PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 16:43

Marloezz schreef:
Mensen die geen paarden hebben met deze ziekte en die alleen een punt willen maken, verzoek ik vriendelijk zich ergens anders te gaan vermaken

Sorry Marloezz. Jij mag in dit topic alles ter sprake brengen waarvan je denkt dat het nuttig of belangrijk is ivm PSSM. En dat mag ik ook. Zo werkt het. No hard feelings, mag ik hopen.

Marloezz

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 18:09

Heerlijk, zo'n foei lijst. Had ik eerder moeten vinden *\o/*

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:07

Marloezz schreef:

*\o/* Goed voor de gemoedsrust van de dag. Lekker over paarden kletsen en hoe we hun management kunnen optimaliseren :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:14

Hoi ik wil me hier even melden.
Mijn paard heeft spierproblemen, voornamelijk in de achterhand. Van de veearts zou hij geen krachtvoer meer mogen, maar omwille van supplementen en het voederen van andere paarden is dit niet mogelijk (dan breekt hij alles af) de stal uitbater heeft dan nog eens bang dat ze te mager gaan worden
Momenteel krijgt hij een minimum voor de supplementen (halve kleine schep) en smorgens een handje om kalm te blijven. Hij krijgt een basis korrel+gerst+spelt
Nu was ik zelf wat aan het zoeken naar een krachtvoer wat laag in suikers en zetmelen is en zonder granen. Van de osteo kreeg ik er een aantal door:
- equifyt greenpower of alfalfa blend
- Pavo care4life
- Cavalor fiber force
Maar ze denkt dat de 2 laatste niet voldoende gaan zijn.
Verder werkt de leverancier van stal met lannoo, daar kreeg ik het advies van
- sport zen
- fibermix
- pro plus (deze lijkt me zoizo niet geschikt vanwege de hoeveelheid suikers nog)

Wat zou jullie advies zijn???
Paard is een bwp er die ongeveer 3-4 keer per week dressuurmatig werkt (L-M niveau training) en dagelijks paar uurtjes in de weide komt. Is flegmatiek van aard en wil ook geen bommetje uiteraard, maar wel voldoende energie om de spieren te herstellen en verder uit te kunnen bouwen. Ook krijgt hij vitamine E bij

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:15

Ipsilonka schreef:
Marloezz schreef:

*\o/* Goed voor de gemoedsrust van de dag. Lekker over paarden kletsen en hoe we hun management kunnen optimaliseren :D

Ja, echt heerlijk!!

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:17

debravanesch schreef:
Hoi ik wil me hier even melden.
Mijn paard heeft spierproblemen, voornamelijk in de achterhand. Van de veearts zou hij geen krachtvoer meer mogen, maar omwille van supplementen en het voederen van andere paarden is dit niet mogelijk (dan breekt hij alles af) de stal uitbater heeft dan nog eens bang dat ze te mager gaan worden
Momenteel krijgt hij een minimum voor de supplementen (halve kleine schep) en smorgens een handje om kalm te blijven. Hij krijgt een basis korrel+gerst+spelt
Nu was ik zelf wat aan het zoeken naar een krachtvoer wat laag in suikers en zetmelen is en zonder granen. Van de osteo kreeg ik er een aantal door:
- equifyt greenpower of alfalfa blend
- Pavo care4life
- Cavalor fiber force
Maar ze denkt dat de 2 laatste niet voldoende gaan zijn.
Verder werkt de leverancier van stal met lannoo, daar kreeg ik het advies van
- sport zen
- fibermix
- pro plus (deze lijkt me zoizo niet geschikt vanwege de hoeveelheid suikers nog)

Wat zou jullie advies zijn???
Paard is een bwp er die ongeveer 3-4 keer per week dressuurmatig werkt (L-M niveau training) en dagelijks paar uurtjes in de weide komt. Is flegmatiek van aard en wil ook geen bommetje uiteraard, maar wel voldoende energie om de spieren te herstellen en verder uit te kunnen bouwen. Ook krijgt hij vitamine E bij

Ik heb nu de pavo inshape. Heel laag in suiker en zetmeel en de pavo vital brokjes zitten er al doorheen. En ook hoog in eiwitten.
En je zou eens wat erwteneiwitisolaat of bruine rijsteiwitten bij kunnen geven om te kijken of je paard daarop verbetert

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 20:41

Marloezz schreef:
Ben benieuwd wat er uit komt Britt. Ben jij nu helemaal gestopt met erwteneiwit?
Ik ben er ook mee gestopt omdat mijn paard elke 2 maanden pijnaanvallen kreeg. Ik ben bang dat het toch aan een teveelaan eiwitten heeft gelegen, het begon drie maanden na het starten met de supplementen. Dus nu ben ik een beetje terug bij af. Ik ben nog op zoek naar goede alternatieven.

Ja, ik ben even helemaal gestopt met de erwteneiwit. De rest krijgt hij nog wel. Ik wil over een tijdje wel weer rustig een andere eiwitbron proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:05

Debravanesch, is je paard al getest op pssm1? Anders zou dat mijn eerste stap zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-21 21:45

Marloezz: ik zou dan ook denken aan een andere eiwitbron. Erwteneiwit hoor ik nu toch wel veel reacties op. Misschien rijsteiwit of alleen de 3 amino's bijvoorbeeld. Of nog simpeler: alleen lysine proberen. Daar is het vaakst een tekort of verhoogde behoefte aan. In dit jaargetijde met nog geen vers gras, denk ook eens aan iets simpels aan wortels (o.a. verschillende vitamines, beta caroteen).

Hagelslag: met de discussie over validatie/publicatie/peer review is niks mis, maar het is niet nodig deze op elke pagina op te rakelen. De situatie is bekend, staat ook vermeld op bv PSSM.eu en is een kwestie van eigen keuze. EquiSeq heeft besloten de tests beschikbaar te stellen voor de peer review afgerond is, en dit duurt lang.

Mooney: een test doen zonder je er over in te lezen vind ik sowieso geen goed idee eerlijk gezegd. Als je je een beetje inleest, kom je de discussie echt wel tegen. En zoals gezegd staat het ook op bv PSSM.eu vermeld.

Ik ben benieuwd BrittS ...

_Nelleke: de PSSM1 test is niet duur, snel en kan bij verschillende laboratoria worden gedaan met haar (kun je zelf insturen) of bloed (via de dierenarts).

Zit er koudbloed in het BWP gefokt? Zo ja, dan is testen op PSSM1 inderdaad wel een goed idee. Dan weet je namelijk of je ook echt op suikers moet letten of niet. Eiwitten, 3 amino of beginnen met alleen L-lysine supplementen zou je sowieso kunnen proberen. Sommige paarden reageren niet goed op luzerne/alfalfa of sojaproducten, dus je zou ook kunnen proberen dat uit het dieet te laten. Voer je al zout bij? Is je vitamine E natuurlijke vitamine E? Die heeft namelijk een betere opname en werkzaamheid dan synthetische.
Laatst bijgewerkt door Mac op 24-04-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 21:51

AnnedB schreef:
Debravanesch, is je paard al getest op pssm1? Anders zou dat mijn eerste stap zijn.

Nee, veearts heeft hier zelfs niet van gesproken. Testen zijn ook niet echt sluitend.
Zijn worden waren dat mijn paard een opstapeling heeft van suikers in de spieren door te veel krachtvoer en te weinig werk. Dierengeneeskundig kon hij niet meer doen, moest met voedingsmanagement en werk en chiropractie/osteopathie. Dit lijkt mij overeen te komen met PSSM. Daarom zou hij geen krachtvoer mogen, maar dit kan niet door omstandigheden (supplementen en de omgeving) daarom wil ik het beetje krachtvoer dat hij nog krijgt ook vervangen door iets wat laag is in suikers/zetmelen.
Het sleept ook al tijdje aan en we krijgen het er maar niet onder controle.

Hier in belgie wordt er ook nog niet echt op getest heb ik de indruk. Maar ik lees hierboven dat je dit zelf kan laten doen met haren

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 22:22

Mac schreef:
Marloezz: ik zou dan ook denken aan een andere eiwitbron. Erwteneiwit hoor ik nu toch wel veel reacties op. Misschien rijsteiwit of alleen de 3 amino's bijvoorbeeld. Of nog simpeler: alleen lysine proberen. Daar is het vaakst een tekort of verhoogde behoefte aan. In dit jaargetijde met nog geen vers gras, denk ook eens aan iets simpels aan wortels (o.a. verschillende vitamines, beta caroteen).

Goede suggestie Mac, ik heb idd al gedacht aan alleen lysine bijvoeren, vooral omdat mijn paard ook K1 heeft en dat juist daarvoor de belangrijkste lijkt. De 3amino's geef ik ook nog.
Wist ik maar waar zijn pijnaanvallen precies vandaan komen. Hij is niet bevangen op dat moment en het is ook geen koliek, al houdt de dierenarts dat vol. Ook bij aanvallen heeft hij darmgeluid en blijft hij mesten. Laarakker zegt dat het de nieren zijn en daar lijkt het wel het meeste op. Vandaar mijn angst dat ik de nieren overbelast heb met eiwitten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:15

Mac schreef:
Hagelslag: met de discussie over validatie/publicatie/peer review is niks mis, maar het is niet nodig deze op elke pagina op te rakelen. De situatie is bekend, staat ook vermeld op bv PSSM.eu en is een kwestie van eigen keuze. EquiSeq heeft besloten de tests beschikbaar te stellen voor de peer review afgerond is, en dit duurt lang.

Peer review duurt tussen 6 en 12 maand. Het onderzoek van Valberg over de p-varianten bijvoorbeeld werd ingediend begin mei 2020 en gepubliceerd eind october 2020.

Dat de Equiseq test niet gevalideerd is heeft maw niets te maken met de duur van peer review. Er is eenvoudigweg geen peer review. Equiseq wil zijn data niet laten controleren en eventueel valideren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:18

Mijn n/P2 ruin had ook echt aanvallen die op koliek leken, met darmgeluiden en mest. Hem hebben we ook wel helemaal gestrekt en verstijfd aangetroffen, maar dit gebeurt (gelukkig!!) niet bij alle paarden. Maar dan is het wel duidelijker waar je mee te maken hebt. Bij koliekachtige verschijnselen spuit de dierenarts meestal spierontspanners (en pijnstillers). Dit helpt een paard met PSSM2 ook, dus het helpt hoe dan ook om een dierenarts te laten komen.

Zijn n/P2 halfzus had dan weer niet van dat soort aanvallen, al lag zij wel vaak heel lang plat te slapen/rusten, wat ook beslist niet normaal was. Zij had momenten dat ze ineens leek te zijn gestoken door een bij oid; ineens een hele korte maar heftige ontploffing. Dat heb ik ook onder het zadel meegemaakt en dat voelde alsof er een soort kortstondige maar hevige pijnstoot door haar lijf ging.

Ik deel dit even voor eventuele herkenning. Of niet. Elk paard, ook eentje met PSSM2 kan natuurlijk daarnaast ook andere lichamelijke problemen hebben. Een combinatie PSSM + wat anders compliceert de boel wel behoorlijk.

Er lopen op dit moment meerdere onderzoeken naar de aanwezigheid en effecten van de EquiSeq varianten (zoals bij vijf grote Duitse warmbloedstamboeken en de Universiteit van Minnesota, geen kleine flutonderzoekjes dus), wat EquiSeq ook op verschillende media deelt. Dus dat EquiSeq weigert haar data te laten controleren en valideren is een leugen.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:29

Het rare met mijn ruin is dat hij niet verstijft. Hij is gewoon compleet van de wereld en heeft duidelijk heel veel pijn ergens. Ik heb tegenwoordig Cronyxin pasta (zit flunixine in) voor hem wat ik kan geven. Na ongeveer een halfuur gaat de schakelaar om en zie je helemaal niets meer aan hem.
Hij kan ook kortere aanvallen hebben. Die zijn met een kwartiertje zonder hulp over. Daarom denk ik dat de diagnose nierstenen best wel eens kon kloppen. Gelukkig zitten er wel een paar maanden tussen de aanvallen

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 11:34

Top dat flunixine helpt; dan heb je iig iets bij de hand om verlichting te bieden.

Flunixine is overigens ook de beste keus bij PSSM2 symptomen, even ook voor andere lezers, dus het is goed om dat op voorraad te houden als je er aan kunt komen.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:48

Mac schreef:
Top dat flunixine helpt; dan heb je iig iets bij de hand om verlichting te bieden.

Flunixine is overigens ook de beste keus bij PSSM2 symptomen, even ook voor andere lezers, dus het is goed om dat op voorraad te houden als je er aan kunt komen.

Zeker!! En als je dierenarts mee wil werken, kan je via hem/haar Cronyxin pasta bestellen.
Alleen, wel goed blijven opletten. Als het te lang duurt kan je beter de dierenarts laten komen

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 11:55

Mac schreef:

Geld dat ook voor PSSM1?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:14

Dat geldt bij aanvallen van spierbevangenheid, dus ook bij PSSM1.
Flunixine is een spierontspanner en pijnstiller. Niet te combineren met andere pijnstillers

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:03

Mac schreef:
Dus dat EquiSeq weigert haar data te laten controleren en valideren is een leugen.

Dat zei je twee jaar terug ook al. En er is niets veranderd.

Marloezz schreef:
Dat geldt bij aanvallen van spierbevangenheid, dus ook bij PSSM1.
Flunixine is een spierontspanner en pijnstiller. Niet te combineren met andere pijnstillers.

Flunixine is eerst en vooral een krachtige nsaid.
Als jouw paard werkelijk nierproblemen heeft kun je het beter niet, of buitengewoon spaarzaam gebruiken.

Kim_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:24

Mac schreef:
Mijn n/P2 ruin had ook echt aanvallen die op koliek leken, met darmgeluiden en mest. Hem hebben we ook wel helemaal gestrekt en verstijfd aangetroffen, maar dit gebeurt (gelukkig!!) niet bij alle paarden. Maar dan is het wel duidelijker waar je mee te maken hebt. Bij koliekachtige verschijnselen spuit de dierenarts meestal spierontspanners (en pijnstillers). Dit helpt een paard met PSSM2 ook, dus het helpt hoe dan ook om een dierenarts te laten komen.
de koliekachtige verschijnselen herken ik heel erg vanuit mijn N/P1 en N/P2 merrie. Voordat ik van de PSSM wist dacht ik altijd dat ze koliekerig was, zo stond ze bij de DA ook bekend (en nog steeds.. :+ ) ze heeft daarvoor regelmatig pijnstilling en spierontspanner gespoten gekregen, met goed resultaat.

Zijn n/P2 halfzus had dan weer niet van dat soort aanvallen, al lag zij wel vaak heel lang plat te slapen/rusten, wat ook beslist niet normaal was. Zij had momenten dat ze ineens leek te zijn gestoken door een bij oid; ineens een hele korte maar heftige ontploffing. Dat heb ik ook onder het zadel meegemaakt en dat voelde alsof er een soort kortstondige maar hevige pijnstoot door haar lijf ging.
ook die plotselinge heftige ontploffing, grote herkenning! (Tijdens t werken aan de hand, rijden doe ik nog maar heel af en toe een staprondje) Je beschrijft het ook goed, alsof ze ineens gestoken lijkt te worden, wat een proef reactie geeft en wat direct weer over is. Mede door deze reacties heb ik P8 en K1 nog laten testen. Daar test ze negatief op (gelukkig) maar hoe ik die reacties dan kan voorkomen met het management.. daar ben ik nog naar opzoek.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 18:58

Ja, dat maakt het omgaan met PSSM soms ook zo lastig en vaag. Het zijn soms momenten en die kunnen ook heel snel weer weg zijn en dan zijn/lijken ze gewoon weer normaal. Tijdens die ontploffingen voelde mijn merrie verre van normaal. Het is niet eens een op hol gaan; het is een moeilijk te omschrijven reactie op iets vanuit het lijf waardoor ze soort van worden "afgeschoten". Vaak kun je na verloop van tijd wel de rare dingen bij elkaar gaan leggen en wordt het patroon wat duidelijker. En soms is de spierschade definitief duidelijk zichtbaar, zoals bij mijn ruin. Dat maakt het dan wel "makkelijker" te visualiseren. En soms ... gebeurt het gewoon, zonder duidelijke aanleiding.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:14

Over graanvrij en laag in suiker/zetmeel

Ik voer nu twee producten van marstall
De gastro muesli en als aanvulling de graanvrij mix (die zit hoger in proteïne en bevat geen toegevoegde vit/min)
Ik bestel nu ook
Ze eet het heel erg graag(en tis echt een ontzettende prinses op de erwt wat betreft eten)
Ze eet zelfs haar vit Een tri amino er zo door gemengd weer goed op

Maar de graanvrije voeders van het merk zot best het 1 en ander interresants bij
En mocht je al een balancer/vit/min brok voeren die goed bevalt is iets als die graanvrij mix ideaal

(En idd , ik heb de foeilijst ook maar te werk gesteld , wil best een discussie aangaan, maar van sommige mensen kan ik de toon onzettend niet waarderen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:57

Naar mijn mening is het belangrijk dat meerdere kanten belicht worden zodat je je paard echt goed kunt helpen.
Ik vind het best onvolwassen om dan zo over een foeilijst door te gaan. Dat je iemand erop zet is 1 ding maar dat kun je dan ook voor jezelf houden toch?

Hier ook een erg kieskeurige eter maar zijn slobber verhuld een heleboel dus daar gelukkig geen problemen mee.
Mijn vorige tinker at echt alles. Dat is een stuk gemakkelijker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 12:49

Hier gelukkig ook een makkelijke eter, alles gaat daar zo in, en liefst nog meer! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 14:02

Anne, janmer dat jij dat op die manier interpreteert, ik heb het er puur bij gezet zodat het relatief makkelijk te realiseren is waarom ik vanaf nu niet meer op alles reageer
Zoals ik ook in de vorige reactie zeg, discussie prima, alle kanten belichten; go for it
Maar ik kan de toon van sommige posters gewoon niet zo waarderen
Simpel zat , ipv daar een discussie over voeren(die zinloos is gebleken in het verleden) is dit voor mij de simpelste en ook duidelijke oplossing
Dat heeft niks met onvolwassen reageren te maken
Maar goed, ook dit is weer iets wat eigenlijk niets met het onderwerp te maken heeft

On topic
Slobber is hier juist wel weer lastig, de keyflow pink mash krijg ik er maar in heel kleine porties in , vermengd met de graanvrij mix
Maar das niet eens specifiek deze slobber
Nat voer is gewoon heel variabel bij haar
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 26-04-21 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt