[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:43

Ja mijn dierenarts stelde idd voor om met prascend te beginnen..
Ik weet niet waarom ik zo huiverig ben om ernee te beginnen..
Vorig jaar herfst voelde ze zich ook zo maar na een paar weken knapte ze op.
Maar nu ze weer zo niet lekker is heb ik haar hier dus op laten testen
Is het ook mogelijk dat ik na verloop van tijd probeer haar weer van de prascend af te halen?
Sorry als ik domme vragen stel.. :o
Ze had een waarde van 80 als ik het allemaal een beetje begrijp is dat niet zo heel hoog toch?
Gekke is dat ze zich overdag wel goed lijkt te voelen maar s'avonds dus helemaal niet
Maar ik zal de pillen in ieder geval gaan halen vandaag
Hahaha ik geloof dat ik wat warrig overkom

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:47

vopo914 schreef:
Ja mijn dierenarts stelde idd voor om met prascend te beginnen..
Ik weet niet waarom ik zo huiverig ben om ernee te beginnen..
Vorig jaar herfst voelde ze zich ook zo maar na een paar weken knapte ze op.
Maar nu ze weer zo niet lekker is heb ik haar hier dus op laten testen
Is het ook mogelijk dat ik na verloop van tijd probeer haar weer van de prascend af te halen?
Sorry als ik domme vragen stel.. :o
Ze had een waarde van 80 als ik het allemaal een beetje begrijp is dat niet zo heel hoog toch?
Gekke is dat ze zich overdag wel goed lijkt te voelen maar s'avonds dus helemaal niet
Maar ik zal de pillen in ieder geval gaan halen vandaag
Hahaha ik geloof dat ik wat warrig overkom

Ik zou het eerst eens even rustig laten bezinken voordat je meteen pillen gaat halen.
Ik heb ook overhaast de beslissing genomen om toch met medicatie te starten (wat hier en door de dierenarts aangeraden werd) en nu heb ik 50 pillen liggen en heb ik spijt. Gisterenavond besloten dat het genoeg was en ben ik gestopt met de medicatie. Je pony kan best nog een weekje zonder medicatie zodat jij even voor jezelf kan bedenken hoe je dit aan wil gaan pakken. Lees wat artikelen over cushing, overweeg om je pony deels te scheren en kijk eens kritisch naar de huisvesting van je pony. Succes!

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:03

Ik heb geen zin om alles terug te gaan zoeken, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat men hier in dit topic jou heeft aangeraden om met prascend te gaan beginnen, als je zelf al dacht dat de testen waren verwisseld, omdat de pony met de hoogste acth waarde juist geen symptomen had?
Of heb ik dit verkeerd onthouden LinSa?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:19

Hoi allemaal,

Ik heb even wat pagina's van dit topic doorgelezen maar kan nog niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Al enige tijd heeft mijn paard wat vage klachten: zijn vacht is soms slecht (vaal, dunne haren, moeilijk verharen, kan ook weer ineens heel mooi zijn), hoeven scheuren snel, vaak plassen, veel drinken, gedraagt zich soms als een hengst (beschermt merries, valt ruinen aan, is geen klophengst). Ik heb mijn paard vorige week laten prikken op ACTH en kreeg zojuist de uitslag: hij is 67, waar de max. volgens de DA 47 mocht zijn. Echter vond de DA er nog niet genoeg symptomen om het Cushing te noemen en dus medicijnen te starten.

PS: mijn paard is 'pas' 13.

Nu ben ik benieuwd welke waarden jullie paarden hebben en bij welke waarde jullie zijn begonnen met medicatie. Ik hoor graag van jullie!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:30

xLoki schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb even wat pagina's van dit topic doorgelezen maar kan nog niet echt een antwoord op mijn vraag vinden. Al enige tijd heeft mijn paard wat vage klachten: zijn vacht is soms slecht (vaal, dunne haren, moeilijk verharen, kan ook weer ineens heel mooi zijn), hoeven scheuren snel, vaak plassen, veel drinken, gedraagt zich soms als een hengst (beschermt merries, valt ruinen aan, is geen klophengst). Ik heb mijn paard vorige week laten prikken op ACTH en kreeg zojuist de uitslag: hij is 67, waar de max. volgens de DA 47 mocht zijn. Echter vond de DA er nog niet genoeg symptomen om het Cushing te noemen en dus medicijnen te starten.

PS: mijn paard is 'pas' 13.

Nu ben ik benieuwd welke waarden jullie paarden hebben en bij welke waarde jullie zijn begonnen met medicatie. Ik hoor graag van jullie!

Je moet niet naar de ACTH waarde kijken, maar wel naar de klachten. De waarde geeft "slechts" een indicatie. Sommige paarden hebben een nog veel hogere ACTH waarde maar geen tot weinig klachten. Terwijl andere paarden met een veel lagere ACTH waarde wel grote klachten hebben.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 18:51

bij mijne is ppid vastgesteld, ik weet dit sinds vandaag, waarde was 26 terwijl deze 11 max mag zijn (heb geen idee waarop getest is, t is die test die nu gratis is)
paard is 20 een heeft gelukkig (nog) nergens last van

had laten testten omdat ik dacht, ach nu is ie toch gratis en zo veel kwaad kan t ook weer neit (heeft dus 0 symptomen van ppid)

wat kan ik beter wel en niet geven kwa eten?

veearts zei ook dat de medicijnen heel duur zijn? voor 6 pillen 200 euro, doe je ongeveer 2 maanden mee

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 21:53

LiannePuthzy schreef:
bij mijne is ppid vastgesteld, ik weet dit sinds vandaag, waarde was 26 terwijl deze 11 max mag zijn (heb geen idee waarop getest is, t is die test die nu gratis is)

had laten testten omdat ik dacht, ach nu is ie toch gratis en zo veel kwaad kan t ook weer neit (heeft dus 0 symptomen van ppid)

veearts zei ook dat de medicijnen heel duur zijn? voor 6 pillen 200 euro, doe je ongeveer 2 maanden mee

Ik,betaal voor zestig pillen 125 euro. En mijn paard krijgt drie vierde pil. Dus ik kom ongeveer drie maand toe.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:08

Als je paard geen symptomen heeft en ook een vrij lage waarde zou ik nog niet al te hard met de medicatie aan de slag. Beetje voorzichtig met (kracht)voer, met name suikers is sowieso verstandig, eventueel ga je over op voer als Cushcare Condition van Dodson & Horrell.
Er is natuurlijk ook een redelijke kans dat die waarde verhoogd was door stress bij het bloed afnemen, of zoiets. Dan is je ACTH-waarde ook hoger.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 22:58

Wat voor voer krijgen jullie cushing paarden/pony's? Buiten hooi/kuil om?

Ik voer Vitalbix vitamine brok,met wat Vitalbix luzerne en scheutje
Vitalbix lijnzaadolie.
En nee ik heb geen aandelen :-)
Als hij flink gewerkt had maakte ik de Vitalbix vitamine brokjes wat lekkerder door er subli dieetmix door te gooien maar die zit volgens mij boven de 10% suiker/zetmeel.

Ben oprecht benieuwd want misschien kan ik daar nog wat iets in verbeteren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 23:56

Ik volg even mee. Hier ook op de vitalbix.
Waarmee geven jullie de medicijnen?

Sky heeft vandaag 1/8 op,vind het wel spannend hoor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 00:17

D&H Equine Sensitive en omdat hij een periode heel slecht at FiberForce van Cavalor erbij. Geef nu van beide wat en word nu op nieuwe stal gewoon weer met smaak gegeten.

Eens in de zoveel tijd beetje slobber met vers gemalen lijnzaad (makkelijker weg eten en minder rotzooi). Bij het malen van de lijnzaad staat pony mij al verlekkerd aan te kijken. Maar zou de gemalen lijnzaad ook zo door een beetje luzerne kunnen gooien.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:44

henshem schreef:
Jientis schreef:
ik geef die van mij nu sinds een week 1/4 prascend. Voorlopig voelt hij zich heel prettig, had heel fel bang voor bijwerkingen maar dat valt tot nu goed mee. Moet ik opbouwen of probeer ik het eerst bij 1/4?
Dierenarts had onmiddellijk 1 per dag aangeraden maar daar ga ik sowieso nog niet naartoe omdat hij behalve zijn rare vacht en vermageren relatief weinig symptomen heeft.
Dus mijn vraag is, hou ik het op 1/4 of ga ik naar 1/2?

Welk effect heeft de prascend op de symptomen? Indien onvoldoende dan meer geven. Dosering niet afhankelijk maken van het aantal symptomen.

Tja, dat is na een week moeilijk te zien natuurlijk. hij lijkt in ieder geval geen bijwerkingen te hebben...

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:01

Zware training :+
Afbeelding

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:04

De ideale pennypony zo te zien haha.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:06

Nou, het is ook wel een boefje, maar met dit soort dingen is hij super braaf <3 <3 <3 <3

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 20:24

llora schreef:
LiannePuthzy schreef:

Ik,betaal voor zestig pillen 125 euro. En mijn paard krijgt drie vierde pil. Dus ik kom ongeveer drie maand toe.

owww, dat klinkt als eenveel normalere prijs, utieraard ga ik pas beginnen met medicijnen als er ook echt symptomen komen (was ook advies van DA)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:29

Marcella schreef:
D&H Equine Sensitive en omdat hij een periode heel slecht at FiberForce van Cavalor erbij. Geef nu van beide wat en word nu op nieuwe stal gewoon weer met smaak gegeten.

Eens in de zoveel tijd beetje slobber met vers gemalen lijnzaad (makkelijker weg eten en minder rotzooi). Bij het malen van de lijnzaad staat pony mij al verlekkerd aan te kijken. Maar zou de gemalen lijnzaad ook zo door een beetje luzerne kunnen gooien.

Hoe maal je die lijnzaad? In een vijzel?

Mijne krijgt alleen fiber force, staat op weide en krijgt hooi. Is toch niet te weinig denk ik? Of is fiber force niet een volledig voer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:35

Met een electrisch koffiemolentje van de Blokker.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 10:55

Zoals op de zak staat zou Fiberforce een volledig voer zijn. Heb het namelijk ook een periode alleen dat gegeven wegens het feit ik op de Equine Senstive aan het wachten was leverings problemen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:04

Morgen wordt er gestart met de Prascend bij mijn 5 jarige. Alle symptomen wijzen erop, 2 x was de bloeduitslag dik in de 40 maar nog net onder de 47 en 1 x dik erboven.
Veearts zegt dat uitslag voor 5 jarige pony echt stuk lager zou moeten zijn als hij het echt niet zou hebben (ergens in de 10 of 20)
We hebben al zoveel onderzocht en alle anderen zaken zijn uitgesloten zodat we nu gaan kijken of de Prascend aan gaat slaan, dan hebben we ook bevestiging genoeg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:45

Als je 5 jarige idd veel klachten heeft idd beginnen. Maar anders ..... maar 2 of 3 paarden/pony''s uit die kudde van 39 paarden zaten onder de waarde van 47 in de SR !

Storm71Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:50

Hoi,

Vandaag de uitslag gehad van mijn paard! 296!! Mijn god, en nu?? Ik krijg het advies om direct met Prascend te beginnen. Maandag foto's laten maken van zijn benen en links voor heeft hij een lichte hoefkanteling! Verder helemaal geen kenmerken van Cushing. Ik moet wel zeggen dat hij 27 jaar oud is en de laatste dagen een beetje minder rad liep.... Bizar dit het moet nog even inzinken allemaal.

Hij krijgt nu op advies van de dierenarts speciaal voer voor hoefbevangen en stofwisselingsproblemen Hovelar Puritan. Verder alleen maar graszaadhooi en wat vitaminebrok. Ik las dat Vitamine E heel erg kan helpen? Wat geven jullie? Ik hoop dat mijn ouwetje nog wel even meegaat! Hij mag nu ook absoluut niet op de wei en hopelijk volgend voorjaar weer wel (heeel erg voorzichtig). Zijn er nog meer mensen met zo'n uitslag? 47 is normaal....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:54

De hoogte van de uitslag hoeft niet zoveel te zeggen over de ernst.
Ik zou vooral de OP doorlezen en geen paniek.
Niet starten met een hele pil maar langzaam opbouwen, met een kwart of een halfje en even zien hoe hij het daarop doet :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:54

Om je een beetje gerust te stellen, sommige paarden hebben een waarde van in de 1000....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:59

Heeft hij wel extra voer nodig?
Zou alleen hooi en een vitamine korrel niet voldoende zijn?
Ik zou een bevangen paard zo weinig mogelijk geven.