeverre en of ze betert als ze de weide op mag. En die weidegang is ook nog een issue want kan ze niet zomaar even de wei op gooien.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:34

Respect alom voor jouw zorgen en beweegredenen !
Dit paard doet het ook voor jouw vanuit liefde en respect !
Mensen geloven het niet dat een paard op 1 been kan doorlopen...ook met gewicht op hun rug ,verklaren ze mij als gek als ik dit zeg...
Ik heb het meermaals gezien hoor ,maar zodra de pezen beschadigen is het een afgelopen zaak en zie je ineens een compleet ander beeld !
Je woont te ver weg anders had ik je echt geholpen, je bent een kanjer net als dit paard !!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 08:42

Super mooie foto's van Kyaantje !
Ook deze foto's tonen dat de borstspier opgezet is en het beenwerk/neerzetting niet in overeenkomst.
Rechtsvoor lijkt ver overbelast !
Was dit het been die de peesblessure kreeg ?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 11:30

Rechtsvoor is idd de pees 'kapot' en volgens de dierenarts inderdaad door compensatie/overbelasting.
Ik heb nog met regelmaat aan je moeten denken broadway ;-) je hebt het goed gezien.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 12:35

Ze had een reden om te doen zoals ze deed ...het keerde zich naar haarzelf in plaats van naar anderen vanuit haar eigen respect !!!
Afwijkend gedrag is altijd een teken dat er iets niet klopt lichamelijk en/of psychisch !
Jij bent er voor haar in voor en tegenspoed !
Door open en eerlijk te zijn heb je mensen wakker geschud.... super mooie foto's en toch ...
Jullie zijn ook in mijn gedachten gebleven hoor !!!
Sterkte met jouw meissie Y;( <3

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 22:02

Heftig hoor...ik hoop dat het een fijne en mooie lange zomer wordt voor jullie samen...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 13:39

Ik ben me er bewust van dat het topic al geruime tijd stil ligt, ik ben een stille meelezer geweest, en moest vandaag plots aan jullie denken. Hoe gaat het nu?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 19:42

Rustig! Lief dat je het vraagt!
Dame staat nog steeds lekker op pensioen met haar grote vriend. Helaas kwam haar peesblessure voor de 2e keer terug na een mis stap in de wei maar word gelukkig al beter. ( geen zwelling/kreupelheid meer ). Hele zomer tot ver in het najaar lekker op de weide gelopen. Nu nog dag en nacht buiten ( kan ze altijd in beweging blijven) maar wel de beschikking over een stal om te schuilen.
Ergens ondanks de vele regen ook geluk met het weer, de temperatuur is warm wat denk ik voor haar artrose wel prettig is.

Verder heeft deze dame me heel veel gebracht voor mezelf, ontzettend veel geleerd en mijn ogen doen openen voor de verdere toekomst met paarden.
Ik ben niet meer zo actief op bokt en dat hoeft ook niet meer dus wil er niet teveel over uitweiden, maar ik ben een hele andere weg in geslagen en dat brengt veel rust.
Had alles alleen liever eerder geweten ;) Maar goed helaas moet vaak het eerste paard het meest verduren....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 20:32

Oh he, ik schrok al toen ik het topic weer zag!
Maar ik begrijp dus dat het eigenlijk best goed gaat.

Fijn dat het jou dan ook rust brengt en om even te zien dat het goed gaat :j

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:52

spiegeltje spiegeltje....?
Geniet nog van jou spiegel en wees dankbaar zonder spijt dat je zoveel geleerd hebt van en met haar, niemand heeft de wijsheid in pacht het is al super dat men de moeite neemt en nog,.. hierna ga je vast een vervolg krijgen,je snapt me wel.....wij zijn nooit uitgeleerd.....
Hele fijne dagen en al het goeds voor het nieuwe jaar en op naar dat bezoekje ;)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:21

Dat van dat eerste paard is wel heel herkenbaar TimoKyana, wel fijn om te horen dat het toch nog steeds gaat met haar! Eigenlijk ben ik wel heel benieuwd welke weg je nu bent ingeslagen en wat je nu doet m.b.t. paarden...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 16:54

Ik ben ook blij dat het nog steeds lekker met haar gaat. Als je een andere weg bent ingeslagen snap ik dat je het niet op bokt zet. Ben net als Jet wel nieuwsgierig welke weg. Maar snap als je dat gewoon voor jezelf wilt houden. Fijne dagen en geniet van je spiegel. Mooi dat je door haar jezelf hebt weten te vinden. Het is nooit te laat heh...alles wat je nu weet kan je gewoon meenemen alsnog.