[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:01

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:42

He Ellepel, ik denk dat ik op de zelfde boerderij heb gestaan met mijn pony (heeeeeeeel veel jaren geleden) onder de landingsbaan in Leeuwarden. Dat was destijds bij boer Terpstra.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:47

nee,dit was bij meneer Cnossen, in Jelsum
helaas leeft hij niet meer en is er ook al geen stalling meer in de boerderij geloof ik.

krissie, via de zoekfunctie van bokt vind je heel veel info over vitaminepreparaten.
en via de site van http://www.supplementenvergelijk.nl/ kun je ook veel info vinden.

ik gebruik een halve schep dieetmix van subli en meng daar in de winter veteranensupplement doorheen en nu ben ik overgestapt naar NAF Kompleet plus..al zit daar wel wat melasse in.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:06

Ik ben ergens over aan het nadenken ... :)* -:)

Mijn paard krijgt eenmaal daags een schep glucobalance en nu vroeg ik me af of de glucobalance het meest/best werkzaam is als ik het geef vlak voor ik ga trainen, of net vlak erna? Of zou het compleet niets uitmaken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:25

Ik heb geleerd dat een paard supplementen tijdens 'rust' beter kan opnemen.

Mandyke

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:14

Had een mailtje gestuurd naar Den Hoek met mijn vraag en zij raden aan om het eerder na de training te geven. Weten we ook weeral!

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 20:55

hoihoi,
heb nog even een vraagje:
heb vanmiddag bij mijn paard mok ontdekt, ook heeft hij meer vuile afscheiding bij zijn koker en oren.
nu is de vraag of dit kan voortkomen uit verandering van voer, zijn sinds kleine 2 weken overgeschakeld op dieetmix van subli, hij krijgt er nu een kwart schep per dag met GB en een handje lucerne van.
kan dit verklaren dat zijn lichaam vuilligheid naar buiten gooit of is dit eerder een teken van tekorten.

verder heb ik het idee dat ie weer wat pafferiger wordt, kan ik minderen met de subli mix of is de kans dan groot dat ie tekorten krijgt?

wat het moeilijk maakt met hooi is dat ie 24/7 in groep staat waar hij leider van is en altijd het meest, langst en vaakst kan eten wat niet zo fijn is voor zijn bolle buik.

tips hoor ik heel graag!

P.s: na de winter stop zijn we weer aan het werk met wat haalbaar is met mijn werk en tijd ong 3-4x per week doorwerken in variatie longere, rijden, grondwerk, lange teugel, balkjes stappen, buiten km's maken,...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:18

toevallig dat ik dit lees,appie krijgt ook de dieetmix en had in het begin ook meer last van een vieze koker.
nu helemaal niet meer,zou dus best kunnen dat het samenhangt met de dieetmix :j

een kwart schep is echt heel weinig, het is muesli dus dat weegt ook nog niks,zou er niet mee stoppen.

jij stond toch bij timokyana op stal?
denk dat ze ietsje minder moeten voeren,dan valt hij wel af
en anders een tijdje apart zetten zodat de rest kan eten?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:55

of een graaskorfje...

dat hij de leider is is wel lastig. zeker als hij IR is zal hij meer, vaker, en langer willen eten dan de rest, dat past namelijk in het ziektebeeld. ik zou toch op zoek gaan naar een manier om de inname van het hooi te beperken. wij voeren nu uit vrij fijnmazige netten die we ophangen aan bijv. een boomtak zodat het net alle kanten op kan zwaaien. dit verlengt de tijd dat ze met een portie bezig zijn aanzienlijk. als we dezelfde eet-tijd willen hebben en los uit een bak oid voeren hebben ze het in nog niet de helft van de tijd op.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:58

Ellepel,ik zal zelf ook even reageren.
momenteel sinds een week 4 plakken hooi verdeeld over de dag gemengd met tarwestro,dit alles in slowfeeders (netten).
Verder een hand lucerne,een halve schep subli dieetmix.
Ik zal Balou apart moeten zetten om hem minder te voeren,al word het dan wel erg weinig ruwvoer.Ik heb balou eerder met een zwaar vit E tekort gehad,wil dit geen tweede keer meer.Hij is erg ziek geweest,toonde zwaar spierbevangen.
Sinds enkele weken staan ze op de dieetmix en ander hooi,bij de overige paarden zie ik dat ze gewicht verliezen.
Ook omdat ze meer beweging krijgen en nu minder voer.
Het heeft ook tijd nodig en vooral beweging!
En ik denk dat dit misschien wel de doorslag kan geven,hoe,hoeveel,welke oefeningen en hoe op te bouwen etc.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 10:53

Ik ben even zo vrij geweest om deze morgen wat foto's te maken van Balou.
Ik denk dat er duidelijk op te zien is wat zijn probleem gebieden zijn.
Pockets op/voor zijn schouders,zijn manenkam/kap en zijn billen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hij is overigens heerlijk energiek en zit lekker in zijn velletje.Is paar maanden geleden wel anders geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 14:26

dat zie je aan al die IR paarden he,,als ze wat afvallen zitten ze veel beter in hun vel :j

en dat voeren blijft moeilijk...
bij ons voeren ze ruwvoer met wat minder voedingswaarde heb ik het idee
gedurende de hele winter zijn eigenlijk alle paarden wel wat afgevallen,mocht ook wel want die waren na de zomer allemaal mooi rond.
wel krijgen ze voldoende,maar hoeveel precies per dier heb ik geen idee van.

op zich vind ik 4 plakken hooi voor een haflinger nog aan de ruime kant (alhoewel dat natuurlijk ook er aan ligt wat voor hooi je hebt)
denk dat ik zelf zou kiezen om 1 plak te vervangen door stro.
wel fijn dat je stro hebt,is vréselijk duur geweest afgelopen winter.

ik heb juist andersom gehad dat de paarden wel genoeg vitamine E in het bloed hadden,maar te laag selenium..en dat kwam weer door lage krachtvoergift en arm ruwvoer.
vandaar dat ik en de stalgenoot die het ook bij haar paard nu een vitaminepoeder en extra selenium bij

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:25

ellepel: 4 plakken hooi over 24u is niet veel hoor, dit gemengd met een beetje stro voor de knabbel, en dan halverwege de middag krijgt ie vanaf vandaag een kwart schep dieet mix met een handje lucerne en zijn GB.

verder krijgen ze een hele dag en nacht helemaal niets, het is dus ook niet vergelijkbaar met stal paarden, die in de ochtend een schep kracht brok krijgen, in de middag, in de avond en daar dan elke keer een pluk hooi, met een volle stal met stro nah niet echt vergelijkbaar imo

heb gisteren in ieder geval weer lekker de draad opgepikt met werken, elke dag is gewoon niet haalbaar, ook weer als je hem maar uit de stal te plukken hebt, harde borstel erover en rijden maar, tja dan is het makkelijk hé.
hier staat ie 24/7 buiten, met schuilstal lekker op de paddock met trek allemaal zand, alles moet ook gewoon gemest worden, voer zakken en dieetmix moet klaargemaakt worden, voor je goed en wel aan je paard kan beginnen ben je al min 3u verder, en dan heb je nog niet de pech dat een paard je kruiwagen omver duwt :D
en vandaag lekker km's gemaakt naar het bos, heerlijk!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:56

Na wat Google werk op de vreselijk en vooral aanhoudende harde nek van mijn fjord op het begrip insulineresistie gestuit.

Dit zou een mogelijk iets kunnen zijn waar hij daadwerkelijk last van heeft. Alvorens dat aanpassingen zal moeten doen op zijn rantsoen lijkt mij testen zinvol.

In 10 jaar Fjord houden heb ik niet eens een dierenarts dus ik zal eens bellen naar wat dierenartsen in de buurt voor zo'n onderzoek. Hoe lang duurt het voordat je uitslagen hebt? Enig idee van kosten van zoiets?

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:24

Heel wat afgegoogled, maar toch even een advies gevraagt aan de kenners onder ons!

Al een tijdje ben ik naar een leuk paard aan het zoeken, deze maand ben ik wezen kijken bij een hele leuke fjord, hij was eigenlijk precies wat ik zoek en zijn karakter kwam ontzettend leuk op mij over, flink te dik dat wel, maar dat is natuurlijk geen reden een paard niet te nemen. Alleen een maar.. na hem gekeurd te laten hebben gaf de dierenarts aan dat hij écht heel dik is, door de harde nek en plaatsen van de vetopslag gaf zij aan dat hij vermoedelijk insulineresistentie heeft. Nou twijfel ik echt heel erg, ik heb aardig wat rondgelezen over de voeding, oorzaken etc. maar volledig duidelijk is het me nog niet. het paard zou zonder krachtvoer, 24/7 buiten komen te staan zonder noemenswaardig gras in zijn beschikking en met onbeperkt hooi, is onbeperkt hooi te doen voor een paard met insuline resistentie? En zou je van een paard met dit probleem hetzelfde kunnen vragen qua training en inspanning dan andere paarden?

ik vind het moeilijk, of ik dit paard hierom nou zou moeten laten staan en verder moet kijken, of toch voor hem gaan.. hij is écht leuk :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:12

als je het zeker wilt weten dan laat je hem testen?.
maar op een paard met IR kun je prima rijden :j

boomerang,ik den dat je via de veearts wel te weten komt hoe lang het duurt voordat je uitslagen hebt van een test.

crazyshar,niet elke stal voert gelijk denk ik.
de stalpaarden bij ons staan op vlas en krijgen ook maar 2x daags voer.
net als de weidepaarden,die krijgen 2x daags ruwvoer als dat nodig is
appie is net gister verzet naar een andere wei,en blijft daar vanaf nu
die komt niet meer in zijn paddock voor krachtvoer,dus krijgt vanaf nu juist nog minder
want als ik wil dat hij krachtvoer krijgt,dan moet ik dat nu zelf geven

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:41

@ paatie, dat hangt ervan af. sommige paarden worden alsnog moddervet van alleen onbeperkt hooi. zorg dus dat je hooi hebt van passende kwaliteit (laag in voeding, veel te kauwen/ verwerken, je kunt ook aanvullen met bijv. stro). voor het krachtvoer moet je ook goed rekening houden met wat erin zit, muesli's en de meeste brokken bevatten een te hoog gehalte suiker en zetmeel voor een IR paard. er zijn tegenwoordig verschillende fabrikanten die voeders hebben voor paarden die sober gehouden moeten worden. Dodson&Horrell en bijv. Healthy Herbs hebben geschikte voeders. voor een IR paard kies je een voer dat in suiker én zetmeel niet hoger komt dan 10%.

verder is het inderdaad zéker raadzaam om het paardje op IR te laten testen, en daarnaast ook een 'gewoon' bloedonderzoek te doen. op die manier kan je vrij grondig uitvogelen wat de eerste stappen van het dieet moeten zijn.

voor het rijden/ werken ermee zal de IR op zich weinig uitmaken. sterker nog, voor de meeste IR paarden geldt: hoe meer werk hoe liever!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 10:05

Ik heb de test meteen aangevraagd bij een veearts die al bij mijn stalgenootjes kwam. Ik heb heel gericht gebeld voor een bloedtest en op de kliniek van Roosendaal begonnen ze meteen over rontgenfoto's omdat hij vast bevangen zou zijn... Terwijl, en dat heb ik erbij vermeld, ik heb gisteren nog een les gereden met hem, bevangen is dan niet van toepassing.

Anyway, dierenarts heeft test aangevraagd, komt vrijdag binnen en volgende week wordt hij afgenomen..

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:18

Bedankt voor de reacties op mijn vraag, hier heb ik echt wat aan! Die beweging is fijn om te horen.. ik heb helaas niet de keuze minder hooi te geven dus dat wordt nog even goed uitzoeken. Bedankt! :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 17:30

@ boomerang, weet je ook wat de kosten zullen zijn? en hoe betrouwbaar is die test, ik heb namelijk begrepen dat testen heel onbetrouwbaar kan uitpakken, zo schijnt het paard voor de test een nacht te moeten vasten, bijvoorbeeld.

@ paatie, als je een goed slowfeeder systeem hebt/ maakt kan dat al een heleboel schelen. anders evt. (tijdelijk) een graaskorfje. paarden met IR die te dik zijn zijn vaak niet voor niets zo. die vreten en vreten en vreten maar. onze haf die we afgelopen zomer iig van IR verdachten is ook zo. als we voeren en de andere paarden pauzeren even, dan eet zij door. de restjes die de anderen niet lekker vinden? zij maakt ze op. etc. etc. etc.
een paard dat zo is MOET afgeremd worden anders komen er problemen. misschien geldt dat voor jouw paardje niet maar wees er wel kritisch op. rassen als haflingers en Fjorden zijn door hun herkomst vaak sowieso al eerder geneigd door te vreten, aangezien dat in hun oorsprongsgebieden wel zal moeten omdat er maar weinig te vinden is. hier in onze Nederlandse weides mondt dat gedrag echter (te)vaak uit in vasdsigheid met alles wat daarbij hoort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:55

Ik kom ook maar weer even binnenvallen....
Ik ben mijn merrie weer aan het oppakken na een vakantie waarin ze mocht bijkomen van haar behandelingen op de kliniek tegen een baarmoederontsteking en meermalen zandkoliek.
Ze zijn er daar tevens achter gekomen dat haar darmwerking nogal traag is, ik werk dus nu sinds kort deels met makkelijker te verteren hooivervangers (Agrobs Pre Alpin Aspero)....
Draven gaat voorlopig nog niet, dus we houden het eerst maar bij lange stukken stappen.

Mijn vraag: hebben jullie ook vaak moeite jullie paarden te motiveren door te lopen? Terwijl ze in feite geen 'slome duikelaars' zijn van zichzelf? Maar vinden jullie dat langzaam op gang komen, dat duffe, lome, moeizame een typisch kenmerk van IR?
Ik ben zelf betrekkelijk suikergevoelig en merk dat ik zelf wel 'sloom en moe' wordt wanneer ik mezelf niet streng rantsoeneer....

Hoe gaat het bij jullie met bewegen, en het motiveren tot bewegen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 08:43

hier zijn de ervaringen heel wisselend, maar de paarden hier zijn ook niet officieel IR getest. wel zijn er vermoedens en vertonen ze (veel van) de symptomen. vooral de erg dikke paarden zijn sloom, wat logisch is. ook is het zo dat één van de symptomen van IR spierbevangenheid is, ook in heel lichte vorm en met dus ook lichte klachten. voor een paard voelt dat aan als spierpijn. indien zo, is het logisch dat zo'n dier niet erg willend is om lekker te bewegen, immers, het bewegen voelt niet lekker. een IR paard moet inderdaad op een goed passend dieet gehouden worden.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:29

Ninx schreef:
Ik kom ook maar weer even binnenvallen....
Ik ben mijn merrie weer aan het oppakken na een vakantie waarin ze mocht bijkomen van haar behandelingen op de kliniek tegen een baarmoederontsteking en meermalen zandkoliek.
Ze zijn er daar tevens achter gekomen dat haar darmwerking nogal traag is, ik werk dus nu sinds kort deels met makkelijker te verteren hooivervangers (Agrobs Pre Alpin Aspero)....
Draven gaat voorlopig nog niet, dus we houden het eerst maar bij lange stukken stappen.

Mijn vraag: hebben jullie ook vaak moeite jullie paarden te motiveren door te lopen? Terwijl ze in feite geen 'slome duikelaars' zijn van zichzelf? Maar vinden jullie dat langzaam op gang komen, dat duffe, lome, moeizame een typisch kenmerk van IR?
Ik ben zelf betrekkelijk suikergevoelig en merk dat ik zelf wel 'sloom en moe' wordt wanneer ik mezelf niet streng rantsoeneer....

Hoe gaat het bij jullie met bewegen, en het motiveren tot bewegen?

Merk aan mijn IR merrie precies hetzelfde. Ze heeft altijd aan de 'gezette kant' geweest maar was wel altijd zeer voorwaarts en looplustig. Sinds ze vorig jaar erg ziek is geweest (en de IR werd vastgesteld) is dat voorwaartse en looplustige heeeeeel wat minder maar ik merk wel aan haar dat het geen moedwil is, ze wil wel maar ze kan het gewoon nog niet. Niettemin ben ik nu toch gestart met opbouwen van de conditie, stapje per stapje zodat ik ze niet overvraag maar dat we toch vooruitgang boeken. Ik denk eens er wat kilootjes af zijn en de conditie terug wat opgekrikt is dat het zal beteren. Ik hoop het alleszins!

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:45

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de kosten niet nagevraagd heb. Ik heb in alle 10 jaar fjordhouden niet eens een dierenarts dus ja, dat ik nu een keertje kosten maak neem ik voor lief. Snap als je heel veel VA kosten hebt gehad dat je nog wel eens prijzen gaat vergelijken, maar dat is een andere discussie.

De test is aangevraagd bij een speciaal lab ( las ik al over in dit topic) en komt vrijdag binnen, dan contact de VA mij en spreken we een tijdstip af in de ochten om bloed af te nemen. Dit moet inderdaad nuchter en daar krijg ik morgen verder de instructies voor. Ik denk een nachtje op kaal beton, het is niet anders.

Over het rijden en lusteloosheid, dat valt me nog mee, hij wil het altijd wel voor me doen. Bij de bijrijdster hoor ik daarover wel dat hij niet vooruit te branden is en de mensen van de zorgboerderij die haar wel eens zien rijden idem. Wel is hij conditioneel verschrikkelijk slecht, echt heel erg. En dat terwijl hij élke dag lang in de weide loopt, het lijkt wel of hij basisconditie mist. Zo slecht als nu heeft hij in geen 10 jaar in mijn eigendom gehad.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:50

Als je paard sloom is kan de schildklier de boosdoener zijn.
Paarden met IR hebben vaak ook een vertraagde schildklier.

Die van mij staat al een poosje op medicatie voor zijn schildklier (jodium). Fijne bijkomstigheid is dat hij er ook gewicht van kwijtraakt.