[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:42

Ik heb een Hit-actiefstal, ook fijn voor de eczemers. Wel midden in het bos, we hebben heel veel knutten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:01

Wij hebben een pension, maar echt heel fijn; zo goed als alles kan in overleg :)

Onze twee pony's (waarvan 1 eczemer) hebben op het moment een opfok(binnen)stal met uitloop. Dan komen ze in de paddock. Een paar uur per dag gaat de weide open.
Als er straks weer veulens komen krijgen die van ons een ander plekje, maar eigenlijk alle stallen zijn ruim :)

Qua krachtvoer; ik meng zelf wat ik gevoerd wil hebben en zet het klaar in emmers. Ze hebben zelfs iets van de stalprijs af gedaan omdat we geen brok van hen gebruiken.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:04

Dat is heel erg netjes!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:16

Overigens geen kwaad woord over mijn huidige stalling! Ik sta daar al 30 jaar en ze zijn zeker van goede wil om met mij mee te denken voor een oplossing.
Alleen de eigenaar is inmiddels 80 en het lukt hem gewoonweg niet meer om een paard met haast om bij de wei te komen over langere afstand weg te brengen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:28

Mijn pony staat in een koppel van 5 paarden, die eigenlijk allemaal niet goed tegen suikers en rijk gras kunnen. 2 Cushing paardjes, een paard met ataxie waarbij de ataxie erger wordt als hij te veel gras binnen krijgt, een pony die helemaal onder de bulten zit bij teveel gras en mijn eczemer Sally.
Dus ze passen goed bij elkaar, haha.
Ze staan 24 uur in een grote paddock met schuilstallen. Eigenlijk zijn het 2 paddocks en een rijbak waar ze altijd in kunnen. Ze kunnen dus rond lopen en mocht er een apart moeten, kunnen we 1 van de paddocks afzetten met schuilstal.
Ze krijgen vrijwel onbeperkt hooi in slowfeeder netten. En ze komen een paar uurtjes per week in de wei. Meestal 3 a 4x per week 2 uurtjes.
Ik ben zelf heel erg blij met deze stalling, al zou ik stiekem nog wel een gedeelte willen verharden met dat grint wat ze in een echte pp ook gebruiken. Want ze hebben nu alleen beton platen bij de stallen als verharding. En in de stallen liggen rubber matten.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:44

tiwi1969: ik las niks negatiefs over je stal, alleen dat je op zoek bent naar iets wat net wat handiger uitkomt. 30 jaar is lang ja (zo oud ben ik nog niet eens! :P )
Snap heel goed dat een stalhouder van 80 niet meer zo makkelijk met paarden gaat slepen.

Wij zijn twee jaar terug ook op deze stal terecht gekomen omdat we (oa) graag wilden dat de dagelijkse zorg voor ons gedaan werd. In het begin moeilijk loslaten, maar bijvoorbeeld nu echt ontzettend fijn gezien ik 5 maanden uit de running geweest ben.

Mijn zusje heeft het erg druk met school dit jaar, en zo kon ze áls ze tijd had, gewoon lekker even rijden of tutten. 3-4 keer per dag moeten voeren, mesten en water checken is dan toch echt vervelend. Dan kom je veel minder aan de leuke dingen toe, zeker als je het een tijd in je eentje moet doen.

En ik was er gewoon heel gerust op dat het goed ging met de pony's :) Als onze merrie bijv. eens geen interesse heeft in haar voer, horen we het direct. Maar zo letten wij natuurlijk ook mee op.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:16

talithaa_0 schreef:
Mijn Rambo is nog helemaal intact, alleen de gladde stof bij de schouders is versleten waardoor die nu schuurplekken krijgt.. pff nieuwe deken aanschaffen? ik ben totaal geen handige naaister.

Borstbeschermer om doen. Zijn niet zo duur, werkt prima.
http://www.agradi.nl/harrys-horse-lycra ... medium.htm

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 13:50

Ja maar als het dan regent blijft de borstbeschermer dan niet ontzettend lang nat? ik doe wel altijd een borstbeschermer aan onder de winterdekens enzo.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:18

Ik heb een lycra borstbeschermer, die is net zo snel droog als de rambo die er overheen zit.
Op hele warme dagen haal ik m wel er onder uit, dan smeer ik vaseline op een eventuele schuurplek om het niet verder te laten schuren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 15:57

Bij ons in de buurt zit een deken was- en reparatieservice. Ik weet zeker dat zij er zó een nieuw glad stofje in heeft... die heeft de handigheid én het materieel :)
Er zal toch op veel meer plaatsen zoiets zitten?

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:12

Ik heb toch maar een nieuwe besteld, en dan wil ik deze wassen en als reserve houden, want ik heb nog helemaal geen reserve. En dan ga ik inderdaad eens op zoek wie er zo glad nieuw stukje in zou kunnen naaien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 19:43

Ik heb een imperial deken als reserve :j
Voor een dagje kan die prima, appie heeft hem nu ook op omdat de rsih helemaal nat en vies was.
Ben benieuwd,vanaf vandaag staan ze op een stukje gras.
Ik verwacht wel extra jeuk nu, al is het gras al bijna uitgebloeid, en staan ze op een klein hoekje

Afbeelding

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 20:14

Lijkt geen hals op je deken te zitten of zie ik dat verkeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:52

Jawel,alleen iets korter omdat ik er toen een stuk af geknipt heb.
maar dit is alleen voor 1 dag,morgen komt de rsih er weer op :j
ben nog steeds op zoek naar een andere deken voor erbij, die imperial is te open,voor nood kan het 1 dag,maar die vliegen prikken er dwars door heen.
De rsih is vaak zwaar als het veel regent, wat dat beteft vind ik het nog steeds een zomerdeken met hals, stof is haast net zo dik :j

Maar appie heeft maar korte beentjes en veel dekens zijn te lang aan de zijkant, wil graag iets wat korter is.
die imperial is korter,maar dus wee niet geschikt :+

*zucht* wat een gedoe ook altijd he,ben zo blij dat de tinker geen eczeem heeft en mooie lange manen *\o/*

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:14

Dat probleem heb ik ook met mijn rsih, stof is dik en droogt daarom niet snel met dit weer :( en met warm weer is hij eigenlijk te warm.

Wil eigenlijk een tweede deken kopen, maar welke?

Hoe is de stof van de epplejeck en de shires? even dik (als de rsih) of meer een dunne vliegendeken? (epplejeck heeft nu 25% korting)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 23:50

De shires is zeker lichter en dunner .
Wel sneller stuk ...
Maar prima deken verder zeker voor erbij

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 00:00

Onze eczemer doe ik geen vliegendeken op, ze past de pagony pyjama prima en heeft er ook nog van première en horze.

Voor onze andere pony heb ik deze deken tegen de dazen:
http://www.goedkopepaardendekens.nl/pro ... asker.html

Ben er zeer over te spreken; pasvorm vind ik fantastisch. Valt heel mooi over de schouders en geeft geen schuurplekken. En in tegenstelling tot wat de foto's doen vermoeden, valt de hals heerlijk ruim.
Zelfs de rechtopstaande manen (fjordenboog-achtig bij haflingerkruising) blijven staan!
Stof is vrij fijnmazig. En de zijkanten zijn niet te lang (wat je al snel hebt bij eentje met korte ponybeentjes :P )
Onze pony is 1,40 en draagt een maat 185 (en mag dat qua hals, lengte en breedte gerust hebben). Hij heeft ietsjes ruimte over achter, maar niet storend.

Geloof dat de andere kleuren nog iets goedkoper zijn. Wellicht ook een optie voor er bij?
Anders hebben ze wel meer vliegen- of eczeemdekens daar, meeste erg leuk geprijsd (en fijne service) :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:35

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:54

De Mio heb ik in het verleden even gepast en snel weer teruggebracht.

Het grootste nadeel daarvan vind ik de weinige klittenbanden aan het halsdeel waardoor de hals snel terugzakt richting schoft en dus niet goed bedekt is. Ik vond het een gevalletje zonde van het geld voor een paard met ZE

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:01

Ik vind de Shires fijner dan de RSIH. Na hier vier RSIH dekens versleten te hebben, ga ik voor mijn twee eczemers helemaal over op de Shires. Deze is minder dik, gaat hier net zolang mee, is makkelijker in de wasmachine (gespen zijn minder zwaar waardoor de trommel niet beschadigd) en is ook nog 60 euro goedkoper!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:43

Ik vind de mio ook geen mooie vliegendeken.

Voor mijn andere pony, die de vliegen gewoon vreselijk vind heb ik een bucas zebra deken.
heeft een prachtige pasvorm vind ik. En mooi materiaal !!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:03

Ok,duidelijk.
die valt dus af.
die shires is dus niet zo zwaar als de rsih...hmm toch eens kijken dan :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:53

Oh zeker, ik maak wel een foto vanmiddag :)

De hals kan idd wel een beetje af zakken. Voor mijn niet-eczemer geen probleem.
Maar er zitten lusjes van klittenband aan, kunnen eenvoudig aan halster of hoofdkap :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:55

Die gebruik ik niet,vind appie niet fijn :(

Ben benieuwd naar je foto :)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:24

Ik ben ook heel tevreden met mijn shires deken.Ik heb wel een stuk van de hals afgehaald die was gelang en ik heb tegen de buiklanding een stuk jeans genaaid omdat die van mij veel naar zijn buik trapt en dan is dat snel versleten denken ik.