Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:05

@ Mariekie: Ik zou hem lekker scheren hoor, ze hebben zo'n last van die warmte. Ik scheer Illo nou zeg maar het hele jaar door, nu heb ik hem weer vorige week geschoren, helemaal omdat ie weer op stal staat. Hij staat alleen onder een zomerdeken en heeft het nog warm overdag.

Het probleem van de urine/mest lucht/stank is opgelost. Het ligt inderdaad aan de magnesium. Ik was er dus vorige week vrijdag mee gestopt en sinds gister rook het weer normaal. Vandaag nog met mijn DA er over gehad en zij zei gelijk dat komt door de magnesium!
De lucht ontstaat als ze dan eigenlijk te veel krijgen. Voor dat ie op de wei ging kreeg hij 1,5 maand al magnesium en toen rook ie niet. Toen had hij waarschijnlijk een tekort. Dat tekort is dus in de wei periode waar ie trouwens maar 1 keer per week kreeg aangevult.
Nu heeft ie niet veel nodig en ging hij binnen een week tijd al ruiken. Ik ga nu minderen, denk dat ik 1 keer per week een schepje geeft, zodat er geen tekort meer ontstaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:27

Super opgelost Cynthiar! Fijn ook dat je DA daarin heeft meegedacht en geadviseerd.

Mariekie: wij hebben willy ook een winter een aantal keren geschoren omdat hij toen zoooo verschrikkelijk zweette ook als hij niets deed en op stal stond. Gelukkig zijn die spontane zweetbuien helemaal verdwenen.

p_ponypaard

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 11:49

de dierenarts belde net en Jens heeft geen suikerziekte :D joeppie, wel was 1 waarde wat hoog en dat betekend dus dat hij er wel iets last van heeft.... ik is zeg maar in een face dat hij er wel last van heeft maar je het nog wel terug kan dringen door dus aangepaste voeding enzo.... (weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen) gelukkig dus 1 licht puntje voor Jens

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:10

p_ponypaard schreef:
de dierenarts belde net en Jens heeft geen suikerziekte :D joeppie, wel was 1 waarde wat hoog en dat betekend dus dat hij er wel iets last van heeft.... ik is zeg maar in een face dat hij er wel last van heeft maar je het nog wel terug kan dringen door dus aangepaste voeding enzo.... (weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen) gelukkig dus 1 licht puntje voor Jens

Goed nieuws!! Jouw paard is ook een vrij jong paard voor Cushing toch? Wij behandelen ons paard met voeding als een Insuline resistent paard, zij is ook niet insulineresistent maar we passen wel de voeding aan. Mijn paard is nu 10 en ik hoop dat we insuline resistentie zo lang mogelijk voor kunnen zijn door goed op haar gewicht te letten en op de voeding. Heel belangrijk is beweging iedere dag, dat werkt beter als proberen een paard te 'repareren' in ons geval, ons paard stopt met eten door pergolide dus we moeten het zonder doen en dan is dit de beste optie.
Eet Jens inmiddels al weer beter met de pergolide?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:56

Jens eet nog gewoon goed... (hij heeft ook altijd goed "te goed " gegeten :P) hij eet igg al z'n hooi op, hij krijgt wat slobber met de medicijnen er door... ik heb altijd al goed op zijn voeding gelet (want jha haflingers en eten) hij staat dus in de zomer met graaskorf op. toch was dat ook deze zomer niet genoeg (waarschijnlijk dus de cushing (vetophoping) ook beweging krijgt hij veel ik ree hem elke dag of ik longeerde... nu door de hoefbevangeheid longeer ik hem alleen... ik hoop binnen kort wel weer een ritje te kunnen maken.
@ estherhegt wat geef jij je paard te eten en beweging?

ik lees hier ook veel over scheren.. Jens heeft op zich een mooie vacht... vooral in de zomer. s'winters heeft hij wel een heel dik pak maar goed dat hebben haflinger zo wie zo al toch? en hij staat in de winter veel buiten en in een redelijk open stal. ik weet niet of ik hem straks een deken op zou doen... i.v.m de cushing... ik lees veel over verslechterde weerstand enzo..... ik ben zelf eigenlijk echt antie deken.... vooral omdat als ze in graasstand staan het zo verschrikkelijk strak om de nek zit....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 22:04

p_ponypaard schreef:
@ estherhegt wat geef jij je paard te eten en beweging?

Bewegen proberen we minstens een uur per dag. Eten is zo min mogelijk zetmeel en suiker, we gaan nu over op dodson en horrell ( fibre mix) geen safe and sound.
Voor afvallen is lange duur training het beste door veel stappen en korte duur training werkt minder.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 00:09

Waarom geen safe and sound dan als ik vragen mag ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 01:13

onne schreef:
Waarom geen safe and sound dan als ik vragen mag ?

Ik ben er nog niet helemaal uit, safe and sound betekent voor Bjork 2 kg per dag om mineralenbehoefte te dekken, fibermix 1 kilo en is een heel klein beetje hoger in suiker zetmeel. Ze is niet IR en er komt volgende week een nieuw vriendje voor Bjork omdat mijn andere paard is pas is overleden. Ik denk dat het goed is fibermix te voeren zodat ze beiden niet te kort komen. Voldoende ruwvoer is er wel .
Ik kan Safe en sound gaan voeren en dan minder dan die 2 kilo en een soort breedspectrum supplement bij gaan geven. ( ik heb overlegd met de voedingsdeskundigen in Engeland van dodson em horell)
Bjork is niet IR dus die ene procent zal het hem niet doen.
Het is lastig juist omdat je de IR wilt voorkomen. Nu voeren we natures best, weing suiker maar best nogal wat zetmeel. Bij elkaar is dat toch suiker. Het gaat prima nu trouwens, maar ik wil er wat zekerder in zijn met name omdat Bjork gewichtsproblemen heeft.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:26

Ik geef nu Revital cubes van Eggersmann, is 3% suiker en 6% zetmeel. Evita eet het ook graag, dat is lang niet bij ieder voer het geval! (zeker niet met poedertjes erbij).

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:31

Dat geef ik er ook bij , samen met de safe & sound

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:34

Ireen_ schreef:
Ik geef nu Revital cubes van Eggersmann, is 3% suiker en 6% zetmeel. Evita eet het ook graag, dat is lang niet bij ieder voer het geval! (zeker niet met poedertjes erbij).

Bestellen jullie die revital in Duitsland of is dat in Nederland ook verkrijgbaar?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:06

Ik bestel het bij MPpaardenvoeders, zij importeert het uit Duitsland. Zij brengt het dan bij mijn ouders in Delft en van daaruit komt het naar mij, lange weg dus :) Maar erg fijn voer. Het is speciaal ontwikkeld voor o.a. cushingpaarden en het bevat hoge hoeveelheden vitaminen/mineralen waardoor je minder kan voeren en er dus ook minder suikers binnenkomen. Er zitten geen granen in, maar het is gebaseerd op rijst. Ik was in het begin bang dat ze het dan misschien niet zou lusten, maar ze eet de brokjes heel graag!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:23

Bedankt voor de info Ireen, ik had al op dat voer gegoogeld en ziet er idd goed uit. Ik denk dat ik wel voor de fiber mix ga van Dodson en Horrell dat is wat gemakkelijker bij mij in de buurt verkrijgbaar en kunnen we zelf halen. Maar ik heb wel een lastige eter dus de vraag is of ze het wel wil eten, zoniet dan kan ik inderdad jouw voer ook als optie houden. ( en wie weet hebben ze dat voer ook wel waar ik de D & H ga halen.)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:22

Misschien kan je wat van iemand wat krijgen om te proberen
Ik weet niet waar je woont.
Ik heb het ook van MPpaardenvoeders

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:23

Dat is een goed idee!! Ik ga van de week zowiezo naar de voerboer en kijk wat ie allemaal heeft aan geschikt voer. De fiber heb ik nog even nagekeken en bij elkaar zit er aan suiker en zetmeel 12 % in Ik heb er alleen de verhouding onderling niet van, safe en sound zit iets hoger, was ik ook verbaasd van, die heeft 6% suiker en 7% zetmeel. Ik zal bij Dodsonn en Horrell eens de hele ingredienten lijst opvragen van die fiber mix.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:34

Ik heb bij Dodson&Horrell ook eens de hele ingredientenlijst proberen te achterhalen, maar ze zijn daar heel terughoudend in helaas. Ik heb Rene Wielens gebeld, maar hij wilde/kon me die gegevens ook niet geven omdat er, naar zijn zeggen, dan andere voederfabricanten zullen zijn die het voer na gaan maken. Ik ben dus ook nooit verder gekomen dan wat er op internet vrijgegeven is.. dat is niet zo veel. Ze maken inderdaad ook geen onderscheid in suiker en zetmeel, ik vind 6% suiker nog wel vrij hoog!

edit, heb op mijn computer nog een lijstje staan met suiker&zetmeelgehalte van enkele merken voor IR paarden, misschien ook wel handig voor sommigen hier die nog op zoek zijn naar geschikt voer;
Dodson&Horrell
Leisure mix (zetmeel 15%, suiker ? )
Safe & Sound (zetmeel 7%, suiker 6%)
ERS Pellets (zetmeel 5%, suiker 7,5%)

Marstall
Vito (zetmeel 6,8%, suiker 3,9%)

Hipro
Flexible Move (zetmeel 5,8%, suiker 2,8%)

St. Hippolyt
Equigard (zetmeel en suiker in totaal 9%)

Spillers
Happy Hoof (zetmeel 4%, suiker ?) (Zit wel BHT in!!)

Eggersmann
Revital Cubes (zetmeel 6%, suiker 3%)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:01

Bedankt Ireen, daar heb ik wat aan !! Ik heb trouwens wel de hele ingredientenlijst van Safe en Sound, maar mag ik niet op internet zetten denk ik. en ik vind 2 kilo per dag ervan voeren toch ook wel erg veel.
Ik zal alle voer opzoeken op internet, het is nog best moeilijk om een keuze te maken. Ik meen dat er bijv bij Hyppolite ook knoflook inzit, dat wil ik beslist niet voeren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:29

Er staan al wat links in de site van Isapaardje, kijk maar even in het hbv topic, daar post ze regelmatig en kun je haar site in haar onderschrift vinden. Waarom zou je eigenlijk de ingrediënten niet op internet mogen zetten?

Ik voer aan mijn hbv-gevoelig sanequi colon, oorspronkelijk bedoeld voor koliekgevoeligen maar ook heel geschikt voor bevangengevoeligen. Is ontwikkeld door Anneke Hallebeek.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:33

Marstall Vito is volgensmij degene die knoflook bevat..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:37

@Estherhegt: waarom wil je absoluut geen knoflook voeren?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:45

cynthiar schreef:
@Estherhegt: waarom wil je absoluut geen knoflook voeren?

Van langdurig knoflook voeren zijn er wel wat problemen gemeld met een soort bloedarmoede. ( Heinz body ) In dat onderzoek ging het wel om wat grotere hoeveelheden maar ze weten dus niet of langdurig knoflook geven veilig is. Hierdoor vind ik het zelf dus niet veilig om langdurig knoflook te voeren.

Edit ik vond dit linkje nog even snel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:14

Ok, dat had ik inderdaad ook gehoord/gelezen.
Ik geeft Illo nu dagelijks een heel klein beetje poeder door zijn muesli heen zodat hij de provarium breeding minder proeft, dit vindt hij niet zo lekker namelijk, en met een heel klein beetje knoflookpoeder eet hij keurig heel zijn bak leeg.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:09

ik lees hier ook veel over scheren.. Jens heeft op zich een mooie vacht... vooral in de zomer. s'winters heeft hij wel een heel dik pak maar goed dat hebben haflinger zo wie zo al toch? en hij staat in de winter veel buiten en in een redelijk open stal. ik weet niet of ik hem straks een deken op zou doen... i.v.m de cushing... ik lees veel over verslechterde weerstand enzo..... ik ben zelf eigenlijk echt antie deken.... vooral omdat als ze in graasstand staan het zo verschrikkelijk strak om de nek zit....[/quote]

wat doen jullie bij jullie paarden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:40

Ik scheer. Deed ik s'winters toch al. Maar nu dus ook zomers. Van september tot juni staat hij op stal dus krijgt hij een deken op, en als ie los gaat krijgt hij een waterdichte deken op.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:10

Ik scheer niet, is niet nodig bij Evita. Ze heeft wel een dikke vacht, maar blijft binnen de perken dus ze heeft daar geen last van.
Een deken op doe ik wel vanwege haar slechte weerstand en omdat ze snel zere spieren heeft als ze een koude regenbui over zich heen krijgt. Ik heb zo´n bucas big neck (Eviet is ook eeen haflinger) en die zit niet strak bij de hals, ideaal!