Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maddy_Paola

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 21:36

Bagger die peesblessire zeg, maar ik dacht dat boxrust achterhaald was, behalve in de acute fase?
Ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt eerlijk gezegd en waar je de pony het gelukkigst mee maakt.

Hier toch nog een beetje aan voer gerommeld en wat van de 18 plus sensitive gewisseld voor de Coolstance copra, vindt ze niet zo lekker maar zit wel meer in. Lijkt haar goed te doen.
Vaak ging ze pas eind maart verharen maar ze is al volop bezig.
De rust na de acupunctuur is wel gebleven tot nu toe.

Afbeelding
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 22:09

Mijn paard is gewend 24/7 buiten te staan dus zou ik niet op boxrust zetten. Dan zou ik de paddock kleiner afzetten tot een (grote) stal formaat bv. Toen ze paar jaar terug in t hek had gehangen en d'r been amper belaste heb ik dat ook gedaan. Dan bleef ze in eigen omgeving, naast eigen vriendjes.

Ik zou 'm buiten laten, desnoods in acute en zeer pijnlijke fase wel in kleiner stukje zodat hij niet te ver hoeft tussen eten en drinken en ook niet teveel kan.

Sterkte er mee! Naar zo'n blessure :(:)

@ maddy die glimt mooi!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 23:12

Oh balen! Als hij er inmiddels weer goed op kan staan en wat rondscharrelen zonder pijn, dan had ik hem ook weer buiten gezet. Maar wel afhankelijk van wat voor ondergrond. In mul zand of een modderige wei maakt het voor hem nu echt niet beter.
Mijn dame heeft een paar jaar terug 2x blessure gehad (ene keer ene achterbeen, volgende jaar andere achterbeen), gelukkig was dat in de zomer, dus ze kon mooi op het land met stevige ondergrond. Dus dat hebben we goed kunnen uitzingen gelukkig.

Is er nog iets wat je extra kan doen? Laser of prp/irap behandeling?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 07:57

Zo Maddy, wat een glimworm.

Sakyr verhaart nog niets.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 09:09

Zo. die glimt je tegemoet :)

Ik deed vanochtend Boon haar deken uit en zat meteen onder de witte haren (die laten altijd als eerste los). Voor Jasmijn zal ik zo ook de hark weer uit de ' winteropslag' halen :D

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 10:59

Mijn oudje heeft sinds 2,5 jaar ook een peesblessure en ik heb hem toen eerst alleen op een kleiner weitje gezet (hij is oke met alleen staan wel tussen de andere kuddes in). Na een kleiner jaartje zag ik weer behoefte aan meer en sinds dien staat hij met een andere merrie ook met peesproblemen. Daar is deze zomer nog een merrie bijgekomen ook met peesproblemen. Zo hebben we nu een pees-sukkeltjes weide die groot genoeg is voor 3 paarden maar niet zo groot dat ze lange sprints kunnen trekken.

Dus ja ik zou zeker voor buiten gaan en naar de behoeftes van je paard kijken. In de beginfase heeft lasertherapie hier trouwens goed geholpen. Prp of irap kon bij hem niet omdat het meer dan een klein plek was.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 12:35

Wat een glim komt me tegemoet Maddy! :D Ze ziet er goed uit!

Hier met de checkligament blessure trouwens ook hele goede ervaringen gehad met shockwave therapie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 13:21

Wat een verademing om buiten te zijn, lekker in een vestje de mest ruimen. De plassen zakken/verdampen haast waar je bijstaat.
Jasmijn kon het harkje wel waarderen al kwam ik er haast niet doorheen en Boon wilde ook, maar gaf aan de Furminator toch meer te waarderen :D (die 2 hebben zulke verschillende beharing, een groter verschil tussen 2 paarden kun je haast niet hebben :) )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:16

Afbeelding

Hier gister ook maar de deken afgedaan. En ik begin weer wat meer spier te zien op de zijkant en voorkant. Achter ook langzaam een beetje. Het valt me niet tegen hij tot nu toe door de winter komt met alle voergedoe.

Gister heeft ie ook nog lekker kwartier gewerkt in de longeerbak, draven, balkje lopen. En zijn conditie is duidelijk wat beter geworden. Zo lekker met uitstappen het voldane gekreun en gebries van hem te horen!

Ik hoed mij wel voor de blikken en opmerkingen van bepaalde stalgenoten. Die kennen die ouwe ook uit zijn hoogtij-vol-barok-dagen en vergeten effe voor t gemak dat meneer met zijn 22 jaar een oudere Friese heer is die ook nog eens aandoeningen heeft en erg ziek is geweest. Je zou bijna een bordje oo zijn stal hangen met ‘ik ben niet mager, ik ben oud en mijn baasje doet haar best’ :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 10:52

Klinkt bekend.... toen Missy eens heel slecht uit haar wintervacht te voorschijn kwam hield ik vaak een regendeken op om te vermijden dat de Dierenbescherming op de stoep zou staan.
Ik heb het eens tegen de DA gezegd, maar die zei 'als je klachten krijgt stuur je ze maar door naar mij" :) , al houd ik nu Boon wel extra in de gaten en por wat vaker in de ribbenstreek :D
Het wat fijnere hooi wat ik nu heb zet ook duidelijk beter aan als dat grove en dagelijks een flinke bak met SP+muesli.

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 11:49

Hier ook lekker zonder deken vandaag, verzorger doet ze vanavond weer op bij ze dus dat scheelt mij weer!

Gisteren ook al even genoten van het betere weer en lekker naar het bos geweest. Ik voor de verandering op Rose en mijn beste vriendin op Showtime. Normaal gaan we met Showtime en zij op haar eigen paard maar haar beide paarden staan helaas met een peesblessure. Dus wel mooi dat dit zo kon!

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:06

Vandaag is het nog lekkerder om buiten te zijn. Beide paarden weer een stevige borstelbeurt gegeven al zijn ze er nog lang niet, maar ze genoten er wel van :)
Tijdens het uitmesten vond ik op de track langs de weg ineens een flinke scherf glas :(... waar die nou vandaan gekomen is?? Vind het altijd wel eng omdat de paarden er ook lopen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 13:46

Ik had hier vroeger een heel mager oudje staan van 31 jaar waar iedere dag emmers vol pulp, slobber, sp en muesli in verdwenen. Hooi of gras kon hij nauwelijks meer eten. Als hij een winter-of zomerdeken op had vielen de commentaren van voorbijgangers wel mee, maar in zijn blootje kreeg ik gewoon opmerkingen vanaf de staat of mensen belden aan om te vragen wat er mis was met hem en of ze de Dierenbescherming moesten inschakelen.... -O-

We hebben toen op de poort hier een geplastificeerd a4-tje gehangen met een foto van hem erop en tekst waarin hij zich voorstelde als oude heer met weinig spier of vet meer maar wel een gevulde buik.

Dat hielp in de commentaren.

Uiteindelijk stierf hij op natuurlijke wijze na het eten van een grote volle emmer en nog een paar uurtjes 'grazen'. Hij is naar de stal gesjokt en in de stal ineens door bloeding of infarct overleden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:27

Natuurlijk sneu, maar een mooie leeftijd.
Eén van mijn grootste angsten is idd dat Boon in haar stal overlijd en hoe krijg je ze er dan uit ??

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 15:40

Dubbelfun: oh dat zou ik ook gevaarlijk vinden ja!

Binck8: mooie leeftijd en eigenlijk ook mooi als ze zelf gewoon natuurlijk gaan. Bij sommige mensen op stal kan ik t blijven uitleggen maar eentje beweerde zelfs dat zijn leeftijd er niet toe deed. Nou schiet mij maar lek.. gelukkig weet ik dat mijn stalhouder achter me staat. Ik sta ook al 18 jaar op deze stal, net zo lang als ik Jippe heb. En iedereen kan zien wat hij aan slobbers etc krijgt. Ik probeer gewoon lekker ons ding te doen, maar valt niet altijd mee.

Vandaag wel lekker veel gestapt in de buitenbak. En beetje draven met lang teugeltje. Meneer dacht in het begin wel dat ie een hengst van 2 was want er stond een pion (die daar al heeeeeel lang staat) In elk geval was hij weer helemaal tevreden daarna. Ik krijg hem alleen nooit zo voordelig op de foto haha

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:03

Blote paarden weer!! :):)

Eng dat stuk glas. Hier komt er zo nu en dan ook wat naar boven. Zit best wat puin blijkbaar dieper in de bodem.

Zilfstar heerlijk met je oude heer zo bezig te zijn. Haha, pionnen zijn ook gevaarlijk. Ik vind hem niet heel mager ogen op die foto in stal. En glimworm ook.

Binck goed opgelost met dat info blaadje. Anders krijg je idd wel veel commentaar en vragen. Wij hadden er een op loge afgelopen zomer, die had ook een dek op als hij aan de weg stond.

Documera, mooie oplossing zo. Heerlijk zo'n rit.

Met dit weer doe ik niets met mijn dames, de overgang is te groot en te warm voor ze. Ze hadden beiden in rust hogere ademhaling, wat logisch is en mag, maar dan ga ik verder niet meer van ze vragen.

De hoefsmid is vanmiddag weer geweest. De vos was helemaal niet zo boos. Ze is echt super braaf maar normaliter kan ze bij elke handeling wel even laten dat ze het toestaat maar wel met een opmerking in de vorm van een bijt in de lucht. Laatst met de osteo was dat ook al minimaal. Super fijn! Het mooie weer zal helpen, misschien ook t maagsupplemwnt en de bach bloesem. En wellicht nog een vleugje hengstigheid die eraan zit te komen?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 16:53

DubbelFun schreef:
Natuurlijk sneu, maar een mooie leeftijd.
Eén van mijn grootste angsten is idd dat Boon in haar stal overlijd en hoe krijg je ze er dan uit ??

Omdat het toen om een c/d pony ging konden we hem in de stal deels op zeil leggen en toen is hij met zijn benen omhoog op zijn rug liggend door een machine er langzaam uit gesleept.

Als mijn Fries in zijn stal zou overlijden weet ik ook niet goed hoe het moet... Deels afbreken? Geen idee

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 18:37

Ik wil er eigenlijk niet over nadenken, maar nu ze veel opstal staan v vanwege de wolf is het iets wat met haar leeftijd maar zo kan gebeuren.
Als je stal van hout is valt er misschien nog iets te breken, maar ik heb stallen van betonelementen én een grote tractor kan er ook niet bijkomen.

Ik heb vanmiddag Jasmijn deels geschoren; onder de manen kaal, strook van voorbenen tot hals korter en onder de buik heb ik ook de helft er af gehaald. Toen was de machine al weer heet.
Boon stond te murmelen dat ze ook wel wilde :)

Ik heb net ook een ander ondermes gekocht met wat minder tanden (24 ipv 28). Geen idee of het veel uitmaakt, maar de volgende stap was 18 tanden en die was voor vervuilde koeien :)
Vreemd genoeg had die een 22 tands bovenmes, terwijl ik nu een 17 tands heb voor de 28 tanda onder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 19:37

Wat een leuke rijfoto's, genieten hoor!

Poeh, glas is niet fijn nee Dubbelfun.

Hier ook "in zijn blootje" gestaan vandaag. Moet zeggen dat ik zijn reserves steeds minder vind worden. Tandarts vond hem er goed uitzien, dus dat houd ik maar in mijn achterhoofd.
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:37

Zo op deze foto ziet hij er goed uit toch :j

Dubbelfun, ik wilde Kelly ook zo scheren,alleen had ik een tondeuse mee die het niet goed deed.
Heb nog wat losse onderdelen om vanmiddag kijken of het wel lukt.
Denk dat het een hoop scheelt als dat lange haar er af gaat.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Ahh, wat wordt die grijs ;)

Hier nog wel de deken op, 's nachts is het nog best fris. Maar ik denk dat ik van het weekend weer een lichtere op doe. Ze is wat ribbig en dat krijg ik er niet bij aangevoerd :( Hopelijk trekt dat weg als ze straks weer op het gras staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:12

Ze wordt idd grijs, goed te zien op het hoofd, maar ook de hals gaat verkleuren en dat zie je niet veel meen ik.

@ellepel: Jasmijn is weer een stuk knuffeliger nu ze meer 'lucht' heeft en ik kan veel makkelijker de vacht bij houden.
Als het nog warmer wordt wil ik haar wel weer helemaal scheren, maar nu is het nog te vroeg en je bent nog meer in de weer met dekens.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:16

Hij was altijd rond en gezond, nu echt een oude man. Daar moet ik denk ik vooral aan wennen.

Niet alleen hoofd en hals zijn grijs, ook zijn billen verkleuren mee. :=

Fijn dat het scheren helpt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:32

Is ook echt wennen als ze niet meer zo eruit zien als ze altijd deden. Moet ik ook wel echt aan wennen. Vorig jaar iig, toen viel ze echt rap af einde van de winter. Dit jaar valt het weer alles mee gelukkig *klopt af* ondanks de lastige start met haar gebit. Ik vind je oude man er nog best wel oke uit zien. En het einde van de winter is iig weer in zicht :):)

Ik vind het zo schattig dat ze zoveel grijzer worden <3 Merk bij mijn stekelvos dat ze ook steeds meer stekelvos en dus witter wordt tijdens het verharen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Bij Boon kan ik het vnl aan de billen zien. Ze heeft altijd wel een beetje een duidelijke ruggengraad gehad, maar wel echte Paint billen, die zijn nu een stuk minder.
Maar nog geen grijze haar gezien :)