[TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: [TI] Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:58

Komt ook van een slechte weerstand. Ik zou vooral kijken wat je paard mist en aanvullen

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 10:08

Mijn paard (kwpn) heeft op de achterbenen lichte rasp, denk ik. Een paar kleine bultjes/korstjes, niet veel. Ik mag er ook aankomen en heb niet het idee dat het jeukt of pijn doet.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, zoveel informatie :+

Als ik het ga wassen met betadine shampoo (welke?) en het vervolgens verzorg met bv zinkzalf, doe ik het dan goed om mee te starten? Of moet ik bv andere zalf gebruiken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 11:31

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-25 13:31

Dit herken ik ook inderdaad! :)
Fijn dat het onschuldig is.

Maar daarnaast zitten er ook enkele hardere bultjes / korstjes die ik er niet zomaar af kan krabben.
Paard heeft wel eens lichte mok in de kootholte gehad. Was dan ook een beetje geïrriteerd roze... Dus vandaar dat ik denk dat er ook iets van rasp zit. Ik wil het in elk geval graag behandelen :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 06:57

Hmmm ik zag vandaag in de kootholte ook wat kleine "aanslag". Zal toch hele lichte mok zijn.

Hij staat ook op eiwitrijke brok + aanvulling... Ik ga eens kijken wat ik eventueel in dieet kan veranderen zonder dat hij schaal wordt.

In de tussentijd ga ik wassen met tea tree shampoo en zalf smeren. Mokzalf? Of juist iets van uierzalf om het zacht te maken en weg te kunnen halen? Iemand advies?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:03

Mijn Fries heeft weer een uitbraak van rasp, ik word er moedeloos van want het lijkt hardnekkiger dan ooit. Ik ben op dit moment aan het smeren met honingzalf van Vitalstyle maar de korsten zijn echt dik. Ik heb geprobeerd te wassen met teer shampoo normaal gesproken weekt dat de korsten wel los maar nu zijn ze te dik.

Hebben jullie ideeën wat ik nog kan doen? Sorry van de slechte foto's telefoon had er niet echt zin in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:10

Keratosooth van Maxani, kun je ook gebruiken voor hyperkaeratotische neuzen bij honden, eeltplekken op de ellebogen en rasp bij paarden
Bij mijn tinker is het vaak toch een teken dat hij te rijk gevoerd wordt. Hier gaat hij na de zomer weer terug op marstall force, hooi en een handje naturfutter van agrobs

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 18:51

Petrichor was je met betadine? Helpt vaak wel :j Wel heel vervelend dat het niet echt opknapt.

Ook wij zijn geveld met mok. We hebben wel eens droge mok wat altijd rustig blijft en goed te behandelen. Maar ik zag mijn barock pinto ineens met een dik warm been. Als ik het niet had gezien was het sowieso einschuss geworden. Gelukkig knapt het nu weer op. Het was echt vies pussig. Ik maak het nu 2x per dag schoon en droog met een handdoek. En daarna acederm er op. Dat helpt goed. Hoe dit ineens kan snap ik niet. Maar wellicht een weerstand dip
Hoe ik het aantrof. Vies en vol pus
Afbeelding
Dag later. Nog heel rood en gevoelig
Afbeelding
En nu. Gelukkig een stuk rustiger
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 19:39

Petrichor, kijk eens of babyolie helpt?
Dat maakt de korsten mooi zacht.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:06

Ik heb nu 2 keer gewassen met betadine maar geen verschil en daarom vandaag een keer gewassen met teer shampoo maar tot zover ook geen resultaat.

Babyolie heb ik nog niet geprobeerd maar dat zou wellicht een idee zijn! Zou dat ook kunnen in combinatie met honingzalf?

Ik las ook ergens iets over klitwortel van de kruidvat, iets in mij vind het eng om dit er zo op te spuiten maar aan de andere kant klinkt het logisch. Iemand ervaring hier mee?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:14

Om even terug te komen op de klitwortel. Ik had deze toevallig nog in de kast staan en ik heb het gewoon geprobeerd. Heb het erop gesprayd 2 uurtjes gewacht en gekeken hoe het eruit zag, de enorme korsten kwamen al los. Ze waren nog niet zo los dat ik ze eraf kon halen maar het was zeker een mooi begin. Ik heb dus een vette zalf erop gesmeerd en net zolang de korsten gemasseerd (niet met de nagels echt gewoon masseren) tot alles los kwam. Na een paar minuten waren alle korsten weg en keek ik tegen een hele mooie rustige huid. Ik heb daarna nog even gewassen met betadine scrub zodat alles goed gereinigd is en ingesmeerd met honingzalf. Het is de bedoeling om nu met honingzalf te blijven smeren en mochten er weer korsten komen probeer ik de klitwortel spray weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:10

Wat ik weet is dat hoe meer je aan de huid zit hoe meer je de talgklieren stimuleert.
Echt zoveel mogelijk afblijven, dat losmasseren zou ik dus juist niet doen.
Laat het product zijn werk doen?

Klitwortel is tegen roos dus dat kan prima helpen.
ik kocht dat vroeger bij de Kruidvat,maar dacht dat ze het niet meer hebben,het prikt wel erg op open plekjes.

Als Kelly wat plekjes heeft in de sokken dan gaat er wat vette zalf op en als ik dan de volgende dag kijk is vaak het korstje al zacht en dan kam ik het heel voorzichtig uit.
Maar ik blijf er zoveel mogelijk af.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 09:08

Hier ook weer mok met een nieuw paard. Ik heb nu mud gard van NAF besteld. Daar hoor ik hele goede verhalen over en ik heb toch zulke goede ervaringen met smeerseltjes. Ik hoop het zo meer vanuit binnenuit te kunnen ondersteunen

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 10:28

ellepel schreef:
Wat ik weet is dat hoe meer je aan de huid zit hoe meer je de talgklieren stimuleert.
Echt zoveel mogelijk afblijven, dat losmasseren zou ik dus juist niet doen.
Laat het product zijn werk doen?

Klitwortel is tegen roos dus dat kan prima helpen.
ik kocht dat vroeger bij de Kruidvat,maar dacht dat ze het niet meer hebben,het prikt wel erg op open plekjes.

Als Kelly wat plekjes heeft in de sokken dan gaat er wat vette zalf op en als ik dan de volgende dag kijk is vaak het korstje al zacht en dan kam ik het heel voorzichtig uit.
Maar ik blijf er zoveel mogelijk af.

Ja dat dacht ik ook, afgelopen zomer heb ik het gekocht bij kruidvat voor jeuk en schilfers in de staart. Dat werkte als een tierelier. Het heet tegenwoordig hair and scalp lotion. Al moet ik wel zeggen dat ik ook deze niet meer op de website van kruidvat zie staan.

Ik was inderdaad van plan nu de korsten weg zijn het zoveel mogelijk met rust te laten, maar ik wil wel dagelijks smeren met honingzalf in de hoop dat de huid soepel blijft en de korsten weg blijven.