[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Kelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:55

Ik weet niet of dit al vaker voorbij is gekomen, want ik hou de hoeveelheid die hier gereageerd word niet altijd even goed bij..

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met MCQ?

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:25

Iemand ervaring met de eczeemdeken van EJ? Vorig jaar had ik die van de welkoop en deze beviel perfect. Madam past hen echter niet meer. Heb dus nu die van EJ, deze is iets dikker en het lijkt wel of haar manen nu juist uitvallen door verstikking????

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:42

Ik heb die van EJ als reservedeken. Wel heb ik de hals 30-40cm verlengd zodat die niet meer afzakt. Sen heeft het deken een paar keer op gehad en geen last van verstikking. Wel had ze meer kriebel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:40

Kelly_ann schreef:
Daar ben ik dus een beetje bang voor... merrie (6) had exceem maar met haar dracht en na de dracht is dit gestopt. Ze heeft nu weer mooie manen en staart, al 1,5 jaar. Ze gaat nu haar tweede zomer in zonder tekenen van exceem. Ik hoop heel hard dat ze er (door de dracht of misschien gewoon leeftijd?) overheen is gegroeid, of dat we moeten vrezen dat het terug zal komen.

is ze tijdens de drazcht ook totoaal anders gevoerd?
kan best zijn dat het juist een terkot was aan bepaalde stoffen.
drachtige merris worden vaak erg goed gevoerd waardoor tekorten weer worden aangevuld.

dan kunnen veranderingen in hormonen ook veel doen.
wij hebben een merrie van een stalgenooetje lopen dei geen eczeem had,maar vanaf het moment dat ze gedekt was kreeg ze toh duidelijk eczeemklachten.
nu het veulen er uit is worden de klachten weer minder/beter

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:55

Dank je :j

Nu ga ik misschien wel heel specifiek worden, maar ik zou niet weten waar ik meer informatie zou kunnen vinden over dit onderwerp ;)

Ze kreeg inderdaad merriebrok, ik weet niet precies welk merk. Ik zal eens kijken wat de extra stoffen zijn van merriebrok :j
Hoe lang zijn de hormonen van de dracht eigenlijk van invloed op de merrie? Veulen is nu al een jaar afgespeend namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 19:58

ik heb geen idee.
hormonen kunnen veel doen hoor,je hoort namelijk ook wel es het verhaal dat hensgten nooit zomereczeem hebben,maar als ze dan geruind worden het ineens wel gebeurd

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:02

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:21

ik heb appie nu onder deze lopen:
Afbeelding
dat is een everline.
nu zwart trouwens in plaats van wit :P

hele goede deken,heb em al vier jaar en zit nog geen winkelhaak in.
alleen zit ie niet lekker bij dr borst,te strak en schuurplekken op de schouders
wil toch graag nog een witte vliegendeken erbij hebben,maar vind het wel moielijk kiezen !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:21

dat ie geen last heeft van die korte hals?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:23

nee gelukkig niet,hij is niet vatbaar voor prikken op die plek geloof ik.,
bij hem is bescherming van het begin van de hals en de rug nog het belangrijkste

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:25

ik meld me ook !
die van mij loopt sinds vorige week met een eczeemdeken .
t begon met zn borst schuren , toen de achterkant van zn manen en tref hem wel is in de wei aan als die wil opstaan , dat hij eerst op zn kont gaat zitten . denk dat hij ook een lichte vorm van eczeem heeft helaas:( ! hij is overigens nu heel vrolijk nu die zn dekentje weer op heeft ! wel schuurt ie gelijk als die af is ..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:30

je hebt hem al langer toch; hoezo zou hij nu ineens beginnen met schuren; wat is er veranderd?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 22:32

heb hem idd al 3 jaar . hij schuurde zn staart altijd al wel , en eind vorig jaar begon hij ook wel af en toe met zn manen . hij is zowiezo super gevoelig voor vliegen , dikke bulten krijgt ie ervan .. en nu schuurt ie .

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:35

Iris is 9 en is bij ons geboren. Geen verandering van omgeving dus. Die is 2 jaar geleden een heel klein beetje gaan schuren aan de manen, vooral jaar begon ze heel erg te schuren aan haar manen en onder de voorpluk.
2 Jaar geleden kreeg ze net Nature's Best van Pavo, daar ben ik toen gelijk weer af gestapt. Nu krijgt ze Kentucky E Lite van Havens, daar doet ze het prima op, in combinatie met appelazijnzuur met honing.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:49

Ik wil nog wel even reageren op de vragen en opmerkingen over drachtige merries of met veulens aan de voet. Mijn merrie heeft 6 veulens gehad met 1 vrij jaar tussenin. Maar bij haar werd de jeuk elk jaar ook nog steeds erger. Toen ik haar kocht, was dat het eerste jaar zonder veulen (althans die was te vroeg geboren en niet levensvatbaar). Ik vond dat dus wel heel spannend. Bij de vorige eigenaren stond ze zonder deken, bij mij met. Maar in vergelijking ging ze veel eerder in het seizoen bij mij met deken al schuren, terwijl met veulen en drachtig van de volgende het ergste pas ergens in Augustus begon.

En wat betreft liever jeuk of warm, kies ik, de persoon met psoriasis, vroeger voor 75% van mijn lichaamtoch echt wel voor warm. Als het warm is, heb je nog soort van verlichting als je je rustig houdt en veel drinkt. Bij jeuk.... kun je op je kop gaan staan, maar niets helpt. Ja keihard krabben... Daar kon ik echt helemaal krankzinnig van worden :(. Nu trouwens nog steeds wel, maar beduidend minder.
30 graden of niet, mijn paard blijft onder haar deken staan, maar ik denk ook dat ze het met haar "zwarte" Friezen vachtje ook warmer zou hebben dan nu met een witte deken op. Onderzoeken hebben overigens ook opgeleverd dat die knutten liever op donkere kleuren afkomen, dan lichte..?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:33

Heb gisteren bij de action een sleutelhanger gekocht die muggen verdrijft, was van plan deze aan Shant haar halster te hangen, maar hij geeft een hoge pieptoon, heb zomaar het idee dat een paard dat niet leuk vindt haha

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:20

Die Eldena lotion is echt geweldig! Die van mij staat nu een paar dagen zonder deken en hij schuurt geen een plekje sinds de lotion.. Ik zag het al direct na de eerste dag smeren, dat zijn huid meteen rustiger en zachter was.
Frisiangirl echt ontzettend bedankt!!!
Staart en manen gingen al beter, maar hij begon op zijn hoofd en dat doet ie nu ook een paar dagen niet meer!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:43

heb je het over de Eldena lotion van de aldi????

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:32

Ik heb een dure fles derfen besteld, nu gaan jullie toch niet beweren dat een fles lotion van de aldi HET middel is he??!!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:49

Hahah :D Dat zou zuur zijn madeliefje ;)

Nee wees niet bang... heb mijne nou langer dan 2 wk zonder deken staan met derfen. Daar kan geen paardemiddel tegenop ;)
(Plus dat het helemaal plantaardig is vind ik nogal een pré).

Uhh p.s. wat zit er dan allemaal voor spul in de lotion van de aldi?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:10

@ Essie, ja!

Er is eerder in dit topic een link geplaatst met de bestandsdelen. Tot nu toe ben ik er echt enthousiast erover :D Vond het voor dat geld ook wel het proberen waard!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:17

wordt het niet een dikke plakboel?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:23

Als je het er net op smeert wel, maar het trekt snel in de huid. Zijn manen zijn nu wel wat vet..

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:34

ik heb ook een deken besteld. Hij staat nu op de wei zonder bomen en heeft al 4 dagen niet echt noemenswaardig
geschuurd. Al worden wel zn manen enorm vet van die cortisol en was ik ze dus om de 3 dagen.

Nu wil mijn pa kunstmest strooien op de wei en moeten ze op de andere met bomen maar vrees dat er dan
niets van zijn manen overblijft. Ben benieuwd of de deken past en gaat helpen.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:39

Wat voor deken heb je besteld? Ik krijg over een paar dagen de RSIH binnen.. Zit te twijfelen of ik dan mijn boett zal verkopen..