[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jirina

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:59

Hoi ha4me
Als je bij je paardje hooikoorts vermoed zou ik de MSM van Animal Pharma (niet zo duur) proberen.
MSM is organisch zwavel. Het hecht zich aan de slijmvliezen en remt daardoor verking van de allergenen. Met andere woorden het werkt anti allergisch. Na 1 week zou je al het verschil kunnen zien. Het zou moeten werken bij de luchtwegen allergien.
Ik heb heel wat verschillende middeltjes geprobeerd en heel wat (alternatieve)DA's, MSM werkt tot nu toe het beste.
Mijn paard is nu ook minder allergisch voor het regen (was een regen schudder).
Dus ik zou hiermee beginen.
groetjes
jirina

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:09

Dank voor je reactie. Apart dat jouw paard juist schud met regen. Ik ga even op internet zoeken hoe ik evenueel aan dit middel kom

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 23:14

Animal Pharma intikken

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:11

ik heb van de week (per ongeluk) in de regen gereden...
denk dat ik dat maar vaker ga doen... hij liep me toch fijn Haha!

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:10

Wat een interessante topic!

Mijn merrie is ook, out of the blue- gaan headshaken, sinds dit voorjaar. Dit lijkt op een allergie, ze heeft het alleen bij zonnig weer in de wei en briest er veel bij (doorzichtige neusvloeiing) . Ze gaat knikkend door de wei heen...

Op stal lijkt het een stuk rustiger. Ook als het regent of geregent heeft...

Ik zal MSM ook eens gaan proberen. Ik kan nl niet exact achterhalen wat percies de allergie veroorzaakt en heb eerlijk gezegd op dit moment geen zin de merrie door de malle molen te halen omdat ze medisch gezien de laatste tijd veels te veel voor de kiezen heeft gehad (mbt veulen en bewegingsapparaat, heeft volgens DA niks te maken met het headsheaken en briezen in de wei)...

Als jullie nog meer suggesties hebben, let me know.. heb niet alle pagina's gelezen.
Zijn er mensen die homeopathie hebben geprobeerd? Zoja- wat hielp?...

Alvast bedankt! Haha!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:15

_ocalinda_
Dat van je merrie kan ook veroorzaakt zijn door de lichtallergie.
Uit zich waneer het licht langer en sterker wordt.
Ik weet niet of er hiervoor de MSM kan helpen. Maar de allergies zijn vaak gecombineerd dus proberen kan geen kwaad.
Voor de lichtallergie kan een 'Guardian mask' (met specielle ogen tegen UV licht) helpen.
MSM help daar waar de veroorzakers van de allergie - allergiesche prikkels - VIA de slijmvliezen in het lichaam komen.

_ocalinda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:48

Ik heb een paard die dus schudt met haar hoofd;

Echter alleen in de wei en in haar box niet. Geen idee dat het is maar ze staat in een buitenbox, kun je lichtallergie dan uitsluiten?... Pling

texla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:34

Ook mijn paard is een headshaker. Pollen- en zonne-allergie heb ik inmiddels uitsloten: hoofdmasker, neusnetje geprobeerd, dexamethason en cyproheptadine (tegen zonne-allergie) gegeven, maar had allemaal geen goed resultaat. Ik denk dat bij mijn paard de allergie veroorzaakt wordt door die kleine vliegjes die ook staart- en manenexzeem veroorzaken. Hierdoor wordt een hoofdzenuw geprikkeld (vergelijk aangezichtspijn bij de mens). Nu geef ik hem carbamazepine (voorgeschreven door de headshaker goeroe) om te kijken of inderdaad die hoofdzenuw overprikkeld wordt. Resultaat kun je pas na 4 a 5 dagen gaan merken. Mijn paard kan absoluut niet overdag naar buiten, tot 9 uur 's ochtends gaat het goed, maar zodra er weer vliegjes wakker worden gaat het heel slecht met hem. 's Avonds kan hij ook pas laat weer naar buiten. Met dit regenachtige weer en dan afentoe ook nog weer een warme dag gaat het extra slecht met hem omdat er nu overal van die kleine onweersvliegjes rondvliegen. Ik heb mijn paard sinds november vorig jaar, hij is 8 jaar en heeft het bij de vorige eigenaar (Duindigt, aan de kust) nooit gehad. Als dit laatste medicijn ook niet aanslaat is bij mijn paard waarschijnlijk de enige optie om terug te gaan naar de kust Huilen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 22:13

@ texla.
Veel headshakers beginnen 'zomaar' met shaken rond hun zesde (jouw paard dus iets later).
Ik ben er in de kleine twee jaar dat ik met Aileen aan het modderen geweest ben, vooral achter gekomen dat headshaking heel complex is en dat er zelden 1 aanwijsbare oorzaak is. Het lijkt erop dat er een aantal factoren zijn, en dat eentje de zaak dan net 'triggert'.
nu die van jou ook shaket, is de kans groot dat ze het aan zee ook nog zou doen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 00:04

texla schreef:
Nu geef ik hem carbamazepine (voorgeschreven door de headshaker goeroe) om te kijken of inderdaad die hoofdzenuw overprikkeld wordt. Resultaat kun je pas na 4 a 5 dagen gaan merken. Huilen

Wees voorzichtig met dat drug, ik heb het volgende gevonden:
Question(s):

Written by: Petros Skapinakis, MD, MPH, PhD, lecturer of Psychiatry in the University of Ioannina Medical School, Greece. Eva Gerasi, postgraduate student in the Department of Psychiatry, University Hospital of Ioannina, Greece.
First version: 26 Nov 2006. Latest revision: 26 Nov 2006.

What are the possible side effects of carbamazepine (Carbatrol, Epitol, Tegretol, Trimonil, Hermolepsin)?
Answer:

* If you experience any of the following serious side effects, contact your doctor immediately or seek emergency medical attention:
o an allergic reaction (difficulty breathing; closing of your throat; swelling of your lips, tongue, or face; or hives);
o liver damage (yellowing of the skin or eyes, nausea, abdominal pain or discomfort, severe fatigue);
o chest pain, high blood pressure (headache, flushing), or congestive heart failure (shortness of breath, swelling of ankles);
o numbness or tingling in the hands, feet, arms, or legs;
o body or muscle jerks;
o confusion, slurred speech, or fainting;
o continuing headache, hallucinations, or depression;
o severe nausea or vomiting;
o back-and-forth movements of the eyes;
o blurred or double vision; or
o decreased urination.
* Rarely, carbamazepine may cause serious blood problems. Notify your doctor immediately if you develop any of the following symptoms, which may be early signs of potential blood problems:
o fever, sore throat, rash, sores in the mouth, easy bruising, or red or purple bruising.
o Other, less serious side effects may be more likely to occur. Continue to take carbamazepine and talk to your doctor if you experience
o mild nausea, vomiting, diarrhea, constipation, or decreased appetite;
o dry mouth;
o impotence; or
o joint or muscle aches or pains.
* Side effects other than those listed here may also occur. Talk to your doctor about any side effect that seems unusual or that is especially bothersome.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 05:56

ap doet het nog steeds niet Haha!

heb dus geen flauw idee waarom,hij heeft wel vrij lang probiotica gehad,daar ga ik nu mee stoppen om te kijken of dat verschil maakt.
hij staat inmiddels alweer 2 weken gewoon in de weide,met zijn neus in het gras en hij proest gewoon niet.
wel kreeg ik afgelopen week de opmerking dat hij wallen onder zijn ogen had hahaha.
oner zijn ogen is t wel wat opgezet,dus misschien toch wat allergische reactie?

nou ja,ik ben er in elk geval blij mee, we kunnen weer normaal rijden Haha!

jirina:
bij elk medicijn zit wel zo'n lijst met mogelijke bijwerkingen hoor Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:02

Fijn Ellepel dat Ap nog steeds niet schudt!
Niek schudt ook al minstens 4 wk. niet! Nou hebben we wel gunstig weer gehad (v.w.b. het schudden dan), veel regen en niet meer zulke hoge temperaturen. Daar zal het ook wel mee te maken hebben!
Of misschien komt het wel doordat hij niet meer op ijzers loopt Haha!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 08:18

ik zal even vertellen hoe t hier gaat.
Vandaag komt de osteo voor een herhalingsbehandeling. Merk overigens heel goed verschil, hij is veel fitter en blijer.
Wanneer ik m vol in t gras zet, dan is t wel helemaal mis, dan schudt ie wel... maar niet zo erg als voorheen... rijden gaat ook vveel beter Haha!

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 09:29

Ik heb half juni voor het eerst een bericht op dit forum geplaatst omdat m'n paard zo met z'n hoofd schudde dat hij echt niet meer te rijden was. Ik heb hem voor de wagen en door het schudden was hij niet meer veielig in het verkeer. Ik dacht eerst te beginnen met hooikoortsdruppels maar heb nu van die netjes bij de paardendrogist besteld , en....... sinds dag 1 van gebruik absoluut geen geschud meer!! Hij proest nog wel en heeft nog regelmatig een rode, jeukende neus maar verder is het opgelost. Ik ben er heel blij mee maar eigenlijk verbaasd dat dit een oplossing is. Ik vind die netjes helemaal niet zo fijnmazig en soms als het waait zit het toch niet de hele tijd goed over z'n neus. Maar voorlopig zijn wij gered.

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 16:12

joeppppiieee, ik had gister een wedstijd en ik heb niet 1 keer tegen de hand op mijn protocol, oftewel hij heeft niet een keer hoeven schudden.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:41

Ik heb een keer in de miezer regen gereden en ik heb nog nooit zo heerlijk buiten gereden. Ik teer daar nog op. Als de zon weer volop schijnt dan begint hij wel weer gelijk te niezen en wordt het binnenbak.

Leuk Twister dat het zo goed ging. Heb je nog winst gereden?

Ik ga binnenkort is bij andere stallen in de buitenbakken rijden. Misschien is er verschil en zullen we verhuizen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:23

in de regen rijden is voor ons ook een uitkomst...
Kindness is gister weer behandeld, dus weer even stoppen met de druppels, en dan volgende week weer s verder kijken

An0niem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:00

ik heb ook wel eens zitten denken of mijn paard dat heeft maar eerst was het echt heel erg. vooral bij het rijden. nu heb ik hem er een paar keer op afgestraft. hij doet het op stal als hij of andere paarden eten krijgen of als hij erg moe is na het rijden. ik heb er bijna geen last meer van. toevallig deed hij het vandaag een beetje tijdens rijden. maar hijdoet het alleen in stap. en halthouden. hoor het nog wel. voeg anders mijn msn toe.: paarden_shauni@msn.com kunnen we wat gemakkelijker / meer prive praten. zie je! groetjes shauni Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:05

Niet afstraffen, ze kunnen er niks aan doen!

An0niem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:09

nee het was ook niet echt afstraffen ff denken is al wel lang geleden dat ie het erg deed. ik zat in een les. hij deed het zo vreselijk ik had in paardensport een berichtje gelezen. hij was het echt zo vreselijk aan het doen. we wilde hem eigenlijk bijna verkopen maar toen was er iets gebeurd van mijn instructrise moest ik hem negeren of zoiets. hij deed ook wel eens met zijn oor. dan legde die zijn oor in zijn nek en begon tie met zijn hoofd te irriteren alsof hij daar lastvan had dat hij dat zelf deed. daar moest ik hem wel voor straffen. ook niet te vaak hoor Knipoog maar toen dat negeren. hij kan niet tegen stress en toen werd ik zo boos en woedend omdat hij dat deed maar ik wilde hem niet kwijt natuurlijk en toen is er iets geknapt zeg maar. en toen ging alles weer goed. heel raar.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 07:18

Er zijn heel veel redenen voor het schudden. Wat shauni beschrijft tijdens het voeren lijkt niet op headshaking maar op voernijd. Je ziet ook wel schudden bij verzet. Het schudden door hooikoorts, zonlicht of een ander lichamelijk probleem is in ieder geval iets waar het paard niets aan kan doen en zelf ook veel last van heeft. Hiervoor straffen zou inderdaad niet eerlijk zijn. Mijn paard heeft zelf heel veel last van zijn kwaal. Hij loopt met een rode neus, proest constant, 'schud dus tijdens het rijden constant en is in staat om tijdens de galop ineens te stoppen om z'n neus te schuren. Nu ik met de netrelief rijd is het direct veel minder. Hij proest nog wel maar schud niet meer en heeft duidelijk minder jeuk. Waarom het zo goed werkt weet ik niet , dat het zo is bleek direct na de eerste keer gebruiken.

An0niem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:38

Inderdaad. ik zat ook in de war met dat silas dat deed met zijn oor en dat ''headsheaking'' maar afstraffen voor dat schudden deed ik ook niet echt. alleen op stal. als hij honger had wilde hij eten hebben en tja dat kon niet altijd en hij was ook heel onrustig enzo op stal. nu is hij sinds 2 weken heel erg veranderd. staan dichtbij de bossen en hij is superr rustig geworden. hij schud al bijna niet meer met zijn hoofd echt super geweldig megaa cool groetjes shauni

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 09:53

chantal001 schreef:

ja 1 punt maar, en dat dan ook nog maar in de b, maar we zijn al zolang aan het zoeken naar de juiste oplossing, en het lijkt er toch echt op dat we dat gevonden hebben, een hele weg van ostheopaat, fysio, onderzoeken door DA, weer een ander zadel, ander bitje enz. druppels ander suplementen enz.

heel soms heb ik wel eens gedacht ik stop er mee, maar in mijn geval heeft de aanhouder dan misschien toch gewonnen. Pling

ik hoef niet perse wedstrijd te rijden maar ik vind het altijd leuk daggie uit happie eten

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:21

twister42 schreef:
chantal001 schreef:

ja 1 punt maar, en dat dan ook nog maar in de b, maar we zijn al zolang aan het zoeken naar de juiste oplossing, en het lijkt er toch echt op dat we dat gevonden hebben, een hele weg van ostheopaat, fysio, onderzoeken door DA, weer een ander zadel, ander bitje enz. druppels ander suplementen enz.

heel soms heb ik wel eens gedacht ik stop er mee, maar in mijn geval heeft de aanhouder dan misschien toch gewonnen. Pling

ik hoef niet perse wedstrijd te rijden maar ik vind het altijd leuk daggie uit happie eten

Het geeft toch niet dat het "maar" 1 punt is. Iedere punt is meegenomen. Ik rij alleen wedstrijden in de winter (binnenbak). Bij mij gaat het ook niet hard maar we komen er wel. Gewoon doorgaan Twister. Haha! Wij moeten er harder voor werken dan een ander, dat is al iets om extra trots op te zijn Knipoog

Dancer_joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:29

Mijn paard heeft het misschien ook:
viewtopic.php?f=3&t=805726&hilit=&p=27970819#p27970819
Maar ik weet er eigelijk heel weinig over maar iemand reageerde dat dit het zou kunnen zijn en ik ben er dus op gaan zoeken en kwam dit topic tegen, misschien dat jullie mij er meer over kunnen vertellen, of misschien een iddee hebben wat mijn pony heeft.