[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 07:12

Hee, sanapril met APRIL, heb jij niet een hele tijd op manege Nieboer gestaan?
Ik heb April (net als mijn Bonte Jaopie toch ook kruising Tinker x Fries?) daar nog zien staan, volgens mij, is paar jaar geleden, maar toen had zij toch niet al ZE, of wel?

Ik stond daar zelf niet, mijn paarden staan thuis in Zuidlaarderveen, ik kwam wel eens mee met Anniek (Haflinger Heidi) of Sylvia W. (Friezen en mennen). Kwam ook wel eens kijken naar Haflinger ruin Pjotr die er een halfjaar in hertraining gestaan heeft.

Ik zoek ook mensen hier uit de omgeving om eens mee samen buiten te rijden, Jaopie kan nogal schrikkerig zijn in z'n eentje buiten. Of is daar een apart topic voor? (dan moet een mod dit maar verplaatsen!).

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 08:00

Malenka schreef:
Ellepel,
dank je. Ik hoop dat de plekjes inderdaad weg blijven. Ik hoop ook dat het bij Nilay nog eens weg gaat.

Toen ik Nilay kocht wist nog niemand dat hij zomereczeem zou ontwikkelen. Had ik het geweten dan had ik hem nooit gekocht. Ik zal dus ook niet bewust beginnen aan een ander eczeempaard. Simpelweg omdat ik geen paard zou kopen met een afwijking waarvan ik weet dat het kosten en zorgen met zich mee gaat brengen.

Mijn mening over eczeemdekens; geen moment twijfelen maar gewoon een deken om doen! Niet aanklooien met allerlei middeltjes. Een deken is gewoon de snelste oplossing en de meeste paarden (er schijnt een enkeling te zijn die echt een hekel heeft aan dekens) zijn je ontzettend dankbaar. Je moet het leven van je paard nu direct dragelijker maken en hem/haar niet gebruiken als proefdier.

Helemaal mee eens moet je kijken hoeveel tijd en geld er gestoken wordt in middeltjes terwijl als je een deken op gooit en het paard heeft er geen problemen mee dat dan bij de meeste paarden het probleem opgelost is.De deken die wij hebben is geen officieele exceemdeken maar kost normaal gesproken 65 euro en heb hem nu in de aanbieding voor 45 euro kunnen kopen ons paard schuurt niet en heeft geen hinder van de deken. Bij ons in het gebied komen dadelijk ook veel dazen dus alle paarden die buiten komen krijgen een vliegendeken op dat is beter dan de paarden binnen laten staan omdat er steekbeesten rond vliegen.

xTesske

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:28

Malenka@ bij mijn paard helpt een deken niet dus moet ik wel met middeltjes aanklooien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:34

ZusJacobs schreef:
Ik zou ook niet snel een pony nemen met ZE (of ik moet een geldboompje in de tuin hebben tegen die tijd, dan wil ik ze graag een mooi zo jeuk vrij mogelijk plekje geven ergens in NL), ik heb gezien/ik zie hoeveel last mijn pony er van kan hebben, en ik heb niet het geld voor de beste dekens/spulletjes en niet de mogelijkheid om haar het beste te stallen.

Hoezo een geldboom? Geven jullie er zo veel geld aan uit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:44

xTesske schreef:
Malenka@ bij mijn paard helpt een deken niet dus moet ik wel met middeltjes aanklooien

Dan denk ik niet dat je paard ZE heeft. Je verzacht de schuurplekken, maar gaat het prikken van de muggen dus totaal niet tegen, dus dan gaat het schuren vanzelf ook niet over.
Je zegt dat de deken niet helpt, maar tevens zeg je ook dat je een deken toch ook maar wat vreemd vind, want er blijven plekken over om gestoken te worden en dat de shet je reservedeken ook al heeft gesloopt. En dat je een halsdeken af doet, om dat de manen er van uitvallen. Het scheef trekken van dekens kun je voorkomen door een deugdelijke deken te komen. Ze zijn iets duurder, maar een goede investering en ze hebben het toch elk jaar nodig. Dus helpt het echt niet, dan heeft ie ook geen ZE denk ik en moet je er ook een behandeling op aan gaan passen. Pusbulten horen namelijk ook niet in een ZE beeld. Dan ZE blijven behandelen, terwijl ie dat misschien helemaal niet heeft. Want serieus, deken is de beste remedie tegen eczeem, werd er een beter middel uitgevonden, dan stonden alle ZEérs bloot.
Wanneer ben je met de deken begonnen?

Hetzelfde als gebruik met derfen en bloot staan. Je gaat het prikken van de cullicoide muggen niet tegen, dus als derfen helpt en je paard staat dan bloot, is het dan wel ZE. Want ze worden even goed geprikt, alleen omdat je uitwendig iets op smeert, dat zou dan de allergische reactie doen verdwijnen. Die snap ik niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:51

Hier ook geen geldboompje hoor, in tegendeel zelfs.
Maar door consequent te zijn kun je een hoop geld besparen.

Op tijd een deken op, dure aanschaf maar gaat langer mee dan 1x dragen.
Af en toe een reinigingsmiddel, kost je ook de kop niet.
En verder niets hoor.

Ik heb het al eens eerder gezegd.
Mensen die met derfen smeren rond komen, hun paard heeft gewoon geen ZE, maar een fiks huidprobleem.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:00

en denk dat je bij heel veel paarden geen middeltjes hoeft te gebruiken en veel geld uit hoeft te geven als je maar op tijd een deken op doet voordat die vervelende muggetjes er zijn.en wat is nou belangrijker dat een paard zonder schuren en jeuk in een wei staat met deken op of veel geld uitgeven aan middeltjes wat in de meeste gevallen dan dus ook helemaal niet nodig is als je maar op tijd een deken op doet.
Ik heb zoals eerder vermeld eerst een exceemdeken gehad die over het hoofd moest maar dit ten eerste heel onhandig vindt vooral bij een jong paard en ten tweede ze op 1 of andere manier de deken uitkrijg ook al zaten er bilbanden en singels onder haar buik.Nu met de sectolin combo is voor mij dit een uitkomst en kunnen de muggen zomaar niet meer steken aangezien ze tot over de oren bedekt is met op de hals en staart een extra dunne voering en de kosten van deze deken zijn echt niet duur.
De deken wordt op stal weer afgehaald en ook wanneer we met haar aan het werk gaan.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:57

Heb Nandeau nu een maand, en ja bewust voor een "schuurder" gekozen omdat hij verder wel is wat ik zocht, en valt me op dat hij juist als ik Derfen of iets anders smeer hij dan veel jeuk heeft...
Hij staat nu onder een grotere RSIH met het vliegenmasker en zijn hoofdhuid wordt nu al rustiger.
Helaas kan hij dus wel bij zijn koker en bij zijn oksels gestoken worden wat ook best wel grote bulten geeft en jeuk.
Maar zichzelf op die plekken kapot schuren of aan niets anders meer denken dan aan de jeuk doet hij niet.
Gewoon negeren en niets smeren en dag later zijn de bulten weer weg.
Of dit ZE is???
Geen idee.
Wel reageerd hij dus op middelen om te spuiten (vliegenmiddel) en Derfen/Sweet Itch.
Die gebruiken we dus maar niet meer.
Dan maar hele dagen met zijn pyama aan staan...
Geen jeuk is geen jeuk en dat gaat voor.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:00

Ooit stond er bij mij op stal een haflinger die ook zomereczeem had. Zo ernstig dat ik haar waarschijnlijk in zou laten slapen. Het dier schuurde zichzelf helemaal stuk met ontstoken wonden als gevolg. Met en zonder deken. Dat paard bleek slecht werkende nieren te hebben. Door haar elektrolyten te geven en heel erg rekening te houden met de voeding is ze een heel stuk opgeknapt. Uiteindelijk zo goed dat ze met een eczeemdeken prima door het leven kon. Het paard had wel zomereczeem maar het onderliggende probleem was dus nog veel groter waardoor de eczeem extreem werd. Als het beeld bij je paard dus afwijkt van wat 'normaal/gebruikelijk' is laat het dan verder onderzoeken en staar je niet blind op 1 ding.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:35

Onze pony ga ik ook naar laarakker meenemen voor extra onderzoek.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:05

Mindim schreef:
Dan denk ik niet dat je paard ZE heeft. Je verzacht de schuurplekken, maar gaat het prikken van de muggen dus totaal niet tegen, dus dan gaat het schuren vanzelf ook niet over.
Je zegt dat de deken niet helpt, maar tevens zeg je ook dat je een deken toch ook maar wat vreemd vind, want er blijven plekken over om gestoken te worden en dat de shet je reservedeken ook al heeft gesloopt. En dat je een halsdeken af doet, om dat de manen er van uitvallen. Het scheef trekken van dekens kun je voorkomen door een deugdelijke deken te komen. Ze zijn iets duurder, maar een goede investering en ze hebben het toch elk jaar nodig. Dus helpt het echt niet, dan heeft ie ook geen ZE denk ik en moet je er ook een behandeling op aan gaan passen. Pusbulten horen namelijk ook niet in een ZE beeld. Dan ZE blijven behandelen, terwijl ie dat misschien helemaal niet heeft. Want serieus, deken is de beste remedie tegen eczeem, werd er een beter middel uitgevonden, dan stonden alle ZEérs bloot.

Hetzelfde als gebruik met derfen en bloot staan. Je gaat het prikken van de cullicoide muggen niet tegen, dus als derfen helpt en je paard staat dan bloot, is het dan wel ZE. Want ze worden even goed geprikt, alleen omdat je uitwendig iets op smeert, dat zou dan de allergische reactie doen verdwijnen. Die snap ik niet.

Ik weet het niet ze is er toendertijd op getest. Ja als ik nu de deken op zien de manen er veel onrustiger
uit dan zonder deken, ze had vandaag helemaal niet geschuurd zag ik. Ja de jaarling heeft de hele pagony deken kapot getrekt en de andere een beetje. Ik ga er anders toch maar eens een DA bij laten komen, kijken wat die zegt.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:29

Mindim schreef:
ZusJacobs schreef:
Ik zou ook niet snel een pony nemen met ZE (of ik moet een geldboompje in de tuin hebben tegen die tijd, dan wil ik ze graag een mooi zo jeuk vrij mogelijk plekje geven ergens in NL), ik heb gezien/ik zie hoeveel last mijn pony er van kan hebben, en ik heb niet het geld voor de beste dekens/spulletjes en niet de mogelijkheid om haar het beste te stallen.

Hoezo een geldboom? Geven jullie er zo veel geld aan uit dan?

Nou hier wel hoor.. Pony sloopt dekens zo gelijk.. en een Boett kost ruim 300 euro.. Voor mij behoorlijk veel geld, en dan zou ik het liefst ook bloedonderzoek laten doen om haar zo goed mogelijk in het voer te hebben. Nja vul zelf maar in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:46

Dan nam ik geen Boett iig. :D Hoe sloopt ze die dekens dan, heeft ze nog jeuk onder deken?

Flint lag vandaag te rollen en ging daarbij wel erg veel met zijn manenkam heen en weer, he bah. ZIJn hoofd is ie ook aan het schuren, hele kleine stukes vel eraf. Dus dat heb ik maar ingesmeerd en zijn hele hoofd ook wat ingevet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:48

xTesske schreef:
Mindim schreef:

Ik weet het niet ze is er toendertijd op getest. Ja als ik nu de deken op zien de manen er veel onrustiger
uit dan zonder deken, ze had vandaag helemaal niet geschuurd zag ik. Ja de jaarling heeft de hele pagony deken kapot getrekt en de andere een beetje. Ik ga er anders toch maar eens een DA bij laten komen, kijken wat die zegt.

Ik zou idd ook maar een DA weer laten komen, ik vind jou paard niet typisch ZE symptomen hebben. Misschien heeft ze wel heel iets anders en valt dat goed te behandelen en ben je er af. Al eerder gezegd, maar bij mijn weten bestaan er geen tests om ZE vast te stellen. Misschien wel dat een paard ergens allergisch voor is, maar niet specifiek of ze nu allergisch zijn voor de cullicoide mug.

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 15:57

Ik meld me even als nieuwkomer, en heb meteen een vraag.
Sinds vorig najaar heeft mijn IJslander van 10 ZE. Ik had gehoopt dat het wat anders was, maar helaas begon hij een paar weken geleden weer te schuren.
Meteen Derfen erop en in de deken.
Ik begon met een sectolin deken, maar die was door het vele rollen al binnen een paar dagen stuk (de clips van de elastieken).
Nu heeft hij een RSIH. Hij ligt prima, ondanks dat de hals iets te lang is en de oorgaten net te klein (ze knellen, dus ik sla de deken een stukje naar binnen om) ben ik best tevreden.

Wat ik me alleen af vraag: Wat doen jullie als het een dag behoorlijk regent? Mijn paard mag inprincipe 24/7 buiten staan in de zomer.

Ik ben vanochtend vroeg naar stal gereden om de deken eraf te halen, en toen was de deken incl. paard al helemaal doorweekt.
Nu staat mijn paard op stal, en wordt morgenochtend na 9uur weer voor me buiten gezet (ik heb begrepen dat dat de beste tijd is, correct me if i'm wrong!).
Morgen na m'n werk ga ik er weer heen om de deken weer op te doen, en dan hoop ik dat het voorlopig weer ff droog blijft. Ik ben namelijk niet in de gelegenheid om meerdere keren per dag naar stal te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:08

Ik laat de deken op, ik heb ook een rsih. De laatste keer was het paard gewoon droog. De deken droogt ook vrij snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:09

Je kunt voor de rsih trouwens een liner bestellen, die kun je eronder vastmaken, das tegen de regen.
De liner voor de vliegendekens bedoel ik dan, niet de gevoerde.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-06-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:11

ik laat de deken ook gewoon op liggen en s'avonds als ze binnen komt hang ik de deken uit om te rdogen als hij al niet opgedroogd is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:12

urobi schreef:
ik laat de deken ook gewoon op liggen en s'avonds als ze binnen komt hang ik de deken uit om te rdogen als hij al niet opgedroogd is

Ik laat hem helemaal op, tenzij het uren gaat stortregenen. Je kan ook moeilijk midden in de nacht naar de wei rijden om d deken af te doen als er een bui komt en in de vroegte hem weer opdoen. Wat een toestand. Tijdens een stortbui is het volgens mij wel verfrissend voor het paard even geen deken op te hebben. Moet je als baas wel gelijk de deken weer op doen als de stortbui pver is :D

Maartxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:19

Als het buiten nou een graad of 15/20 zou zijn met een zonnetje na de buien zou ik ook gewoon zeggen, die droogt wel, maar wat me nu dwars zat is dat het buiten maar 9 graden is, het waait, en het blijft regenen. Ben dan bang dat m'n paard kou vat, of ben ik dan aan het vermenselijken?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:22

Mindim schreef:
aerdenhout1 schreef:
Natuurlijk weet ik dat alle eigenaren van ZE paarden het aller beste voor hun dier over hebben.
Laten we wel wezen, al die onderzoeken, kuren en middeltjes kosten niet niks!
En iedereen hier in dit topic wil het allerbeste voor zijn of haar paard.
Maar... als je alles al hebt geprobeerd aan dierenarts en dus middeltjes, maar nog nooit je paard in een andere omgeving hebt gezet en dus niet weet of dat kan helpen..............Tja.
En stel het ligt toch aan de bomen die er staan, het gras en dan vooral het zand waar dat gras in groeit!

Ik snap wat je bedoeld, daarom zeg ik het dat het dan aan wind en water niet kan liggen. Dus een andere factor gezocht moet worden en dat zou dan in principe door heel nederland kunnen. Misschien is het jeuken van sommige paarden wel een gewoonte en doen ze dat tot bloedens toe en is alleen verandering van omgeving al voldoende en je kun je ze bij wijze van spreken net zo goed 4 km verderop zetten.

Wat CS ook zegt, ik zou meerdere paarden geheel moeten zien opknappen en ook eerst zien dat Stef tot aan de winterperiode goed blijft. Dan kun je zeggen dat de test geslaagd is. En dan nog uitzoeken waar dat dan aan ligt, zodat meerdere paarden er iets aan hebben en dat in totaal zie ik niet gebeuren.

Even hierop reageren ;-)
We hebben voor Stef op aanrade van de veearts en Utrecht een weide een stuk verder erbij gehuurd in de hoop de "Cirkel" te doorbreken maar het heeft niet mogen helpen bij Stef! De verhuizing naar Greet aan de kust deed Stef dus wel heel veel goed! Gelukkig!! En hij ziet en geweldig uit! Die rust in zijn ogen was het allemaal meer dan waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:24

Dat is idd geweldig voor Stef! Mijn paard en meerdere staan echter ook aan de kust en die hebben toch nog behoorlijk last. Dus misschien moeten we het niet perse in de kust zoeken, maar in een andere factor. Misschien heeft de verhuizing de cirkel wel doorbroken wat de weide verderop niet kon.
Het probleem is dat je een cirkel kunt doorbreken, wanneer een paard schuurt uit gewoonte, niet uit een ziekte. De ziekte blijft in principe.

Waarom eigenlijk de kust, waarom denkt men dat, omdat het harder waait? Weet iemand dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:48

Zijn er hier nog veel mensen die drainage compositum geven?

Ik las de site nog eens door over ZE opgelost met voeding. Maar dat is een grote reclamestunt voor de groene os en puur geloof ik. Dan mag je daadwerkelijk wel een geldboom in de tuin hebben staan.
http://www.dierinbalans.nl/paard_zomereczeem.html
De site beweerd ook dat ZE per jaar erger wordt. Wat is jullie ervaring daarmee? Wordt het elk jaar erger?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 16:59

Malenka schreef:
Ellepel,
dank je. Ik hoop dat de plekjes inderdaad weg blijven. Ik hoop ook dat het bij Nilay nog eens weg gaat.

Toen ik Nilay kocht wist nog niemand dat hij zomereczeem zou ontwikkelen. Had ik het geweten dan had ik hem nooit gekocht. Ik zal dus ook niet bewust beginnen aan een ander eczeempaard. Simpelweg omdat ik geen paard zou kopen met een afwijking waarvan ik weet dat het kosten en zorgen met zich mee gaat brengen.

Mijn mening over eczeemdekens; geen moment twijfelen maar gewoon een deken om doen! Niet aanklooien met allerlei middeltjes. Een deken is gewoon de snelste oplossing en de meeste paarden (er schijnt een enkeling te zijn die echt een hekel heeft aan dekens) zijn je ontzettend dankbaar. Je moet het leven van je paard nu direct dragelijker maken en hem/haar niet gebruiken als proefdier.

Ik klooi fijn aan met middeltjes, en ik proefdier heerlijk een end weg. :) Ze heeft geen jeuk als ik smeer, kan heeeeeerlijk bloot van het zonnetje genieten en dus ook lekker paard zijn. Mocht het echt geen nut hebben, ben ik de eerste met een deken. Maar zolang ze zonder kan, blijft ze lekker zonder. Ik denk dat iedereen, zéker hier, het allerbeste met zijn paard voor heeft. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 17:14

Breghje,
Ik geloof ook echt dat iedereen hier het beste met zijn paard voor heeft. Ik zou niet anders willen beweren. Ik lees hier ook veel mensen die vragen om een middeltje dat werkt. Dan krijgen ze verschillende middeltjes door en gaan ze daar mee aan de slag. Allemaal prima. Maar er is een 'instant oplossing' in de vorm van een deken. Ik kan niet begrijpen dat iemand eerst allerlei smeersels gaat proberen en daarna pas eens over een deken na gaat denken. Ik lees een heleboel (in mijn ogen) 'smoesjes' waarom ze geen deken willen. Dat begrijp ik niet. Ik zeg dus eigenlijk; doe eerst een deken om en kijk dan verder. De kans dat je een smeerseltje vind dat bij jouw paard net zo goed helpt als een deken is gewoon niet zo groot.