PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:04

Ik denk dat het hier gewoon handig en fijn is om ervaringen en tips te delen waar we met elkaar wat aan hebben.
We lopen tegen dezelfde soort dingen aan en hebben paarden met dezelfde soort klachten dus het is fijn om elkaar dan te kunnen helpen toch?
Ipv strijd te gaan leveren over wat wel en niet gevalideerd is ...

Wat zouden jullie doen qua eiwitten en aminozuren als ze ook weer een paar uurtjes op de wei gaan?
Die van mij gaan nu 2 uurtjes met graasmasker, dan wordt uitgebreid naar de hele middag, blijft wel met graasmasker.
Zou ik dan iets kunnen minderen in eiwitten en aminozuren of beter van niet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:12

Nou ja, tuurlijk mogen er vraagtekens bij gezet worden, maar roepen dat dna test pertinent niet kan kloppen is wetenschappelijk ook niet correct
Dat je persoonlijk nog geen overtuigend bewijs gepresenteerd hebt zien worden dat het 1 of het ander (qua test dan he) absoluut wel of absoluut niet betrouwbaar is wel
Wetenschap is niet statisch, dus leren we continu bij

Daarnaast is het mensenwerk, of dat nu om dna testen gaat of biopsies
Bij die laatste gaat er ook nog wel eens iets fout
En heeft dat hulpmiddel ook zijn beperkingen
Een paard kan nog zo geaffecteerd zijn met een myopathie in enige vorm, punch je met je biopt in een verkeerde spier of op een rustig moment
Kan je zomaar een vals negatief krijgen terwijl het paard wel degelijk issues heeft
Ik vertrouw dus op geen van beide opties voor de volle 100%
Maar maak een goed onderlegde gok op basis van een optelsom

Ik wacht gewoon wel af wat de uiteindelijke resultaten zijn van alle lopende research op het gebied van dna testen, maar zie het positief in

Maar idd moet die hele discussie niet de informatiewissel in de weg gaan zitten die tot elkaar helpen leid
Dat zou zonde zijn

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:38

AnnedB schreef:
Naar mijn mening is het belangrijk dat meerdere kanten belicht worden zodat je je paard echt goed kunt helpen.
Ik vind het best onvolwassen om dan zo over een foeilijst door te gaan. Dat je iemand erop zet is 1 ding maar dat kun je dan ook voor jezelf houden toch?

Hier ook een erg kieskeurige eter maar zijn slobber verhuld een heleboel dus daar gelukkig geen problemen mee.
Mijn vorige tinker at echt alles. Dat is een stuk gemakkelijker.

Interessant dat je dat onvolwassen noemt.
En tegelijkertijd vind ik het wel een soort van compliment voor iemand van 50.
Bij onvolwassen gedrag haal je op zijn hoogst je schouders er even over op en je lacht het weg.
Gebrek aan empathie en respectloosheid daarentegen, is gericht op het pijnlijk raken van mensen. Dat is nogal een andere categorie. Vooral in een topic waarbij de eigenaren van de betreffende paarden regelmatig wakker liggen van de zorgen. En waarbij er dan mensen reageren die helemaal niet zo'n paard hebben.
Ik mag zeggen dat ik echt niet achteraan heb gestaan bij het uitdelen van de hersenen.
Maar ik ga er niet klakkeloos vanuit dat mensen dom zijn en zómaar ruim 300 euro uit gaan geven aan een test zonder zich daarvóór gedegen te oriënteren.

Genoeg daarover. Zoals je kunt zien sta jij duidelijk niet in de lijst.

Ik geef mijn paard de slobber van agrobs. Ik heb het geluk dat hij daarmee alle supplementen probleemloos opeet.
Ik had zelfs het idee dat hij de eiwitten heel lekker vond toen ik ze nog gaf.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:49

Nouvel schreef:
Ik denk dat het hier gewoon handig en fijn is om ervaringen en tips te delen waar we met elkaar wat aan hebben.
We lopen tegen dezelfde soort dingen aan en hebben paarden met dezelfde soort klachten dus het is fijn om elkaar dan te kunnen helpen toch?
Ipv strijd te gaan leveren over wat wel en niet gevalideerd is ...

Wat zouden jullie doen qua eiwitten en aminozuren als ze ook weer een paar uurtjes op de wei gaan?
Die van mij gaan nu 2 uurtjes met graasmasker, dan wordt uitgebreid naar de hele middag, blijft wel met graasmasker.
Zou ik dan iets kunnen minderen in eiwitten en aminozuren of beter van niet?

Als het goed is kan je dan wat minderen met de eiwitten en de vitamine e. De 3 amino's zijn de essentiële die ze niet zelf kunnen omzetten maar uit de voeding moeten halen.
Ik heb geen idee of die in gras zitten. Iemand hier?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:06

Ze zitten zeker in gras. Ze krijgen er via de voeding ook sowieso wat van binnen, maar het is vaak wel het meest beperkt.

Je moet aminozuren eigenlijk zien als de planken (duigen) van een waterton. Van ieder essentieel aminozuur (de niet-essentiële kan een paard zelf aanmaken, mits hij voldoende stikstof binnen krijgt) heeft een paard een bepaalde hoeveelheid nodig t.o.v. de andere essentiële aminozuren. Degene die in Nederlands ruwvoer het snelst te weinig zijn, zijn Lysine, Methionine en Threonine. Wanneer er zoveel eiwit gemaakt is dat de lysine op is, kan er nog wel voldoende Methionine zijn, maar dan kan er toch niets meer aan eiwit gemaakt worden.

Het water kan niet hoger komen dan de laagste plank.
Afbeelding

Wat je met eiwitrijker gras doet, is alle planken verhogen. Dan is Lysine misschien nog steeds wel de laagste plank, maar als de eiwitbehoefte, het hoeveelheid water die opgeslagen moet worden in de ton, niet tot aan de bovenkant van de onderste plank komt, geeft dat niet. Het paard kan toch volledig de spieren opbouwen.

In de meeste gevallen heeft een paard geen eiwittekort = stikstoftekort, maar een aminozuurtekort = lysine/theorine/methionine-tekort. Dan kan je dus al veel winst behalen met 3-amino poeder.

Marloezz

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 15:16

Goede uitleg Mizora! Bedankt!!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 17:38

Bedankt voor de duidelijke uitleg mizora!

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:27

AnnedB schreef:
Naar mijn mening is het belangrijk dat meerdere kanten belicht worden zodat je je paard echt goed kunt helpen.
Ik vind het best onvolwassen om dan zo over een foeilijst door te gaan. Dat je iemand erop zet is 1 ding maar dat kun je dan ook voor jezelf houden toch?

Bedankt Anne, maar ik kan wel tegen een stootje. En zo'n foeilijst, okee, dat is op een forum toch het equivalent van je kop in het zand steken. Lekker geen weerwoord. Dus wordt ik nu geconfronteerd met het beeld van een aantal dames die al dan niet op de eerste rij stonden toen de hersens werden uitgedeeld, en nu met hun kont in de lucht en hun hoofd in de grond staan. Apart beeld. En vreemd genoeg, op Bokt bestaat er een magisch mechanisme waardoor mensen die je op hun foeilijst hebben toch precies weten wat je verteld hebt. Kortom, geen probleem. Business as usual. Ik zou ook nog kunnen voorspellen hoe op dit bericht zal gereageerd worden, maar dat ga ik niet doen. Het is alweer welletjes voor vandaag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:51

De reden dat je bij velen op de foeilijst komt BigBen, is niet vanwege het kop in het zand steken, maar vanwege je uitermate onaangename manier van discussieren. Het constant gebruiken van de termen "waardeloos", het benadrukken dat Mac wel betaald zou worden door Equiseq terwijl dit niet zo is, "fake", "leugens", mensen onder de gordel aantikken omdat ze het niet met je eens zijn. Biopten als de manier aanprijzen, terwijl je hiermee niet sterk aangeeft dat ook dit niet bepaald zaligmakend is en een groot risico op vals negatieven geeft.

En het iedere paar pagina's weer opduiken waarbij je de sfeer verziekt en daardoor de werkelijke functie van dit topic, mensen bewust maken van PSSM2 (of dit nu via biopt, genetische test of enkel symptomen is!) en mensen helpen om hun paard, met klachten, de betere hand op te sturen. Mensen blijven weg uit topics waar jij op reageert of houden op met verdere informatie vragen (hoewel ze soms wel via pb verder gaan) omdat jij zo'n negatieve invloed hebt op topics. En dan ook niet één keer in zo'n topic komt zieken, maar keer op keer op keer.

Ik zie veel paarden met een eiwittekort, hoort bij voedingsadvies geven. PSSM2 geeft echter veelal heel andere en veel heftigere klachten dan normale paarden bij een eiwittekort dat een normaal paard met die hoeveelheid eiwit niet eens zou hebben.

Het is overigens ook niet het enige onderwerp waarop je dit doet. Dat allemaal bij elkaar maakt dat mensen je op de foeilijst zetten en dit ook aangeven, in de hoop dat anderen dit ook doen zodat het topic niet langer vervuild wordt door je gedram.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:59

Mizora _/-\o_

Nu heb ik een hele domme vraag (wellicht). Hoe weet je hoeveel eiwitten er in het gras zitten? Bij hooi kan je analyseren, maar gras? Vanuit de veehouderij weet ik dat het stijgt icm stikstof gehalte en dat door zwavel toevoegen het makkelijker verteerbaar wordt. Maar paarden werken toch net even anders...

Zelfde vraag trouwens over aminozuren, die stijgen ook. Maarja, plukje opsturen lijkt me onnozel :+ :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:12

Is er iemand met wie ik mag appen of Facebooken? Dat verstuurt video's makkelijker. Ik krijg Esio zijn management niet goed. Geen aanvallen, maar wel net niet oke. Korte passen voor en hij blaast zichtbaar wat op / gespannen buik.

Krijgt nu care4life (vitalbix had ie toen een harde manenkam van), magnesium, vitamine e en msm zwavel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:53

Ik weet niet of ik je kan helpen, maar wil best even meekijken
Stuur je wel een pm

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:17

Mizora schreef:
De reden dat je bij velen op de foeilijst komt BigBen, is niet vanwege het kop in het zand steken, maar vanwege je uitermate onaangename manier van discussieren. Het constant gebruiken van de termen "waardeloos", het benadrukken dat Mac wel betaald zou worden door Equiseq terwijl dit niet zo is, "fake", "leugens", mensen onder de gordel aantikken omdat ze het niet met je eens zijn. Biopten als de manier aanprijzen, terwijl je hiermee niet sterk aangeeft dat ook dit niet bepaald zaligmakend is en een groot risico op vals negatieven geeft.

En het iedere paar pagina's weer opduiken waarbij je de sfeer verziekt en daardoor de werkelijke functie van dit topic, mensen bewust maken van PSSM2 (of dit nu via biopt, genetische test of enkel symptomen is!) en mensen helpen om hun paard, met klachten, de betere hand op te sturen. Mensen blijven weg uit topics waar jij op reageert of houden op met verdere informatie vragen (hoewel ze soms wel via pb verder gaan) omdat jij zo'n negatieve invloed hebt op topics. En dan ook niet één keer in zo'n topic komt zieken, maar keer op keer op keer.

Ik zie veel paarden met een eiwittekort, hoort bij voedingsadvies geven. PSSM2 geeft echter veelal heel andere en veel heftigere klachten dan normale paarden bij een eiwittekort dat een normaal paard met die hoeveelheid eiwit niet eens zou hebben.

Het is overigens ook niet het enige onderwerp waarop je dit doet. Dat allemaal bij elkaar maakt dat mensen je op de foeilijst zetten en dit ook aangeven, in de hoop dat anderen dit ook doen zodat het topic niet langer vervuild wordt door je gedram.

Afgezien van de toon waarop het gezegd wordt, die is mij soms ook te fel, ben ik het er wel mee dat 'de pro-kant' soms wel een beetje met hun kop in het zand lijken te zitten en het eigenlijk juist andersom is: Je mag geen commentaar hebben op de test. Het aanhalen van blogposts die op hele andere onderzoeken ingaan, een onderzoek wegwuiven want 'die vrouw probeert die test kapot te maken' en 'in wetenschap gaat ook niet alles eerlijk'... Echt topargumenten zijn het niet. Niet omdat deze opmerkingen fout zijn, maar omdat facebook, blogposts, en bokt nog minder betrouwbaar zijn en daarnaast in ieder geval dat laatste onderzoek met Valberg als eerste naam (waar de blogpost dus niet over ging), gekeken naar methode en resultaten, niet perse een slecht onderzoek lijkt te zijn gekeken naar de methode etc.
En waar BigBen dus echt een punt mee heeft, is dat de pssm2 test niet gevalideerd is terwijl dit wél al gedaan had kunnen worden kwa tijd. Dan mag je je echt afvragen, waarom gebeurd dit niet? En ja, nu lopen er meerdere onderzoeken, met universiteiten en stamboeken. Maar het punt is en blijft, dit had veel eerder moeten gebeuren.

En ik zie hier de pssm2 test juist elke paar pagina's weer aangeraden worden, veelal door dezelfde personen (immers: die zijn actief in dit topic). En ook verderop op bokt wordt nog wel eens een pssm2 test aangeraden bij paarden met bepaalde klachten. Dat er hier dan ook elke paar pagina's iemand is die zegt, 'ho even, die test is niet gevalideerd!' is dan echt alleen maar goed. Telkens wanneer die test aangeraden wordt, zou ook moeten volgen: 'let op, die test is niet gevalideerd!' met evt uitleg wat dit betekend voor de uitslag die je krijgt. En uiteraard gaat dit topic niet over wel/geen goede test, maar door de test steeds aan te raden kies je al een kant van de discussie (namelijk: de test klopt) en daarmee wordt de discussie eigenlijk begonnen met degenen die de test aanraden, niet degenen die opmerken dat de test niet gevalideerd is.

Want tuurlijk hoop je dat mensen zelf goed hun onderzoek doen en daarachter komen. Maar als je op internet wat rondzoekt, staan er meer ervaringsverhalen over hoe tof die test wel niet is, dan dat de testen gewoon niks zeggen. Zeker in dit topic beginnen mensen al zelfs zelfverzekerd over de variant die hun paard volgens de test heeft en welk beleid je daarvoor moet voeren. Dus voor mensen om goed zelf onderzoek te kunnen doen, moet telkens wanneer die test aangehaald worden, ook de feiten erbij benoemd worden en dat is gewoon: Op dit moment is er géén degelijk bewijs dat die genetische test nuttig is. (En anekdotisch bewijs telt niet) Dat is waarom onderzoek met een controle belangrijk is. En uiteraard is wetenschap niet statisch, maar als er geen onderzoek vóór is en wel tegen, staat zo'n test toch met 1-0 achter en als je daar dus bewust van bent vind ik het eigenlijk onverantwoordelijk zo'n test aan te raden zonder dat erbij te vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:21

Heel erg netjes verwoord. :)
Ik ben niet zo goed met woorden maar dit is inderdaad precies ook hoe ik het bedoel.
Het zou jammer zijn als het een zij-tegen-wij onderwerp wordt.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 13:39

Er word nergens ontkent dat de test nog niet gevalideerd of peerreviewed is
Persoonlijk Stel ik ook nergens dat de dna test de enige manier is en wel validated is

Ik heb er alleen door research van mezelf en dat van mijn dierenartsen wel vertrouwen in zie het als een geschikt hulpmiddel om een genetic predisposition te kunnen constateren die je in de optelsom kunt gebruiken met allerhande andere diagnostische tool en klinische symptomen om tot een conclusie te komen wat het probleem daadwerkelijk is
En ben ook blij dat de dierenartsen die mij helpen open staan voor ongoing research en daar toekomst en waarde in zien en zich niet blind staren op een invasieve test waarmee net zo goed valse negatief uitslagen uit komen
Dat zou dan ook bij iedere keer aanraden van een biopt er ook bij vermeld moeten worden

Of je voert gewoon “dna test” of “biopt” in bij het zoekvenster en kijkt de tesultaten door
Zodat je als paardeneigenaar jezelf informeert over zaken ipv alles voorgeschoteld krijgt en we ieder advies moeten gaan voorzien van een disclaimer en je vormt je besluit zelf

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:00

Maar kijk jouw toon is zo anders, dat je het wel wil lezen. Hier mijn twijfels over mijn merrie, maar nu nog niet getest wel voerbeleid aangepast. Zodra het gevalideerd is, ben ik de eerste die de haren op stuurt. Overigens met Det beide testen gedaan, waarbij de haren de bevestiging waren van de biopt.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:29

Nee dat het (nog) niet gevalideerd is wordt niet ontkent, wél dat de test op dit moment eigenlijk vrij weinig zegt omdat het dus niet gevalideerd is of positieve onderzoeken van zijn. (Wetenschap veranderd, maar dat veranderd niks aan dat er nu nog geen bewijs is)

Die research van jezelf en dierenartsen, prima, mag je delen. Máár je eigen research is eigenlijk weinig waard als je geen bronnen onderbouwd door wetenschappelijke onderzoeken hebt.
Dat het mógelijk een genetische predispositie constateert en met optelsom als diagnostisch hulpmiddel gebruikt kan worden, ben ik mee eens. (Dat het 100% zo die predispositie aantoont, niet, wegens dus gebrek aan bewijs) Maar dat is niet wat hier telkens benoemd werd. Hier wordt de test aangeraden om pssm2 en zelfs de variant daarvan te bevestigen (of, laat ik het zo zeggen, dat wordt sterk gesuggereerd, zeker doordat de geteste variant vaak benoemd wordt: 'mijn paard met p2/px/p4 ...' ) en dat kun je er niet mee.
En beter dat de dierenartsen open staan voor het huidige onderzoek, in de ideale wereld zal dit altijd zo zijn, máár er is nu dus geen onderzoek om vanuit te gaan, ja behalve dat onderzoek wat aantoont dat de test niks betekend. En die invasieve test geeft inderdaad ook vals negatieve uitslagen maar waarschijnlijk minder vals positieve uitslagen. Oftewel: Paard met positief biopt? Toch wel redelijke kans op pssm2. Paard met positieve genetische test? Mogelijk een predispositie maar eigenlijk valt dat nog niet te zeggen, maar in combinatie met die vage klachten ach ja, dan toch maar de diagnose pssm2 want iets anders is er niet gevonden. Sneu is dat het soms alles is wat je hebt inderdaad, maar dat maakt de test helaas niet betrouwbaar. En geloof me, ik zou willen dat het wél zo was want dan kan zo'n test zulke positieve gevolgen hebben.

Men heeft moeite met het zoeken van die goede betrouwbare informatie, anders zouden bokttopics en facebook niet gebruikt worden als bron van informatie. Dat kun je ze niet kwalijk nemen, het is soms ook oprecht lastig.
En juist als je dus dna test of biopt in het zoekvenster drukt, kreeg je dus veel berichten nog over hoe die test aangeraden wordt. Nu niet meer, maar anders wel. Dat is wat ik probeer te zeggen: Als men hier niet telkens mag zeggen: de test is niet gevalideerd/betrouwbaar/kloppend, zodra iemand die test gaat aanraden, vind je juist alleen dat die test zo tof is en dus niet het hele verhaal. Daarom is het juist belangrijk om die feiten er wel telkens bij te houden en dit voor te schotelen! En als je dit zelf niet doet, is dat prima, daar niet van. Ik zou ook geen zin hebben om elk advies met alle disclaimers uit te leggen, zeker als ik ervan overtuigt bent dat de test wel prima is en het weerwoord erop minder zwaar meeweegt. Máár dan is het een ander zn recht hierop te reageren dat de test niet betrouwbaar is, wanneer die er anders over denkt én daar een goed argument voor kan aanleveren. (En diegene is dan dus niet de starter van de discussie, dat begon eigenlijk toen die test aangeraden werd) En ik ben echt eens dat dit niet zo aanvallend hoeft, maar de kritiek op de test moet ook niet telkens weggewuifd worden. Net als dat wanneer iemand zet: 'die test is geldklopperij, meer niet' jij ook best mag zeggen: 'Goh, je kan het gebruiken als hulpmiddel om een predispositie aan te duiden' (Al is het verschil nu wel dat jij geen wetenschappelijk onderzoek hebt om op terug te vallen, alleen ervaringen en advies van dierenartsen, 'eigen research')

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:38

Pff ik als nieuwe in dit topic die hier puur ter info wat wilde opzoeken en meelezen is de discussie over de PSSM2 test wel een beetje zat. Zo is het wel heel moeilijk om de juiste info eruit te filteren.

Vind het inmiddels bij beide partijen overkomen als doorzagen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 14:59

ApoCowlypsee schreef:
Mizora schreef:

Afgezien van de toon waarop het gezegd wordt, die is mij soms ook te fel, ben ik het er wel mee dat 'de pro-kant' soms wel een beetje met hun kop in het zand lijken te zitten en het eigenlijk juist andersom is: Je mag geen commentaar hebben op de test. Het aanhalen van blogposts die op hele andere onderzoeken ingaan, een onderzoek wegwuiven want 'die vrouw probeert die test kapot te maken' en 'in wetenschap gaat ook niet alles eerlijk'... Echt topargumenten zijn het niet. Niet omdat deze opmerkingen fout zijn, maar omdat facebook, blogposts, en bokt nog minder betrouwbaar zijn en daarnaast in ieder geval dat laatste onderzoek met Valberg als eerste naam (waar de blogpost dus niet over ging), gekeken naar methode en resultaten, niet perse een slecht onderzoek lijkt te zijn gekeken naar de methode etc.
En waar BigBen dus echt een punt mee heeft, is dat de pssm2 test niet gevalideerd is terwijl dit wél al gedaan had kunnen worden kwa tijd. Dan mag je je echt afvragen, waarom gebeurd dit niet? En ja, nu lopen er meerdere onderzoeken, met universiteiten en stamboeken. Maar het punt is en blijft, dit had veel eerder moeten gebeuren.

En ik zie hier de pssm2 test juist elke paar pagina's weer aangeraden worden, veelal door dezelfde personen (immers: die zijn actief in dit topic). En ook verderop op bokt wordt nog wel eens een pssm2 test aangeraden bij paarden met bepaalde klachten. Dat er hier dan ook elke paar pagina's iemand is die zegt, 'ho even, die test is niet gevalideerd!' is dan echt alleen maar goed. Telkens wanneer die test aangeraden wordt, zou ook moeten volgen: 'let op, die test is niet gevalideerd!' met evt uitleg wat dit betekend voor de uitslag die je krijgt. En uiteraard gaat dit topic niet over wel/geen goede test, maar door de test steeds aan te raden kies je al een kant van de discussie (namelijk: de test klopt) en daarmee wordt de discussie eigenlijk begonnen met degenen die de test aanraden, niet degenen die opmerken dat de test niet gevalideerd is.

Want tuurlijk hoop je dat mensen zelf goed hun onderzoek doen en daarachter komen. Maar als je op internet wat rondzoekt, staan er meer ervaringsverhalen over hoe tof die test wel niet is, dan dat de testen gewoon niks zeggen. Zeker in dit topic beginnen mensen al zelfs zelfverzekerd over de variant die hun paard volgens de test heeft en welk beleid je daarvoor moet voeren. Dus voor mensen om goed zelf onderzoek te kunnen doen, moet telkens wanneer die test aangehaald worden, ook de feiten erbij benoemd worden en dat is gewoon: Op dit moment is er géén degelijk bewijs dat die genetische test nuttig is. (En anekdotisch bewijs telt niet) Dat is waarom onderzoek met een controle belangrijk is. En uiteraard is wetenschap niet statisch, maar als er geen onderzoek vóór is en wel tegen, staat zo'n test toch met 1-0 achter en als je daar dus bewust van bent vind ik het eigenlijk onverantwoordelijk zo'n test aan te raden zonder dat erbij te vertellen.

Bedankt voor de goede omwoording.
Mijn dierenarts zei namelijk, we kunnen de pssm2 test ook doen
Deze is niet gevalideerd.
Maar je kunt meedoen aan het onderzoek in Hannover.
Maar alsnog betaal je zelf de kosten voor het onderzoek
Oftewel voor het valideren van de pssm2 test gebruiken ze jou test/geld om eventueel te valideren.

Pssm 1 is gevalideerd dus deze heb ik laten doen.
Was pssm2 "gratis" zodat ze kunnen valideren had ik het laten doen.
Maar een dure test doen die niet gevalideerd is, nee doe ik niet

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:56

_Nelleke_ schreef:
Pff ik als nieuwe in dit topic die hier puur ter info wat wilde opzoeken en meelezen is de discussie over de PSSM2 test wel een beetje zat. Zo is het wel heel moeilijk om de juiste info eruit te filteren.

Je hebt helemaal gelijk. Jij komt hier informatie zoeken, en je komt in een soort oorlogszone terecht :+ . Ik zal je proberen te helpen.

Als je paard symptomen heeft die aan PSSM doen denken kun je eerst de PSSM1 test laten doen. Dat is een genetische test die wetenschappelijk gevalideerd is, betrouwbaar, en redelijk betaalbaar. Komt de test positief terug, dan heeft je paard PSSM1, of minstens toch aanleg om PSSM1 te ontwikkelen.

Komt de test negatief terug, terwijl er sprake is van duidelijke symptomen, moet je aan PSSM2 denken. PSSM2 vallen alle paarden onder die negatief zijn voor PSSM1, maar toch duidelijke symptomen hebben, en herkenbare schade in een spierbiopt.

PSSM2 kun je testen met een biopt. Daarvoor wordt een stukje weefsel weggenomen uit een spier (meestal de bilspier) en onder de microscoop onderzocht. Om een goed resultaat te krijgen moet je paard duidelijk symptomatisch zijn. Onder de juiste omstandigheden is het resultaat van een biopsie betrouwbaar. Er zijn in dit topic mensen met goede ervaringen met een biopt, maar ook met slechte.

Als dat je keuze is kun je ook gebruik maken van de PSSM2 test van Equiseq. Dat is een genetische test die wetenschappelijk niet gevalideerd is. Meer nog, er is aangetoond dat de genetische varianten die Equiseq opspoort niet gelinkt kunnen worden aan PSSM2. Daarenboven is de test duur. Maar goed, het is je eigen keuze.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 16:58

hagelslag schreef:
Oftewel voor het valideren van de pssm2 test gebruiken ze jou test/geld om eventueel te valideren.

Hagelslag, kun jij zeggen wat het voorstel van het Hannoveraans onderzoek precies inhoudt?
Hoort daar ook een biopt bij?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:12

BigBen schreef:
hagelslag schreef:

Hagelslag, kun jij zeggen wat het voorstel van het Hannoveraans onderzoek precies inhoudt?
Hoort daar ook een biopt bij?

Nee ik weet er helaas niet het fijne bij.
Mijn dierenarts zei wel dat ze bij pssm 2 testen alleen via spierbiot zou willen doen.
Maar ze zag het niet zitten om zo in het wildeweg een spierbiopt te gaan nemen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:41

@BigBen: opnieuw laat je zorgvuldig achterwege dat een biopt nemen permanente schade kan veroorzaken door littekenvorming. Dat is wel meer dan slechte ervaringen.

Daarnaast is er één onderzoek die het mogelijk uitwijst, waarbij geen gebruik is gemaakt van de testen die aangeboden worden, maar ze hebben hem nagebootst. De vraag is dan altijd of ze dit exact gedaan hebben. Ook is het gedaan met/door iemand die zich vanaf het allereerste begin heftig heeft verzet tegen het pssm2-dna-testen. Het onderzoek naar de equiseq-testen loopt nog en is ondertussen verder uitgebreid door middel van het Hannover-stamboek.

In de praktijk blijkt dat in de meeste gevallen het voeren van een pssm2-paard verder kan worden verbetert door de resultaten van de equiseq test in acht te nemen. De wijzigingen die bij het ene type geen effect hebben of zelfs een licht negatief effect, helpen bij een andere variant wel. Daarnaast is een dna-test niet-invasief. Wat betekent dat je in het ergste geval geld weggooit, maar niet zoals bij een biopt in het ergste geval een onbruikbaar paard overhoudt (door het permanent beschadigen van de spier en het triggeren van ernstig symptomatische aanvallen).

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:15

Permanente schade door littekenvorming? Ik kan me eventueel nog inbeelden dat er een litteken achterblijft, maar een beetje handige da zal dat tot een minimum beperken. Maar permanente schade? Je maakt van een mug een olifant.

Mizora schreef:
Het onderzoek naar de equiseq-testen loopt nog...

Welk onderzoek? Wélk onderzoek? Zeg mij waar Equiseq zijn data heeft ingediend, en waar de peer review loopt.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 27-04-21 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:19

Ipsilonka schreef:
Maar kijk jouw toon is zo anders, dat je het wel wil lezen. Hier mijn twijfels over mijn merrie, maar nu nog niet getest wel voerbeleid aangepast. Zodra het gevalideerd is, ben ik de eerste die de haren op stuurt. Overigens met Det beide testen gedaan, waarbij de haren de bevestiging waren van de biopt.

De test voor pssm1 is validated en peerreviewed
Voor pssm1 is een biopt op dat vlak dus geheel onnodig

Hopelijk krijg je met supplementen je paard gewoon goed gemanaged

Hier lijk ik nu met het huidige voerbeleid een doorbraak te hebben gehad met weidegang en nu het eerste jaar zonder hoofdpijn door een ontstoken oog sinds ze gecrasht is
Hopelijk brengt de graanvrije voeding nu de laatste boost