[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:34

Misschien is iberogast wat dat krijgen de paarden bij ons ook als ze last hebben van darmen dat kan je voor langere tijd geven is homeopatische en werkt een beetje hetzelfde als colosan is alleen minder geconcentreerd .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:37

mirjamalvaro schreef:
Colosan heeft ze vandaag gegeven. Wist niet dat je dat ook structureel kon geven!
Zelf heb ik colosan nog NOOIT structureel gegeven.
Gebruik z.n 15 ml en herhaal dat na 5 minuten met een maximum van 3x geven en dan rechtstreeks in de mond spuiten.

Mara2000 schreef:
Misschien is psyllium iets, dit bindt de ontlasting.
Persoonlijk zou ik zelf wat terughoudend zijn met ontlasting gaan binden. Maar dat zou je altijd Utrecht op na kunnen vragen. Laat de kak maar lekker soepel eruit gaan, dat kost de minste moeite voor je paard, denk ik dan zelf.

Iberogast https://www.iberogast.nl/nl/iberogast/ gebruiken we hier ook en is ook een hele goede. Die heb ik ook op voorraad en heb hem net weer gevonden.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:43

Op het filmpje dat je gisteren plaatse was al te zien dat ze onrustig was, zoals het schudden met haar hoofd, naar achteren kijken, willen liggen, dus de buikpijn was toen waarschijnlijk al aan de gang.

Het zit hem waarschijnlijk ook in de verandering van voersamenstelling (zoals het weglaten van gras) wat de darmen nog niet aankunnen. De darmflora zal ongetwijfeld door alle medicatie helemaal ontregeld zijn.
Had je nog gebeld met Utrecht toen het niet goed ging?

Wilgentakken bevatten een pijnstillende stof en worden door paarden van nature gegeten als ze last van hun darmen hebben. Die stof heeft een kramp-opheffend effect.

Achteraf gezien waren er denk ik gisteren al signalen van een fikse buikpijn.

Beterschap met haar, hopelijk was het slechts een incident.
Sterkte!

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:45

pien_2010 schreef:
Mara2000 schreef:
Misschien is psyllium iets, dit bindt de ontlasting.
Persoonlijk zou ik zelf wat terughoudend zijn met ontlasting gaan binden. Maar dat zou je altijd Utrecht op na kunnen vragen. Laat de kak maar lekker soepel eruit gaan, dat kost de minste moeite voor je paard, denk ik is.

De ontlasting komt dan juist soepeler. Psyllium wordt gelei waardoor diarree iets steviger wordt, gelei-achtig. En bij te droge mest helpt het omdat het volume door de gelei vergroot wordt.

Wordt vaak gebruikt bij honden en katen, dan heet het Isogel.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 20:53

Ik ga even alle middeltjes napluizen en kijken wat er bij haar past. :)

De verstopping is trouwens pas in de avond/nacht begonnen.
Wat ze op filmpje liet zien was haar "normale" irritatie voor het mesten oid.
De pijn van verstopping uit ze heel anders.
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 23-02-19 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:57

Grote voordeel van lijnzaadvlokken is dat het geen olie is. Ik heb ook zo'n ongelovelijke muts gehad met eten en alles met olie was verboden gebied. Alles met pulp ook }:0

Die lijnzaadvlokken gingen er bij haar dus wel in. Wat ik wel deed is de vlokken door de bix en natmaken, dus toch soort slobbertje, anders blijven ze aan de tanden plakken :D niet dat dat het ergste is maar het is dus nogal plakkerig spul :+

Hilary

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 22:38

Lijnzaad kan idd in verschillende vormen; wij halen gewoon lijnzaad en malen het dan even in de koffiemolen (dan wordt het iets beter opgenomen en doen de vogels de dag erna geen moeite om hele mesthopen uit elkaar te pluizen).
Er is ook gemicroniseerd lijnzaad, lijnzaadbrok en lijnzaadvlok. Keuze is reuze :)

Psyllium wordt humaan bij zowel diarree (vocht binden) als bij verstopping (glijdend maken) gebruikt.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:44

Er komen al veel tips voorbij en je paard lust niet alles, maar misschien heb ook je wat aan mijn tip :
Marstall Bergwiesen Mash een of twee maal daags geven.
Dit is een graanvrije slobber. Hij ruikt heerlijke en zover ik weet ( vanuit mijn tijd dat ik nig dealer was ) eten alle paarden dit graag.
Je kunt een proefzakje aanvragen bij Marstall , volgens mij is dit gratis, zo kun je kijken of ze het lust.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 23:49

mirim schreef:
Er komen al veel tips voorbij en je paard lust niet alles, maar misschien heb ook je wat aan mijn tip :
Marstall Bergwiesen Mash een of twee maal daags geven.
Dit is een graanvrije slobber. Hij ruikt heerlijke en zover ik weet ( vanuit mijn tijd dat ik nig dealer was ) eten alle paarden dit graag.
Je kunt een proefzakje aanvragen bij Marstall , volgens mij is dit gratis, zo kun je kijken of ze het lust.

Ga ik ook even doen dan, ze lijkt alle slobbers gewoon smerig te vinden ruiken ofzo. :=

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 00:04

Hier een stille meelezer. Allereerst respect voor jullie inspanningen voor dit paard!
Wat betreft de ontlasting; schreef je niet eerder in het topic dat ze macrogol kreeg? Dit is smaakloos en kan je ergens doorheen mengen.

Succes met alles!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 00:08

Anna79 schreef:
Hier een stille meelezer. Allereerst respect voor jullie inspanningen voor dit paard!
Wat betreft de ontlasting; schreef je niet eerder in het topic dat ze macrogol kreeg? Dit is smaakloos en kan je ergens doorheen mengen.

Succes met alles!

Dat krijgt ze niet meer sinds operatie.
Waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht?! |o
Morgen gelijk even overleggen hier.

Edit: maandag gelijk kopen, balen dat het morgen zondag is. :(

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:01

Aww op die twee foto's waar ze helemaal op staat zonder deken zie je echt hoe zwaar ze het heeft. Ik heb zo met jullie te doen, filmpje vind ik zelf eerlijk gezegd geen fijn beeld geven.
...maar als dan die andere twee foto's weer zie met dat opgeheven hoofd en die heldere blik..

Zo lastig he. Ik heb zelf met inslapen altijd " liever een maand te vroeg, dan een dag te laat", maar jullie kennen haar en zien haar iedere dag. Als ze het zelf ook niet meer wilt, zie je direct verandering in de oog opslag. En verder gewoon afwachten hoe lang het duurt. Als het herstel veel te lang gaat duren en niet meer eerlijk is, kun je altijd de beslissing nog maken. Maar vergeet niet dat ze onwijs veel doorstaan heeft en het heel zwaar is geweest en nog steeds is. Ze is echt een hoopje ellende om te zien (en dan bedoel ik dat het lichaam gewoon alles wat het had gebruikt heeft om te overleven qua spekjes en spieren), dat veel staan enzo nu veel energie kost snap Ik, dus snap heel goed dat ze veel ligt. Verder inderdaad gewoon in de gaten houden of ze minder gaat liggen hoe meer pijnstilling ze krijgt; dan weet je gauw genoeg of ze ligt uit ongemak of omdat ze moe is.

Snap dat je heel moe bent, het is niet niks. Sterkte <3

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:10

Ik moest inderdaad ook aan de macrogol denken waar ze het in de kliniek goed op deed. Zou daar eerst naar teruggrijpen voordat je nieuwe dingen gaat proberen. Hopelijk brengt dat de stabiliteit terug.

Grote kans trouwens dat een grotere supermarkt met drogisterij(schap) het ook heeft. Dan kun je het morgen al halen. Of bij een ziekenhuis met apotheek, die zijn vaak ook open op zondag.

(En dat zegt iemand die bewust geen boodschappen doet op zondag ;) )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 01:15

Universiteitskliniek is altijd bereikbaar, ook op zondag. Dus kun je gewoon daar medicatie halen voor een door hen behandeld paard.

Misschien overheen gelezen, maar had je contact gehad met Utrecht toen het weer slecht ging? Adviseren zij niets op dit punt?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 06:23

Even kort oproepje, ga namelijk gelijk weer slapen.

Is er iemand in de buurt van Klaaswaal die de grasbrok van Marstal - wiesencobs heeft liggen? En waar ik dan klein emmertje zou mogen halen om de zondag en event maandag mee door te komen.
Dit at ze gisteravond en vannacht opeens op en is mooi geweekt voedsel.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:03

Ik lees al vanaf het begin mee maar reageer eigenlijk nooit..
Wat vervelend dat ze opeens weer pijn had! Mijn paard is ook geopereerd aan koliek, wel een andere operatie natuurlijk maar zij heeft ook last van droge mest en daardoor buikpijn..
we hebben haar een tijdje lang elke dag een beetje geweekte psylium gegeven, dit werkte echt super! Ze krijgt in de winter ook elke dag slobber/zemelen met veel water. Voor haar is dit de oplossing.
Misschien zou je ook Psylium kunnen proberen?
Ik gebruik op aanraden van de Lingehoeve in Lienden deze;
https://www.pit-pit.com/psyllium-vlozaad.html

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:22

Ik heb je een pb gestuurd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:24

Joscaa schreef:
Zo lastig he. Ik heb zelf met inslapen altijd " liever een maand te vroeg, dan een dag te laat",
Dat klopt.
Alleen dit paard daar is de keuze gemaakt voor een stoma operatie. Dan vind ik ook dat je het paard na al die ellende de tijd moet geven om op te knappen, want het is niet niets zo'n operatie. Dus dat dit paard nu nog niet blij en fruitig in de wei staat vind ik niet meer dan normaal. Nu kiezen om er mee te kappen (doet TS gelukkig ook niet), dat zou ik wel heel erg sneu vinden ook voor het paard, want dan is eigenlijk alles voor niets geweest.

Als er weer een echte koliek komt zo geeft TS aan, dan is het einde oefening. En terecht. Maar dit soort lastige dingetjes heeft echt te maken met een paard dat aan moet sterken hetgeen tijd nodig heeft, te weinig weerstand heeft (logisch), en nieuw stalmanagement waarin nog duidelijk moet worden waar dit paard het goed op doet met eten. Daarnaast denk ik, dat dit paard altijd wel wat extra in de gaten gehouden zal moeten worden als het gaat om de kak productie en voer beleid.
Maar het paard is al veel verder dan ik had verwacht dat komt door de goede zorgen van tS. Dus ik zeg: "on verra"→we zullen zien. Geef het even de tijd, zowel voor tS zelf (uitzoeken waar paard het goed op doet, en paard zelf).
Mocht je TS geïnteresseerd zijn in een goede natuurkundige erbij voor in je medische team, die je mee kan adviseren en niet duur is dan kun je me een pb sturen. Wij werken al 20 jaar met haar en zij heeft heel veel samen gewerkt met reguliere dierenartsen. Nu doet ze het wat rustiger aan, maar ik denk dat ze jou wel zal willen helpen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 10:25

[quote="Astorga"]Ik moest inderdaad ook aan de macrogol denken waar ze het in de kliniek goed op deed. Zou daar eerst naar teruggrijpen voordat je nieuwe dingen gaat proberen. Hopelijk brengt dat de stabiliteit terug.

Grote kans trouwens dat een grotere supermarkt met drogisterij(schap) het ook heeft. Dan kun je het morgen al halen. Of bij een ziekenhuis met apotheek, die zijn vaak ook open op zondag.

Macrogol is niet zo makkelijk te verkrijgen, tenminste niet in de pure grondstof, het zit wel in allerlei poeders voor de darmen, die kun je gemakkelijk bij een apotheek krijgen maar dan zit er een smaakje aan. Grote kans dat ze dat niet lust... Ik heb destijds hemel en aarde moeten bewegen om het op recept te krijgen bij mijn eigen apotheek, die hadden er nog nooit van gehoord en ik kreeg iedere keer weer die zakjes. Nu krijg ik het per kilobus. Ik kreeg het destijds voorgeschreven door het UMCG voor mijn dochter. Heb het ook wel bij een oude kat gebruikt, ideaal spul.
Ik hoop dat je het op korte termijn kunt krijgen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:31

Utrecht haalde zakjes van de kruidvat, dus zal dan niet de pure zijn geweest.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:38

Kruidvat heeft meestal wel een filiaal open op zondag

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:39

Gewoon even een dik compliment voor hoe je bezig bent.

Ik weet hoe heftig het is om een echt ziek paard te hebben en steeds weer allerlei keuzes en behandelingen uit te moeten vogelen, en te kijken wat werkt, wat niet etc.

Ik werd toen al horendol van iedereen die mij vertelde wat ik doen moest...
Hoe lief bedoeld ook.

De gewone adviezen kon ik hebben, de adviezen met de toon eronder dat de betreffende persoon vond dat ik verkeerd koos maakten me gefrustreerd.

Ik vind dit topic overigens door de bank genomen prettig, met mensen die oprecht meelezen en oprecht tips geven.

Als ik alles zo lees, de keuzes, hoe je steeds omgaat met wat je ziet bij Kya, en hoe je omgaat met alle tips en adviezen hier en er je eigen weg in zoekt, top!

Ik vind het knap.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 11:43

mirjamalvaro schreef:

Echt waar := ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 11:47

Anna79 schreef:
mirjamalvaro schreef:

Echt waar := ?

Yes hihi.
Helaas wonen wij ergens waar winkels verplicht dicht moeten zondag :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 12:14

Gaan zo bij iemand grasbrok halen en direct langs de kruidvat, daar is hij wel open!