[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:55

Ik heb de artikelen nog niet helemaal gelezen. Ga ik nog doen.
Maar idd absurd eigenlijk dat waardes in september erg hoog zijn en in april /mei normaal zijn zonder medicijnen.
Dat zet je aan het denken wat betreft medicatie

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:01

Ik heb de artikelen ook nog niet gelezen, nog geen tijd. Maar buiten de waardes, moet je natuurlijk ook kijken naar de symptomen. De combi van symptomen en waarde zou wel aanleiding zijn tot medicatie, waarde alleen niet lijkt mij

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:19

Douraque schreef:
Ik heb de artikelen ook nog niet gelezen, nog geen tijd. Maar buiten de waardes, moet je natuurlijk ook kijken naar de symptomen. De combi van symptomen en waarde zou wel aanleiding zijn tot medicatie, waarde alleen niet lijkt mij

En of het paard uiteindelijk verbeterd met de medicatie.
Maar door zulk soort artikelen ga ik me wel afvragen of het nodig is om die medicatie het hele jaar door te geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:21

Ik heb ook even de puf niet om artikelen door te lezen. (luie kerstdagen ;) ) Daarbij trek ik toch wel mijn eigen plan. Ik zie wel positieve resultaten van de medicatie (of wie weet is het de monnikspeper met alle andere bevordelijke dingen voor het immuumsysteem) en dat vind ik het belangrijkste.

Wil je echt een beeld hebben van de waardes van je paard dan zul je een jaar rond moeten testen, denk ik. De uitslag na een enkele test in natuurlijk altijd maar een momentopname.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:25

Meert schreef:
Douraque schreef:

Maar door zulk soort artikelen ga ik me wel afvragen of het nodig is om die medicatie het hele jaar door te geven.

Elke keer op- en afbouwen is geen optie. Slik zelf maar eens zulke pillen en ondervind maar eens hoe je je voelt wanneer je er een keer eentje vergeet.. Maar ik snap wat je bedoelt. Het zo fijn zijn als je een pauze zou kunnen nemen op de momenten dat de ACTH waarde in orde is. Aan de andere kant is het moeilijk te bepalen als je al medicijnen gebruikt: waarschijnlijk is de waarde in orde door de medicijnen. Blijft lastig! :?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:33

Jessix, daar ben ik ook nog niet uit. Maar zoals ik het begrijp uit de artikelen ( dus correct me if I am wrong !!) kunnen paarden alleen in de seasonal rise een (behoorlijk ) verhoogd ACTH hebben. Het ligt dan oa aan de leeftijd van het paard hoe lang de ACTH waardes verhoogd zijn. Het kan al in juli beginnen met stijgen tot in december toe. Jongere paarden hebben misschien eind okt al weer een normaal ACTH.
Maar idd wat doe je dan in die maanden dat het ACTH verhoogd is ?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:38

wat ik mij even afvraag...BI had die ''aanbieding'' van gratis bloedonderzoek.Alleen de da betalen.
Werd dat bloed allemaal naar hetzelfde lab gestuurd?Weet iemand dat?

Maris@ik begrijp nu je punt.Misschien is het soms gewoon beter om naar symptomen te kijken?
Te hoog cortisol is inderdaad schadelijk.Maar hoe krijg je het omlaag?Op een niet zo dure manier?
Ik heb zelf ook een te hoog cortisol(gehad of nogsteeds?)Ik heb daar nooit iets voor gekregen...

curcuma verlaagt te hoog cortisol...
http://en.wikipedia.org/wiki/User:JoeGabriell/Curcumin

zou het zo simpel zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:44

Maris, daarom lijkt de keuze me ook zo lastig. Heb je een jong paard, weinig symptomen, dan zou ik misschien wel wachten en hertesten na de seasonal rise. Maar je zal wel heel erg balen als je paard dan ineens toch hoefbevangen staat.

Lastig hoor! Wat dat betreft hebben we nog een lange weg te gaan met alle onderzoeken die vast nog zullen volgen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:54

geerke schreef:
wat ik mij even afvraag...BI had die ''aanbieding'' van gratis bloedonderzoek.Alleen de da betalen.
Werd dat bloed allemaal naar hetzelfde lab gestuurd?Weet iemand dat?

Naar 2 verschillende kon het gestuurd worden, IDEXX Laboratories of Universiteit Utrecht.

Jessix schreef:
Meert schreef:

Elke keer op- en afbouwen is geen optie. Slik zelf maar eens zulke pillen en ondervind maar eens hoe je je voelt wanneer je er een keer eentje vergeet.. Maar ik snap wat je bedoelt. Het zo fijn zijn als je een pauze zou kunnen nemen op de momenten dat de ACTH waarde in orde is. Aan de andere kant is het moeilijk te bepalen als je al medicijnen gebruikt: waarschijnlijk is de waarde in orde door de medicijnen. Blijft lastig! :?

Daar had ik nog niet aan gedacht. Maar als een paard geen te hoge ACTH-waarde heeft in bepaalde maanden (zonder medicatie) en je geeft hem dan wel prascend, wat gebeurd er dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 18:21

Ja wat gebeurd er dan? Ben daar ook benieuwd naar.
Moet zeggen mijn prinses gaat goed op monnikspeper en magnesium.
Helaas krijgt ze het momenteel niet dagelijks.
Vanaf 2 januari weer wel.
Heb een stalhoudster gevonden die zoals het nu lijkt en we besproken fijn op 1 lijn zit qua voeding en het houden van paarden. Plus het feit dat zij geen probleem ziet in paarden even uit elkaar zetten voor hun eigen prakje met supplementen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 19:14

geerke schreef:
Maris@ik begrijp nu je punt.Misschien is het soms gewoon beter om naar symptomen te kijken?
Te hoog cortisol is inderdaad schadelijk.Maar hoe krijg je het omlaag?Op een niet zo dure manier?
Ik heb zelf ook een te hoog cortisol(gehad of nogsteeds?)Ik heb daar nooit iets voor gekregen...

curcuma verlaagt te hoog cortisol...
http://en.wikipedia.org/wiki/User:JoeGabriell/Curcumin

zou het zo simpel zijn?

Ik denk eigenlijk dat je meer die hoge ACTH moet aanpakken ( dan wordt cortisol vanzelf ook lager ). Want als je alleen de cortisol aanpakt ( verlaagd dus ) en je laat de ACTH hoog dan raakt de hypofyse al meer van slag, en dat wil je niet.
Of zien jullie dat anders ???

En idd vraag ik me ook af wat er gebeurd als je je paard pergolide geeft terwijl de ACTH gewoon goed is. Ik denk eigenlijk dat je door pergolide (= dopamine ) geven , je de hypothalamus lui maakt. Dus die gaat dan al minder dopamine aanmaken omdat je dat toch al toevoegt.

Cortisol kan je toch verlagen door DHEA ? Dus meer DHEA is minder cortisol omdat die 2 stoffen met elkaar in een balans moeten zijn ( net zoals prolactine en dopamine )
Toch ?
Ik zit toevallig net te lezen over yam ( wortelknollen ). die bevatten veel natuurlijke DHEA ...... en zijn ook nog eens goed voor de gewrichten ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:35

Weet je... hier kan je over gaan speculeren totdat je een ons weegt, maar je komt er toch niet uit.
Als de acth bij alle paarden zo verschilt per seizoen, dan heeft niet 1 paard cushing, want dan hoort dit blijkbaar bij het systeem van het paard, dat het zo fluctureert. Dan kan je ook gaan denken dat de acth test domweg niet de juiste test is voor het constateren van cushing... En zo kan je natuurlijk alle kanten opgaan. Ik vind het helemaal prima als een bedrijf als BI keihard onderuit gehaald word hoor, maar kom dan ook met het juiste antwoord (onderzoekers heb ik het over hoor), over wat al onze paarden dan in godsnaam wel mankeren, of wat wel een correcte test is, vind dit zo de knuppel in het hoenderhok gooien...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:37

Ze weten gewoon nog veel te weinig over cushing en de mogelijke oorzaken. Maar ik denk dat nu wel duidelijk is dat de ACTH waarde bepaald in sept/okt niet alles zegt over cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:40

Maar dan in de andere periodes toch ook niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:41

Hoezo niet ? Alleen in de seasonal rise kan de ACTH verhoogd zijn en dan later veel lager. Als de waarde hoog is in januari zegt dat genoeg lijkt me. Of bedoel je wat anders ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:50

er stond toch dat in mei ofzo alle paarden een normale waarde hadden?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:52

Maris schreef:
Ze weten gewoon nog veel te weinig over cushing en de mogelijke oorzaken. Maar ik denk dat nu wel duidelijk is dat de ACTH waarde bepaald in sept/okt niet alles zegt over cushing.

In mijn '' bijbeltje '' ;) staat dat de seasonal rise periode echt niet het juiste moment is om de acth te bepalen...ik was dan ook verbaasd toen ik zag dat BI juist in die periode de gratis testen gaf ( behalve in Belgie dan, want ik heb de rekening kunnen betalen {:)-:( ) Achteraf gezien was dit natuurlijk wel een hele slimme zet, toch ? :D
Ik vraag mij soms wel es af hoeveel paarden er '' aan de pillen zitten '' zonder cushing te hebben...k zou ze geen eten willen geven.... denk ik ... maar ik kan helemaal mis zijn ook natuurlijk...:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:02

dat denk ik dus precies zo pandora, maar hoe kom je er dan achter?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:41

Laten hertesten een eindje na de seasonal rise in elk geval alvorens met prascend te beginnen, tenzij overduidelijke en '' dringende '' symptomen, zoals plotse HB in het najaar zonder aanwijsbare reden of de typische lange, krullende vacht. Ik heb het hier nog geschreven dacht ik, maar ems, diabetes en cushing vertonen vaak heel gelijklopende symptomen...terwijl de eerste twee met een aangepast voedingsschema en voldoende beweging perfect omkeerbaar zijn en het andere helaas niet...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 22:59

Maar mijn pony had bijv rond de 500 acth en dit was geloof ik in de seasonal rise (in oktober, was gratis). Hij heeft dus een hoge waarde, is dat wel overduidelijk of toch bespreekbaar nou door die seasonal rise? Apart hoor, ik vond sowieso de beredenering wanneer je cushing hebt apart... Als een paard net aan geen cushing heeft, is toch vreemd, je hebt iets of je hebt het niet. Het blijft ingewikkeld met alles er om heen %)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:05

Ik ga morgen bellen voor een afspraak voor testen op cushing.. Vind heel spannend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:07

Batlow@dit ben ik met je eens....je bent ook niet een beetje zwanger.
Misschien toch de mate ervan?ik weet het ook niet hoor..
Ik weet wel dat mijn Pablo IR heeft en cushing.De ACTH waarde weet ik niet en zal ik ook nooit weten.
Ik ben genoodzaakt naar het paard te kijken en zo te handelen.
Heb ooit met een endocrinoloog gepraat over bloedwaarden.Hij zei dat sommige mensen hoge schildklierwaarden hadden en zich prima voelden terwijl andere zich weer niet goed voelde met die hoge waarden.
Er individueel dus.Misschien naar het paard kijken en maar een klein beetje naar de getallen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:19

Dat is het dus, qua symptomen was het niet echt waar van je zegt nou nou... Vooral op lange termijn voor het testen niks gemerkt. Ja een wat krullerige vacht, maar hij kreeg altijd zo'n dikke vacht, dan denk je dat niet echt, verder had hij dus zelf vrijwel geen symptomen. Erg apart dan, zo'n extreem hoge waarde maar symptomen blijven uit. En de waarde kan toch ook niet ineens van 10 naar 500 zijn gegaan....

Edit: de combinatie symptomen, de waarde en iets wat je niet kan weten: hoe lang het al aanwezig is, hoe dat met elkaar zit. Als ik er aan denk, dan is het altijd een 'rommmeltje' wat betreft connecties met elkaar

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:24

Er zijn verschillende stadia in Cushing. Voor paarden in het beginstadium (wel symptomen, geen verhoogd ACTH) wordt nu door de EEG groep een TRH stimulatie test geadviseerd. Daarmee kun je in het eerste stadium betrouwbaarder Cushing "meten" dan met een ACTH bepaling.

Een paard met verhoogd ACTH zonder symptomen zou je eventueel kunnen hertesten met de dexamethason suppressie test (mits niet gevoelig voor HB).

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 23:28

Maar hoe weet je of je in het eerste stadium zit? Hoe zijn de stadia ingedeeld? Is cushing in stadia in te delen?