CPL topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:51

Binck8 schreef:
Nou... Bericht gehad van de dierenarts. Ze werken normaal dus niet met cydectin, het is wel te bestellen maar dan moet ik een liter kopen van 233 euro, dat is veel :roll:
Normaal is het behandelen met byemite en injectie dectomax. Allebei niet voor paard geregistreerd maar wel goed werkzaam
Vanwege liever geen dectomax zou orale equest kunnen (moxidectine) kunnen.

Ik weet het dus niet meer...

Ik koop het ook per liter (180 euro was dat afgelopen jaar). Komt uiteindelijk toch wel op. Met 2 trekpaarden doen we er ongeveer een jaar mee.
Overigens de laatste maanden spuit ik de niet geschoren sokken wekelijks vol bio diesel. Werkt hier ook prima maar altijd opletten met verspilling en dat het brandbaar is. Ik heb een elektrische plantenspuit en kan zo de haren open houden en goed nat spuiten. Wij hebben in de zomermaanden geen stal met bodembedekking maar enkel inloopstallen met stalmatten. In deze periode zo zeer goed jeuk vrij te houden. In de wintermaanden toch echt cydectin met potstallen. Cydectin neemt je stal ook direct mee. We hebben wel besloten begin winter alle benen kaal te scheren. Afgelopen winter best veel mijt ellende gehad en hopelijk kan ik het dan nu beter bij houden

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:55

Binck8 schreef:
Nou... Bericht gehad van de dierenarts. Ze werken normaal dus niet met cydectin, het is wel te bestellen maar dan moet ik een liter kopen van 233 euro, dat is veel :roll:
Normaal is het behandelen met byemite en injectie dectomax. Allebei niet voor paard geregistreerd maar wel goed werkzaam
Vanwege liever geen dectomax zou orale equest kunnen (moxidectine) kunnen.

Ik weet het dus niet meer...

je gebruikt minstens 100 ml per keer (10 ml per 100 kilo paard) en je herhaalt na 10 dagen.
Vaak behandel je zeker twee keer per jaar. Dus je verbruikt minimum 400 ml per jaar. Bus koel en droog bewaren en dat is geen probleem.
Prijs is wel pittig, ik betaalde laatste keer 180, ik zou even andere dierenartsen contacteren.
. Dr Brys raadt trouwens hogere doseringen aan (tot 250 ml geloof ik)

8nnemiek

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:15

Ik heb de laatste keer ook ruim meer dan 200 euro betaald voor een liter inderdaad :=

Ik doe er een paar jaar mee, maar hij blijft goed werkzaam ook al is de houdbaarheidsdatum officieel wat minder lang.
Het is even een flinke uitgave, maar dan heb je wel een hele tijd voorraad :D
Ik doe altijd 10 dagen na de eerste behandeling nog een keer behandelen, dan is ie er maandenlang vanaf.

Ik kan straks eens kijken of er nog genoeg in mijn fles zit, dan kun je wat overnemen als je toch geen hele fles wil aanschaffen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:53

Doen jullie overdoseren met de Cydectin en zo ja, hoeveel? Ik heb een Fries, 164 schoft en ouderwetse/barokke type.

Hoe nemen jullie de stallen mee in het behandelen tegen mijt? Ik heb vlas erin, dunne laag, schep dagelijks mest en natte plekken weg.

Behandelen jullie paarden die erbij staan eigenlijk ook? Preventief?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 06:07

Wij hebben enkel ons 2tal staan en behandelen altijd beiden. Ons CPL paard (lichte vorm) krijgt 60 ml per been. De andere 30 ml per been en beiden 1x per jaar ook 25 ml onder de manen/rondom staartwortel. Toen wij dat de eerste keer deden kwam er uit de oudste een berg! wormen dus vandaar dat we dit besloten hebben. Daarnaast ontwormen we uiteraard ook wel met een completer middel met gepaste tijd ertussen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:21

Berdien schreef:
Ik gebruik zelf heel lokaal anti-mijt, in de vorm van een antivlooienspray. Hiermee houd ik haar benen echt al tijden rustig, en is de belasting van de huid (en aanverwante systemen) minimaal. Ook scheer ik de sokken niet. Bij een opvlamming van de mijt spray ik om de paar dagen de aangedane plek in met antivlooi, en je ziet per dag de huid dan weer rustig worden en herstellen. Vind ik echt perfect werken :j

Welke gebruik jij, Berdien?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Frontline en ik had laatst een andere vlooienspray die ook goed werkte. Ze had in één dag haar halve achtersok eraf geschuurd ;( en een nare plek gecreëerd. Consequent om de 2-3 dagen alleen die plekken behandeld en nu is alles weer rustig.