Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:38

Wat kost Abler in euro's? En kan het alleen met creditcard?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:52

dimma schreef:
lexa schreef:
Even een update, met onze hengst gaat het weer helemaal goed!! Hij moest van ver komen,begon met mager en lusteloos, toen een hele opgeblazen buik..en nu inmiddels weer top fit.
Is weer onder het zadel en oogt happy!
Wij hebben hem 2 maal daags stomastine over zijn voer gedaan en op de muslie en lucerne gezet.
Misschien heeft iemand hier wat aan. ;-)

Hoe lang zijn jullie onderweg geweest ermee?

Toch wel 5 a 6 maanden.

dimma

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:32

Ook zo lang medicatie gebruikt?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:19

dimma schreef:
Ook zo lang medicatie gebruikt?

Nee met onderbreking, denk dat we 3 flessen stomastine hebben gebruikt.
2 in het begin toen dachten we dat hij beter was maar hij kreeg toen een terug val.
Daarna nog 1 en bietenpulp.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:08

Is het een idee om een mod de openingspost te laten veranderen? Elke pagina weer zijn er wel mensen die afvragen hoe het zit met gastrogard/abler, bestellingen etc. Elke keer dezelfde vragen beantwoorden is vrij vermoeiend. Lijkt mij dat er wel even een algemeen stukje in de op kan met basisinfo.

geshahquille schreef:
Hellaas heeft de Gastrogard weinig effect bij ons paard we zijn nu drie en een halve week aan het behandelen maar ik zie weinig verschil. Over anderhalve week gaan we terug om te kijken hoe het met de maagzweer staat als dat niet goed is wat ik dus denk wil ik eigenlijk ook wel de abler gaan probeeren. Kan iemand mij een beetje weg wijs maken hoe en waar je dat bestelt ik zou dan wel voor de pasta gaan omdat dat het beste werkt bij ons paard rare korrels gaat ie echt niet eten waar ik het ook doorheen doe.

Waarom zou je abler gebruiken als de gastrogard niet werkt? Het is dezelfde werkzame stof namelijk.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:36

Mijn paard blijft nog gapen na 4 en halve week pepticure.. Moeilijk hoor om straks wel of niet af te gaan bouwen.

AnSj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:53

Helaas heeft mijn merrie waarschijnlijk ook een maagzweer. Ondanks dat ze vijf keer per dag hooi in slowfeeder heeft, 24/7 buiten en binnen kan en met gezelschap staat. Woensdagavond gaat ze naar Visdonk in Roosendaal voor de endoscopie, hebben jullie hier ervaring mee?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:22

Ik meld me ook maar weer eens, blijft lastig een gestabiliseerde maagpatient goed op voer ingesteld te krijgen. ik had mijn voer uit laten meten en gaf hem deels muesli en deels brok. toch bleef hij wat lauw in energie, vermeerderen van de brok vond ik niet wenselijk. Nu sinds een aantal dagen toch helemaal van de brok af gehaald, heb wel een energie rijke mueslie en bijna 24 uur per dag hooi. Nu is mijn vraag: heeft een van jullie ervaring met het bijvoeren van spelt? Het zou een zuiverende werking hebben en verbeteren van de maag/ darmwerking?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:52

Ik heb ervaring met spelt :)
De zuiverende werking en verbetering maag/darmwerking kan ik niet bevestigen :n
Maar de paarden waar ik het aan heb gevoerd, kregen er geen last van. Dus klachten kwamen niet terug, zoals dat wel gebeurt bij het voeren van bijvoorbeeld brok. Mijn ervaring is wel dat het een enorme energieleverancier is. Het was geen geschikt voer voor mijn vuurvreter, we gingen wel heel erg hard over het strand := :D

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:28

dank je wel aimee, meen je dat ik dacht dat de spelt helemaal niet zoveel energie geeft.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:01

Ja, dat werd mij ook verteld :=
Mijn vuurvreter dacht er echter anders over en mijn minder looplustige en niet erg sensibele paard werd met het bijvoeren van spelt best fijn te rijden.
Op basis van die ervaring durf ik het nu niet aan mijn kruidje-roer-me-niet te geven ;)

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:05

Ik zou helemaal graan-vrij gaan voeren. Het is te belastend voor de spijsvertering en wellicht krijgt je paard juist meer energie omdat de voeding zo licht mogelijk verteerbaar wordt aangeboden..
AnSj: Bedoel je een Gastroscopie? Zo'n maagscopie heeft mijn paard gehad. Ik was wel blij dat ik zeker wist dat het een maagzweer was en ik op die manier doelbewust kon gaan beginnen met behandelen. Het vasten is niet fijn maar naar op de kliniek was mijn paard gelukkig niet heel erg gestrest. Ze zeggen ook dat je een maagzweer niet altijd kan waarnemen door een Gastroscopie maar daar heb ik geen ervaring mee..

Stomastine, is dat een medicijn of een onderhoudssupplement? gaven jullie dat naast de omeprazol of pas daarna?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:00

Ik moet eerlijk bekennen dat ik graanvrij voeren overdreven vind.
Ik heb echt heel veel uitgeprobeerd, ook graanvrij voeren. Ik geloof best dat dat laatste kan werken, maar niet als je op Z niveau of hoger met de paarden wil werken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:41

Ik denk dat graanvrij per paard verschillend is, mijn paard kan ook maar heel beperkt tegen eiwitten. Granen kan hij juist wel weer hebben, ik laat al mijn voer uit meten voor hem, niet dat dit sluitend werkt, maar wil het beste voor hem. Tevenswil ik graag dat hij genoeg ernergie heeft, ik kan hem ook niet op olie zetten daar zijn gehele spijsverteringsstelsel erg gevoelig is en hij makkelijk aan de diarree gaat.
bedankt voor je ervaringen aimee ik ga het proberen! het is goed uit getest voor hem.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:28

dimma schreef:
Wat kost Abler in euro's? En kan het alleen met creditcard?
Kun je allemaal op de site vinden www.abler.com

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:13

Ben hier blijven meelezen, ooit eerder mijn paardje behandeld met abler.
Nu de laatste tijd begon ik haar toch weer te verdenken, dus toch maar weer abler aangeschaft, moet zeggen, besteld en een week later had ik het in huis!

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:24

Caballos schreef:
Ben hier blijven meelezen, ooit eerder mijn paardje behandeld met abler.
Nu de laatste tijd begon ik haar toch weer te verdenken, dus toch maar weer abler aangeschaft, moet zeggen, besteld en een week later had ik het in huis!

Ben wel benieuwd of je het met gewone of spoed verzending hebt besteld.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:50

Met de spoed.
Vorige keer ook met de spoed verzending maar toen is er iets mis gegaan onderweg, heeft toen geloof ik 3 weken geduurd....

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:56

bij het doorscrollen zag ik iets over spelt... Ik voer spelt op aanraden van DA en osteo en (hout vasthouden) mijn paard is al enkele maanden van de maagsupplementen af en toont geen tekenen van last. Ik ga mss mijn zakjes van Abler nog moeten doorverkopen omdat ze anders "slecht" worden :)

Ik meng een hoog gevitamineerde muesli met een gelijke hoeveelheid spelt en voer daar 2 kleine voerscheppen van per dag. (naast onbeperkt hooi, weidegang, een emmertje grasmix en bietenpulp)

Spelt zou energetisch gelijk staan aan haver, maar later zijn energie vrijzetten doordat eht ruwe kapsel pas in de darmen verteerd wordt.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:36

Welk merk spelt en muesli voer jij?

petitparis schreef:
bij het doorscrollen zag ik iets over spelt... Ik voer spelt op aanraden van DA en osteo en (hout vasthouden) mijn paard is al enkele maanden van de maagsupplementen af en toont geen tekenen van last. Ik ga mss mijn zakjes van Abler nog moeten doorverkopen omdat ze anders "slecht" worden :)

Ik meng een hoog gevitamineerde muesli met een gelijke hoeveelheid spelt en voer daar 2 kleine voerscheppen van per dag. (naast onbeperkt hooi, weidegang, een emmertje grasmix en bietenpulp)

Spelt zou energetisch gelijk staan aan haver, maar later zijn energie vrijzetten doordat eht ruwe kapsel pas in de darmen verteerd wordt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:08

ruwe spelt van de lokale voerhandel (dus niet de tarwe-achtige korrels alleen)
en Racing balancer van D&H omdat deze bedoeld is om naast grote hoeveelheden haver gevoerd te worden en is bijgevolg +/- 3x zo hoog gevitamineerd als de gemiddelde sportmuesli van hetzelfde merk.
Paard heeft er nog nooit zo goed bijgestaan als de laatste 2 jaar. Ervoor vaak maag- en leverproblemen naast tekorten en verzuring (bloedanalyses) en ten alle tijden aan de magere kant.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:09

@inferno: Stomme vraag misschien maar wat doe jij met je paard qua werk?

Ik heb een paard welke makkelijke terugvalt in energie en in conditie. Vandaar dat ik een idee wil krijgen wat ik moet gaan voeren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:36

@ Chess: ik veronderstel dat je mij bedoelde

Mijn paard deed momenteel zo goed als niks wegens luchtweginfectie en een ontsteking ve zenuw. Het is een intussen 10-jarige EV merrie die dus altijd pit genoeg heeft, maar niet noodzakelijk de kracht om dressuurmatig alle oefeningen aan te kunnen. Maar op dit kan ik ze perfect 3-4x/week rijden, pas als het niveau vd oefeningen/intensiteit omhoog gaat, krijgt ze ook wat meer voer (eerst olie en spelt en als laatste pas meer muesli)
Ik ben dit voer gaan geven toen mijn paard terug in rentraining gegaan is 3j geleden. Toen kreeg ze uiteraard wel meer (2x 1 schep muesli, 1 ruwe spelt en 1/2 zwarte gepunte haver, totaal +/- 3.5kg), maar werd 6dagen/week gereden, gaande van conditiegalopwerk, snelwerk tot uur dressuurmatig of rustige buitenrit van 2u.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:41

petitparis ja sorry :-) super hier kan ik wat mee!

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:26

Spelt hoor ik ook goede dingen over.