[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_sjors_

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:25

Mijn jaarling had het ook nadat het een paar weken geleden zo warm was geweest. Ik heb er iedere dag acederm wondzalf opgesmeerd, dat ontsmet ook meteen en doodt de bacterien (ze staat 24/7 op de wei dus wassen met betadine kan niet). Gelukkig is nu weer bijna helemaal weg, de huid is weer mooi dicht en de meeste korsten zijn eraf. Ik verwijder alleen de loszittende korsten omdat ik heb begrepen dat de mok juist erger wordt als je alle korsten eraf haalt.

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:10

_sjors_ schreef:
Mijn jaarling had het ook nadat het een paar weken geleden zo warm was geweest. Ik heb er iedere dag acederm wondzalf opgesmeerd, dat ontsmet ook meteen en doodt de bacterien (ze staat 24/7 op de wei dus wassen met betadine kan niet). Gelukkig is nu weer bijna helemaal weg, de huid is weer mooi dicht en de meeste korsten zijn eraf. Ik verwijder alleen de loszittende korsten omdat ik heb begrepen dat de mok juist erger wordt als je alle korsten eraf haalt.

nee hoor , het wordt dan juist niet erger!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 16:14

Mijn 3 jarige had de kootholte open. Jonge schimmel, alles nog zwart.
Dacht mijn god niet weer mok (andere merrie heeft het een jaar bij haar gedragen)
Nu was het oppervlakkig open, vochtig, dik, pijnlijk maar niet korsterig.
Toen het na een week behandelen alleen maar hoger dik werd heb ik de veearts erbij gehad. Deze kwam met schimmel.

Moraal: Niet alles in de kootholte wat mok lijkt is mok Bloos (waar ik dus direct aan dacht)...

misschien hebben jullie er iets aan. Knipoog

NiN_ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:42

Ik vermoed dat mijn paard mok heeft in het beginstadium. Zijn huid wordt ( op zijn witte voet) steeds roder. Hoe kan ik het het beste behandelen? Mokcreme?
Er zitten nog geen korsten oid, het is echt alleen rood. Dierenarts laten komen?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:14

Dan zou ik het gewoon schoon en droog houden. De huid is geirriteerd dus dan zou ik er niet teveel aan smeren, goed tot rust laten komen.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:23

Hoi,

Ik heb net ontdekt dat mijn p[aard natte mok heeft. Ze is al een tijdje ziek en het is nu aan de betere hand en ik moest der gewoon een beetje met rust laten dus ik heb der lekker gewoon op de wei gelaten en niks meegedaan. Alleen nu ik der vandaag uit de wei haal zie ik dus de mok! Er komt al allemaal vies spul enzo uitzetten. Ik heb heb toen eerst gewassen met betadine shampo en daarna droog gemaakt acedewrm erop en vervolgens weer wat uierzalf erop.
Wat kan ik nu verder het beste doen?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:27

Ninme, DA is nog niet echt nodig, die kan er toch weinig aan doen. Ik zou proberen de benen goed droog te houden en er eventueel wat sudocrem of uierzalf opsmeren.
Wupke, gewoon goed droog houden en behandelen zoals je het nu doet. straks kun je de korstjes er voorzichtig afhalen.

Maaike4Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:57

een belg bij ons in de wei heeft ook mok.
we zijn het nu aan het behandelen

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 08:51

pimmela schreef:
ik weet niet of iemand als tandpasta heeft aangedragen in dit topic?
mijn paard (die ik spijtig genoeg vorig heb moeten laten inslapen) had ook enorm veel last van mok. de duurtse zalfjes werkten niet maar wat wel werkte was tandpasta. let wel op: zonder fluoride...

Heb ik ook gehoord. Maar waarom zonder fluoride?

ulisse had in het voorjaar heel erg mok. Potten vol dure mokzalf vd dierenarts maar dat het hielp, nee hoor Boos! Uiteindelijk heeft ze Cubarmix gekregen en dat hielp. het is aan het been waar ze het had helemaal weg maar volgens mij zit er een ienieminie plekje aan het andere been. Dat heeft ze volgens mij gekregen door een wondje dat ze daar had. Zal daar eens tandpasta op smeren.

Maar vanochtend had ons andere paard opeens een dikke koot Boos! Huilen . Ook mok. potver&^%$# . Hij had een schuurwondje van springschoenen en daar is blijkbaar mok door ontstaan. Ik baal zo want volgens mij als ze het eenmaal gehad hebben blijven ze er toch gevoelig voor. Twijfel nu wat te doen. Kan wel weer dure middeltjes er op smeren maar als het niet werkt. Denk aan sudocreme en als dat niet werkt dan vraag ik misschien wel om Cubarmix dan maar zwaardere middelen.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:27

wupke:
je kan het beste de benen van je paard schoonmaken vloeibare groene zeep, de vloeibare groene zeep zorgt er voor dat de mok zacht wordt en dan je zo korsten verwijderen. het is erg belangerijk bij mok dat je de korsten verwijderd. ik weet niet of je paard mak genoeg is om zijn been in een emmer te doen.
nadat je de korsten hebt verwijderd droog je benen goed droog met een handoek en verolgens doe je er goede lik mokzalf op.

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:13

priekjuh schreef:
bij mijn haflinger Jara heb ik vanmiddag eeen plekje ontdekt in de kootholte, en ja hoor, mok.
Scheve mond
Nu is mijn vraagje :
ik las ook dat eerst wassen met biotex goed werkt, en daarna mokzalf erop smeren.
maar als je het dan wast met biotex, moet je dat er dan daarna weer afspoelen of kan je die biotex in laten trekken?

Verward

kwee niet of je al antwoord had over de biotex: geen biotex laten zitten op de huid, dat is niet goed, enzymen in de biotex tasten ook de huid aan ..goed naspoelen, droogmaken en even niks, volgende dag kijken of je er wat op moet doen..

bij mij werkt echinaceatabletten en biergisttabletten erg goed, mok is goed onder controle en als het even weer erger is smeer ik sudocreme...mokzalf werkt slecht bij mij.. en alles wordt ranzig en er blijft te veel zand en troep in de sokken hangen, met sudocreme heb ik dat niet...
Laatst bijgewerkt door Feminsky op 25-08-08 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:15

Ik zweer ook bij sudocreme. Rowan had een kloof door zijn koot, helemaal van links naar rechts en een cm of 2 a 3 dik. Na een paar x smeren (dikke laag) was het al veel minder. Was binnen een paar weken weg.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:22

pff wat ben ik blij dat hier een topic over is!

Mijn pony heeft al 2 weken mok.... en niet zo'n beetje. Ze heeft het aan een (wit) been en het op haar onderbeen zit ook mok. Het zijn echt dikke korsten. Elke dag is haar been dik. Na het rijden is dat weer helemaal dun. Ik heb al zoooveel gebrobeerd. Smeren, smeren, smeren, 3 verschillende mok cremes geprobeerd. Gewassen en daarna goed afgeroogd met betadine shampoo.
Vorige week was de DA er, hij heeft er naar gekeken en ik heb ook gelijk gevraagd wat het beste was. Nou die wist mij ook niet het antwoord te geven. Ik kon bij de DA een zalfje gaan halen. Heb ik dus niet gedaan.
Afgelopen week las ik positieve reacties over sudocreme en care mok van VSM. Die heb ik dus gelijk gehaald.
Maar welke ervaringen hebben jullie?
Hoe vaak wassen jullie met betadine shampoo? Want het schijnt dat je dat niet te vaak mag doen? En wassen jullie uperhaupt wel of smeren jullie alleen? En hoe drogen jullie de aangetaste plekken? Of smeren jullie er alleen sudocreme op? Want een paard bij ons heeft het ook, en de eigenaresse doet er helemaal niets aan behalve care mok geven en daar word het wel minder bij!
Ik ben net 2 dagen begonnen met sudocreme smeren en care mok. Als ik volgende week geen verbetering zie haal ik er nogmaals een andere arts bij.
Welke middeltjes zijn er nog meer aan te raden??

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:35

Niet te vaak wassen. Zo droog mogelijk houden en alleen als er vuil in de open wond zit wassen. Liefst 2x per dag smeren met sudocreme en dan echt een dikke klodder erop.

Veel beweging geven. Dat stimuleert de doorbloeding. Loopt je paardje overdag in het land? Of staat ze op stal? Geen korstjes eraf krabben, dan kan het gaan infecteren. Succes!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:48

Dankjewel Nelleke
De korstjes zijn nu allemaal wel dicht ik wil het helemaal niet meer wassen maar de plekken zijn allemaal zo verschrikkelijk vies door de cremes! En ik krap ze er niet af maar elke keer zitten er gewoon weer nieuwe korstjes.
Ik geef haar iedere dag 1,5 uur beweging maar verder staat ze op stal. Ze kan het land niet op want bij ons is het heel drassig en in het begin net een zandbak. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak van de mok geweest want heel veel paarden hebben er last van. We hebben wel een goed stuk maar daar moet ik haar op zetten als ik er zelf ben. En dat is max. 3 tot 4 uur per dag.
Ik ga de dierendarts denk ik toch maar bellen voor dat middeltje. Ik hoop dat hij hydrocortiderm bedoelde, want daar lees ik wel veel goede reacties over.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:52

Ik heb trouwens ook wondzalf van adaderm. Is dat verstandig er op te smeren als de korsten open zijn?

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:19

@ Linzzzz ik ben juist gestopt met die cremes omdat het een vieze bende werd en ben een paar keer per week gaan wassen met verdunde dettol...

Hij had zijn hele kootholte openliggen, maar is nu mooi dicht. Wel nog wat plekjes voor op de kogel, maar kan misschien ook van wat aantikken zijn... Maar ook maar even gewassen...

Ik blijf ook nog een tijd doorwassen terwijl de plekjes weg zijn. Dit omdat mij verteld is dat de bacterie nog wel langere tijd in het been zit. Dus doe nu gewoon eens per week.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:59

Ik rag met een handddoek de korsten weg, zonder te wassen. En smeer dan zinkzalf (=sudocreme ook) na 2x smeren ziet het er gelijk rustiger uit!!
Dat met die handdoek doe ik al jaren, kun je ieg geen trap krijgen! Dus handdoek om het been in de koot en dan heen en weer bewegen, als ze het been optillen, geeft niet. Schuurt extra. Je ziet de korsten op de grond vallen.
Zo deden we het jaren terug ook al maar dan met uierzalf smeren erna. Dan duurt het best lang voor het weg is.
Dankzij BOKT gebruik ik zinkzalf, ben er heel blij mee!!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:27

DE TIP:

Mokcare van huppa.nl. Het werkt echt!
Het zijn kruiden waar je thee van trekt en over het voer heen giet, ik heb nog een zakje liggen omdat mijn paard hele lichte mok en en dat met een vochtinbrengede creme al weg is.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:35

Ik zweer ook bij de mokcare kruiden!!
Zenith is meer als een jaar mokvrij geweest, omdat ie een virus had opgelopen moest ik zijn benen heel veel afspuiten, en vreesde dus al dat de mok ging terugkomen, meteen kruiden besteld, en de paar korsten die hij had zijn nu, na een week, weer volledig weg!

Siemkje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:02

_Nelleke_ schreef:
Niet te vaak wassen. Zo droog mogelijk houden en alleen als er vuil in de open wond zit wassen. Liefst 2x per dag smeren met sudocreme en dan echt een dikke klodder erop.

Veel beweging geven. Dat stimuleert de doorbloeding. Loopt je paardje overdag in het land? Of staat ze op stal? Geen korstjes eraf krabben, dan kan het gaan infecteren. Succes!

Mijn fout was eerst ook tevaak schoon wassen
maar toen ik eenmaal veel creme ging smeren was het binnen 3 weken helemaal verholpen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:27

Mijn merrie heb ik vorige week ook van de (te natte) wei gehaald ivm mok. Wel gewoon blijven rijden, dat ging allemaal prima. Tot vorig weekend, dik been (het mokbeen) Maandag DA gebeld, die kwam meteen. AB (antibiotica) geprikt, en ik kreeg Avuloxil voor de mok. 5 tubetjes, voor 5 dagen. Elke dag kwam hij weer AB spuiten, en op de 3e dag (afgelopen woensdag) stond ze op 4 dikke benen, voorknieen vol vocht. Stalbenen, normaal staat ze immers op de wei, en nu stapte ik alleen maar met haar aan de hand. Wel een paar keer per dag, en ook stalgenoten hebben veel met haar gestapt..
Ik rij momenteel niet, zolang de benen nog niet 100% dun zijn.

Totaal is er 5 dagen lang AB geprikt, en ik heb nog een paar extra tubetjes Avuloxil gehaald, maar de mok is echt bijna WEG, en de dikke benen ook bijna!!
Vandaag heb ik haar weer op de wei gezet, in elk geval voor vandaag en zondag, want als het weer gaat plenzen is mijn werk voor niets geweest, en komt de mok misschien weer terug!
Avuloxil is een zgn. 'droogzetter', die normaal voor ontstoken koeienuiers gebruikt wordt... werkt super! Haha!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:56

Als het van de combinatie natte gras en verbranding komt in de vroege uren, dan helpt bij mijn arabier heel goed, dat je savonds zonnebrand factor 30 en waterproof insmeert, nooit meer last van gehad, het het ging hier om mijn arabier met 4 witte hoge benen en heel gevoelig, doordat ik dat nu weet heeft hij het nooit meer gehad, kon zelfs gewoon in herfst en winter in een natte paddock spelen, de hele dag zonder dat hij mok kreeg, heeft dus echt met nat gras en zon erop te maken, dan verbrandt het iets en vervolgens wordt dat mok.

de eerste keer dat ik het nog niet wist en te laat was, de eerste keer goed wassen met betadinescrub, niet gaan schrobben hoor maar gewoon voorzichtig zachtjes goed schoonmaken en goed afspoelen en laten drogen, niet met de handdoek gaan droogwrijven dan haal je weer de wonden open, van dat geschuur.

Dan kan je met de levertraanzalf voorzichtig in smeren, zodat de korsten zacht worden en het stoot vocht af, dus kan lekker gewoon het land op, en savonds weer inmasseren met de levertraanzalf, en als het erg vies is met zand enzo, gewoon voorzichtig met keukenpapier afvegen en verse zalf op doen, zo volhouden dan is het snel over, maar absoluut niet loskrabben en of pulken, want dan maak je weer nieuwe wondjes en dan vormt zich weer een nieuwe mok.

gewoon volhouden dan gaat het over.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:02

Mischa4ever schreef:
DE TIP:

Mokcare van huppa.nl. Het werkt echt!
Het zijn kruiden waar je thee van trekt en over het voer heen giet, ik heb nog een zakje liggen omdat mijn paard hele lichte mok en en dat met een vochtinbrengede creme al weg is.

Iemand intresse? Ik heb het voor 25 euro + verzendkosten gekocht.
Mag weg voor 20 met verzendkosten, on geopend.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:38

Op 1 been na is het bij Lim zo goed als over
Alleen dat ene been gaat moeizaam..

maar ach.. het einde is in zicht!