[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal001

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:08

Die van mij heeft ook artrose. Gelukkig nooit een pas kreupel gelopen. Hij kreeg preventief speciaal beslag. Ook leren zolen. Dit om de schokken te dempen. Springen en op het harde draven doe ik niet meer met hem. Ik geef hem ook Joint Saver van de veearts. Tot nu toe gaat het goed. Het hoofschudden is al erg genoeg.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:12

weet iemand een site e.d over haar opsturen? en hoe duur kost ongeveer een onderzoek?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:29

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:49

Nou, ik weet het niet meer hoor. Het leek steeds beter te gaan met Kyra, ze liep goed en het hoofdschudden wordt minder, maar sinds gister loopt ze alweer kreupel. Vandaag erger dan gister. Het is ook alweer helemaal dik boven haar hoef, dat betekent dat ze dus weer vocht in haar gewrichten heeft zitten. Ik wou het weekend weer beginnen met rijden, maar dat gaat dus ook weer niet door.
Als ze nu al kreupel is van alleen maar op de wei staan, zie ik geen toekomst meer....

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:37

jeetje wat vervelend zeg!!!! sterkte hoor

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:53

Sterkte met Kyra. Vervelend zeg. Heb je iets wat je haar geeft?

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:12

Ik geef haar primeval Gelatinaat en ze heeft speciaal beslag. Meer kan ik niet doen. Ook staat ze lekker de hele dag buiten in de wei.
En het leek juist weer zo goed te gaan....

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:32

Ik weet dat een paard bij mij op stal er slechter van wordt als die de hele dag op het land staat. Die heeft het erg aan haar voorbenen en staat/loopt daar dan de hele dag op.

Misschien moet je die van jou ook korter op het land zetten? Het is maar een idee hoor! Of je zou iets anders moeten proberen te geven dan primeval?

Heb je speciaal beslag met spul ertussen? Mijn smid zei dat als de ijzers met leren zolen niet zouden werken hij er spul tussen zou spuiten.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:08

Ik heb beslag met leertjes er tussen. Dat spul wat je er tussen kan spuiten is mijn hoefsmid niet zo'n voorstander van, hij zegt dat er steeds meer paarden zijn die daar kanker van krijgen.
Ik denk niet dat het zou helpen als ik mijn paard meer op stal zou laten staan, dan wordt ze onrustig en gaat ze staan draaien enzo. dit is ook niet echt bevorderlijk voor de gewrichten. Maar fijn dat je meedenkt!
Ik denk dat ze zich heeft verstapt in de wei of zo, het is nu weer een beetje glad in wei.
Ik heb de osteopaat nog gebeld of de kreupelheid door de behandeling van haar kon komen (is nu een week geleden)
Ze gaf aan dat dat heel goed zou kunnen, aangezien ze de blokkades heeft losgemaakt en Kyra nu weer opnieuw haar evenwicht moet vinden en eigenlijk weer een beetje opnieuw moet leren lopen. Hierdoor gaat ze haar lichaam weer anders belasten. Ze vond het wel positief dat er iets te merken was. Maar nu het gewricht weer opspeelt en er weer vocht bij zit vraag ik me echt af of dit met de behandeling te maken heeft.

En het headshaken doet ze nu minder (daat gaat dit topic eigenlijk over he!) daar ben ik wel blij om.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:50

Sjoyceje schreef:
Ik heb beslag met leertjes er tussen. Dat spul wat je er tussen kan spuiten is mijn hoefsmid niet zo'n voorstander van, hij zegt dat er steeds meer paarden zijn die daar kanker van krijgen.
Ik denk niet dat het zou helpen als ik mijn paard meer op stal zou laten staan, dan wordt ze onrustig en gaat ze staan draaien enzo. dit is ook niet echt bevorderlijk voor de gewrichten. Maar fijn dat je meedenkt!
Ik denk dat ze zich heeft verstapt in de wei of zo, het is nu weer een beetje glad in wei.
Ik heb de osteopaat nog gebeld of de kreupelheid door de behandeling van haar kon komen (is nu een week geleden)
Ze gaf aan dat dat heel goed zou kunnen, aangezien ze de blokkades heeft losgemaakt en Kyra nu weer opnieuw haar evenwicht moet vinden en eigenlijk weer een beetje opnieuw moet leren lopen. Hierdoor gaat ze haar lichaam weer anders belasten. Ze vond het wel positief dat er iets te merken was. Maar nu het gewricht weer opspeelt en er weer vocht bij zit vraag ik me echt af of dit met de behandeling te maken heeft.

En het headshaken doet ze nu minder (daat gaat dit topic eigenlijk over he!) daar ben ik wel blij om.

Door de ijzers is de doorbloeding niet goed in de hoeven en kan ze daardoor de afvalstoffen die weer vrij zijn gekomen door die behandeling niet goed afvoeren. Je zou haar een reinigingskuur kunnen geven van de Groene Os (druppels).
Een paard met artrose op stal zetten is het slechtste wat je kunt doen. Ze moeten juist zoveel mogelijk (liefst onbelast) kunnen bewegen.
Wist je dat ijzers de gewrichten veel meer belasten dan dat je ze blootvoets zou laten lopen?!(Ben ik ook achter gekomen na 6 jaar Bloos ) Daar hoort wel een juiste manier van bekappen bij. Ook al lopen ze beter met ijzers wil nog niet zeggen dat ijzers de oplossing zijn bij artrose! De nagels die in de hoef worden geslagen 'verdoven' de voet en daardoor hebben ze minder pijn!
Lees er eens wat over op deze site; http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:08

De mijne kan echt niet zonder ijzers aan zijn voorhoeven. Mag ik vragen wie bewezen heeft dat zonder ijzers beter zou zijn?

Ik weet dat een paard met artrose veel moet bewegen maar juist voor dat ene paard op stal is dat dus niet het geval.
Mijn paard kan ik ook niet binnen houden hoor! Hij gaat ook rondjes galopperen als hij alleen binnen staat.

Het waren ideeën. Helaas voor jouw paard niet van toepassing.

Misschien komt het inderdaad van de osteopaat. Het enige is afwachten en hopen dat het met een paar dagen over is.

Paarden houden is niet makkelijk. hihi. Ik blijf me opvreten over het hoofdschudden. Waarom de ene keer wel, waarom de andere keer bijna niet.

Wat heeft de osteopaat precies bij Kyra gedaan? Is het een soort kraken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:04

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:21

[/quote]Door de ijzers is de doorbloeding niet goed in de hoeven en kan ze daardoor de afvalstoffen die weer vrij zijn gekomen door die behandeling niet goed afvoeren. Je zou haar een reinigingskuur kunnen geven van de Groene Os (druppels).
Een paard met artrose op stal zetten is het slechtste wat je kunt doen. Ze moeten juist zoveel mogelijk (liefst onbelast) kunnen bewegen.
Wist je dat ijzers de gewrichten veel meer belasten dan dat je ze blootvoets zou laten lopen?!(Ben ik ook achter gekomen na 6 jaar Bloos ) Daar hoort wel een juiste manier van bekappen bij. Ook al lopen ze beter met ijzers wil nog niet zeggen dat ijzers de oplossing zijn bij artrose! De nagels die in de hoef worden geslagen 'verdoven' de voet en daardoor hebben ze minder pijn!
Lees er eens wat over op deze site; http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/index.htm[/quote]

Kyra heeft net een reinigingskuur gehad. Deze heb ik van Josefien gehad en is dezelfde als van de Groene Os. Ik ben er net een week meegestopt.
Als Kyra zonder ijzers staat loopt ze nog slechter, heb ik al eens geprobeerd. Ze is heel gevoelig op haar hoeven en en dan loopt ze ook onregelmatig. En idd, een paard met artrose op stal laten staan is niet echt goed, daarom gaat ze ook gewoon naar buiten. Ik heb wel ff getwijfeld of ik het nu wel moest doen, maar op stal laten staan vind ik ook niks, dus is ze vanmorgen gewoon de wei in gegaan. Ik hoorde wel van de vrouw die haar naar buiten heeft gedaan dat ze niet eens wou, en elke keer bij het hek bleef staan, dit doet ze anders echt nooit.
Laatst bijgewerkt door Sjoyceje op 14-06-07 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:23

Chantal: de osteopaat heeft op heel zachte wijze de blokkades behandeld, je kon bijna niet zien dat ze wat deed. Af en toe gebruikte ze iets meer kracht op de rug, bij de wervels.
Ik hoop echt dat ze hierdoor slecht loopt, maar ik denk het niet. Ik vind het hoofdschudden nu ineens niet zo'n probleem meer.....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 17:36

Als je site's eens doorleest die ik hier boven heb gezet dan begrijp je ook waarom je paard met artrose met ijzers 'beter' loopt!

Waarschijnlijk is ze dan toch nog niet alle afvalstoffen kwijt. Misschien moet je eens overleggen voor nog een kuur?!

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:07

Ok, ik zal die site straks eens doorlezen. Zou 2 keer een kuur achter elkaar niet teveel zijn? Ik heb de kuur namelijk al langer dan 2 weken gegeven.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:17

Sjoyceje schreef:
Ok, ik zal die site straks eens doorlezen. Zou 2 keer een kuur achter elkaar niet teveel zijn? Ik heb de kuur namelijk al langer dan 2 weken gegeven.

Dat weet ik helaas niet! Misschien kun je het navragen aan degene van wie je die druppels hebt gekregen of heeft geadviseerd.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:45

singasong schreef:
@Chantal001; als jouw paard rondjes galoppeerd in zijn stal moet hem misschien wat minder krachtvoer geven!!
Heb je bovenstaande site gelezen?

Er is op internet genoeg te vinden over 'artrose en ijzers'.
Bijv. op deze;
http://www.thenakedhoof.com.au/html/art ... hoeing.htm
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... ijzers.htm

Hij krijgt enkel maar 2x 1/2 kilo onderhoudsbrok. Hij doet het echt alleen als zijn buren uit hun stal zijn. Hij blijft dan alleen en daar kan hij niet tegen. Vooral in het weideseizoen. Hij weet dan, ook al kan hij het niet zien, dat zij op de wei staan en hij niet. Hij ziet ze wel naar de wei lopen. Soort verlatingsangst.

Ik hou het zelf toch bij ijzers. Anders heeft mijn paard straks geen hoef meer over.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:50

Sjoyceje, vervelend dat ze de wei niet op wilde. Misschien heeft ze wel pijn. Ik zou is als je tijd hebt eerder op stal gaan kijken hoe het maar haar gaat.

Mijn paard staat 's morgens al te trappelen om naar buiten te gaan. De stalhulp zegt dat hij altijd, als ze hem los laat bij het hek, gaat rennen. hihi. Toch een teken dat hij goed in zijn vel zit.

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 09:51

Wie had er ervaring met Laarakker? Wat waren de resultaten?
Ging het hoofdschudden weg?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:40

chantal001 schreef:

Jij bent toch met je paard in 2005 al bij Laarakker geweest voor het 'schudden'? Hoe is die behandeling verder afgelopen?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:51

singasong schreef:
chantal001 schreef:

Jij bent toch met je paard in 2005 al bij Laarakker geweest voor het 'schudden'? Hoe is die behandeling verder afgelopen?

Klopt maar ik ben blijkbaar te snel gestopt volgens iemand op Bokt. (weet niet meer wie dat zei).
Nu zou ik het opnieuw willen proberen maar wil weten wie er een positieve ervaring mee heeft op dit gebied.

Ik ben zo'n persoon van: Geen resultaat met 2 maanden dan stop ik. Bloos

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:26

ik heb een shetlander in mijn bezit wat een maand geleden begon met hoofdschudden.

tandartsbezoek en ander zadel heeft niet geholpen,gelukkig had ik nog een neusnetje liggen.

en het is ook meteen over,verschillende keren getest.

ook los in de wei schudt hij,hoe meer de bossen in hoe meer schudden.

met netje niet ,zonder netje absoluut wel..

anders had ik nog druppeltjes e.d willen geven maar het gaat zo goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:42

chantal001 schreef:
Klopt maar ik ben blijkbaar te snel gestopt volgens iemand op Bokt. (weet niet meer wie dat zei).
Nu zou ik het opnieuw willen proberen maar wil weten wie er een positieve ervaring mee heeft op dit gebied.

Ik ben zo'n persoon van: Geen resultaat met 2 maanden dan stop ik. Bloos

Hahaha.... volgens mij was ik dat Haha!

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 22:35

Ik ben op dit forum gekomen doordat ik als zoekopdracht allergie en hoofdschudden had ingetypt. Nu ik dit allemaal lees wordt ik niet zo blij Huilen .
Ik weet dat ik nu een heel lang verhaal ga vertellen maar ik wil graag duidelijk uitleggen hoe het in elkaar zit in de hoop dat iemand dit herkent en de gouden tip heeft !
Het was mij al eerder opgevallen dat mijn haflinger bij warm weer met z'n hoofd schudde en daardoor nauwelijks normaal te rijden was maar gelukkig kwam dit niet zo vaak voor. Vorig voorjaar (mei) kreeg hij ineens allemaal rode bultjes op z'n tandvlees en speekselde heel erg en liep steeds te briesen. De DA erbij gehaald en samen kwamen we tot de conclusie dat dit wel erg op allergie leek. In de voorgaande periode was het weiland opnieuw ingezaaid (met speciaal paardenmengsel "horsemaster") en hij stond sinds een paar dagen in deze wei.We dachten dus dat hier iets tussenzat waar hij niet tegenkon.
Hierna is dit vanzelf overgegaan.Wel bleef hij op warme dagen tijdens het rijden proesten en schudden, vooral als ik reed aan het begin van de avond. Nu, inmiddels een jaar verder, heeft hij heel regelmatig zeer waterige neusuitvloeiing. Er loopt echt water uit z'n neus, zoveel dat als ik hem sta te poetsen of in te spannen er echt een plasje water op de grond komt. Hij proest en schud dan ook weer volop en is dan echt niet te sturen. Het ergst was dit een week of 6 geleden. Ik heb hem toen ruim twee weken niet gereden en het leek erop dat het beter ging. Inmiddels is het echter sinds twee dagen weer terug , het water drupt uit z'n neus en het schudden is weer volop aanwezig. Gisteravond was ik aan het rijden en schudde hij volop , ineens brak er echter een stortbui los en binnen 5 minuten was het schudden over! ondanks dat we na afloop allebei doorweekt waren heb ik sinds tijden niet meer zo lekker gereden. Het lijkt mij dat dit dan toch een allergische reactie is ? Ik weet dat mensen met hooikoorts ook veel minder last hebben bij regenachtig weer. Ik ben nu begonnen met het geven van nat hooi maar vraag mij af : wie herkent deze superdunne waterige neusuitvloeiing ? Het is dus geen snot en hij hoest ook totaal niet. Ik heb al gelezen over de diverse middeltjes die er mogelijk zijn , maar weet eigenlijk niet zo goed waar te beginnen ? De filmpjes heb ik ook gezien , ik herken het gedrag van mijn haf in het schudden van een bruin paard onder het zadel in de binnenbak ( weet niet meer wiens filmpje het was). Wie heeft tips hoe je het best een keuze maakt tussen de verschillende middelen ? Ik heb ook al gehoord dat het geven van vit c kan helpen. Een paard is wel in staat om dit zelf aan te maken maar het schijnt dat een grotere hoeveelheid kan helpen bij allergie ?
Wie kan mij helpen een keus te maken uit al de mogelijkheden die worden genoemd ?