[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 07:42

Hallo,sorry dat ik zo binnenval maar zit een beetje met mijn handen in het haar,mijn tinkermerrie is in november begonnen met hoesten en nu heeft ze inmiddels 3 kuren ventipulmin achter de rug en een kuur equisolon(daar zijn we komende woensdag mee klaar).Ze heeft ook een scopie gehad en keel en bovenste luchtwegen zagen er heel mooi uit,ze had alleen nog in de onderste luchtwegen wat taai slijm.Ze heeft nooit koorts gehad,snot gehad of ziek getoond.Ze staat 24/7 buiten.Zaterdag hebben we 2 uur met haar gewandeld aan de hand,en heeft mij. dochter een stukje met haar gedraafd en geen gehoest meer,we hoorde haar nu al een week of twee niet meer hoesten,tot vannacht,ik moest naar het toilet en opeens hoorde ik haar kuchen, :( ,nu hoop ik dat het vals alarm is maar weet het niet.We sukkelen nu al 3 maanden en weet niet meer wat ik nog kan doen,veearts is zaterdag nog hier geweest en haar longen klonken schoon.Moet ik hem nu weer bellen of even afwachten?Wat denken jullie?Sorry voor het lange verhaal.

vuurneon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:07

Een kuch is niet gelijk erg; ook gezonde paarden hoesten wel eens natuurlijk (al schrik je wel als je weet dat je paard daarvoor last heeft gehad van de longen... Mijn paard had een vieze neus en dacht gelijk; 'daar gaan we weer!' Dag later was de neus alweer schoon). Maar hoe is de ademfrequentie? Knijpt ze ook met haar flanken?

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:35

Nee ze ademt heel normaal,knijpen heeft ze in het begin wel gedaan,dus dat is het eerste waar ik naar kijk :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:37

Kucht ze verder nog nu?

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:50

Nee niet meer gekucht sinds vannacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:52

Dan zou ik mij daar nu niet te druk om maken :) dan was het vermoedelijk gewoon een normaal gezonde hoest! :)

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:21

Ja ben meteen weer alert als ze ook maar even briest,erg he :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:22

Slijt gelukkig wel :j ik ren niet meer als een gek erheen als ik een hoest hoor en kijk gelijk naar de flanken := maar heeft even geduurd :=

Ik ben in het stadium van 'een keer hoesten is gezond en niet gelijk alarmerend' aangekomen :=

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:24

Hopelijk kom ik daar ook snel,want heb vannacht dus serieus wakker gelegen of ik dr nog een keer hoorde :+

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:40

Oh erg is dat.. Die paniek om de kuchen.. Ik heb het werkelijk nog steeds. Maar het is ook verschillend wanneer ze het doet. Ik blijf ervoor vrezen dat het weer terug komt.. Ook omdat ik nu al zo'n beetje alles doe aan een stof-vrij leven.

Ik had het er pas met wat mensen over, voor het stofvrij voeren. 24/7 op de wei gaat bij ons niet omdat het dan helemaal kapot gelopen is en we hebben maar een kleine wei.. wel staat ze buiten op de dijk, in de frisse wind met een schuilstal zonder stro.

Nu is het zo dat ik nog hooi voer, dit maak ik goed nat van te voren, en laat het dan even uitdruipen. Maar ik hoorde dat kuil ook stof-vrij is.. Dan zou kuil toch een makkelijkere oplossing zijn. Maar, is dit ook zo? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:42

Ik vind het grootste probleem van kuil dat het snel op moet en het andere paard er van aan de diarree gaat. Dus dan maar braaf elke keer de hooinetten onder water dompelen :') hulde ook aan de andere meiden, die ook elke voerdienst weer alles nat moeten maken.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:49

Ja dat is waar.. Mijn paard staat aan huis, en mijn vader verdomt het om het hooi nat te maken, dus dan heeft ze zo weer een hoestbui.. Daarom zet ik het nu de avond van te voren klaar (hij voert altijd s ochtends), maar omdat hij dat dus niet doet en dan maar droog hooi geeft als het er niet staat, dan overweeg ik toch misschien kuil.

En het is bij ons nog geen eens een grote moeite om het nat te maken. Ik heb een heel 'systeem' gemaakt waardoor het gewoon goed te doen is, en je handen niet eraf vriezen van het koude water.. :')
Het is gewoon een nog grotere meut dan het paard zelf.. :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 19:14

Hier ook een paard dat na 2 kuren ventepumil/predison/antibiotica blijft hoesten....wordt er echt gek van!
Hooi maken we ook nat en ik heb wel het idee dat het iets helpt, maar nog niet voldoende.

Dierenarts zegt er verder ook niet veel mee te kunnen, lekker dan...!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:38

Loretteeee schreef:
Oh erg is dat.. Die paniek om de kuchen.. Ik heb het werkelijk nog steeds. Maar het is ook verschillend wanneer ze het doet. Ik blijf ervoor vrezen dat het weer terug komt.. Ook omdat ik nu al zo'n beetje alles doe aan een stof-vrij leven.

Ik had het er pas met wat mensen over, voor het stofvrij voeren. 24/7 op de wei gaat bij ons niet omdat het dan helemaal kapot gelopen is en we hebben maar een kleine wei.. wel staat ze buiten op de dijk, in de frisse wind met een schuilstal zonder stro.

Nu is het zo dat ik nog hooi voer, dit maak ik goed nat van te voren, en laat het dan even uitdruipen. Maar ik hoorde dat kuil ook stof-vrij is.. Dan zou kuil toch een makkelijkere oplossing zijn. Maar, is dit ook zo? :+

Als ze ook een schimmelsporen allergie heeft is kuil ook geen oplossing. In kuil zitten namelijk miniscule schimmelsporen die ze ook inademen.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:49

Kiara heb ik tot nu toe niet meer horen hoesten,maar mijn duimen blijven draaien,blijf toch onzeker erover :o

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:20

Esther28 schreef:
Als ze ook een schimmelsporen allergie heeft is kuil ook geen oplossing. In kuil zitten namelijk miniscule schimmelsporen die ze ook inademen.

Ja, dat weet ik dus niet.. :o dat zou ik uit moeten sluiten.. Maar daarvoor zou ik toch ook eerst kuil moeten voeren lijkt mij, om dat te weten te komen...

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:36

Ons paard bleef ook hoesten. Wij zijn er toen mee naar van Toor in Wasssenaar gegaan en daar is hij aan een infuus gegaan een paar dagen. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar dat heeft toen mega geholpen. Het had anders chronisch kunnen worden.

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:16

Hoi allemaal,

Ik ben nog niet eerder actief geweest op het forum, maar ik wil me hier graag ook melden. Ik heb een 4.5-jarige die inmiddels al drie weken 'aan het hoesten' is. Toen ik het voor het eerst hoorde hoestte hij zowel op stal, in stap en bij inspanning. Ook had hij wat wit slijm uit zijn neus na het rijden. Ik heb hem toen een weekje op rust gezet en fenegriek gegeven. Vervolgens liep hij door een ongelukje in de paddock een wond aan zijn been op en moest hij nog weer iets langer op rust.

Vrij snel na het geven van fenegriek hoorde ik hem niet meer hoesten, maar toen ik hem weer rustig begon te belasten bleek dat hij nog steeds hoestte bij inspanning (aandraven). Telefonisch consult met de dierenarts: een weekje respulmin geven en het moest over gaan. Na een week geen verbetering en ook viel het me op dat hij wat knijpt met zijn flank bij uitademen. Dierenarts weer gebeld, hij hoorde wel iets bij zijn longen, maar niets schokkends. Dit keer corticosteroiden en weer respulmin. Binnen een a twee weken moest het nu toch echt over zijn. Ik moest hem wel in beweging houden om de hoest los te laten komen, maar niet in het zweet rijden.

Dit is nu een aantal dagen geleden, maar ik zie zowel in de buikademhaling als in de hoest geen verbetering. Ook valt het me op dat hij wel erg vaak stil wil gaan staan om zijn neus te schuren. . Dit hoeft er niets mee te maken te hebben, maar ik vroeg me af of iemand dit beeld misschien herkent en misschien tips heeft. Want ik heb een beetje het idee dat de respulmin niet echt helpt.

Alvast bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 13:00

Waarschijnlijk wat snot of kriebel in de neus. Ik zou weer bellen morgen :j respulmin geef ik al niet eens meer, ik geef alleen prednisolon en dan is nu de aanpak als er wat is; lagere dosis, maar dan wel een maand geven (incl afbouwen). Dan is het ook echt weg.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:58

Nou hier hebben we denk ik te vroeg gejuich,we zijn vanmiddag een klein ritje gaan maken met Kiara en nu hoest ze weer flink :( , morgen maar weer de veearts bellen.

WhildJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:27

Balen dat het zo blijft aan houden met jullie paardjes. :(
De overbezorgdheid als ze eenmaal iets aan de longen gehad hebben vind ik heel herkenbaar. Gelukkig blijkt dat het in de praktijk vaak nog goed kan komen na adequaat onderzoek en behandeling van een goede arts. De timing is hierbij natuurlijk alles, nooit te lang wachten met dingen als snot en hoest!
Ik blijf zelf nog erg voorzichtig met mijn paard. In december 2013 was het na maandenlang aanmodderen tijd voor de Bronchoscopie en een spoeling. Hierdoor zijn we januari 2014 in gegaan met wederom een hele hoop medicatie en de wetenschap dat het een (naast een rijtje andere diagnoses) schimmel in de longen betrof. Medio februari was mijn paard een heel stuk beter. Hij heeft in 2014 alleen nog 1 keer een verkoudheid gehad rond juli, dit was rottig want omdat hij altijd gevoelig zal blijven op de luchtwegen heeft hij hierdoor veel sneller last van zoiets. Hij kon toen niet geënt worden. Ook waren de warme of juist de hele vochtige dagen in 2014 merkbaar iets meer uitdagend voor hem. Hier rekening mee houdend heb ik een heel fijn jaar gehad met hem (andere medische dingetjes daar gelaten). Het kan dus ook nog anders worden allemaal, maar voorzichtig zullen we altijd moeten blijven. :)

Diemth: Ik herken niet persee het stil staan om te schuren aan neus, maar aangezien je paardje snotterig is kan ik me hier wel iets bij voorstellen, het irriteert hem vast aan zijn neusslijmvlies.
Je bent nu op enkele dagen verder, hopelijk heeft je veearts gelijk en is het binnen twee weken weer helemaal goed, succes! Ik heb zelf geen ervaring met Respulmin, is het een soortgelijk iets als Ventipulmin?

Kiara04: Hoestte je Tinkertje ineens na het rijden in rust toestand of begon het al tijdens het rijden? Succes met de veearts morgen, hopelijk kan hij snel komen en een behandeling starten!

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:33

Whild,ze word al behandelend vanaf November,en het ging de afgelopen twee,drie weken heel goed,hoorde haar niet meer hoesten!Mijn dochter is vorige week met haar gaan stappen en wat draven en toen heeft ze ook niet gehoest,maar gisteren tijdens een ritje begon ze helaas weer en nu hoest ze weer geregeld,ook in rust :(

diemth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:39

Dankjewel voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat het kriebel in de neus is. Snot zie ik niet, dus ofwel het moet goed vastzitten ofwel dat is het niet. Maar jij hebt dus ook niet zo'n goede ervaringen met respulmin, vuurneon? Ik heb namelijk nog een 'longen'-paard, mijn 21-jarige pony heeft COPD, en ook bij hem heb ik het idee dat respulmin niet echt iets voor hem doet. Terwijl ik duidelijk verbetering zie met prednison.

Whild: Ik denk inderdaad dat respulmin vergelijkbaar is met ventipulmin. Misschien een andere/goedkopere variant, maar toediening en gebruik is volgens mij hetzelfde.

Ik wacht in ieder geval nog eventjes af tot hij zijn kuurtje grotendeels afgemaakt heeft. Het hoesten zijn gelukkig nog maar een paar kleine kuchjes en proestjes bij het begin van het aandraven, maar de buikademhaling zit me toch niet lekker. Als het namelijk iets anders is (infectie, allergie) dan heeft enkel symptoombestrijding niet zo veel zin, lijkt me.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:04

Veearts is net geweest en Kiara was weer terug bij af,ze moet weer twee weken Ventipulmin en antibiotica en volledige rust,net even een huilbui gehad :o ,we gaan al maand vier in,maar we gaan er weer tegenaan,mijn meisje moet gewoon beter worden!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:55

Kan in me helemaal voortellen Kiara! Ik ga even je geschiedenis terug lezen...

...ik heb net op stal ook de waterlanders laten lopen. Paard stond in de wei te hoesten en toen ik hem naar stal haalde ook. Ik ben er zeker 10 minuten bij geweest en hij bleef maar hoesten, niet te zuinig.

Vandaag de hele stal leeggehaald en houtkrullen erin gedaan. Heb er een vitaminespuit ingekregen en 4 pompjes ventipumil. Cubarmix door de appelmoes en door het voer, maar dat wil hij niet eten.
Ben zelf maar weer begonnen omdat ik nog wat had staan, hoop dat het hem wat verlichting geeft.