[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 09:45

geerke schreef:
singasong schreef:
Als ik dit topic nalees dan lees ik over paarden die regulier zijn behandeld en alternatief (zo noem ik de manier van Laarakker maar even) en wat is het resultaat? Ik lees alleen maar positieve dingen over het gevolg van de alternatieve manier van behandelen (mits men niet voortijdig is gestopt met behandelen).
Bij de reguliere manier lees ik veel 'terugvallen' of paarden krijgen er nog klachten bij, zoals bijv. HB en spierproblemen.

Dus ik zou zeggen, laat de wetenschap voor wat het is en kijk hoe je paard reageerd op een alternatieve behandeling als de reguliere niets voor hem/haar doet.

Dit kun je dus ook niet stellen...dat regulier behandelde paarden vaak terugvallen hebben.
Het ligt soms aan de eigenaar die vrolijk het peerd weer op het land zet 'want hij is beter'of gewoon weer verkeerd gaat voeren 'want hij is beter'
Soms is er zoveel mis met het paard door een onbekende oorzaak dat het al bij wijze van bevangen wordt van de wind.

Je kunt pas iets zinnigs hier over zeggen als er een groep paarden onderzocht worden met allemaal dezelfde gradatie van IR,hetzelfde voer/weide beleid,zelfde ras,leeftijd.
En dan een groep regulier behandelen en de andere groep alternatief.
Niet te doen dus.

Soms lijkt het paard beter en krijgt dan toch na jaren weer een terugval,zelfs bij geen weidegang,beperkt hooi en geen krachtvoer.
IR geneest niet,het paard kan er wel mee leven....en de IR kan stabiel en rustig zijn,maar genezen doet het niet.

Ik heb het in mijn bovenstaande post niet over 'genezen' maar over de manier van behandelen. In het reguliere kiezen ze alleen voor aanpassing in voer en eventueel beweging en dan lees je toch echt dat er veel 'terugvallen' zijn omdat ze niet de oorzaak aanpakken maar symptomen bestrijden. Wat ik met de 'alternatieve' manier bedoel lees je in mijn post. En ik bedoel daar dus niet mee, dat de eigenaar kiest voor een eigen verzonnen 'andere' manier van behandelen maar een behandeling die bijv. door artsen van kliniek Den Hoek of gerelateerde therapeuten worden gegeven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:01

-O-
het is nu wel erg duidelijk denk ik wie van jullie tegen en wie er voor is,ik stel voor dat jullie het hierbij laten ?
het is al eerder gezegd( al een paar keer volgens mij) maar zo schrikt het mensen af om in dit topic te kijken.

appie is momenteel erg moeilijk op gewicht te houden,dat is voor het eerst dat ik hem heb.
(wel verdacht van IR,maar nooit getest,was me te duur)
hij is momenteel vréselijk druk op de wei,omdat zijn complete harem hengstig is en hij de ruinen naast hem er wel bij vandaan moeten houden
dus dat zal ongetwijfeld wat calorietjes kosten.
hij krijgt nu een hele schep sublidieetmix,en een pompje olie en 2x daags een flinke bult voordroog.
savonds zoveel dat er smorgens nog ligt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:30

De kosten van een basale test vielen mij erg mee. Volgens mij net geen 50 euro voor het GD en nog eens 40 voor bezoek dierenarts en prikken. Dan weet je wel echt waar je aan toe bent. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:35

singasong schreef:
Ik heb het in mijn bovenstaande post niet over 'genezen' maar over de manier van behandelen. In het reguliere kiezen ze alleen voor aanpassing in voer en eventueel beweging en dan lees je toch echt dat er veel 'terugvallen' zijn omdat ze niet de oorzaak aanpakken maar symptomen bestrijden. Wat ik met de 'alternatieve' manier bedoel lees je in mijn post. En ik bedoel daar dus niet mee, dat de eigenaar kiest voor een eigen verzonnen 'andere' manier van behandelen maar een behandeling die bijv. door artsen van kliniek Den Hoek of gerelateerde therapeuten worden gegeven.

Glucobalance bv doet ook niets anders dan de symptomen bestrijden -- dat is gewoon een feit. Met fytotherapie zoals GB wordt getracht de celgevoeligheid en evt.. bepaalde organen te stimuleren. De reguliere geneeskunde zou daarvoor Metformin kunnen gebruiken, maar daarvan is al aangetoond dat de werking ervan afneemt naarmate het langer gebruikt wordt. Net zoals GB ook maar een bepaalde werkingsduur heeft. En als je je verdiept in fytotherapie, dan weet je ook dat de plant- en kruidengeneeskunde altijd zegt dat na een bepaalde gebruiksduur van een bepaald product, er een pauze gehouden moet worden omdat het na verloop van tijd ook geen effect meer heeft.

Insuline resistentie is bij de huidige stand van wetenschap niet te genezen. Ook dat is een feit. Waarom sommige paarden IR ontwikkelen is nog niet achterhaald, wel is er een connectie gelegd tussen gebrek aan beweging en het groeiende onvermogen om koolhydraten, bepaalde vetten en suikers op de juiste manier te verwerken.
Wat wél kan ( regulier of alternatief) is de symptomen veroorzaakt door de haperende stofwisseling op celniveau afzwakken, bijsturen.
Was het maar waar dat er iets was dat het echt zou genezen: miljoenen diabeteslijders zouden er dankbaar voor zijn. - ook in de humane geneeskunde zijn nog geen definitieve oplossingen voorhanden.

Of iemand nu voor de éne of de andere manier kiest is mij verder om het even. Als je je maar realiseert dat de aandoening niet geneest en dat de boosdoener die ten grondslag ligt van deze aandoening het onvermogen om graan met een hoge glycemische index te verwerken is. Met dieet en vooral beweging ( waardoor het hoge glucosegehalte in het bloed terugloopt en er geen overmatige insulineafgifte nodig is) is vastgesteld dat de IR gecontroleerd kan worden. Dat is dus letterlijk gebaseerd op oorzaken wegnemen en niet zoals jij zegt, Singasong symptomen bestrijden. En evenmin is dieet+bewging een 'eigen verzinsel' - het is wetenschappelijk door duizenden onderzoekers vastgesteld. Jij probeert hiermee de indruk te wekken dat alleen Laarakkers relevante hulp kan bieden en dat is gewoon niet waar.

@ Ellepel - het zou geen " vóór of tegen " moeten zijn. Je bij de feiten houden zou mensen niet moeten afschrikken.
Of je nu voor fytotherapie (GB of Nometsym) kiest of je aan een strikt dieet ( geen graan, weinig gras en hooi laag in suikers) houdt, in bede gevallen zal de toestand van het paard kunnen verbeteren mits je dit combineert met veel meer beweging.
Het zijn simpele waarheden die je paard verder kunnen helpen en die zijn fysieke situatie heel veel kunnen verbeteren. En daar gaat het tenslotte om.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:44

inderdaad.....met een dieet kom je normaal gesproken al een heel eind.
Het wordt iets ingewikkelder als het paard in kwestie nooit te dik is geweest,nooit krachtvoer heeft gehad en en een weidegang(behalve een heuvel zonder gras).....in mijn geval dus ;)
Ook nog gereden werd....dan weet je het in ene niet meer.

Maar ik denk JP....dat jij nu ook in dat zelfde schuitje zit :(:)

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:58

Zeker Geerke, ook een van mijn paarden heeft het etiketje "ernstig insuline-resistent" .. en aan mij de taak om te achterhalen hoe ik het leven van dat dier zoveel mogelijk fijn kan houden.
Maar ja - waarom worden dieren ( of mensen) ziek? Soms zijn er duidelijke oorzaken, soms niet. Soms zijn dingen genetisch bepaald, soms komt iets 'out of the blue'.. wij mensen zijn nog steeds niet in staat om alles in de hand te houden. Een dik paard kán IR zijn, maar het hoeft niet. Een goed getraind paard kán IR krijgen, maar het hoeft niet. Als we ooit kunnen achterhalen waarom de cellen het opgeven, komen we misschien iets verder. Tot nu toe is dat echter niet het geval.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:22

Ik lees hier over de Nometsym, is dat soortgelijk als glucobalance? Waar kan je dat verkrijgen?
Ik geef Winnie Glucobalance en ik merk het als ik een "stop" inlas, net zoals ik merk dat hij vooruitgaat als ik het terug geef.
Gewoon een vraag...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:18

Jannepauli schreef:
@ Ellepel - het zou geen " vóór of tegen " moeten zijn. Je bij de feiten houden zou mensen niet moeten afschrikken.
Of je nu voor fytotherapie (GB of Nometsym) kiest of je aan een strikt dieet ( geen graan, weinig gras en hooi laag in suikers) houdt, in bede gevallen zal de toestand van het paard kunnen verbeteren mits je dit combineert met veel meer beweging.
Het zijn simpele waarheden die je paard verder kunnen helpen en die zijn fysieke situatie heel veel kunnen verbeteren. En daar gaat het tenslotte om.

heb je ook gelijk in,maar ging mij er even om dat jullie al een paar keer in dit topic over hetzelfde zitten te kibbelen.
en dat vind ik jammer...ik mis de laatste tijd wel heel erg het ervaringen uitwisselen over hoe het nu met de paarden gaat :j
in het begin kwamen er veel mensen met foto's en ervaringen

appie en kelly staan beiden op de sublidieetmix plus wat olie en veteranensupplement en doen het daar supergoed op.
ik heb gewoon mijn eigen kop gevolgd omdat ik de dierenartsrekening helemaal zat was en dat is bij mij goed uitgepakt(nog wel ff afkloppen)
weidegenootje van appie(groepje van 3 merries en kelly en appie) is via de holistische weg IR getest,krijgt glucobalance en nog wat spul en die doet het daar ook goed op......( en ja ik raag me vaak genoeg af of het verschil zou maken als ze stopt met de glucobalance :P

tanteflavie:
is je engels een beetje goed?
kon alleen een engelse site vindne met info namelijk:
http://www.equilife.co.uk/NoMetSyn.htm

alleen kan ik niet vinden wat nou de werkzame stof er van is??

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:42

Jannepauli schreef:
Of je nu voor fytotherapie (GB of Nometsym) kiest of je aan een strikt dieet ( geen graan, weinig gras en hooi laag in suikers) houdt, in beide gevallen zal de toestand van het paard kunnen verbeteren mits je dit combineert met veel meer beweging.

Zelf geloof ik niet in allerlei fyto-wondermiddeltjes, het zijn druppels op een gloeiende plaat. Werkt wel, maar het effect is te klein.
De plaat dient in zijn geheel afgekoeld te worden dmv van beweging.

De HB-pony die ik overnam verbeterde van half jaar geschuifel naar binnen 7 dagen gedraaf en galloppade's, zonder wondermiddeltjes... maar met doelgerichte beweging en dieet. Beweging is -net als bij mensen- het meest essentiele.

Foto's van haar ex-HB-hoeven heb ik ergens in een andere topic (hoeftopic) geplaatst... bewijsmateriaal ;-)

Natuurlijk is iedere ziek dier anders, maar ik denk wel dat meer beweging in zijn algemeenheid een hoop ellende kan voorkomen. En ik denk ook dat je zeer voorzichtig moet zijn met je heil zoeken in wondermiddeltjes. De essentie is en blijft beweging en als dikke ;-) 2de het gewone dieet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:39

ellepel schreef:
....knip.
...ik mis de laatste tijd wel heel erg het ervaringen uitwisselen over hoe het nu met de paarden gaat :j
in het begin kwamen er veel mensen met foto's en ervaringen....
....

Er worden vooral in het begin ervaringen uitgewisseld, tot aan het gedeelte waar de welles-nietes discussie is gestart en waar een tijdelijk 'slotje' is gezet. Daar kun je de meeste relevante info uit halen!
Voor mij is dit topic al lang niet interessant meer...... ik weet precies waar IR door kan ontstaat en hoe het behandeld kan worden en als er nog niet te veel schade is aangericht in het lichaam kunnen ze er beter van worden. Heb hier het levende bewijs staan.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:04

Dank je wel voor de link. Ik hoopte ook om ergens de bestanddelen te kunnen vinden.

Ik wil wel effe melden dat ik heel veel meegelezen heb in dit topic. Door hier te lezen ben ik verder gaan kijken... heb ik bepaalde posters persoonlijk een pb gestuurd en heb ik mijn [niet holistische] dierenarts vragen gaan stellen.... en zijn we samen verder gaan zoeken. Het allerbelangrijkste is nu dat ik weet wat ik voer en welk effect sommige voeren kunnen hebben op Winnie.

2 jaar terug vond je zo goed als niets terug over IR... nu kan er toch al veel over vinden... voor een stukje is dat toch een verdienste van dit topic... mensen praten er over en gaan in discussie. Je moet zelf filteren wat voor jou paard van nut kan zijn. Bovendien had ik het geluk om een DA te vinden dat ervoor open stond om mee e gaan in dit verhaal. Ook ZIJN belangrijkste tip was BEWEGING...

Ook nu nog lees ik vaak. mee. En ik blijf toch geregeld dingen opsteken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:33

TanteFlavie schreef:
Volledig akkoord met geerke. Vorige winter had Winnie een lelijke terugval. Toen ik ging zoeken naar wat er "anders" was, kwam ik uit op de bieten. Ik had bieten gekregen van een buurman (geen suikerbiet, gewone voederbiet) en ik was van mening dat "het geen kwaad kon" vermits "bieten vooral veel water bevatten"... een fabeltje dus... Winnie kreeg een lelijke terugval... terug op een dubbele kuur glucobalance, een magnesiumkuur...

Deze winter geen bieten, geen wortelen, geen appelen, niets buiten hooi en een schepje kwikbeet (suiker- en melassevrije pulp om zijn glucobalance in te mengen - geweekt) met Safe and Sound van Dodson & Horrell. Winnie doet het prima deze winter... De fout lag dus bij mij... het ging vorig jaar ook goed tot ik zo lomp was om bieten bij te voeren "als extra bezigheid" want "hij is toch beter"... ik geloof ook NIET dat IR kan genezen, je kan enkel proberen naar een stabiele toestand te werken...

Daar heb je helemaal gelijk in TanteFlavie. Laarakkers heeft het ook helemaal niet over "genezen". Mijn paard mag nooit meer "anders" worden gevoerd. Heeft a.h.w. levenslang en daar zal ik altijd rekening mee moeten houden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:49

quote="singasong"]
[/quote]

Jannepauli schreef:
[
Glucobalance bv doet ook niets anders dan de symptomen bestrijden -- dat is gewoon een feit. Met fytotherapie zoals GB wordt getracht de celgevoeligheid en evt.. bepaalde organen te stimuleren. De reguliere geneeskunde zou daarvoor Metformin kunnen gebruiken, maar daarvan is al aangetoond dat de werking ervan afneemt naarmate het langer gebruikt wordt. Net zoals GB ook maar een bepaalde werkingsduur heeft. En als je je verdiept in fytotherapie, dan weet je ook dat de plant- en kruidengeneeskunde altijd zegt dat na een bepaalde gebruiksduur van een bepaald product, er een pauze gehouden moet worden omdat het na verloop van tijd ook geen effect meer heeft.

Insuline resistentie is bij de huidige stand van wetenschap niet te genezen. Ook dat is een feit. Waarom sommige paarden IR ontwikkelen is nog niet achterhaald, wel is er een connectie gelegd tussen gebrek aan beweging en het groeiende onvermogen om koolhydraten, bepaalde vetten en suikers op de juiste manier te verwerken.
Wat wél kan ( regulier of alternatief) is de symptomen veroorzaakt door de haperende stofwisseling op celniveau afzwakken, bijsturen.
Was het maar waar dat er iets was dat het echt zou genezen: miljoenen diabeteslijders zouden er dankbaar voor zijn. - ook in de humane geneeskunde zijn nog geen definitieve oplossingen voorhanden.

Of iemand nu voor de éne of de andere manier kiest is mij verder om het even. Als je je maar realiseert dat de aandoening niet geneest en dat de boosdoener die ten grondslag ligt van deze aandoening het onvermogen om graan met een hoge glycemische index te verwerken is. Met dieet en vooral beweging ( waardoor het hoge glucosegehalte in het bloed terugloopt en er geen overmatige insulineafgifte nodig is) is vastgesteld dat de IR gecontroleerd kan worden. Dat is dus letterlijk gebaseerd op oorzaken wegnemen en niet zoals jij zegt, Singasong symptomen bestrijden. En evenmin is dieet+bewging een 'eigen verzinsel' - het is wetenschappelijk door duizenden onderzoekers vastgesteld. Jij probeert hiermee de indruk te wekken dat alleen Laarakkers relevante hulp kan bieden en dat is gewoon niet waar.

Ik hoor hier ook niet veel verschil met Laarakkers hoor. Er wordt niet over genezing gesproken. Mijn paard heeft "levenslang" als het om IR gaat en ik zal met voeren hier altijd rekening mee moeten houden.
Er zit wel verschil in denkwijze over voeding. Laarakkers wijst het voeren van hele granen niet af; e.e.a. heeft te maken met de spijsvertering en de wijze van energieafgifte van hele granen welke totaal anders (meer gelijkmatig is) dan brok.
Mijn paard heeft IR ontwikkeld door teveel energierijk voer. Het is een (hele grote) welshcob maar kreeg sportbrok (waar veel suiker in zit), gewone muesli, soms appeltje of peen.Vitaminesupplementje met (ook weer) dextrose. (Het zit bijna overal in, om gek van te worden). Op de stal waar ik nu sta wordt alleen sportbrok gevoerd, dus ja. Een andere keuze had ik niet echt. Maar hij mag nu helemaal geen brok meer (ook geen onderhoudsbrok)
Hij was nooit dik, leek verder gezond paard en werkte voldoende. Dus ik heb dit gewoon niet in de gaten gehad. En geloof me, als ik zo om me heen kijk lopen er veel meer pony's / paarden rond met IR en baasjes die dit niet in de gaten hebben.
De GB wordt afgebouwd en straks helemaal gestopt. Wel wordt geadviseerd om jaarlijks (bijv. na het weideseizoen) een kuur GB te doen. Voor hem is op de wei (ligt er een beetje aan welke wei) ook een risico. Hij mag er niet de hele dag op.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:10

Ik heb net op het ECIR forum een heel opmerkelijk stuk gelezen - hier is de link naar het artikel.
Heel kort door de bocht: het gaat over BPA's, een bepaalde chemische stof die als oplosmiddel gebruikt wordt in allerlei plastics. onderzoek schijnt nu uit te wijzen dat deze stoffen inde voeding terecht kunnen komen en dat daardoor de hormoonbalans ( o.a. insuline) verstoord kan raken en zelfs obesitas kan veroorzaken. De reden waarom het genoemd werd is dat wij natuurlijk bijna allemaal plastic voerbakken, emmers, drinkbakken, speciekuipen etc. gebruiken en daardoor mogelijk IR ( dus evt HB) opwekken (??)..Lees en huiver.
Over toevalligheid gesproken - nog geen week geleden dacht ik erover om 's te proberen van die halve houten wijntonnen op te sporen om als drinkbak voor de paarden te gaan gebruiken..

http://www.huffingtonpost.com/2012/02/1 ... ly%20Brief

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:33

'ja PBA's!
die ken ik!! :D :P
dat zat ook in babydrinkflesjes he?

moet je es gaan zoeken op zware metalen,je wilt niet weten wat die allemaal kunnen doen in een lichaam.
of genetisch gemodificeerde soya. :+
dan is er nog het arseen wat in drinkwater zit ..
er is echt zoveel wat slecht is!
en stomme is dat er zat paarden(en mensen!) zijn die na een leven lang fastfood gewoon 40 worden(mens dan wel 100) en anderen die leven eigenlijk best wel gezond en die worden hartstikke ziek :+
heel interrresant om uit te zoeken wat wel of niet slecht is...en je vind echt veel!

ik ben best wel trots op mien peerdje:

10 jaar geleden:
Afbeelding[
een dikke rolmops die niks wilde en ontzettend sjaggerijnig was.

en vandaag:
Afbeelding'
mijn slanke den :P die ontzettend goed in zijn vel zit.

mijn stalhoudster vroeg me al wat er in die dieetmix zit,want hij gedraagt zich momenteel als hengst. _/-\o_
moet wel zeggen dat deze winter voor het eerst is dat hij juist wat moeilijker op gewicht is te houden..
hoe staat het met de rest?
zijn er foto's van hoe ze er nu uit zien???

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:36

edit

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 08:55

zo was ik dit topic even uit het oog verloren... ik kreeg geen update berichten meer, heel apart.

@ ellepel zozo da's niet verkeerd, ziet er super uit joh!

ik ga eerst even het artikel van JP lezen, ben benieuwd! [edit] link werkt niet goed...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:34

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:21

Vanuit de humane voeding en gezondheid ben ik wel bekend met het idee dat je ziek wordt van allerlei vreemde stoffen die je binnenkrijgt, zoals de plastic stoffen, water- en luchtvervuiling, toevoegingen aan voedsel (echt, als je weet wat er in al die kant- en klaar dingen, fastfood etc zit ga je zelf ook wel op ´dieet´).
Er is nog niet alles bekend, zoals welk schadelijk stofje nu precies voor welke ziekte zorgt. Ik denk juist dat het meer een optelsom is van veel vervuiling waardoor het lichaam uit balans raak, het zelfgenezend vermogen het ook niet meer aankan et voila, daarheb je je moderne ziektes.
Daar waar ik kan vermijd ik giftige stoffen (zowel voor mezelf als voor mn pony). Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan, en zou je beter af zijn op een boerderijtje ver weg van alle menselijk vervuiling en omringd door groen.

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:33

laura1986 schreef:
Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan, en zou je beter af zijn op een boerderijtje ver weg van alle menselijk vervuiling en omringd door groen.

Ik heb me dat idd wel eens af zitten vragen, er zijn toch daadwerkelijk mensen die zo leven... ver van de bewoonde wereld, met eigen voedselvoorziening?
Zouden er studies zijn waaruit blijkt dat deze mensen/dieren langer en/of gezonder leven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:37

laura1986 schreef:
Vanuit de humane voeding en gezondheid ben ik wel bekend met het idee dat je ziek wordt van allerlei vreemde stoffen die je binnenkrijgt, zoals de plastic stoffen, water- en luchtvervuiling, toevoegingen aan voedsel (echt, als je weet wat er in al die kant- en klaar dingen, fastfood etc zit ga je zelf ook wel op ´dieet´).
Er is nog niet alles bekend, zoals welk schadelijk stofje nu precies voor welke ziekte zorgt. Ik denk juist dat het meer een optelsom is van veel vervuiling waardoor het lichaam uit balans raak, het zelfgenezend vermogen het ook niet meer aankan et voila, daarheb je je moderne ziektes.
Daar waar ik kan vermijd ik giftige stoffen (zowel voor mezelf als voor mn pony). Helaas is dat makkelijker gezegd dan gedaan, en zou je beter af zijn op een boerderijtje ver weg van alle menselijk vervuiling en omringd door groen.

en dat boerderijtje grenst aan een andere boer die een paar maal per jaar flink met roud-up in de weer gaat :D

Natuurlijk is al dat gif niet goed,chemische toevoegingen,kleurstoffen,straling...maar vergeet niet dat mensen ongeveer twee x zo oud worden als 100 jaar geleden,en sommige paarden worden ook ouder dan vroeger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:50

ik ben er zelf wel van overtuigd dat appie behoorlijk "vervuild" is geraakt toen we vlak naast de vliegbasis in leeuwarden stonden.
we stonden onder de landingsbaan en het kon er enorm stinken naar kerosine,ze hadden ook onderzoek gedaan daar in de buurt en het aantal mensen wat bijvoorbeeld kanker kreeg was al vele malen hoger.
toen verhuisd naar drenthe waar hij praktisch onder de hoogspanningskabels stond..ook niet echt bevorderlijk denk ik :+
staat er dan wel weer op een 500 meter een gsm mast..maar ja...dat is zo ver weg,hopelijk kan dat geen kwaad ;)

moet zeggen dat ik nu ook in een boerderij woon, met jawel...op nog geen 30 meter een aantal hoogspanningsmasten,maar tot nog toe voel ik me zelf wel goed :D ..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:56

Boerderijtje bedoel ik natuurlijk wel zonder round-up buren, anders heb je idd nog weinig aan. Als iemand zo´n studie weet zou ik die ook graag willen lezen. Maar het lijkt mij gezonder en fijner leven.

Mensen worden nu ouder, ja... maar de manier waarop... wat heb ik (en de rest van de wereld) eraan om oud te worden als ik een flink deel van dat leven ziek ben? Bovendien komt dat ouder worden door de verbeterde (en haast onbetaalbare) gezondheidszorg, niet door een gezonder leven.

@Ellepel Appie ziet er goed uit nu!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:02

goed he? :D
ik zla es vragen aan een stalgenootje van me of ik foto's mag plaatsen hier van haar haflinger.
dier is echt IR getest en toen ze bij ons op stal kwam was ze echt tonnetje rond en heel down en moe
dier is enorm opgeknapt nu (krijgt glucobalance)en je ziet ook heel duidelijk dat ze al mooi afgevallen is
wel nog een enorme nek er op.
maar ik moet wel toestemming vragen aan haar....

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:46

Het staat al vast ergens vermeld maar om nu 88 pag. door te lezen.... Ik wil mijn paard een compleet vitaminepreparaat geven in plaats van de biks die hij nu krijgt. Wie heeft wat tips. Vorig zomer heeft hij een vitaminekorrel van Pavo gehad maar ik weet niet of deze geschikt is nu ik vermoed dat hij ir heeft.