[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:00

Hmm heel tijdje niet meegelezen en gepost. Ga ik binnenkort weer doen..
Toch vast even mijn conclusie na afgelopen zomer.
Ik dacht dat het gras altijd veel invloed had maar merk dat het bij mijn pony toch vooral de prikbeesten zijn..

Pony zonder/ met weinig gras in vliegjesgebied -> schuren.
Afgelopen zomer terwijl ze schuurde en hoofd helemaal kaal was naar andere plek verhuisd. Hier stond ze ruim in t gras, maar is het gebied heel open. Bomen op afstand, veel wind, weinig vliegjes -> schuren geheel over en hoofd weer helemaal mooi!

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:06

zweetvos: wat fijn dat je bij jou pony de echte oorzaak weet.
Kan zij/hij op de plek blijven staan in de zomer? zou perfect zijn toch!
Had je bij beide plaatsen een deken op? en gebruikte je bepaalde middeltjes?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:08

Ik hoop dat er in de afgelopen strenge vorstperiode heel wat prikbeestjes 't loodje gelegd hebben... maar als de temperaturen weer omhoog gaan, dan haal ik toch voor een van de paarden het anti-vliegen dek weer van de zolder..........

Trouwens..... is er al wat meer bekend over dat onderzoek in Utrecht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:26

zweetvos schreef:
Hmm heel tijdje niet meegelezen en gepost. Ga ik binnenkort weer doen..
Toch vast even mijn conclusie na afgelopen zomer.
Ik dacht dat het gras altijd veel invloed had maar merk dat het bij mijn pony toch vooral de prikbeesten zijn..

Pony zonder/ met weinig gras in vliegjesgebied -> schuren.
Afgelopen zomer terwijl ze schuurde en hoofd helemaal kaal was naar andere plek verhuisd. Hier stond ze ruim in t gras, maar is het gebied heel open. Bomen op afstand, veel wind, weinig vliegjes -> schuren geheel over en hoofd weer helemaal mooi!

weet je wat ik ook wel denk??
dat waar je nu staat het gras van goede kwaliteit is..kijk weinig gras is toch vaak kort gras waar dus net dat vele fructaan in zit.
en als er dan ook nog verkeerd bemest word...tja dan werkt dat wel hoor.
was bij ap precies hetzelfde.hij stond op superkort gras tussen de bomen in en schuurde zich rot.
en nu staat hij op open weide en in flink gras en de klachten zijn voor meer dan de helft verdwenen.

ik ga overigens voor mezelf nog weer internet afspeuren, ap heeft de lage seleniumwaarde in het bloed.
ook had hij een iets lage cholesterol waarde waarvan de veearts zei van neee da's niet erg!
maar selenium en cholesterol hangt dus wel samen!!!!

cholesterol word gemaakt in de lever en zo kom ik dan toch op het lever verhaal.

kwam ook nog aan de hand van ap zijn bloeduitslagen nog info tegen over malabsorptie, het onvermogen van de dunne darm om voldoende voedingsstoffen op te nemen uit de bloedbaan.
info staat hier:
http://www.holico.be/productpage.asp?la ... tID=503977

heel interresant om te lezen en voor ap kloppen er een hoop dingen..behalve dat hij dus niet afvalt en geen diarree heeft.

ohw ja de veearts heeft het ook wel benoemd dat ap waarschijnlijk om een of andere reden niet voldoende voedingsstoffen op kan nemen uit de voeding ,alleen de reden waarom is dus onbekend.

nog even en we worden met z'n allen voedingsdeskundigen hier :P :P

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:57

Op de stal waar ze schuurt is het gras inderdaad slecht. Het groeit niet dus vandaag dat ze weinig gras had :p. Maar ik heb haar ook wel eens een zomer van t gras af gehouden toen ze met n peesblessuure binnen stond.. Wel in t bos wezen wandelen enzo en toch gigantisch schuren!
Waar ze voor ze van mij was stond schuurde ze ook. Stond ze wel op gras van goede kwaliteit. Het was wel vrij open maar toch behoorlijk veel vliegen..
Qua schuren was de plek van afgelopen zomer echt perfect. Maar t was best n eind weg.. ik ben hard op zoek naar iets in de buurt waar t lekker open is en waait..

Heb wel een deken omgehad maar daar wou ik gewoon vanaf. Pony vind deken echt niet fijn. Ik heb t ook liever niet.. Zelfs als ze dag en nacht met deken stond, met rijden wel zonder (maar dan niet stappen in t bos zodat de vliegjes niet op dr gingen zitten :+) en héél veel vliegenmiddel ging ze toch schuren! Meerdere dekens geprobeerd en ook afwisselen en ze kreeg altijd giga schuurplekken..
Van alles gesmeerd, sommige dingen hielpen wel maar nooit super. Afgelopen zomer ben ik op de 'nieuwe' stal steeds minder gaan smeren en op n gegeven moment helemaal niet meer.

Pony schuurt trouwens gigantisch onder dr buik (tot bloedens toe) en dr hoofd. Staart en manen heel lichtjes tot niet.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 14:59

Probeer ook inderdaad veel rekening met mn voer te houden.
Zo min mogelijk suikers en eiwitten.. Voer geen wortels/ appels ed. ivm suikers.
En dr conditie, zeker in de zomer, heel goed houden. Denk dat dat ook mee speelt hoor.

Heb dr inenting expres weer begin februari gegeven zodat ze die vreemde stoffen niet midden in t schuurseizoen heeft en begin met n paar weekjes weer n reinigingskuurtje..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 15:05

voor iedereen die na al het internetten, wat extra beweging kunnen/willen gebruiken.

je kunt een heleboel doen om de knutten te plagen en zo in aantal te verminderen, het zijn wel vaak dingen uit de catagorie niet geschoten altijd mis, maar het bespaard je een extra bezoekje aan de sportschool.

- zorg dat de dakgoot schoon is,dek regentonnen af,gooi alle emmers leeg en berg ze ergens binnen op.

- controleer de hekken, schuilstallen en omheining op scherpe uitsteeksels en baken gevaarlijke
zaken af met een werkend schrikdraad of ruim ze gewoon op

- kijk je deken van vorig jaar nog eens na op gaatjes en ontbrekende onderdelen.

- werk de mesthoop bij en zorg dat er geen mestplasjes op de plaat of daarom heen staan.
mesthopen die nog vrij lang moeten blijven liggen kun je afdekken met zand of aarde.

- is de slootkant te drassig, moet je misschien overwegen een schrikdraad te spannen.

- loop je weiland eens door en gooi kuilen waar water in kan blijven staan dicht, maai lange resten onkruid onder de omheining of op het land af en ruim het weg.

- heb je al insectenspray gehaald, is er nog genoeg aan middeltjes

verder kun je zelf eens bekijken wat er nog voor dingetjes zijn en niet allemaal te gelijk, dan wordt het hier te stil.

werk ze!!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 16:52

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:33

Ellepel: dat verhaal van geen voedingsstoffen opnemen is hier heel bekend, heb het zelf namelijk, haha.

Wel apart hóór, hoe verder je zoekt, hoe meer je vind.
Soms zie je door de bomen het bos niet meer lijkt wel.

Ga misschien wel Shadow's bloed van de zomer eens laten nakijken, denk ik, ben erg benieuwd namelijk of zij ook tekorten heeft e.d.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:55

Maar wat ik me nu afvraag... Als je lichaam niet de voedingsstoffen kan opnemen, dan heb je toch ook een ziektebeeld zoals: vermoeidheid, prikkelbaar, veel drinken aangezien je lichaam wel al die stoffen kwijt moet en dus weer veel plassen enz. enz. En zou je dit toch juist in het bloed moeten kunnen zien.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:08

Bloedonderzoek toont bij mij heel wisselend, ene moment is alles te hoog, andere moment is veel laag of zelfs TE laag.

M.n. vit b12 wordt bij mij heeeel slecht opgenomen.
Kreeg daar behoorlijk gewrichts/spierpijnen van.
Ongelooflijke vermoeidheid sloeg toe,was niet vooruit te branden!

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:43

Tjonge, wat een kennis hebben we toch allemaal bij elkaar he!

Even iets anders: Ik heb een Boett deken besteld, en bij die winkel krijgen de 1e 25 bestellers 15% korting!!!

Mensen die de naam van de winkel willen weten stuur ff een PB ;)

15% is toch echt de moeite die krengen zijn al zo duur... Waarschijnlijk volgende week komt ie binnen! *\o/*

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:34

Ik heb hem in Duitsland besteld, 200 excl. BTW deken + masker.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:12

hm dat is ook een hele mooie prijs. verzendkosten?
Ik heb wel een redelijk grote maat, en een paard met een flink hoofd :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:20

HanneRonja, goed zeg dat je korting hebt kunnen krijgen op de deken, het is toch allemaal al zo duur al die spullen en dingetjes voor zomerexeem.

Ik wilde ook een nieuwe Rambo deken sweet itch kopen bij Divoza, maar ze hadden ze nog helemaal niet liggen, ze konden hem wel bestellen maar dat duurde nog vier weken, vind ik wel erg lang.
Weet iemand een winkel waar je nu al de Rambo sweet itch kan kopen?
Mag ook op internet zijn, heb hem gezien bij de paardendrogist, daar zit 2 weken levertijd op, maar heb hem het liefst per direct!

Ik heb trouwens ook boekje van Marielle de Vries gelezen, zomerexeem onder controle erg interresant!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:08

ik heb hem gekocht bij www.emmers.be. Hij staat volgens mij niet op de site, maar ze hebben hem wel en verzenden ook (ook in NL)

Als alles mee zit kan ik straks mijn rambo sweet itch verkopen :D. Is dus nog even afwachten :=

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:32

Bestellen in Engeland is veel goedkoper!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:56

nathalie84: mag ik zo brutaal zijn en vragen waarom jij je deken straks kan verkopen?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:34

hebben jullie ervaring met een kruidenmix? is geloof ik van drechtsteden, zal even zoeken of ik hem kan vinden op internet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:37

ik ben wel benieuwd wat voor kruiden dat dan zijn....

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:39

heb even gekeken op de site, maar daar staat zoveel dat ik het niet kan vinden, zal even kijken morgen op stal
bij de plaatselijke ruitersportzaak waren er wel positieve berichten over

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:41

Jullie gaan dus wassen voor de deken er op gaat? Weet dat het beter is om schoon onder de deken te gaan, dus wil mijn poown ook wassen, maar is het niet wat koud om nu te wassen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:47

ik heb appie nog nooit gewassen :D

misschien dat het wel nuttig kan zijn hoor,keertje staart wassen ,lekker fris.
maar een heel paard wassen? snap ik het nut niet zo van :o

vond nog leuk nieuws:
Citaat:
Deze heerlijke 100% havervrije muesli heeft nu nóg meer structuur en het allerlaagste suiker/zetmeelgehalte van alle muesli’s in Nederland!

Nature’s Best bevat geen melasse en slechts 2% aan natuurlijke suikers. Ook het zetmeelgehalte, dat in het lichaam wordt omgezet in suikers, is naar beneden bijgesteld van 30% naar 24%.
Door het lage suiker/zetmeelgehalte is Nature’s Best een gevarieerde muesli met een lage energiewaarde en daarmee bijzonder geschikt voor paarden die van zichzelf al heet genoeg zijn, te dikke paarden of paarden en pony’s met aanleg voor hoefbevangenheid.

in plaats van dat ze dat suikergehalte nou naar 0 brengen....maar ja 2% is ook al heel laag

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:50

AngelsDitch schreef:
Jullie gaan dus wassen voor de deken er op gaat? Weet dat het beter is om schoon onder de deken te gaan, dus wil mijn poown ook wassen, maar is het niet wat koud om nu te wassen?

ik heb het pas aan mijn dierenarts gevraagd en zolang het niet vriest kan je best wassen (ik was zelfs met koud water) maar niet te lang zodat ze niet door en door koud worden en daarna goed drogen. (en niet op de wind lijkt mij)
Ik heb shampoo met teatree gehaald, dat zou wat beter zijn dan gewone, en moet hem toch af en toe wassen want het is een enorme smeerpoets!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:55

ik was (als het weer het toelaat) met regelmaat.
Nou ja was, 1x ofzo echt met shampoo enzo, de rest alleen afspoelen.

Na onderzoek van ik dacht te menen van TUG is gebleken dat koelen de histamine verlaagd en dus jeuk afneemt!
Dit wist ik al en doe het al jaren! Pony vind het heerlijk en drukt zelf de jeukende delen al onder de waterstraal!