geerke schreef:singasong schreef:Als ik dit topic nalees dan lees ik over paarden die regulier zijn behandeld en alternatief (zo noem ik de manier van Laarakker maar even) en wat is het resultaat? Ik lees alleen maar positieve dingen over het gevolg van de alternatieve manier van behandelen (mits men niet voortijdig is gestopt met behandelen).
Bij de reguliere manier lees ik veel 'terugvallen' of paarden krijgen er nog klachten bij, zoals bijv. HB en spierproblemen.
Dus ik zou zeggen, laat de wetenschap voor wat het is en kijk hoe je paard reageerd op een alternatieve behandeling als de reguliere niets voor hem/haar doet.
Dit kun je dus ook niet stellen...dat regulier behandelde paarden vaak terugvallen hebben.
Het ligt soms aan de eigenaar die vrolijk het peerd weer op het land zet 'want hij is beter'of gewoon weer verkeerd gaat voeren 'want hij is beter'
Soms is er zoveel mis met het paard door een onbekende oorzaak dat het al bij wijze van bevangen wordt van de wind.
Je kunt pas iets zinnigs hier over zeggen als er een groep paarden onderzocht worden met allemaal dezelfde gradatie van IR,hetzelfde voer/weide beleid,zelfde ras,leeftijd.
En dan een groep regulier behandelen en de andere groep alternatief.
Niet te doen dus.
Soms lijkt het paard beter en krijgt dan toch na jaren weer een terugval,zelfs bij geen weidegang,beperkt hooi en geen krachtvoer.
IR geneest niet,het paard kan er wel mee leven....en de IR kan stabiel en rustig zijn,maar genezen doet het niet.
Ik heb het in mijn bovenstaande post niet over 'genezen' maar over de manier van behandelen. In het reguliere kiezen ze alleen voor aanpassing in voer en eventueel beweging en dan lees je toch echt dat er veel 'terugvallen' zijn omdat ze niet de oorzaak aanpakken maar symptomen bestrijden. Wat ik met de 'alternatieve' manier bedoel lees je in mijn post. En ik bedoel daar dus niet mee, dat de eigenaar kiest voor een eigen verzonnen 'andere' manier van behandelen maar een behandeling die bijv. door artsen van kliniek Den Hoek of gerelateerde therapeuten worden gegeven.