[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:48

amigo mio. Ik ben benieuwd heb nog nooit een deken met hals gebruikt en al helemaal nooit een vliegendeken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:58

waarom zet je geen draadje voor de bomen langs zodat hij niet kan schuren?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:49

Maisie schreef:
Nu wil mijn pa kunstmest strooien op de wei en moeten ze op de andere met bomen maar vrees dat er dan niets van zijn manen overblijft. Ben benieuwd of de deken past en gaat helpen.

Kunstmest en eczemers is vaak een slechte combi. Zou met je vader overleggen om advies in te winnen qua bemesten speciaal voor paardenweides ipv koeien en of wat altijd al gedaan is.
Stuur anders een mailtje naar dierenhealthplan (madamX hier op bokt is daar van) die kunnen je goed advies geven. Zij hebben ook de nieuwste inzichten en onderzoeken op landbouwgebied.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:35

mirkip schreef:
Hahah :D Dat zou zuur zijn madeliefje ;)

Nee wees niet bang... heb mijne nou langer dan 2 wk zonder deken staan met derfen. Daar kan geen paardemiddel tegenop ;)
(Plus dat het helemaal plantaardig is vind ik nogal een pré).

Uhh p.s. wat zit er dan allemaal voor spul in de lotion van de aldi?

Goed om te horen dat derfen werkt! Dan schept weer hoop!

En ik ben ook benieuwd wat er zit in de lotion van de aldi?? Misschien al genoemd hoor maar ben erg benieuwd wat het dan anders maakt dan alle andere middelen.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:59

tamary schreef:
Kunstmest en eczemers is vaak een slechte combi. Zou met je vader overleggen om advies in te winnen qua bemesten speciaal voor paardenweides ipv koeien en of wat altijd al gedaan is.
Stuur anders een mailtje naar dierenhealthplan (madamX hier op bokt is daar van) die kunnen je goed advies geven. Zij hebben ook de nieuwste inzichten en onderzoeken op landbouwgebied.

Dit kan ik ook zeker aanbevelen! Nieuwste inzichten maar ook een schat aan kennis en ervaring.
Ook kun je kijken op http://www.voergezond.nl (kijk bijvoorbeeld eens onder 'gezond weiland'; daar vind je informatie over de meststof Frugifer wat juist heel goed geschikt is voor paardenweides)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:19

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:26

heb mn friesje eergister ingesmeerd met tkc. hij had zo verschrikkelijk veel jeuk. gister heeft hij 2 x langs zn staldeur geschuurd vandaag helemaal niks ging meteen op zn gemakje hooi staan eten. totaal geen kriebels en geen afgebroken haren

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:06

Citaat:
waarom zet je geen draadje voor de bomen langs zodat hij niet kan schuren?

Zou wel willen maar er staat een rij bomen midden door de wei dus helaas. Hij kan wel op de andere wei
blijven alleen dus nu een paar dagen niet.

Denk helaas dat ik mijn pa niet op andere gedachten kan brengen m.b.t de kunstmest maar ik ga het proberen. We gooien
er trouwens nooit heel veel op. Maar ik ga het er wel met m over hebben.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:10

Kon er niet iemand aan meer Eldena komen?! Ik wil wel betalen voor een fles + verzenden. Als het niet werkt gebruik het zelf wel. :P

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:49

Ik heb sowieso 1 fles voor mijzelf :P Smeer mijn benen 2 keer per dag daarmee in.. Maar moet wel zeggen dat ik nog wel last heb van jeuk, maar op het moment dat ik ze insmeer is de jeuk wel even weg.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:48

frisiangirl schreef:
Voor de mensen die graag Eldena bodyliotion opgestuurd willen hebben; geen probleem! Ik woon 5 km van de grens en kan het dus gewoon vanuit NL versturen. De lotion kost 1,15. De verzendkosten weet ik niet, maar dat kan eventueel naderhand ook betaald worden! Stuur me gewoon even een PB.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:34

hi hi ik gebruik nog steeds die spullen van efrata,en schuurt bijna nog steeds niet ipv de hele dag door.en lekker zonder deken.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:26

Zie dat bepaalde bodylotion ook zou helpen?

Ik heb gehoord dat dat vet wat op koeien gesmeerd wordt (rood) ook helpt. Weet alleen de naam niet meer.
Brandnetels lijken hier in ieder geval al te helpen. Met rijden schuurt ze niet meer langs de teugels of zo wat ze eerst dus wel deed.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:28

tinkertwink, bedoel je uierzalf? (is alleen niet rood?)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:46

Wij hebben hier genoeg brandnetels maar hoe kunnen die helpen tegen exceem.?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:51

Nee, is iets van rood spul. Heel erg vet maar vergeet het altijd te vragen hoe het heet....Is wel smerig hoor haha.

Brandnetel thee maken eigenlijk. Je plukt brandnetels, kookt ze een min of 15-20, zeven en de sap die je overhebt op de manen, staart, buik sprayen.

Is een recept van de manege eigenaar waar ik reed tot mijn 18e had de pech een shet en haf met exceem te hebben en dit hielp ideaal! Nu dus ook aan de slag voor Twink en het begint te helpen.

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:57

en als je die brandnetels in je spray flesje hebt hoelang kan je dat bewaren dan?of elke dag verse maken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:18

brandnetelthee heb ik ook nog nooit van gehoord eigenlijk?
en die lotion is dus in Duitsland te halen? nog bepaalde winkels, of wordt het overal verkocht? ( woon ook 5 kilometer van de grens vandaan namelijk)

Hier trouwens paard nummero 2 met pijn in m'n hart onder een eczeemdeken moeten doen.
dammit, had er al eentje met flinke eczeem, en haar moeder was ook al 2 jaar aan het klungelen zonder dat we erachter kwamen wat ze nou had. gaat om een merrie van 13 jaar oud die hiervoor nog nooit iets van schuren had laten zien. Vorig jaar was het echt ineens extreem, halve staart eraf geschuurd zelfs :=

dachten het 1e jaar aan een schimmelinfectie, en vorig jaar aan mijt, maar beide testen kwamen negatief terug. Na overleg met de dierenarts maar eens onder zo'n deken gegooid, en " helaas" tot op heden niet meer geschuurd.
Eczeem op latere leeftijd schijnt niet vaak voor te komen, maar alle aanwijzingen lijken erop dat ze het heeft
( ook haar dochter en kleindichter hebben het, ivm erfelijkheid. we wisten niet van wie deze 2 het zouden kunnen hebben omdat alle andere ouder dieren geen eczeem hebben)

zucht...... nu dus alles dubbel uitproberen, en in de gaten houden...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:23

Dames wat voeren jullie je ZE-ers (zowel ruw als "krachtvoer")en in welke hoeveelheden/omstandigheden?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:34

ik voer de mijne op dit moment;

s'ochtends en s'avonds ieder een halve kilo mix van basisbrok havens en speciale eiwitarme muesli

eten de hele dag gras op weides die nooit worden bemest

ben nu het hooi aan het afbouwen, kregen ieder zo'n 2 flinke plakken per dag, maar nu allebei nog maar een klein hoopje. hoop over 2 weken geheel hooivrij te zijn.

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:35

Ik hou het ongeveer een dag of 10 en dan maak ik nieuwe.

Momenteel voer ik helemaal niks bij. Gras genoeg en ze heeft nogal een ehhhh dikke pens zeg maar. Enkel liksteen.
Normaal, bij arbeid en de wintermaanden wortelen, hooi onbeperkt en een half schepje onderhoudsbrok

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:58

En staan jullie peerden ook onder een burka?

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:01

Nu wel, gister (na drie dagen brandnetels sprayen) de middag zonder gezet en er was niet geschuurd maar hou het toch liever nog een weekje aan voordat ik dag en nacht ga proberen

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:11

TinkerTwink schreef:
Nee, is iets van rood spul. Heel erg vet maar vergeet het altijd te vragen hoe het heet....Is wel smerig hoor haha.

Tectonic Pour-On oid, is paars, schijnt ook tegen ZE te werken. Permerthine is de werkzame stof hiervan.. denk dat je dat bedoeld?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:11

Eerder voerde ik 2x daags ene handje ponybrok, en flink wat ruwvoer, en minstens 5 uur weidegang.

Tijd terug heb ik dat omgezet naar het volgende.
2x daags een kwart kilo basisbrok, en veel minder ruwvoer, en daarnaast dus weidegang.