[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

talithaa_0

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:31

Ik heb voor mijn rsih een epplejeck gehad het zelfde model dan zeg maar. Op zich fijne deken, dunner materiaal maar ook kwetsbaarder. 1 keer echt gek gedaan met andere paarden en toen was die van voor tot achter open gescheurd :\

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:34

Mijn shetlander heeft sinds kort ook lichte zomereczeem. Ze heeft extreem veel jeuk op de voorhoofd, onder de voorpluk zijn ook een aantal kale plekken en in de manen schuurt ze erg veel en op de rug zijn ook een aantal plekjes. Ik heb nu een lotion gekregen maar heb niet het idee dat de jeuk erg verminderd en zal dus moeten kijken voor een deken.
Wat voor een deken zal ik gaan doen, gewoon een vliegendeken of echt een eczeemdeken? Het gaat om een shetlandermerrie die voorheen nooit last had van zomereczeem..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:31

Hier nog steeds rust qua eczeem bij ons oude fjordje. *\o/*
Eens zien hoe het zal gaan als de temperaturen omhoog gaan maar tot nu toe gaat het extreem goed!!
Ze heeft zelfs manen nu ipv een pleeborstel hahaha

Op hoop van zege! _/-\o_

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:45

Ik las net nog iets over bandjes aan een halster vast maken. Diverse eczeemdekens hebben die mogelijkheid, maar mijn ervaring is dat dit niet echt comfortabel is voor het paard.

Als het paard de hals strekt om te grazen, of als de deken van zichzelf niet op zijn plaats blijft(halsstuk schuift terug richting schoft), trekt de deken het halster omhoog waardoor of de neus brand gaat knellen op het de steeds breder wordende neusbeen/kaakbot het paard kan dan niet meer prettig weiden/kauwen. Of als de neusband van het halster wijder gedaan wordt, trekt de deken het halster tegen de jukbeenderen wat daar wondjes geeft.

Dit geldt in ieder geval voor een paard met veel bone in het hoofd, of het bij een paard met een dish, zoals een Arabisch vb. ook gebeurt weet ik niet zeker.

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 17:46

Ik heb een volbloed arabier en die kan juist echt niet met halster in de wei, is zijn hoofd gelijk kapot bij de jukbeenderen.

hier zijn nieuwe jas :D maatje groter, en volgens mij stukke beter. bij de oude moest ie af en toe zijn buik intrekken wilde ik de singels dicht kunnen krijgen.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:58

Sweet wendy, beter dan meteen wel een eczeemdeken halen,dan weet je tenminste zeker dat mocht het echt allergie tegen vliegjes zijn dat je pony goed beschermt is :j
wat een heel goed middel is tegen die vervelende plekjes bij de voorpluk is hydrocortiderm,dan kun je alleen bij de veearts halen en mag je ook niet lang achter elkaar gebruiken,maar werkt echt perfect tegen jeuk en nare plekjes :)

zelf gebruik ik zinkzalf, en dan gewoon die van zwitsal geloof ik.
appie heeft nog steeds korstjes en plekjes onder zijn staartwortel zitten en mijn hydrocortiderm is op dus gebruik ik dat en dat werkt ook heel goed.

Talithaa, staat goed die deken!!

Nou, de eerste dag in het gras hebben ze bij ons overleeft
geen extra kriebel of wat dan ook *\o/*

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:09

Mijn pony met de vliegendeken waar ik het over had: (kon geen merkje vinden, denk haast eigen merk GPD?) komt van goedkopepaardendekens.nl

(pony is 1,40 deken maat 185)

Afbeelding

Dezelfde poown zonder deken, voor het model (is haflinger x welsh-mix)

Afbeelding

Onder de hals staan zijn manen gewoon rechtop :D
En deze hals is lang genoeg, als ik die zou vastmaken aan halster trekt dat niet. Nu zakt hij wel wat af (hier goed getrokken voor de foto). Maar pony staat zonder halster, zijn hoofd zit al onder de littekens van zijn lompe acties. Als het zou moeten gaat er een vliegenmasker op waar ik de deken ook aan zou kunnen zetten.
Oh, en hij houdt dus duidelijk meer van schutkleuren :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:13

Whaha, nou op zich wel een mooie deken.
maar ik vind het wel heel doorschijnenend,dus vraag me toch af of het genoeg is ?

Mooie pony ook *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:16

Ik ben nog steeds erg tevreden over de bucas zebra :j die wordt ook niet warm met 30 graden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:34

Doorschijnend valt mee, komt op de foto wat anders over door schaduw + flits. Je kunt zijn kleur er niet door heen zien. Ik kon geen close-up meer maken want de kaart was vol :+

't Is gewoon erg fijnmazige vliegendeken stof. Denk dat de eczeemdekens van Pagony dunner zijn. (ok, die stof is net wat dichter geweven, dit blijft een vliegendeken)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:31

Gaaf dat zijn manen ondanks de deken rechtop blijven staan! Dat lukt me hier niet.
Leuke pony trouwens.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:43

ellepel schreef:
Sweet wendy, beter dan meteen wel een eczeemdeken halen,dan weet je tenminste zeker dat mocht het echt allergie tegen vliegjes zijn dat je pony goed beschermt is :j
wat een heel goed middel is tegen die vervelende plekjes bij de voorpluk is hydrocortiderm,dan kun je alleen bij de veearts halen en mag je ook niet lang achter elkaar gebruiken,maar werkt echt perfect tegen jeuk en nare plekjes :)

zelf gebruik ik zinkzalf, en dan gewoon die van zwitsal geloof ik.
appie heeft nog steeds korstjes en plekjes onder zijn staartwortel zitten en mijn hydrocortiderm is op dus gebruik ik dat en dat werkt ook heel goed.

Oke bedankt :)*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:09

Afbeelding

Gaat nog goed in het gras *\o/*
Wat een verschil met die nieuwe deken van talithaa.
die van ap is lekker vies :P

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:38

Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw hier op het forum, en heb ook een pony met behoorlijke zomereczeem.
Het topic moet ik nog eens goed doorlezen, maar hopelijk staan er wat handige tips in die verlichting geven bij de jeuk, of de jeuk kunnen voorkomen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:05

De shires is een prima deken . Helaas bij mij snel gesneuveld .
Als iemand nog n fijne lichte eczeem deken zoekt in maat 205 en een normaal gebouwd paard heeft ...
Ik heb d'r een in de aanbieding . Past niet op mijn spek nek paard en terug zenden naar Duitsland is schrikbarend duur .
Het is een zebra eczeem deken met t model van rsih of shires maar met zebra streepjes
PB me maar

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:23

ellepel: Wat heeft Ap een volle voorpluk! En dat zonder kap?
Onze Vira heeft een paar sprietjes, zelfs met 24/7 kap op. Niet dat ze veel geschuurd heeft, maar het groeit in de winter ook niet enorm.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:38

Claus zijn voorpluk gaat ook nog redelijk goed gelukkig, maar echt fantastisch is het niet. Niet dat hij dat ooit heeft gehad trouwens :=
Zag vandaag dat Claus flink veel had geschuurd op de weide, hij had best veel kale plekken die er gisteren nog niet waren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:37

Afbeelding

Salvira haar voorsprieten. (En dan zie je hier ook wat manen er bij die naar voren liggen!) Zeker met wat crème er op blijft er niks van over :')

Ze draagt altijd een kap, maar die had ik voor de foto's even af getrokken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:59

Safiera schreef:
ellepel: Wat heeft Ap een volle voorpluk! En dat zonder kap?
Onze Vira heeft een paar sprietjes, zelfs met 24/7 kap op. Niet dat ze veel geschuurd heeft, maar het groeit in de winter ook niet enorm.

Vroeger had hij een hele lange voorpkuk,maar er zitten wel wat korstjes in hoor.
maar zinkzalf dus en dat smeer ik er elke dag op,dat helpt wel :j
De een heeft ook meer haar dan de ander he :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:10

Ja dat is zeker zo, onze haf kruising heeft veel meer haar.
Maar deze pony 'hoort' ook wat meer te hebben... alleen laat ze het gewoon verdwijnen of zo.
Misschien zelfs wel door de kap? Maar zonder kap wil ze niet eens meer... pony weet heel goed dat ze allergisch is voor de mugjes geloof ik.

Vanavond had ze wel wat jeuk, ze vond kriebelen erg lekker. Geen korstjes of wondjes nog gelukkig.
Had even 15 min. over de weg gewandeld met d'r, kap even af omdat dat samen met halster niet fijn zit. Ze bleef schudden, denk dat het de mugjes waren. Stak zelf haar hoofd heel snel weer in de kap er na :P

PeterVH72

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:22

Hallo iedereen,

Ik ben aan het overwegen om een eczeemdeken te kopen met een grote buikflap.
Mijn paard schuurt voornamelijk aan haar buik. Ze heeft een rambo eczeemdeken aan, maar die sluit niet goed aan op haar buik. Dat zijn gewoon twee helften die onderaan de buik samen komen. Doordat ze aan haar buik schuurt heeft ze die twee helften heel snel open en staat ze dus met haar buiknaad bloot.
Vandaar denk ik van op zoek te gaan naar een deken met een aparte buikflap zoals in de foto hieronder:
Afbeelding

Ze leeft wel in kudde en staat altijd buiten, dus het zou een deken moeten zijn met de kwaliteit van haar rambodeken!
Welk deken zouden jullie aanraden?
Alvast bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:34

Ik zou eerst kijken of er niet een stuk bij die buikflap aan genaaid kan worden zodat het wel past :j

Boette is de enige echt sterke ezeemdeken vind ik die aan jouw eis voldoet

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:42

De Shires deken heeft wel een buikflap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:11

Maar dat is geen sterke deken... beetje spelende paarden en hij is stuk. Ik zou dan ook naar een boett kijken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:56

Boett is inderdaad zowat de duurste in dat model, maar ook zeker de sterkste.

Je hebt nog een merk (komt niet zo 123 naar boven als ik google) die hebben ook duurdere dekens, maar ook extra grote buikflappen, uierbeschermers, zelfs om de benen mee in te kunnen pakken indien nodig.

Ik ben ook erg tevreden over Pagony (maar niet extreem sterk). De eczeemdeken van Horze is wel van wat steviger stof, wellicht is dat nog iets om te proberen?
Die van Prèmiere raad ik af, stof is even dun als van Pagony maar verkleurt erg snel, en de pasvorm is apart.

Maar zo sterk als de Rambo... Vind je niet veel. Past die verder wel goed (gen schuurplekken oid)?
Anders is het misschien nog het handigst om daar een losse buikflap onder of boven in/op vast te maken :)