Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:Dat is idd geweldig voor Stef! Mijn paard en meerdere staan echter ook aan de kust en die hebben toch nog behoorlijk last. Dus misschien moeten we het niet perse in de kust zoeken, maar in een andere factor. Misschien heeft de verhuizing de cirkel wel doorbroken wat de weide verderop niet kon.
Het probleem is dat je een cirkel kunt doorbreken, wanneer een paard schuurt uit gewoonte, niet uit een ziekte. De ziekte blijft in principe.
Waarom eigenlijk de kust, waarom denkt men dat, omdat het harder waait? Weet iemand dat?
Malenka schreef:Breghje,
Ik geloof ook echt dat iedereen hier het beste met zijn paard voor heeft. Ik zou niet anders willen beweren. Ik lees hier ook veel mensen die vragen om een middeltje dat werkt. Dan krijgen ze verschillende middeltjes door en gaan ze daar mee aan de slag. Allemaal prima. Maar er is een 'instant oplossing' in de vorm van een deken. Ik kan niet begrijpen dat iemand eerst allerlei smeersels gaat proberen en daarna pas eens over een deken na gaat denken. Ik lees een heleboel (in mijn ogen) 'smoesjes' waarom ze geen deken willen. Dat begrijp ik niet. Ik zeg dus eigenlijk; doe eerst een deken om en kijk dan verder. De kans dat je een smeerseltje vind dat bij jouw paard net zo goed helpt als een deken is gewoon niet zo groot.
Mindim schreef:Nou dat denk ik ook Malenka, ik denk dat velen de deken zielig vinden en daarom proberen dekengebruik te vermijden.
Breghje jij geeft ook al zoiets aan: een paard kan pas paard zijn zonder deken?
Persoonlijk geloof ik er niet in dat blote paarden ZE hebben. Dat komt namelijk van binnenuit, want het is een allergie door een mug. Uitwendige middeltjes kunnen mijns inziens hoogstens verzachten maar geenszins oplossen. En als je paard bloot staat aan het prikken van die muggen, dan blijf je een allergie in stand houden en dus imo een deken altijd noodzakelijk. Een probleem van binnenuit, kun je niet enkel oplossen met een smeersel van buitenaf of het moet helemaal geen ZE hebben, maar gewoon enkel schuren door gewone vliegen.
Bijvoorbeeld als je allergisch bent voor katten, waar je uitslag van krijgt, los je dit toch ook niet enkel op met een smeersel, maar moet je gewoon uit de buurt van katten blijven.
tiwi1969 schreef:De wind is inderdaad een voordeel omdat knutten niet zo goed kunnen vliegen om tegen de wind in te komen, de polder wil ook helpen. Maar zodra je achter de duinen komt is het voordeel van de kust alweer weg.
Opvallend was ook toen ik Meike naar Ameland ging brengen dat vlak bij de waddenkust voordat je de boot op gaat diverse paarden staan met een eczeemdeken (of die echt ZE hebben weet ik niet) en op het eiland knutten bijna niet voorkomen. Slechts een enkeling schuurt daar nog licht maar ik verwacht dat die naast ZE nog een ander onderliggend probleem hebben.
De stelling dat als je met Derfen of andere middelen een paard van de jeuk af kan helpen het dier geen ZE heeft deel ik niet, je moet dan naar alle andere omstandigheden kijken.
Mijn paard heeft, verdrietig genoeg, ZE. Dat kan ik nu controleren met opstallen (alleen van 9 tot 17 uur buiten), Derfen en TWM Horsemix. Laat ik één van de middelen weg begint ze onmiddellijk te schuren.
Het is een combinatie van goede weerstand, huidverzorging en zo veel mogelijk weg houden van knutten.
Ze reageert niet op gras/voeding. Zodra ze 24/7 naar buiten gaat kan ze niet meer zonder deken.
Breghje schreef:Mindim schreef:Nou dat denk ik ook Malenka, ik denk dat velen de deken zielig vinden en daarom proberen dekengebruik te vermijden.
Breghje jij geeft ook al zoiets aan: een paard kan pas paard zijn zonder deken?
Persoonlijk geloof ik er niet in dat blote paarden ZE hebben. Dat komt namelijk van binnenuit, want het is een allergie door een mug. Uitwendige middeltjes kunnen mijns inziens hoogstens verzachten maar geenszins oplossen. En als je paard bloot staat aan het prikken van die muggen, dan blijf je een allergie in stand houden en dus imo een deken altijd noodzakelijk. Een probleem van binnenuit, kun je niet enkel oplossen met een smeersel van buitenaf of het moet helemaal geen ZE hebben, maar gewoon enkel schuren door gewone vliegen.
Bijvoorbeeld als je allergisch bent voor katten, waar je uitslag van krijgt, los je dit toch ook niet enkel op met een smeersel, maar moet je gewoon uit de buurt van katten blijven.
Nee hoor, ik geef aan dat ik vindt dat míjn paard lekker paard kan zijn zonder deken.![]()
Buiten dat, ik heb met het smeersel de vicieuze cirkel van het schuren doorbroken, waarom zou ik dat niet doen? De zware exemer bij ons op stal staat al vanaf maart onder zijn deken, niks zieligs aan, díe is juist zielig zónder deken.
En waarom zou mijn nu blote paard geen ze kunnen hebben? Als ik stop met smeren gaat ze schuren, het smeersel zal de muggen op afstand houden waarschijnlijk, prima toch? Wij hebben hier volop vliegen, daar schuurt ze echt niet op want dan zou ze nu ook schuren. Als de mug je paard niet kan steken om wat voor reden dan ook (want een exceemdeken is dan in feite ook alleen maar een lapmiddel dan als je het zo bekijkt want dat doet ook niks voor de binnenkant van het paard) dan is het doel toch bereikt?
En ik ben zelf zwaar allergisch voor stof, allergisch voor alles wat ademt en een vachtje heeft, maar ik neem een tabletje en doe lekker mijn ding. Dan kan je zeggen dat ik een eigen keuze heb, dat klopt, maar gezien een paard nu eenmaal niet zelfstandig kan beslissen in de omgeving waarin het gehouden wordt moet je als eigenaar een keuze maken. En of dat nou een deken is of een smeersel, elke dag met zout water wassen of wat dan ook, als het helpt, helpt het.
Citaat:kan heeeeeerlijk bloot van het zonnetje genieten en dus ook lekker paard zijn
tiwi1969 schreef:Ik ben begonnen met dekens en een menthol smeersel tegen de jeuk omdat de jeuk er al was voordat je weet dat je paard ZE heeft.
Daarna langzaam gaan zoeken naar een oplossing voor de delen die niet onder de deken zitten. Ik ga uit van max. 2 verschillende middelen per seizoen omdat je anders niet weet of iets werkt of niet en omdat je niet weet wat middelen door elkaar kunnen uitrichten aan schade door dat ze niet met elkaar samen kunnen.
Derfen bleek op de randen goed te werken en het heeft echt lang geduurd voordat ik het aan durfte om haar overdag zonder deken in de wei te zetten.
Het wegnemen van de steken blijft nummer 1, maar daarnaast kan je met goed beleid(voor ieder paard anders helaas) heel veel leed voorkomen en verzachten. 100% steekvrij is haast ondoenlijk al is het maar omdat je de deken afdoet met zadelen.
Mindim schreef:Breghje schreef:
Nee hoor, ik geef aan dat ik vindt dat míjn paard lekker paard kan zijn zonder deken.![]()
Buiten dat, ik heb met het smeersel de vicieuze cirkel van het schuren doorbroken, waarom zou ik dat niet doen? De zware exemer bij ons op stal staat al vanaf maart onder zijn deken, niks zieligs aan, díe is juist zielig zónder deken.
En waarom zou mijn nu blote paard geen ze kunnen hebben? Als ik stop met smeren gaat ze schuren, het smeersel zal de muggen op afstand houden waarschijnlijk, prima toch? Wij hebben hier volop vliegen, daar schuurt ze echt niet op want dan zou ze nu ook schuren. Als de mug je paard niet kan steken om wat voor reden dan ook (want een exceemdeken is dan in feite ook alleen maar een lapmiddel dan als je het zo bekijkt want dat doet ook niks voor de binnenkant van het paard) dan is het doel toch bereikt?
En ik ben zelf zwaar allergisch voor stof, allergisch voor alles wat ademt en een vachtje heeft, maar ik neem een tabletje en doe lekker mijn ding. Dan kan je zeggen dat ik een eigen keuze heb, dat klopt, maar gezien een paard nu eenmaal niet zelfstandig kan beslissen in de omgeving waarin het gehouden wordt moet je als eigenaar een keuze maken. En of dat nou een deken is of een smeersel, elke dag met zout water wassen of wat dan ook, als het helpt, helpt het.
Nou zo lees ik het niet. Ik lees, zonder deken kan ze tenminste lekker paard zijn. Maar goed, laat ik daar verder niet op in gaan.Citaat:kan heeeeeerlijk bloot van het zonnetje genieten en dus ook lekker paard zijn
Ik geloof ook niet dat je een vicieuze cirkel van schuren bij een paard met ZE kan wegnemen als je het wel gewoon laat prikken door muggen. Idd een deken is ook een lapmiddel, maar zorgt er wel voor dat een paard amper geprikt kan worden.
Ik geloof er niet in dat paarden die bloot staan met alleen een smeerseltje en geen last hebben ZE paarden zijn. Dan is er imo meer aan de hand. Zoals ik heb gelezen heeft jouw paard bijvoorbeeld eiwitbulten van grondtwater en heeft een graasmasker, dus zou de jeuk ook prima een andere oorzaak kunnen hebben en dat een deken dan ook helemaal niet nodig is.
_CS_ schreef:)De deken is een onderdeel om proberen de cirkel te doorbreken.
Mindim: Jij vroeg nog of het elk jaar erger wordt dat eczeem.
Nou, hier niet hoor, hier gaat het juist elk jaar weer beter.
Breghje schreef:_CS_ schreef:)De deken is een onderdeel om proberen de cirkel te doorbreken.
Mindim: Jij vroeg nog of het elk jaar erger wordt dat eczeem.
Nou, hier niet hoor, hier gaat het juist elk jaar weer beter.
Pcies. Dat is toch wat we hier proberen te doen? De paarden beschermen tegen de beet van de mug? Boeien toch hóe dat gebeurt, áls het maar gebeurt? Of zie ik het nu te simplistisch in?
Mindim schreef:Breghje schreef:
Pcies. Dat is toch wat we hier proberen te doen? De paarden beschermen tegen de beet van de mug? Boeien toch hóe dat gebeurt, áls het maar gebeurt? Of zie ik het nu te simplistisch in?
Daarin verschillen we dan van mening. Een ZE er bloot laten staan als ze allergisch zijn voor muggenbeten, vind ik niet beschermen. Kunnen we nog uren over door discussieren, we worden het toch niet eens. Ik vind dat een paard geen ZE heeft als je ze fijn bloot kan laten lopen en het gaat goed.
angietjhu schreef:ik heb ook een vraag over staartschuren ik heb een paard dat nu begint met staart schuren dus zou ik er zo snel mogelijk bij willen zijn. Ik las in een andere topic dat dit http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0 product heel goed zou zijn alleen vraag ik me af of het ook goed is als het bij een net beginnend geval van schuren mag gebruikt worden (?) misschien een rare vraag maar ik wil zeker zijn dat ik niets fout doe ofzo. mochten er nog tips zijn die zijn altijd welkom want ik wil echt geen paard hebben waarvan zijn bovenstaart helemaal weg is.
alvast bedankt opvoorhand