[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:53

Zazu heeft nu 4 dagen haar band af en ik heb haar nog niet weer zien zuigen... Vork Hopelijk is ze er klaar mee en was het gewoon een actie door het wisselen! Wel laat ik haar op de maagcompositum staan en op veel hooi!

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 15:06

Ik ben vandaag met mn paard(je) naar de kliniek geweest. En (helaas) is het geen maagzweer.. Dus hij staat nu nog steeds in Utrecht en maar even afwachten of ze iets gaan vinden en of het dan behandelbaar is..
Het luchtzuigen was even minder geworden en zn mest toen ook iets beter, maar hij stond gister en vanochtend echt weer aan één stuk door te zuigen..

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:48

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 18:53

Zeer interessant om te vergelijken die uitslag van de enquete !

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:05

even een vraagje.
iemand had mij voorgesteld om per dag drie keer 5 rennies te geven en dat het paard van haar vriendin na drie weken bijna totaal was gestopt.
zou dit gewoon veilig zijn?
en/of hebben jullie nog tips??
zij is gewoon gelijk begonnen drie keer maal perdag 5 rennies te geven niet opbouwen ofzo.
het paard ging alleen luchtzuigen in enorme stres momenten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 22:11

Het is wel veilig. Ik ben jaren terug begonnen met die rennies. Het is alleen duur! En in die tijd waren er nog geen andere middelen op de markt. Er was alleen een eerste onderzoek dat luchtzuigers positief reageerden op rennies. Het zou nu mijn eerste keus niet zijn.

Sheerza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 23:17

Van mijn kant ook goed nieuws.. Ben inmiddels verhuisd met mijn paardje.. Ze deed heel erg luchtzuigen.. En eigenlijk is het nu helemaal afgelopen. Heel af en toe na het eten maar dan stopt ze echt na een halve minuut.. Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 00:31

goed joh!!!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 08:51

Anya schreef:
Het is wel veilig. Ik ben jaren terug begonnen met die rennies. Het is alleen duur! En in die tijd waren er nog geen andere middelen op de markt. Er was alleen een eerste onderzoek dat luchtzuigers positief reageerden op rennies. Het zou nu mijn eerste keus niet zijn.

Ik heb mijn paardje een aantal dagen ranitidine gegeven, dat is een zwaardere maagzuurremmer.
Bij de vorige eigenaar en toen ze net bij ons stond kreeg ze nog biks, maar ze krijgt nu alleen muesli en veel kuil. Ze had enorme haken op haar kiezen en kon moeilijk eten dus daar is ook wat aan gedaan en ze kan nu veel beter eten. Daarnaast heb ik de box ingesmeerd met cribox en het is ongelooflijk...maar ze zuigt echt nog maar nauwelijks lucht op het moment.
Wat misschien niet zo handig was is dat ik eigenlijk alles in een keer heb veranderd dus ik weet eigenlijk niet wat er nu voor heeft gezorgd dat ze bijna niet meer luchtzuigt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 10:06

Het is altijd de combinatie.
Wat je zou kunnen doen is de ranitidine vervangen voor settelex. Dat is tegenwoordig ook in Nederland te koop en speciaal voor luchtzuigers.

Wat ik me wel afvraag is hoe je aan zoveel ranitidine komt. Of heeft de DA het voorgeschreven?

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:32

Ranitidine kan je gewoon bij elke drogist kopen. Het kon volgens de DA geen kwaad om te proberen, ik gaf er 4 per dag. Als ik geen verbetering zou merken door de muesli, ruwvoer, cribox en ranitidine zouden we settelex gaan proberen. Op dit moment lijkt het nog niet nodig. De ranitidine heb ik ook maar een kleine week gegeven en merkte toen al zoveel verbetering (waarschijnlijk door de combinatie van maatregelen) dat ik er mee gestopt ben.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 10:47

zouden de mensen die een luchtzuiger hebben een filmpje willen maken als het paard aan het luchtzuigen is?
we hebben aankomende dinsdag de presentatie en we zouden het erg leuk vinden als we een filmpje hebben.

alvast bedankt

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 15:35

@liind_y: Ik zal proberen morgen niet vergeten me camera mee te nemen naar me paard en het voor je doen!!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:03

Hallo Doei!
Ik heb mijn paard sinds enkele weken eindelijk bandvrij staan. Sinds ze zonder band staat is ze overduidelijk veel gelukkiger. Maar sinds dr band af is, is ze aan het hoesten. Kan dat er iets mee te maken hebben of stel ik nu een hele domme vraag?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 21:05

Ik denk dat ze gewoon een verkouden kuchje heeft. Of haar keel is geirriteerd door de band en heelt nu langzaam en dat veroorzaakt kriebel.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:07

4EverHobbes schreef:
Hallo Doei!
Ik heb mijn paard sinds enkele weken eindelijk bandvrij staan. Sinds ze zonder band staat is ze overduidelijk veel gelukkiger. Maar sinds dr band af is, is ze aan het hoesten. Kan dat er iets mee te maken hebben of stel ik nu een hele domme vraag?

domme vragen bestaan niet:D ! het kan toeval zijn dat ze juist iets in haar keel had, of dat ze juist een luchtweginfectie heeft. stel het aan de DA voor als het blijft duren en zeg wat je is opgevallen.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:08

Zoiets dacht ik ook, dat het misschien irritatie is door de band. God wat ben ik blij dat ik dat ding voortaan weg kan laten.
Paard heeft trouwens ook wel iets van slijm opgehoest, laat er morgen de veearts even bijkomen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:14

mijn pony heeft vroeger met band gestaan toen ik haar kocht hebben wij de band nooit meer omgehad.
gister wou ik toch even kijken hoe en wat maar toen ze de band zag draafde ze weg, normaal zou ze blij naar me toe komen.
ik heb hem heel even omgedaan maar ze zag er echt heel ongelukkig uit, natuurlijk zou dit (soort van) toneel kunnen zijn maar dat geloof ik niet!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:18

Nee, dat is vast geen toneel. Die van mij is nogal zuur op stal, en sinds ze zonder band staat is ze echt makkelijker te benaderen en veel vriendelijker.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:23

Wat leuk om te lezen , weer een luchtzuiger zonder band !!

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:55

Even een vraagje: ik heb een probleem met een 17-jarige merrie die ik nu een half jaar heb, zij is een fanatiek luchtzuigster en niet dikker te krijgen: zij maakt veel proppen van haar hooi.... uiteraard is de dierenarts en de tandarts erbij geweest maar haar gebit had wel wat haken maar geen reden om zoveel proppen te maken, het heeft dan ook geen nut gehad, wat betreft de proppen, dat de tandarts haar gebit gedaan heeft. Verder eet ze goed (3 scheppen muesli gaan er zonder probleem in). Tsja ik weet het niet wat het kan zijn, luchtzuigen en proppen maken kan dit samen gaan?
Wie heeft hier ook ervaring mee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:11

Wat werkt de merrie nog, want 3 scheppen is best veel. Als dat ook nog eens een suikerrijke muesli i dan heb je idd een goede aanleiding vwb luchtzuigen.

Proppen maken is nooit goed. Het kan zijn dat ze veel een luchtzuigband heeft omgehad en dat haar keel nu binnenin beschadigd is, waardoor hooi eten pijnlijk kan zijn c.q. moeilijk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:37

Nooit van gehoord Scaramouche! Voor zover ik t weet is er nooit een link gevonden tussen proppen maken en luchtzuigen. Vervelend probleem...

Als je wat minder grof hooi geeft, gaat t dan wel beter? Dan zou ik dat gewoon doen...

Scaramouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:42

Ze krijgt probreed van cavalor, op aanraden van de winkel waar ik mijn paardenvoer koop, schijnt veel 'langzaam vrij komende energie in te zitten. Op het moment loopt ze ongeveer maar 3x per week en 1x per week les ik met haar, ze hoeft dus niet veel te doen. Ik weet eigenlijk niet of ze ooit een band omgehad heeft bij de vorige eigenaresse niet. Toch heb ik het idee dat ze pas proppen gaat maken als ze gaat luchtzuigen, het eerste half uur ongeveer dat ze haar heeft gekregen beginnen de proppen pas, moeilijk verhaal. Zit in probreed teveel suiker, ik heb hier thuis geen verpakking liggen.
Ze heeft al verschillende soorten hooi gehad nu van grof tot fijn en het maakt niet uit....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:44

Als er één een beschadigd strottenhoofd heeft van de band, dan is het Lan wel, maar die heeft nooit proppen gemaakt.
Klinkt stom, maar misschien eens een andere tandarts proberen.