[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Re: [CENTRAAL] castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 11:46

Moet je helemaal niet koelen dan? Ik moest 3x per dag koelen toen mijn hengst gecastreerd was. Dit was niet via de lies maar neem aan dat dat bij zwelling niet veel uitmaakt

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 13:33

Nope, zou niks voor hem doen. Hij heeft waarschijnlijk een bloeding gehad van een adertje dat is gesprongen. Daardoor is zn zak gevuld en bloed duurt langer om af te voeren dan vocht. Moet het als een enorme blauwe plek zien en duurt ong 4 weken voordat het lichaam dat afbreekt. Dit is na contact dinsdag. Mag nu ook met hem draven. Als het 2x zo groot word moet ik alarm slaan maar voor nu is er dus niks aan de hand...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 13:43

carika schreef:
Kan iemand een dierenarts aanbevelen die op locatie (in de wei) castreert in zuid-west Drenthe?
Dierenkliniek Den Kaat en Zuid-west Drenthe heb ik al gevraagd, door hun wordt ik morgen terug gebeld.

Hier al jaar en dag goede ervaringen met Zuid-West Drenthe. Bosman doet het het bij ons ieder voorjaar staand. Voor de liggende/oudere gevallen komt Molema en voor het eerst een paar weken geleden Lautenschutz gehad voor een klophengst. Hebben we aan huis gedaan voor een castratie over de lies, zeer goede ervaring. Diertje liep binnen drie dagen alweer alsof hij nergens last van had (Dag 1 op stal, dag 2 en 3 even los in de rijbaan, dag 4 weer 24/7 op het land.)

Ideale van thuis vinden wij: minder stress van transport/vreemde omgeving, lichaamsbekende bacteriën aanwezig in de omgeving en vrij snel weer voldoende ontspannen beweging mogelijk om wondvocht etc af te doen vloeien.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 20:23

Ik ga morgen de dierenarts bellen om een afspraak te maken voor volgende week.
Kosten zitten hier rond de 105 en 145 euro. :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:21

Elvirave schreef:
Nope, zou niks voor hem doen. Hij heeft waarschijnlijk een bloeding gehad van een adertje dat is gesprongen. Daardoor is zn zak gevuld en bloed duurt langer om af te voeren dan vocht. Moet het als een enorme blauwe plek zien en duurt ong 4 weken voordat het lichaam dat afbreekt. Dit is na contact dinsdag. Mag nu ook met hem draven. Als het 2x zo groot word moet ik alarm slaan maar voor nu is er dus niks aan de hand...

Hoe gaat het nu met je paard? (de mijne is ook net 2 weken geleden gecastreerd en heeft nog wat zwelling)

Elvirave

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:06

Bij mij is het volledig weggetrokken! Ook vrij vlot kunnen opbouwen dus was er eigenlijk wel heel erg tevreden mee. Pas toen die hele dagen bijten stond is het helemaal weg gegaan. Toch iets wat het lichaam zelf moet opnemen.

Helaas heeft die sukkel zichzelf behoorlijk aangetikt afgelopen zondag, dag erna zouden zn ijzers eronderuit gaan. Dus nu staat die weer stil.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 16:23

hakkie takkie weg is zakkie! :oo
Afbeelding
We hadden hem nog gezegd dat hij niet moest kijken...
Afbeelding
:(:)
Afbeelding

Morgen middag kijken of het erg is gaan zwellen, als het echt flink dik is dan koelen en beweging geven, als het mee valt gewoon even wat stappen en dan is het goed. :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:46

Nou bij de mijne is het mis.. Hij staat weer op de kliniek met een fikse ontsteking.
Precies 3 weken na de castratie en hij kreeg ineens een ei op de wonde en koorts. Na overleg kliniek veearts laten komen. Toen de veearts er eindelijk was (4 uur later.. eerst 2 uur wachten op het terug bellen van de kliniek, toen wachten op de veearts) was het abces al open gesprongen. Veearts heeft de balzak aangeprikt en de ontsteking bleek ook achterin zijn balzak te zitten. Het moest zo snel mogelijk open. Dus met spoed naar kliniek, waar ze het open gesneden hebben en daar kwam me toch een hoeveelheid troep uit.
Ik denk dat dus al een week aan de gang was, heb namelijk precies een week eerder (14 dagen na castratie) ook al de kliniek gebeld omdat het weer dikker werd en warm aanvoelde.

Ik baal enorm! ^) Het arme dier staat inmiddels al 1,5 maand alleen.. Was net 2 weken thuis en was net weer gras aan het opbouwen. Bij het vorige verblijf (invriezen en castreren, 3 weken in totaal) op de kliniek is hij maarliefst 70 kilo afgevallen (en nee hij was echt niet te dik, het zijn echt spieren die hij kwijt is). Om maar niet te beginnen over de kosten %) |(

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:50

jorretje schreef:
Nou bij de mijne is het mis.. Hij staat weer op de kliniek met een fikse ontsteking.
Precies 3 weken na de castratie en hij kreeg ineens een ei op de wonde en koorts. Na overleg kliniek veearts laten komen. Toen de veearts er eindelijk was (4 uur later.. eerst 2 uur wachten op het terug bellen van de kliniek, toen wachten op de veearts) was het abces al open gesprongen. Veearts heeft de balzak aangeprikt en de ontsteking bleek ook achterin zijn balzak te zitten. Het moest zo snel mogelijk open. Dus met spoed naar kliniek, waar ze het open gesneden hebben en daar kwam me toch een hoeveelheid troep uit.
Ik denk dat dus al een week aan de gang was, heb namelijk precies een week eerder (14 dagen na castratie) ook al de kliniek gebeld omdat het weer dikker werd en warm aanvoelde.

Ik baal enorm! ^) Het arme dier staat inmiddels al 1,5 maand alleen.. Was net 2 weken thuis en was net weer gras aan het opbouwen. Bij het vorige verblijf (invriezen en castreren, 3 weken in totaal) op de kliniek is hij maarliefst 70 kilo afgevallen (en nee hij was echt niet te dik, het zijn echt spieren die hij kwijt is). Om maar niet te beginnen over de kosten %) |(

Hoe gaat het nu met hem?

Heeft hier iemand ervaringen met een verzekering voor het castreren?

Demixcoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:21

Hoi
Ik heb een shetlander hengst van 8 jaar en hij moet gecastreerd worden omdat ik hem moet verkopen en ik heb al een koper. Maar hoeveel kost dat ongeveer wanneer het bij een kliniek gedaan word.(of thuis als dat kan op die leeftijd)
Mvg

Demi

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:28

wij zouden op de kliniek (staand) 150 kwijt zijn voor twee, maar uiteindelijk 800 omdat ze allebei maar 1 bal hadden. De ene liggend en de ander zelfs in de lies, dus op tafel.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:05

Hoi hoi,

Een oude topic natuurlijk maar dacht er in vragen kan misschien wel.

Mijn jaarling is woensdag Gecastreerd via de lies.
Nou moet ie 2 weken boxrust/postzegel weitje staan. En 2x daags stappen 10 min.
Maar nou wilt mijn jaarling graag in het zand rollen mag dat? Of zeggen jullie nee doe maar niet wacht nog maar even daar mee.

tamary

Re: [INFO] castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:17

Als je zeker weet dat die niet al bokkend overeind komt daarna. In de box zullen ze ook liggen en je loopt het risico dat hij anders daar gaat rollen. Maar bel anders de DA even, die weet meer van de beperkingen die wij misschien niet geheel logisch vinden.

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:29

Hallo iedereen,
Mijn lieve baby is vorige week zaterdag 8 mei 2021 weggebracht naar de dierenarts. Hij werd op 11 mei 2021 gecastreerd. Alles is goed verlopen juist wat zwelling aan zijn koker zegt de dierenarts. 18 mei vanavond mogen we hem ophalen. Heb hem wel gemist <3 <3 <3 <3 :knuffel:

Ps. Is het normaal van de zwelling?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:28

Chanelle007 schreef:
Hallo iedereen,
Mijn lieve baby is vorige week zaterdag 8 mei 2021 weggebracht naar de dierenarts. Hij werd op 11 mei 2021 gecastreerd. Alles is goed verlopen juist wat zwelling aan zijn koker zegt de dierenarts. 18 mei vanavond mogen we hem ophalen. Heb hem wel gemist <3 <3 <3 <3 :knuffel:

Waarom heeft hij 10 dagen op de kiniek gestaan?

Chanelle007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 14:30

felicity schreef:
Chanelle007 schreef:
Hallo iedereen,

Waarom heeft hij 10 dagen op de kiniek gestaan?

Omdat de veearts hem in de gaten wou houden en de wond verzorgen

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 19:43

Chanelle007 schreef:

Over het algemeen is het vrij normaal hoor. :) Wel in de gaten houden en eventueel aan de hand voorzichtig stappen als dat mag. Vaak door voorzichtige beweging trekt de zwelling sneller weg.

felicity

Re: [INFO] castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 01:38

Bijzonder dat hij daar voor 10 dagen op de kliniek moest staan.

Die van mij is thuis onder narcose gecastreerd. 2 uur later liep hij alweer op de wei. Ik heb niks aan wondverzorging of koelen hoeven doen. En het is super snel en goed genezen.

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 04:15

felicity schreef:

Die van mij is thuis onder narcose gecastreerd. 2 uur later liep hij alweer op de wei. Ik heb niks aan wondverzorging of koelen hoeven doen. En het is super snel en goed genezen.

Ligt aan heel veel verschillende dingen, hangen beide ballen er, wat is de leeftijd, wat voor een operatie enzovoort enzovoort.
Mijn hengst is ook gecastreerd op de kliniek en is daar ook een aantal dagen gebleven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 07:23

Shayla schreef:
felicity schreef:

Ligt aan heel veel verschillende dingen, hangen beide ballen er, wat is de leeftijd, wat voor een operatie enzovoort enzovoort.
Mijn hengst is ook gecastreerd op de kliniek en is daar ook een aantal dagen gebleven.

Ik lees nergens om wat voor castratie het gaat. Op mijn vraag waarom hij 10 dagen moest blijven krijgik alleen om hem beter in de gaten te houden. Ik ging er dus vanuit dat het ging om een simpele castratie.

Spookje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 22:20

Ik denk dat dit topic nog kan?

Ik zit erg te twijfelen op welke leeftijd mijn hengst te laten castreren.

Ik hoor zo vroeg mogelijk want minder complicaties

En dat hij meer aan de maat kan zijn als je hem castreert voor dat pijpbeen is dicht gegroeid, maar dat is rond het 1e jaar dicht gegroeid :

Citaat:
De grootste groei is in het eerste jaar, heel vroeg castreren heeft wel als effect dat de groeischijven in de pijpbeenderen iets later sluiten (die sluiten rond 1 jaar oud) zodat ruinen een grotere eindstokmaat kunnen krijgen. Castreer je met een jaar of iets ouder, is dat effect ook weg.

Maar als ik dan zelf verder kijk is dat rond de 1,5 jaar dat het pijp been dicht groeit.
nu moet hij voor zijn 2e jaar gecastreerd zijn bij de opfok waar hij gaat staan.

Nu zit dan te twijfelen om hem net voordat hij 1 jaar is, of toch een paar maanden wachten, is vroeger beter ook zodat er minder complicaties voorkomen?

%)