Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Batlow schreef:Maar mijn pony had bijv rond de 500 acth en dit was geloof ik in de seasonal rise (in oktober, was gratis). Hij heeft dus een hoge waarde, is dat wel overduidelijk of toch bespreekbaar nou door die seasonal rise? Apart hoor, ik vond sowieso de beredenering wanneer je cushing hebt apart... Als een paard net aan geen cushing heeft, is toch vreemd, je hebt iets of je hebt het niet. Het blijft ingewikkeld met alles er om heen
Maris schreef:Batlow schreef:Maar mijn pony had bijv rond de 500 acth en dit was geloof ik in de seasonal rise (in oktober, was gratis). Hij heeft dus een hoge waarde, is dat wel overduidelijk of toch bespreekbaar nou door die seasonal rise? Apart hoor, ik vond sowieso de beredenering wanneer je cushing hebt apart... Als een paard net aan geen cushing heeft, is toch vreemd, je hebt iets of je hebt het niet. Het blijft ingewikkeld met alles er om heen
In die groep van 39 paarden was ook 1 ( of meerdere ??) pony's met een waarde van in de 400 in september, in januari was de hoogste waarde van diezelfde groep ponies iets van 36. En in mei nog lager. Heeft die pony dan cushing ? Ik weet het niet.
ohjajoh6 schreef:Nou dat bedoel ik nou... Als nou dus uit dat onderzoek blijkt dat alle 39 paarden met cushing als diagnose dus alle 39 van januari tot en met mei, normaal waardes hebben - dus geen cushing - dan is de acth waarde toch een waardeloze graatmeter? en moet er dus een andere betere test zijn of uitgevonden worden, want je kan mij niet wijsmaken dat als je paard barst van de symptomen en dus ook een normaal waarde zal hebben in genoemde maanden, die dan ineens geen cushing heeft, het is precies wat voorgangers al zeggen, je bent sjaak of je bent het niet...
geerke schreef:klopt...ook bij gezonde paarden is het verhoogt.Een natuurlijke reactie op het korter worden van de dagen meen ik.