[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pimmela

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 16:03

tandenpasta kan geen kwaad, bij mjn paard werkte het destijds super,veel beter dan de andere middeltjes. ZONDER fluoride,

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:08

tandpasta is voor de tanden niet voor wonden(mok)
mij hadden ze dat ook gezegd ik heb het ook geprobeerd maar paard werd er niet vroklijk van,ik heb poeder van de da gekregen en dat moest ik op de mok doen en door het voer,na 2 weken was de mok ver weg.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:38

Dat is ook een beetje kort door de bocht natuurlijk. Er is wel meer niet voor mok dat er wel goed voor werkt Knipoog

Overigens experimenteer ik met mijn merrie ook helemaal niet met dit soort dingen hoor. Die staat veel te snel heel slecht met mok. Bij haar gaat alles in overleg met de VA....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 19:10

was ook maar grapje maar moest het toch even kwijt

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:17

[quote="sammy1"]tandpasta is voor de tanden niet voor wonden(mok)

voor mezelf gebruik ik tandpasta ook ergens anders voor dan alleen tanden poetsen, dus dat mag dan ook niet meer? Duivel

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:56

piinkeye schreef:
Ik heb een aantal sites proberen te zoeken over mok, en deze heb ik gevonden:

- http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... 1/mok.html
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Mok_%28ziekte%29
- http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... s/mok.html
- http://www.natuurlijkinbalans.nl/mok.htm
- http://www.natuurlijk-welzijn.org/artikel/Mok148.html

En zo heb je er vast nog wel meer, maar ik dacht laat ik even wat sites geven over mok, zelf heb ik er wel wat verstand van maar zo'n site is natuurlijk 24/7 handig!

Fijn... zelfs de "proffessionals spreken elkaar tegen voor wat betreft korstjes wegkrabben en scheren.

Mijn paard heeft ook mok. Ik heb goede ervaringen met hydrocortiderm/vetaderm. Weet iemand of je dat ook bij een gewone dierenarts (voor huisdieren) kunt kopen?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:08

pimmela schreef:
sammy1 schreef:
tandpasta is voor de tanden niet voor wonden(mok)

voor mezelf gebruik ik tandpasta ook ergens anders voor dan alleen tanden poetsen, dus dat mag dan ook niet meer? Duivel

en waar gebruik je het voor als ik vragen mag???
ben nu wel heel nieuwschierig Knipoog

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:40

ga naar www.huppa.nl bestel daar mok kruiden
en mok gaat weg

groetjes eef

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 23:53

[/quote] [/quote]
en waar gebruik je het voor als ik vragen mag???
ben nu wel heel nieuwschierig Knipoog[/quote]

dat mag, ik ben iemand die heel eerlijk is, Haha!
maa ik gebruik tandenpasta als ik een koortslip heb om deze uit te drogen, werkt super.
nog meer weten/??? Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:05

haha nee verder hoef ik niks te weten,
op een koortslip kan ik me voorstellen dat dat goed werkt,tantpasta lijktme op mok ook wel te helpen maar als je hartnekkige mok hebt zal die alleen maar veel pijn veroorzaken,
de mok van onze merrie gaat nu best goed,

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:09

als je nog weer wilt weten hoor ik eht wel van je, haha.
maar met hardnekkige mok heb ik geen ervaring, mijn paard had er in mindere mate last waarbij tandenpasta een supermiddel was.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:35

Ik meld me hier ook even. Heb het topic nog niet doorgelezen ivm 'Boktprobleem" en is nu al beetje aan de late kant.

Dinsdagavond rond 18u30 kwam m'n shetje aan, ik was er niet echt op voorzien dus die heeft een 3-tal uur op ons gazon staan grazen en daar staat nogal veel klaver in.

En woensdagmiddag zie ik plots dat hij een enorme kloof heeft net boven z'n hoefbal achteraan. Dus ik dacht meteen Mok. 't Is niet nat. Het uitgewassen met isobetadine. En vandaag nogmaals + ingesmeerd met sudocreme. Ik zag ook al een korstje.

Maar ik vroeg me nu af. Kan dit zomaar op nog geen 24u opkomen en al meteen met zo'n kloof?
Bij aankomst heb ik het niet gezien (ook niet op gelet eigenlijk). En de eigenaars zegge ndat ze nooit mok heeft gehad...

Zou het door die paar uur op het klaver kunnen komen? Of zou ze het al gehad hebben??

PS: heb al een hoefbevangen pony (andere), haal ik me nu veel last op de schouders met deze er nog bij met mok (denk ik)??? Of kan je dit niet vergelijken..?? Heb tenslotte al een 'zorgenkindje'......

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:52

Het lijkt me wel heel snel Lieke_M, maar misschien kan het wel hoor. Zal gewoon gelijk even behandelen idd...

Denk dat het niet zo ernstig is als je hoefbevangen pony hoor Knipoog

Bij Puce is het laatste stipje mok bijna helemaal weg trouwens. Vandaag weer gewassen met Dettol. Doe het nu ongeveer nog 1 keer per week en hij staat verder gewoon in het land terwijl het toch wel nat en hier en daar modderig is geweest, maar re komen geen nieuwe plekjes bij... Als dit nu weg is blijf ik nog wel een tijdje wassen, zodat die bacterie ook echt weg is uiteindelijk.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:56

Lieke_M schreef:
Ik meld me hier ook even. Heb het topic nog niet doorgelezen ivm 'Boktprobleem" en is nu al beetje aan de late kant.

Dinsdagavond rond 18u30 kwam m'n shetje aan, ik was er niet echt op voorzien dus die heeft een 3-tal uur op ons gazon staan grazen en daar staat nogal veel klaver in.

En woensdagmiddag zie ik plots dat hij een enorme kloof heeft net boven z'n hoefbal achteraan. Dus ik dacht meteen Mok. 't Is niet nat. Het uitgewassen met isobetadine. En vandaag nogmaals + ingesmeerd met sudocreme. Ik zag ook al een korstje.

Maar ik vroeg me nu af. Kan dit zomaar op nog geen 24u opkomen en al meteen met zo'n kloof?
Bij aankomst heb ik het niet gezien (ook niet op gelet eigenlijk). En de eigenaars zegge ndat ze nooit mok heeft gehad...

Zou het door die paar uur op het klaver kunnen komen? Of zou ze het al gehad hebben??

PS: heb al een hoefbevangen pony (andere), haal ik me nu veel last op de schouders met deze er nog bij met mok (denk ik)??? Of kan je dit niet vergelijken..?? Heb tenslotte al een 'zorgenkindje'......

die kloof kan ook een kras van iets zijn datdie ergenslangs af is geschaaft,
dat had mijn hengst ook zag ook uit als mok,
ik zou het gewoon even met sudocreme verzorgen,als het erger word zou ik het gaan behandelen als mok.

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 13:58

Hallo,

Sinds enkele dagen heeft mijn pony ook last van mok aan de achterbenen, vooral ra is het best heftig.
Heb nu het volgende gedaan: al 2 keer goed gewassen met betadine, daarna heel goed gedroogd en mokzalf gesmeerd. Die mokzalf wil ik nu dagelijks blijven herhalen.
Probleem is alleen dat mijn pony 24 uur per dag op de wei staat, en die is op dit moment erg nat.
Ze zou wel binnen kunnen staan, maar vind het zielig om haar in een 24 uur op stal te zetten. Bovendien staat haar ponyvriendje dan alleen.
Wat raden jullie aan? Toch paar dagen binnen zetten? Of gewoon goed dik smeren met mokzalf?

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord dat mok van binnenuit kan komen, dus bijvoorbeeld omdat je pony teveel eiwit binnenkrijgt en dit dan niet kwijt kan, waardoor het via de kootholte nr buiten gaat, wat gaat jeuken en ontsteken. (dit heeft ze nl al wel eens gehad bij haar staartwortel, maar is na behandeling met teershampoo snel overgegaan). Wat weten jullie hiervan?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:39

Ik meld me ook maar in dit topic. Vandaag ondekte ik ook mok bij mijn pony zijn achterbenen, hij liep er ook slecht door (achterbenen doen het niet goed meer), maar ik neem aan dat, dat logisch is omdat het ook flink pijn doet. Ik heb het behandeld met betadine en sudocrem.
Echter hij heeft op zijn neus dezelfde soort plekken, iemand die dat herkent?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:47

@ Lieke: heeft je pony alleen mok bij witte beentjes? en is zijn neusje verbrand?

Onze pony had vorig jaar namelijk ontzettend haar neus verbrand en liep vlak daarna opeens stokkreupel aan één beentje (het beentje met het witte voetje). Bleek ze mok door de zon te hebben, vandaar ook die zeer verbrande neus.
Helaas heeft ze ook nu opeens weer mok gekregen aan haar ene witte voetje. Scheve mond

Bij de paardendrogist verkopen ze neusnetjes die je aan het halster kunt vastmaken en zonnebrand voorkomen, ook hebben ze speciale beenbeschermers die witte beentjes tegen de zon beschermen!

Lausly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:22

Jits schreef:
Kan het zijn dat het been eerst wat warm en dik wordt voordat de korstjes komen?

Ja dit zijn vaak de eerste verschijnselen, ook word de huid roder en gaan de haren rechtop staan. Ik begin al met de mok te behandelen als ik zie dat de huid wat roder word en de haren gaan opstaan. Ik smeer dan Helosan of vaseline. Als ik te laat ben en de eerste kleine korstjes zijn er al dan was ik de benen met betadine scrub en behandel ze daarna met Excellent mokcreme. Omdat ik niet elke dag bij mijn paard kom en anders dus achter de feiten aanloop smeer ik als het echt slecht weer is (lees modderig weer Knipoog ) 1x pw de benen in met Mud Gard zalf. Sinds ik dit schema aanhou heb ik bijna geen last meer van mok en rap al helemaal niet meer. Wat me verder is opgevallen toen ik ivm luchtwegproblemen van mijn paard het Drainage Compositium van groene Os heb gegeven dit een gunstige uitwerking had op de mok.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:47

Mijn paard heeft last gehad van mok een paar weken terug. Ik heb 2x gewassen met bedadunescrub ( om de dag ) en gesmeerd met sudocreme. Binnen 4 dagen was het weg. Hij had het gelukkig maar heel licht Lachen

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:07

Mijn paard heeft een paar maanden geleden ook mok gehad, heb het toen behandeld met hydrocortiderm. De eerste keer eerst even uitgewassen met betadine shampoo, en daarna 2x per dag (niet altijd) er hydrocortiderm op gesmeerd. Werkte erg goed! Heb haar gewoon op de wei laten staan, dus gewoon met modder enz. En was binnen 2 weken over! Je kan het ook behandelen met zeewater, dat helpt ook erg goed. Bijv. met je paard naar het strand en dan door het water lopen, of met jerrycans zeewater halen en je paard met zijn 'mokbeen' in de emmer laten staan. Heb ik zelf niet gedaan, schijnt wel heel goed te helpen. Het schijnt sowieso heel goed te zijn voor je paard.

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 17:19

bij mijn haflinger Jara heb ik vanmiddag eeen plekje ontdekt in de kootholte, en ja hoor, mok.
Scheve mond
Nu is mijn vraagje : waar kan ik het beste mee beginnen?
want ik lees hier van alles..

ja ik weet het, er zijn heel veel oplossingen maar lang niet alles werkt bij ieder paard. Maar toch..

Ik lees bijvoorbeeld als oplossing hydrocortiderm. Dat heb ik ook nog staan. en als je dat er dan op doet, moet je dan eerst al die kostjes eraf halen?

Ik heb ook nog een gewone mokzalf staan. Verward

ik las ook dat eerst wassen met biotex goed werkt, en daarna mokzalf erop smeren.
maar als je het dan wast met biotex, moet je dat er dan daarna weer afspoelen of kan je die biotex in laten trekken?

Verward

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:54

Ik meld me ook even. Mijn paard heeft last van mijt en daardoor mok. Ze stampte al een paar weken en had een paar kleine mokplekjes. Ik smeer die in met zwavelbloempoeder en uiercreme. Dit werkt voor de plekjes heel goed, maar de jeuk niet.
Gister direct contact gehad met de DA, want ze wilde niet meer lopen onder het zadel. (nieuw, aangemeten zadel, dus weet niet of dit de oorzaak is) Ik heb sebacil gekregen. Ik zag dat ze van de jeuk zelf haar benen stukgeslagen had. Heb eerst alles in de betadinescrub gehad. Haar lipje krulde helemaal op toen ik dat spul inmasseerde. Daarna alles in de sebacil.
Ik moet dit de komende weken herhalen, twee keer per week. Ik hoop dat ze snel weer opknapt.
Herkennen jullie dat je paard niet meer wil lopen hierdoor onder het zadel (ze is wel een zeer fijngevoelig typje)? En wanneer zou ik het weer kunnen proberen?

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 09:53

Ik weet niet of dit hier al gestaan heeft? Maar ik had laatst de verantwoording over een pony. de eigenaar was met vakantie en ik zou haar in de gaten houden. na alle regenbuien had zij aan vier benen Mok gekregen en het viel me op dat er gewoon geen verbetring in zat.

Ben dus naar de drogist gegaan en heb ZINK OLIE gehaald. Haar kootholtes goed ingesmeerd en alle korsten zover mogelijk verwijderd. Na 5 dagen was de mok onder controle en na een week alles weg.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:50

Zink werkt inderdaad erg goed.. ik gebruik zelf zinkzalf.. ooit door een hoefsmid aangeraden

Helaas heeft hij nu weer mok.. dus ben al flink aan het smere, gelukkig gaat het alweer beter

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:11

Paard naast ons in het land heeft nu van de een op de andere dag mok (tot bloedens toe) EN een verbrande neus! Is dit nu de beruchte zomer mok? Arm beest.........