[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 22:39

mijne schuurt niet in de winter, tenzij hij verkeerd voer krijgt
toen hij eens per ongeluk drie weken Pavobrok kreeg schuurde hij
en toen hij voordroog kreeg i.pl.v. hooi ook

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:15

rianne1987 schreef:
__KELLY schreef:
maar paarden met zomereczeem schuren in de winter tog uit gewoonte?

Mijn fjord heeft nu 2 jaar zomerexceem en in de winter schuurt ze nauwelijks.(gelukkig)

mijne schuurt in de winter dus echt helemaal niet
maar ik hoor van sommige mensen dat hun paarden in de winter ook schuren omdat het een gewoonte is

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 10:11

.
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:38

Voor het eerst in al de jaren dat mijn paard zomereczeem heeft schuurt hij momenteel nog steeds(buik en hoofd) Verdrietig Maar het stikt hier ook echt nog van de insecten helaas...............

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:12

bij ons thuis zie ik helemaal geen vliegen en ze schuurt ook niet

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:04

Die van mij schuurt nu ook niet maar ze heeft wel rare schilfers in haar manen en staart die kriebelen. Ik dacht dat dat kwam omdat ze deze zomer wel heeft geschuurd. Maar vind wel dat het nog lang duurt voordat de schilfers weg zijn. heeft iemand nog ideeen hoe ik nu die schilfers kan weg krijgen? Ze staat nu nog dag en nacht buiten en je ziet inderdaad nog insecten, heel apart deze tijd van het jaar maar geen jeuk daarvan gelukkig.
Misschien iemand nog suggesties hoe ik het dit voorjaar kan gaan aanpakken met mijn pony? Ik heb zoveel dingen voorbij zien komen in dit forum. Ik ga in iedergeval het gras minderen (misschien wel helemaal zonder gras ik heb gemerkt dat de jeuk van gras erger wordt) en goed op de eiwitten letten. Ik ben benieuwd of jullie nog plannen hebben.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:23

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:45

Madeliefjes schreef:
Die van mij schuurt nu ook niet maar ze heeft wel rare schilfers in haar manen en staart die kriebelen. Ik dacht dat dat kwam omdat ze deze zomer wel heeft geschuurd. Maar vind wel dat het nog lang duurt voordat de schilfers weg zijn. heeft iemand nog ideeen hoe ik nu die schilfers kan weg krijgen? Ze staat nu nog dag en nacht buiten en je ziet inderdaad nog insecten, heel apart deze tijd van het jaar maar geen jeuk daarvan gelukkig.
Misschien iemand nog suggesties hoe ik het dit voorjaar kan gaan aanpakken met mijn pony? Ik heb zoveel dingen voorbij zien komen in dit forum. Ik ga in iedergeval het gras minderen (misschien wel helemaal zonder gras ik heb gemerkt dat de jeuk van gras erger wordt) en goed op de eiwitten letten. Ik ben benieuwd of jullie nog plannen hebben.

Ik denk dat je die schilfers wel weg kunt krijgen als je er goudsbloemcreme op smeert. Dat is echt superspul, het is ook ontsmettend en het heelt heel mooi.
De huid wordt mooi soepel en je gaat de uitdroging tegen.
Toen mijn paard in het voorjaar iets begon met schuren heb ik het ook een tijdje gebruikt, en het heelde heel erg mooi.
Goudsbloem is sowieso geweldig spul volgens mij.
http://www.bosruitersport.nl/shop/image ... mcreme.jpg

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 17:42

Die van mij schuurt in de winter ook niet.

Mirjam

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:36

Die van mij schuurt in de winter godzijdank ook niet! Pling Mijn plan voor de zomer voor mijn pony met eczeem Bloos : melasse en eiwitvrij voer met vitaminen-mineralen toevoeging voor extra weerstand, beperkt gras vooral geen vet gras, op een land zonder paaltjes etc. en een halseczeemdeken op en een lekker vliegenmiddeltje als aftershavje Knipoog . Natuurlijk begin ik in dit jaar ook weer in februari met een reinigingskuur van groene os, en in maart tot oktober met de homeopathische druppels tegen eczeem van PN, hebben vorig jaar best goed geholpen. Wat een gedoe... en dan maar duimen... Ach gut

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 17:40

mijn merrie schuurt helemaal niet nu terwijl we op 5 minuten veluwe afzitten en tussen een hele hoop bomen enzo.

Muggen zat hier, toch schuurt ze niet ze heeft niet eens jeuk.
Vraag me soms wel eens af of eczeem nieet meerdere oorzaken kan hebben?
Meestal krijgt ze pas jeuk als de wintervacht eraf is, met wintervacht heb ik haar nog nooit zien schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:33

ap schuurt in de winter ook helemaal niet, hij krijgt sinds kort voordroogkuil en dat maakt ook niks uit.
wel stap ik over van basisbrok naar de reformmuesli van havens,en heb geen idee of dat ook verschil gaat uitmaken...

nog even en dat breekt t seizoen weer aan,,gaat er weer een hele zomer van zorgen aan doorheen Knipoog

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:41

Om een of andere reden krijgen ze extra jeuk van de reformmuesli van Havens.. had ik zelf aan de hand en heb het van meer mensen gehoord. Ik zou Subli Semit bestellen bij de Boerenbond!

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:55

Ik vind het nog steeds heel apart dat mijn pony pas jeuk heeft gekregen in augustus. Ze is in het voorjaar pas laat het land op gegaan op al langer gras. Toen het in juli zo heet was, was er helemaal geen gras meer en kreeg ze dus alleen maar hooi te eten en toen had ze nergens last van. Pas nadat er toen er weer regen viel in augustus kunstmest was gestrooid en het gras begon te groeien begon de ellende, de jeuk begon op de dag dat ze weer op het gras stonden. Dus voor mij is het dit jaar oppassen met het gras. Geen gras in het voorjaar en gedurende de zomer lang oud gras gedurende een paar uur per dag en dan in augustus en september weer oppassen en vragen of het kunstmest dit jaar niet op het stuk waar zij loopt gestrooid hoeft te worden. Ook wil ik haar in het voorjaar een reinigingskuur geven en verder omdat ze wel hard moet werken een eiwit arme meusli, brok geef ik haar sowieso niet. En dan heeeeeeeeeeeeel hard duimen!!!!!! De eczeemdeken ligt gewoon klaar dus mocht het weer beginnen zit ie er zo weer op. Wassen met tea tree verminderde bij haar ook wel de jeuk. Dus misschien dat ik dat ook wel gewoon 1 keer per week blijf doen vanaf het voorjaar. Ik hoop dat ik het in ieder geval tot de helft van de jeuk kan verminderen. Ik heb wel aardig wat manen kunnen redden dit jaar, het langste is nu 50-60 cm en haar staart is helemaal ongeschonden gebleven. Alleen haar hoofd zag er echt niet meer uit. Zo lelijk helemaal kaal. Koop je een pony eindelijk krijg je dit. Maar goed het is het beste er van maken. Ik vind het wel leuk om te zien wat anderen gaan doen en ik hoop dat we elkaar op deze manier kunnen helpen. Dus meld alle ideeen en theorietjes maar!!!!!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:00

er is al een zak dus zal t dan wel merken bij ap Haha!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:35

@Madeliefje; Mijn merrie heeft ook pas in augustus eczeem gekregen. De zomer daarvoor kreeg ze eind september wat plekjes, maar dat zette niet door. Dit afgelopen jaar dus helaas wel. Amber was mijn enige eczeemvrije paard tot nog toe (andere twee merries zijn ook eczemers), ik baalde zo, het leek wel of ik het aantrok. Ik heb nu ook een veulentje, ik hoop van harte dat de jeukellende hem bespaard blijft.
Ik weet niet of elke week wassen met tea tree shampoo goed zal zijn. Je wast wel de korstjes weg, maar de ph waarde van de huid raakt ook (nog) meer ontregeld.
Het eczeemseizoen duurde zo lang afgelopen jaar. Zaten jullie er ook mee wanneer het 'veilig' was de deken af te doen? Voor dit jaar ga ik een halsdeken erbij kopen. Als het ergste jeukweer geweest is, maar het nog wel lang warm en vochtig blijft doe ik die op. Ben benieuwd hoe dat zal bevallen. Net in de laatste weken als het eigenlijk te nat is voor de deken en je hem dan maar af doet gaan alle manen er alsnog aan Scheve mond

Ik voer nu Pavo's Nature's Best en ik moet zeggen dat dat goed bevalt. Ben benieuwd hoe dat in de zomer gaat.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:28

mijn paard heeft aan beide achterbenen op de sprongen aan de buitenzijkant nog een kalende plek zitten. is dit misschien voor jullie herkenbaar?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:30

Dat vind ik geen typische eczeemplek (als ik ten minste hetzelfde voor ogen heb als jij bedoelt). Ik zou eerder denken dat zoiets zou komen van liggen op te harde bodem?

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:59

nee dat is het niet, het zit meer in het kuilgedeelte dan in het bolle gedeelte (dat als eerste de grond zou raken)
ik zal er wel een x een foto van maken!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 13:14

Hmm misschien luis? Maar dan zie je meerdere kale plakjes verspreid over het hele lichaam. Ik denk niet zo snel aan eczeem, omdat eczeem zich voornamelijk openbaart in de zomer in manen, staart, buiknaad, kruin op het voorhoofd, onder de ogen en buiten en binnenkant van de oren. Dat zijn de 'standaard' plaatsen als het om eczeem gaat. Ben nu wel bvenieuwd naar het soort plekken dat jouw paard heeft.

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 14:08

Gister is de DA geweest voor Amy.
Amy schuurde dr hele vacht kaal en zat compleet in de rui, al haar haren vallen momenteel uit..

Het probleem was dat Amy altijd buiten heeft gestaan, nu kwam ze bij mij in oktober en daardoor raakte haar vacht in de war. Het ging broeien en daarom had ze zo'n vreselijke jeuk. Nu kreeg ze een spulletje over de rug en over 10 dagen weer herhalen.
Maar haar hele vacht valt dus uit, morgen moet ik tog naar de DA om het spulletje op te halen voor over 10 dagen, maar zal ze geen dekentje nodig hebben?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 15:44

Ik zou dr wel een regendekentje geven als ze het koud heeft en als ze op een behoorlijk oppervlakte kaal is... (tegen regen en wind dan) Wel lastig hoor, en zielig voor je beessie! Sterkte! Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 20:28

maar als ze nog niet zo veel haren heb verloren zou ik nog maar even wachten met een dekentje want anders gaat het mischien nog erger broeien

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:34

Hier nog een slachtoffer van zomereczeem Tong uitsteken Nouja
de ponys dan.

2 shetlanders van mij hebben eczeem.

En ik heb ook nog een halsdekentje maatje mini te koop:
viewtopic.php?f=63&t=708769&hilit=

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:01

Ze staat binnen, dus heeft geen las van regen en wind Knipoog
Ze komt 2x per dag een uur buiten, maar dan staat ze meestal niet stil.. Morgen ga ik naar de DA om het spulletje op te halen, even vragen wat zij adviseerd Lachen