Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefke85

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:04

Stukken glas zijn inderdaad eng!
Hier ook de pony`s in hun blootje, alleen mn oudste nu wel de eczeemdeken op gedaan. Zij is ook zo mager nu, maar als het gras weer begint te groeien komt dat wel weer goed. Met dit prachtige weer hoop ik dat de groei er snel in komt. Daar doet de kleine er het beste op, ondanks de hopen slobber die ze nu krijgt.
Qua grijs heeft zij ook niet veel, hooguit haar bles iets breder (is de pony van mn profielfoto) verder geen grijs.
Mn grote heeft over haar hele lichaam grijze haartjes zitten en is pas 21, vooral in haar manen is het om en om van wit en zwart haar. Het heeft wel wat.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 15:29

Ik vind het ook heel interessant om te zien hoe verschillend de paarden grijs worden. Showtime word nu 27 en heeft rondom zijn kol wel wat verdwaalde witte haren zitten maar eigenlijk valt het bij hem nog wel mee. Terwijl Rose 20 is en echt al veel grijzer word op haar hoofd.

Hier is de smid vanochtend weer geweest. Show heeft weer nieuwe ijzers eronder en kan er weer tegenaan om te gaan boscrossen! Rose staat blootsvoets en doet het zo goed dat er niks aan gedaan hoefde te worden. Ook de dekens toch maar weer afgedaan want het was hier warmer dan gedacht.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:52

Wat zijn jullie ervaringen met het inspuiten bij artrose? Showtime heeft voornamelijk artrose in de kogels van beide achterbenen maar heeft rechtsachter beduidend meer last dan links. Sinds hij achter op ijzers staat gaat het al een stuk beter. Maar nu wil hij bij de smid linksachter liever niet omhoog houden omdat hij dan teveel op rechts moet leunen. Ik ondersteun hem al met supplementen maar zit er nu toch aan te denken ook te laten inspuiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 21:19

Waar wil je mee in laten spuiten?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 08:53

Kan je niet eerst proberen om als de smid komt hem van te voren wat novacam te geven?
Als je dat 2uren voordat de smid komt, kunt geven, dan werkt het optimaal in de tijd dat de smid er is. Hopelijk geeft dat al voldoende verlichting.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 11:37

Afbeelding

Magnifique begint nu ook weer wat in te vallen. Hopelijk krijg ik haar weer snel op gewicht. Het is gelukkig niet zo erg als verleden jaar..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 12:09

De meeste oudjes komen wel wat afgevallen uit de winter.
Flink voeren en warm houden lijkt hier het beste te helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:56

Ja ik merk bij Kelly dat het verharen ook extra energie kost.
Die krijgt nu wat meer slobber er bij :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 13:59

Ik hou Boon idd ook beter op gewicht met een dagelijkse bak SP.

Ik heb haar net even op de wei los gelongeerd die ze vervolgens weer mooi omgeploegd heeft :)

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 15:32

Show en ik hebben net even heerlijk van het zonnetje genoten met een lekkere bos rit van 2 uur! Wat is het lekker buiten zeg. Nu staan ze lekker in de blote kont in de weide {:}

Afbeelding

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 16:20

Heerlijk Documera, 2u is een flinke rit geweest.

Helaas zijn de nachten nog fris, dus deken gaat zo weer op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 17:18

@documera: geniet er van :)

Ik heb met beide gewandeld; met Boon een rondje inkl. wat grashappen en met Jasmijn tot de eerste de beste grote pol gras :D
Verder nog weer even stevig geborsteld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 11:37

DoCumera: ik heb bij mijn merrie de artrose in de rug 2x laten inspuiten. Dat zou idd wel wat kunnen helpen en wat pijn/ongemak weg werken heb ik begrepen. Wat je ook zou kunnen proberen is 1 of 2 dagen voor de hoefsmid een pijnstiller geven, kijken of dat wat helpt?
heerlijk die rit en die foto!

Fique deze laatste maanden zijn ook het lastigste. Vorig jaar ging het vanaf januari ook sneller bij mijn merrie, dat invallen. Het verharen vergt ook veel energie. Gelukkig nu mooi weer, grasjes groeien, hopelijk trekt ze dan weer bij :(:)

Hier nu ook weer in de blote billen. Mijn grote had ik afgelopen weekend wel nog een dekentje op, pony niet meer. Vanaf gisterochtend lekker bloot deze week. Al moest ik vanmorgen wel soort van mijn auto raam krabben := Maar het wordt snel weer warm overdag en ook best lang, dan heeft ze denk meer last van de warme deken dan die paar uur ochtendsvroeg kou. Eet ze maar wat meer hooi :=

Helaas had mijn pony afgelopen zondag een flinke astma (?) aanval. Opeens stik benauwd en ze bleef maar hoesten, zo zielig. Ik had de puffers van thuis gehaald, maar toch besloten toen de DA te bellen, want durfte het niet zelf te proberen en ze stond toen al ruim 2 uur zo slecht. De prikjes van de dierenarts hielpen gelukkig vlot, en ze staat er nu ook nog goed bij dus fingers crossed dat het 'alleen' een aanval was. Ze krijgt wel een aantal dagen ventipulmin nog voor de zekerheid, maar hopelijk kan ze zonder de cortisonen pufjes blijven. Wel echt heel naar en zielig zo :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 11:57

@Tancreda4: waardeloos zo'n plotselinge aanval. Kun je achterhalen waardoor het getriggerd wordt ?

Hier zijn ze vannacht ook bloot gebleven en Boon was zowaar nog schoon toen ze uit stal kwam :)

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:01

Ik heb hem ook bloot staan, in de nacht is hij op stam en twijfel ik wel of ik niet toch de ongevoerde op moet leggen (fleece gevoerde regendeken) maar hij heeft ook nog wel wintervacht dus inderdaad dan maar even een paar uurtjes wat kouder. Pas had ik de deken wel op een vind ik hem er toch behoorlijk warm onder, te warm. Maar nu is het snel warm.

Wat vervelend van die astma-aanval. Hopelijk blijft het goed gaan. Hangt het samen met hooikoorts of iets? Mijne vertoont soms al wel wat last daarvan, dus staat al wel weer met name een neusflap en krijgt al pilletjes voor de zekerheid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 12:14

DubbelFun schreef:
@Tancreda4: waardeloos zo'n plotselinge aanval. Kun je achterhalen waardoor het getriggerd wordt ?

Hier zijn ze vannacht ook bloot gebleven en Boon was zowaar nog schoon toen ze uit stal kwam :)

Ik had de draden opgezet zodat ze bij mijn grote vos kon lopen. Normaliter staan ze apart en staat de kleine op ander & gestoomd hooi. Ik denk dat het de combinatie is van diverse dingen: ander hooi, niet gestoomd hooi, schrokken (want nu de kans) en over het hek en de hogere bak heen hangen met de luchtpijp. Maar gok dat het droge, niet gestoomde hooi de grootste boosdoener is geweest. Ik heb ze om 10 bij elkaar gezet. Hele middag was ik aan het rommelen op stal en de paddock, niets aan de hand. En einde middag opeens hoesten en benauwd.

Ik weet niet of pollen ook een rol spelen. Ik wil wel een BAL laten doen om te kijken wat er kan worden gevonden, maar dat kan pas als ze meer dan 8 weken terug puffers (cortisonen) heeft gehad en dat heeft ze in januari nog gehad, dus duurt even voor we dat kunnen doen. En eerlijk, ik kijk daar wel een beetje tegenop... 1e scopie kreeg ze juist een infectie daarna, en 2e scopie had ze de dag erna een astma aanval dus vind het wel spannend te laten doen :o

Boon heeft zich netjes gedragen vannacht dus, lekker schoon!
Binck, ja te warm is ook niet fijn. Vaak zijn de uurtjes voor zonsopgang het koelst, dat moet dan maar eventjes. Het is gelukkig nu rustig weer ook, zonder wind. Mijne staat wel buiten overigens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 16:59

Net Boon deels geschoren, vooral de buik, keel en benen. Ik kon net één been doen voor hij weer te heet werd (ondanks olie en niet te strak aandraaien) ;(
Ik zal blij zijn als de nieuwe messen er zijn. Jasmijn stond ook de hele tijd te roepen van 'ik wil ook'....

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-26 18:27

Wat vervelend Tancreda, die benauwdheid.

Hier overdah bloot, 's nachts gaat er een deken op. Het was vanochtend maar 2 graden hier. :brr:

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 18:53

Hier mijn astma pony ook benauwder tancreda. Altijd naar maar het weer schommelt ook zo.. het is overdag ineens heel warm.

Hij was vannacht ook zonder deken gebleven, vanochtend verhoging en vanmiddag koorts voor zijn doen (normale temperatuur 37,2 en vanmiddag 38,5) dierenarts geweest en novacam gekregen… hij eet nu wel weer beter als vanochtend. Ga zo weer temperaturen en zijn deken op doen vvoor de nacht…

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:01

@Somebitch: hopelijk is de koorts weg!

Ze geven voor vannacht niet onder 5 graden op, dus ik doe niks op.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:12

Nee ik heb weer verzonnen dat hij koorts heeft gekregen door de koude nacht zonder deken :’) (wat 99% zeker eigenlijk niet zou kunnen maar toch) dus ik doe hem voor de zekerheid toch maar op dan kan hij morgenochtend weer af.

Zo stom waar het ook vandaan komt… geen idee… ze hebben zijn holte van de kies nog gecontroleerd of hier misschien geen ontsteking van kwam, maar dat was niet het geval. De holte is ook bijna helemaal opgevuld nog een klein stukje..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:30

Somebitch wat vervelend zeg, vooral niet weten waar t vandaan komt. En zeker met die oudjes wil je dat liefst wel.

Hier staat paard al enkele dagen bloot. We hebben geen op/af service en 2x p dag n stal daarvoor is ook niet te doen voor mij. Nu staat hij s nachts binnen en goed beschut zeg maar dus valt t hopelijk mee. Het hangende voernet doet in elk geval goed werk. Hij eet liefst daaruit en niet uit de hangende hooibak waar hij ‘voor t gevoel niet vergeten te worden’ nog wel met de voerbeurten iets in krijgt. Anders douwt ie gerust de deur uit zijn voegen. Vandaag lekker los gewerkt een 20 minuten, waarvan vrij veel gedraafd eigenlijk maar hij ging voor het eerst sinds lange tijd nu ook in de draf loslaten, briesen, kreunen (dat is een positief geluid bij hem van ‘lekker aan t werk’) dus dat zie ik als erg positief. Daarna was ie wel moe haha

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 20:06

Wat fijn dat het voernet werkt en hij daar ook de voorkeur naar heeft! Fijn dat je dat zo hebt kunnen oplossen :) en ook heerlijk dat jullie lekker hebben kunnen werken in dit mooie weer. :)

Zo deken ligt erop, koorts is weg 37,3 dus dat is zijn normale temperatuur. De novacam doet dus zijn werk vwbt de koorts. Ik heb verder geen ervaring met koorts dus het is voor mij ook weer nieuw.. van de dierenarts moest ik maar kijken wanneer ik stop met de novacam, nou dat vind ik dus ook lastig. Ze zei als je na 24 uur na de metacam gegeven te hebben gaat meten en het is dan hoger als normaal dan doorgaan. En moest morgen even laten weten hoe het ging.. maar stel het is morgenavond nog goed, dan vind ik het wel erg snel om te stoppen terwijl de DA zei dat dat best kon… lastig.. eerst maar eens kijken hoe hij er morgenochtend bijstaat…

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-26 20:09

Wat gek Somebitch, die verhoging zo ineens. Ik geef liever een dag extra Novacam, dan te kort.

Na het kiezen trekken hoefde Sakyr maar 2 dagen, ik heb hem 4 dagen gegeven. Liever dat ze zich goed voelen en blijven eten, dan koorts en of pijn.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 20:12

marleen_88 schreef:
Wat gek Somebitch, die verhoging zo ineens. Ik geef liever een dag extra Novacam, dan te kort.

Na het kiezen trekken hoefde Sakyr maar 2 dagen, ik heb hem 4 dagen gegeven. Liever dat ze zich goed voelen en blijven eten, dan koorts en of pijn.

Ja met de kiezen heb ik het Max een week gegeven inderdaad, volgens mij waren het 5 dagen. Nu dacht ik ook ik zou tot vrijdag kunnen geven, als de temperatuur zo blijft. dan zie ik zaterdagavond\zondagochtend of de koorts wel/niet terugkomt. Als het terugkomt dan kan ik de metacam weer geven en maandag de dierenarts vragen voor verder onderzoek.