[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 11:21

Heb je nog geen scopie of spoeling laten doen? Dan kan je gericht behandelen.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:18

Nog niet, de dierenarts hier ook nog niet over gehoord.. Wil haar toch graag de beslissingen laten nemen aangezien zij er verstand van zou moeten hebben. :j Maandag weer tel. contact, ik denk dat het er dan wel aan zit te komen als de klachten niet over gaan.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:00

Hoe lang duurt t hoesten nu? Laat je aub niet te lang ah lijntje houden of afschepen met allerlei medicijnen. .voor je t weet is t chronisch ( spreek helaas ook uit ervaring). Als de dierenarts die de mijne in de eerste instantie behandelde gewoon assertiever had gehandeld was t nu niet chronisch geweest

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:50

Vorig jaar rond deze tijd heeft ze even gehoest.. Nu hoest ze denk ik 2 a 3 maanden zeer stevig door. Daarvan heeft ze 1 week op de ventipulmin en nog zo'n poedertje gestaan, daarna nog 1,5 week door op alleen de ventipulmin. Ze had toen ook een prutteltje in haar longen. Toen is het denk ik 1, heel misschien 2 weken weg geweest. En toen kwam het weer rustig terug. Nu dus vanaf vorige week donderdag aan de hoge dosis prednison. Nog geen verbetering, dus nu het weekend door gaan we haar behandelen als 'long-paard' Geen stof, rustige arbeid.. weer op de ventipulmin en doorgaan met de hoge dosis prednison.. :(:)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:39

Mette schreef:
Ik voer nu enkele dagen geen muesli meer maar Höveler slobber en het hoesten echt sterk afgenomen! Van 8 keer achter elkaar hoesten naar 1x een hoest. Ik hoop echt dat ik het daarmee gevonden heb!! Dianalamboo heeeel erg bedankt voor de tip! :D Ik durf nog niet helemaal te juichen maar ik hoop het zooo :D

Helaas was ik dus echt te vroeg aan het juichen. -O-
Ook met dit voer hoest ze weer meer. Zijn er nog mensen met tips waar paarden allergisch op kunnen reageren? Op www.pollennieuws.nl zag ik dat de katjes van de hazelaar al bloeien, maar ik denk niet dat dit het is. Ze was namelijk in oktober/november ook al aan het hoesten, toen waren er geen pollen meer.
Ik heb ook een zak luchtweg kruidenmix van de paardendrogist besteld. Dat voer ik nu een week, helaas heeft het nog niet het gehoopte effect.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:27

Mette wat balen zeg! Pollennetje proberen?

Hier al 5 maand goed, geen kuch, geen snot, geen infectie. Dus zolang iedereen maar keurig hooi natmaakt is er niets aan de hand gelukkig. Mocht er weer een aanval komen sla ik weer de ventipulmin over, alleen prednisolon werkt net zo goed voor mijn paard. Vind ik het zonde om zo'n dure fles erin te stoppen.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 23:38

Mette, zitten er in die kruidenmix niet toevallig kruiden waar ze op reageert door te gaan hoesten? Dat heb ik namelijk eens gehad met mijn tink met een pollenallergie. Die had ik 1 of ander kruidenhoestdrankje gegeven. Binnen 24 uur kon ik met spoed een dierenarts laten komen omdat ze heel erg benauwd was, waarschijnlijk door 1 of ander kruidje wat in die hoestdrank zat.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:14

Pollennetje is volgens de dierenarts nutteloos, maar zit er wel over te denken om het te proberen. :j
SulJinty: Daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Volgens de paardendrogist zit dit erin: Anijs, brandnetel, gember, ginkgo biloba, heemst, knoflook, venkel, zoethout en zuurbes.
De brandnetel zou zij evt op kunnen reageren. Ik geef het door de slobber heen dus het kan iig niet stuiven. Al hoestte ze voor de luchtwegmix al, want dat was de reden dat ik het kocht. De recensies bij de paardendrogist waren zo lovend dat ik het wel wilde proberen.

Bedankt voor het meedenken vuurneon & SulJinty! :) Fijn dat het bij jou zo goed gaat vuurneon!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:36

Mette ik heb er een die allergie voor mijten heeft. Dit is dmv bloedtest vastgesteld, er werd mij toen een hoop duidelijk.
Hij heeft bv veell last als er vogels in de stal zitten, ook met dekens is het oppassen. Ook met poetsen en als er bv honden of katten in de buurt zijn. Brokken maak ik vochtig met omega of lijnzaadolie, ruwvoer heb ik een tijd Marstal wiesencobs gevoerd en nu een haygain hooistomer gekocht. Als stalbedekking plospan xl gebruikt. Ook heb ik puffers voor de momenten dat hij last heeft.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 00:43

Oh bah mijten is verschrikkelijk. Helaas heb ik daar zelf ook last van :(

Paard staat 24/7 buiten, strookbegrazing. Sinds kort een baal kuil/voordroog erbij waar ze onbeperkt van kunnen eten, geen stoffig spul. Het hoesten is sinds deze baal niet erger geworden. Ze staat onder een deken maar wel eentje met gladde stof, geen fleece oid.

Bloedonderzoek mbt allergieën is alleen toch niet erg betrouwbaar? Staat mij iets bij van 50/50? :)
Iig bedankt voor de suggestie, dat paarden een mijten allergie kunnen hebben had ik nog niet als optie gezien. :j

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 01:19

Over bloedonderzoek lopen de meningen idd uiteen maar bij mij werd er wel veel duidelijk. Ik heb nu dekens met liner systeem zodat ik de binnendeken regelmatig kan wassen. Ik schrok toen ook van mijten allergie maar get schijnt na pollen de meest voorkomende allergie te zijn, ook bij paarden. Hij heeft het gekregen vlak na een inenting, er zat toen ook een kip te broeden in zijn stal en had een bucas all in one (met zo'n fleece voering) deze wil ik dus nooit meer.
Zelf zou ik wel eens een mijten allergie willen hebben zodat ik de triggers voor hem kan opsporen :+ .
Heb in de zomer ook wel eens het idee dat er veel grasmijten zijn waar hij dan ook last van heeft, want die rotbeestjes zijn er in vele vormen stofmijt, grasmijt, oogstmijt enz enz.
Jou wei ligt toevallig niet in de buurt van een veestal met bv kippen, varkens koeien?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:59

Jep op stal hebben wij kippen en koeien. Had ik nog niet eens over nagedacht. :)* Op het land waar ze lopen hebben hiervoor ook koeien gelopen.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 15:43

Toen ik veel op dit topic gezeten heb was er nog iemand flappie??? Wiens paard allergies was voor kippen en grote vogels. In de veren zit veel stof(mijten). Ik heb toen vd veearts de vraag gekregen of ik hem tijdelijk elders kon zetten om te kijken wat er dan gebeurde. Dit is helaas lastig omdat we alles zelf aan huis hebben en er dan 1 ergens op pension zetten is duur en onhandig. Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker overwegen. Wij zitten naast een kalverboer en als je kijktwat de uitstoot van zi'n stal is wordt je niet vrolijk.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:03

Hallo allemaal, ik heb al een heel deel van dit topic gelezen en ik ga nog even verder.

Mijn paard hoest al een week of 3/4. Na twee weken rust ging het niet over, dus veearts erbij gehaald: twee spuiten, kuur van 10 pillen prednisolon, ventipumil en cubarmix.

Twee dagen geleden was de kuur afgelopen en ik wou weer beginnen met lichte buitenritjes. Paard heeft nu gele snot (zag ik 10 dagen geleden niet) en met rijden hoeste hij net als voor de kuur.

Vandaag de hele stal uitgesopt en zoveel mogelijk stofvrij gemaakt. En ik ben begonnen met zijn hooi weken. Na het weekend maar weer even contact opnemen met de veearts....

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:38

Zeker even dierenarts raadplegen. Heb je al getemperatuurd? Geel snot wijst meestal op een bacteriele infectie.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 21:05

Yucca schreef:
Hallo allemaal, ik heb al een heel deel van dit topic gelezen en ik ga nog even verder.

Mijn paard hoest al een week of 3/4. Na twee weken rust ging het niet over, dus veearts erbij gehaald: twee spuiten, kuur van 10 pillen prednisolon, ventipumil en cubarmix.

Twee dagen geleden was de kuur afgelopen en ik wou weer beginnen met lichte buitenritjes. Paard heeft nu gele snot (zag ik 10 dagen geleden niet) en met rijden hoeste hij net als voor de kuur.

Vandaag de hele stal uitgesopt en zoveel mogelijk stofvrij gemaakt. En ik ben begonnen met zijn hooi weken. Na het weekend maar weer even contact opnemen met de veearts....

Dierenarts raadplegen zou ik zeker doen!!

Ik ben ook al een jaartje aan het tobben met hoestend paard, alles al geprobeerd via DA.
2 maanden terug met hoestdruppels van Puur en Pulmitranq van de pdr. begonnen, hoest is weg!!
Maar ja of het door deze middeltjes komt?? weet je natuurlijk nooit, maar misschien wel het proberen waard als er verder niks helpt.
Ze krijgt ook nog omega 3-6-9 olie, zou ook goed voor de luchtwegen zijn.

succes, ik hoop dat je paard snel weer beter is!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:03

De veearts komt er zeker weer bij, geel snot is inderdaad een infectie. Misschien moet er een ander soort antibiotica in of iets dergelijks.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:10

Bij gele snot zou ik idd een DA erbij halen.

Hoesten blijft lastig. Mijn merrie is nu ook al weer eventjes licht aan het hoesten. Af en toe een kuch, komt nog niet uit haar tenen. Ene kant wil ik vanwege infecties in het verleden niet te lang wachten. Andere kant wil ik niet te vroeg een DA erbij halen en vanalles erin gooien, omdat ze het ook zelf moet doen. Ze krijgt momenteel druppels voor haar weerstand, het lijkt dat - als ik er even mee stop - er direct een watertje weer verschijnt in haar neus (doorzichtig gelig) maar als ik het weer start het weer verdwijnt. Maar ze blijft er wel tegenaan hangen, dat is wel lastig. Dinsdag komt de DA en laat ik mijn grote gelijk even voor de zekerheid checken of de holtes en longen nog wel schoon zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:16

Hoii! Mijn pony hoest in het begin van het rijden/longeren. Hij heeft wel een stof allergie. Moet ik me zorgen maken?????

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:11

Bij mijn paardje is d'r ook een allergie vastgesteld. Nu weten we al zo goed als zeker dat dit ook een stof allergie is.. Alles gaat nu stofvrij, en het gaat zo stukje bij beetje beter. Inmiddels zijn we van de medicatie af. En er komt af en toe een zachte kuch uit. Dit laatste wil ik met supplementen gaan behandelen. Ik heb nu nog fenegriek in huis, dat wil ik weer gaan geven. Ik had hier ook gelezen over omega 3-6-9 supplementen, die wil ik ook nog eens gaan kopen. :j

Laatst ging het zo goed, dat ik weer ging lessen op de manege, wel binnenbak.. Nou dan merk je het gelijk, ze had vrijwel direct een terugval, met transparante slijm flatsen uit de mond. Dus we beginnen weer van voor af aan.. Rustig opbouwen, niks vragen en alleen maar buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:20

Ik heb enkele weken terug de DA bij mijn paarden gehad vanwege het hoesten en klodders geel snot, maar omdat ze dit niet de hele dag door hebben, maar slechts soms vertelde hij me dat het door ons hooi komt. Wij hebben het hooi (kleine baaltjes) in de schuur opgestapeld, en op de buitenste laag vormt zich dan een laagje schimmel. Als je er op klopt lijkt dit op (wit) stof, echter is stof niet zo fijn en wit van kleur.
Op den duur zijn er zelfs paarden die hier een allergie voor ontwikkelen, maar voor nu hoefde ik me geen zorgen te maken, en eventueel het hooi weken als het snotteren en hoesten erger wordt.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:06

De veearts zegt ook dat het ergens door getriggert is, maar de vraag is waardoor. Het kan zijn dat het vlas dat hij soms knabbelt prikt in zijn keel, dat het hooi te stoffig is, dat het vlas teveel ammoniaklucht vrijgeeft...

Paard krijgt weer een nieuwe kuur predinisolon, ventepumil en cubarmix. Daarnaast moet ik licht rijden om het los te krijgen. Ik ga eerst het hooi weken. Wat zijn jullie ervaringen met hooi weken? Hoelang ect? Ik had gelezen 20 minuten is genoeg, maar de veearts zei vandaag dat het eigenlijk uren moet weken, maar dat je dan ook weer voedingsstoffen verliest. Moeilijk omdat er zoveel oorzaken kunnen zijn...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:28

Ik hoef alleen maar hooi onder water te dompelen totdat alle belletjes zijn verdwenen. Dus ik week niets, maar zo is elk stukje hooi iig nat zodat er geen stof vrij komt.

Gaat gewoon in een hooinet en dan kopje onder in de sloot.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:40

Ik had het ook gehoord over het langere weken, maar dan zouden de voedingsstoffen eruit gaan. (?)
Advies van mijn DA was ook alleen onderdompelen. Eerder met een hooinet gedaan, maar nu hebben we toch een betere tactiek.

Wij hebben 2 specikuipen. 1 gevuld met water, de ander is droog en liggen stenen op de bodem. we hebben 2 rvs manden van 'draad'. daar doen we het hooi in, vervolgens stampen we het aan met een oud (wel gewassen) harkje van de mestboy stampen we het aan dat het onder water komt. Dan halen we de hele mand met hooi eruit, een beetje uitlekken, dan over naar de andere bak om beter uit te lekken en bij de volgende maaltijd geven we het. (krijgt 4 a 5x per dag te eten)
eerder was de stal ook gelijk een grote kliederboel vanwege het drijfnatte hooi wat je gaf.

Nu geen koude handen meer dus! :D

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:17

Ik heb ook twee specikuipen en twee grote kratten. In beide kuipen zet ik een portie hooi onder water (even aandrukken met de laarzen) dat laat ik even weken en dan schep ik het eruit met een hooivork in de kratten. Deze staan buiten de stal uit te lekken. Alleen moet er nog een plank of iets op om regen tegen te houden. En dadelijk gaat het vriezen, dat wordt wel lastig...