[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 22:51

Als het goed is niet, maar kan dat niet anatomisch uitleggen. Misschien iemand anders? :o

Edit: ik lees dat bij mensen de buikspieren na 2 maanden weer gewoon aan elkaar gegroeid zijn. Zal bij haar dan ook wel zo zijn.

Ik begin mijn leven weer wat op te pakken. Heb nu 2x gereden jaja, waar je al blij mee kan zijn. :')
Laatst bijgewerkt door mirjamalvaro op 22-02-19 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 22:58

De tijd zal het natuurlijk ook wel uitwijzen. Eerst ook maar goed aansterken en gewoon weer gezond worden. :j

Snap ik helemaal jij moet de rust ook weer opzoeken!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:02

Wat heerlijk dat je weet een beetje aan jezelf toekomt.... pfff wat een toestand is dit (geweest). Durf bijna niet te schrijven 'geweest' :(:)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:14

mirjamalvaro schreef:
De hele ruimte is rubber matten, normaal gesproken rollen ze daar ook gewoon. :j

Haar stal heeft 2 "luiken" aangrenzend aan de ruimte met haar vrienden.

Haha... nu zie ik het ook, het zijn allemaal matten, het lijkt net beton op het filmpje als je het niet weet. Nou ja, dan zou ik inderdaad niet nog meer moeite gaan doen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:28

Qua impact op de buikspieren denk ik dat dit ten opzichte van een koliekoperatie wel mee zal vallen. En als een koliekoperatie gewoon goed gaat en er geen complicaties optreden kunnen de buikspieren ook weer behoorlijk gewoon werken. Dan wordt echt de hele peesplaat midden onder de buik doorgehaald en dat is hierbij niet gebeurd. Het is een vrij klein gedeelte dat beschadigd is met deze ingreep, het zou wel wat verschil kunnen opleveren denk ik in de lengtebuiging rechts en links, maar ik vermoed dat als alles goed hersteld is, de buikspieren op zich wel weer goed functioneren.
Dat herstellen zal tijd nodig hebben, omdat deze operatie nauwelijks wordt uitgevoerd als blijvend stoma is daar verder ook niet veel over bekend.

TS neemt die tijd, dat is wel duidelijk, anders was dit alles helemaal voor niets geweest.

Lou, mijn vorige paard, is in 2008 geopereerd aan zandkoliek. Zij kreeg daar helaas een MRSA infectie bij. Ik kon haar na zo'n half jaar weer rustig berijden, ze is alleen met rijden nooit meer op haar oude niveau gekomen omdat ze haar buikspieren inderdaad niet meer zo kon gebruiken als daarvoor met als gevolg dat ze meer op de voorhand ging lopen en daardoor sneller peesblessures opliep. Ik heb haar na de operatie nog 5 jaar gehad, tot een peesblessure niet meer genas, ze is op 19-jarige leeftijd gaan hemelen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 06:05

Logisch inderdaad.:j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 13:28

Fijn ts dat je zelf weer tijd hebt genomen om te rijden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 18:34

Wat een dag weer. We hadden Kyara bijna laten inslapen...

Vannacht was ze al zeer onrustig, dus extra pijnstiller. Leek echter niet te werken.
In de ochtend nog steeds koliekerig, beetje geholpen met de mest eruit te krijgen. Mest was erg droog.
Uiteindelijk was het wel duidelijk dat ze erg veel moeite had deze zeer droge mest er zelf uit te krijgen. Steeds drolletje voor drolletje geholpen.
En toen ging ze echt plat, doodstil plat. Geen interesse meer in eten.
Net op het punt dat we zoiets hadden van "nu heeft ze het opgegeven we gaan de DA bellen", sprong ze overeind en begon al wat ze kon te eten. Kan ze ons dan echt begrijpen, wel rare timing van der.
Daarna wezen grazen, heeft ze mij overal heen gesleurd. Er kwam toen ook een giga grootte en droooggee drol uit en daarna weer nattere kleine stukjes.
Leerpunt voor ons, ze moet echt elke dag gras en niet enkel hooi.

En zo stond ze net nog:

Afbeelding
Afbeelding

(Wel gaan we haar laten inslapen als ze nu weer steeds verstopt gaat raken. )

Ik ben helemaal kapot, duik mijn bed in. :evaw:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:36

Nee... ;(

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:41

Ik heb een gebedje voor jullie gedaan. Dat ze snel beter is en jullie fijn kunnen gaan rijden.

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:46

Hè gedver, arme paard en arme jullie. Wat een zorg... hopelijk met elke dag wat gras weer een stukje beter!

Hopelijk kan je lekker even slapen!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 18:58

Ziet het als een leerpunt. Jullie weten nu elke dag gras en niet enkel hooi :(:)
Maar wat weer een vreselijke toestand :(:)
Maar het kwam er dus wel uit :j
Misschien was dit trouwens ook een stuk wat al langer heeft dwarsgezeten staat me zo bij dat je al een dag of 4, 5 haar af en toe er niet lekker bij vond staan?

Het wordt nu gelukkig voorjaar, gras komt steeds meer voorhanden. Wellicht komende tijd uitzoeken hoe je dat gras ook straks vanaf november t/m maart komend jaar/volgens jaar kunt aanbieden. En wat gras / instant gras geweekt? kuilig? grasmix geweekt? of wiesencobs erdoor??? je wellicht toch jaarrond kunt verkrijgen.

Blijft bizarre 8-baan dit hele gebeuren pfffff

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:07

En droog hooi aangevuld met wat vochtigere slobber? ( alser iets te vinden is dat deze diva lust)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:16

Is voordroog geen optie?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:22

ik zat gisteren je film te bekijken en zag Kya wilgentakken peuzelen. Toen vroeg ik mij af of zij daar niet veel drogere mest van zou krijgen. Mijn paard vindt wilgentakken erg lekker, maar ik moet het hem met mate laten eten, want bij hem werkt het ook ligt stoppend qua ontlasting. Misschien speelt dat bij Kya ook?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:23

heftig, schrikken! Maar wat fijn dat je dit nu ontdekt heb. succes

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:30

Wat lijnzaadolie door het voer voor laxeren? Maar dat zal schrikken geweest zijn. Als ze eenmaal meer in beweging gaat zal de stoelgang ook makkelijker doorlopen maar ja deze periode moet je wel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:32

Is het voeren van nat hooi anders een optie? Dat ze toch extra vocht binnen krijgt met het hooi.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:32

Ik dacht ook aan lijnzaadolie! Wat een rollercoaster blijft het. Ik heb heel veel respect voor jullie! :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 19:36

Slobber, lijnzaadolie ze weigert het gewoon, zo frustrerend.
Ze drinkt goed en is een hooi sopper, dus ze maakt haar hooi zelf al nat.
Wilgenrakken krijgen ze hier vaak, zelf heel veel wilgenbomen, nooit eerder problemen mee gehad.

We hebben elektrolytendrank besteld dat zou mest ook dunner moeten houden én vind ze heel lekker (of vond??)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:39

Jeetje wat een schrik weer :oo :oo

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze geen lijnzaadolie lust? Je zou wel lijnzaadvlokken kunnen proberen TS. Ik heb die nog wel op stal, als ik je wat toe moet sturen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:11

Hierbij krijg ik het gevoel dat jullie nog even de voer balans moeten vinden.

En natuurlijk is het vreselijk schrikken :(:) . Er zijn al goede adviezen gegeven. Ik zou ook structureel in de huisapotheek Colosan van ecostyle in huis halen (https://www.medpets.nl/ecostyle+colosan ... fbEALw_wcB). Het is een zuiver natuurproduct en helpt paarden bij storingen in het maagdarmkanaal zoals koliek, verstoppingen en trommelzucht en bij gasophoping in de darmen. Colosan heeft een brede werking op de gehele spijsvertering.

Wij hebben het altijd op voorraad en ik geef het gelijk bij koliek verschijnselen van mijn paarden. Meestal loopt het dan met een sisser af en zijn de paarden binnen een half uur weer opgeknapt, zonder tussenkomst van de dierenarts. Ik dien het altijd gelijk toe zodra ik zie dat er problemen zijn met de spijsvertering en/ of koliek achtige verschijnselen zijn.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:17

pien_2010 schreef:
Hierbij krijg ik het gevoel dat jullie nog even de voer balans moeten vinden.

En natuurlijk is het vreselijk schrikken :(:) . Er zijn al goede adviezen gegeven. Ik zou ook structureel in de huisapotheek Colosan van ecostyle in huis halen (https://www.medpets.nl/ecostyle+colosan ... fbEALw_wcB). Het is een zuiver natuurproduct en helpt paarden bij storingen in het maagdarmkanaal zoals koliek, verstoppingen en trommelzucht en bij gasophoping in de darmen. Colosan heeft een brede werking op de gehele spijsvertering.

Wij hebben het altijd op voorraad en ik geef het gelijk bij koliek verschijnselen van mijn paarden. Meestal loopt het dan met een sisser af en zijn de paarden binnen een half uur weer opgeknapt, zonder tussenkomst van de dierenarts. Ik dien het altijd gelijk toe zodra ik zie dat er problemen zijn met de spijsvertering en/ of koliek achtige verschijnselen zijn.

Dit is zeker een goeie tip!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 20:19

Colosan heeft ze vandaag gegeven. Wist niet dat je dat ook structureel kon geven!

Geen idee of ze lijnzaadvlokken eet. :o

Edit: hoe vaak geef je de colosan dan? Staat namelijk niet in bijsluiter, enkel als de aanval al plaats vind. Wil ook niet overdoseren. :=

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:27

Misschien is psyllium iets, dit bindt de ontlasting. Werkt zowel bij dunne ontlasting als bij verstopping. Wordt meestal gegeven als zandwegkuur.