Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 19:40

Dat gat bij haar lendenen zeg maar is ook weg toch?
Denk als je weer kan gaan werken aan de hand dat die rug wel flink kan verbeteren hoor.
Is wel heel lang geleden dat je haar ribben niet meer ziet of niet? Op de foto's van het afgelopen jaar zag je altijd haar ribben wel zitten. Ze kijkt wel erg gelukkig en vrolijk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 20:19

Het gat is minder,hopelijk krijgen we het met het andere voerbeleid nu weg.
Ze is heel vrolijk,ondeugend ook en heb mijn handjes soms vol nu qua energie.Dus ook haar energie pijl is beter.
Nu de buik en de rug nog,hopelijk kan ik hier in de zomer een 'ander'paard laten zien ;-)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:58

Hoe gaat het nu met Kyana en jouw...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 15:07

Goed ,ze is mooi aangekomen in gewicht en is heerlijk vrolijk.
De bovenlijn blieft nog steeds verbetering,maar ik denk dat dit nooit helemaal over zal gaan.
Ze loopt op harde of zachte ondergrond zuiver,maakt geen verschil. (geen gevoelige voetjes)
Wel heeft ze het bijten behouden zodra haar 'stress level 'geactiveerd word,maar niet meer zo extreem.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 18:03

Werk je nog met haar om het gedragen lopen terug te krijgen ? Grondwerk,lange lijnen en rijden ?
Het zal haar zeker helpen om de bespiering wat ze heeft in ieder geval vast te houden en verminderd stress in de benen /rug !

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:55

Toevallig wilde ik ook vandaag al vragen hoe het ging..... :D
ts fijn te horen,er blijft dus vooruitgang in zitten!
Kanjer van een baas ben je!!! _/-\o_

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:40

Ik lees ook nog steeds met veel interesse mee. TS, je zet je echt super in voor Kyana!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 18:30

Om jullie bij een verandering toch nog op de hoogte te houden even een update.

Ergens in april opperde broadway iets over een zuilzweer.
Helaas vandaag weer rechtsachter een fikse zweer open laten maken en er word toch gedacht aan een hoornzweer.
Een jonge dierenarts was hier, die opperde gelijk dat het nu toch wel vaak aan hetzelfde been is.
Ze zou overleggen met de dierenarts van de praktijk of een rontgen niet verstandig is van de hoef om te zien of het zo is.
Maar ja wat daarna komt ziet er zo op het internet allemaal vrij heftig uit.
Gelukkig is er de mogelijkheid deze aan huis te maken,al hoopte ik heel erg het dierenarts circuit even niet in te gaan met haar.

Ze liep al enkele dagen wat minder,tot ze vandaag niet meer wilde belasten.
Morgenochtend moet ik met mijn hond naar de dierenarts (zelfde praktijk/eigenaar) en zal dan met de da overleggen.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:52

he potver..... -O- maar hopelijk mits je t circuit nog in wilt gaan komt er iets uit waar jullie iets aan hebben :(:)
Hoe gaat t verder met haar???en met jou??
Succes en sterkte met alles......

Met Desert iig toppie +:)+

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 07:16

Het ging eigenlijk wel goed, haar oude karakter was terug.
Natuurlijk had ze nu veel pijn,je zag al enkele dagen dat er iets aan het sluimeren was maar kon de vinger er nog niet opleggen.Het openen zal vast opluchting gegeven hebben, al schopte ze gister eerst 3x de emmer om :+

Dadelijk eerst met mijn hond naar de dierenarts, die levert in dus een bloedonderzoek laten doen en haar even na laten kijken. (ze is ontzettend mager).

Met mij verder wel goed,gister weer even te neergeslagen, maar ook geleerd positief te blijven.

Fijn dat het met desert goed gaat, ik volg nog steeds je topic in stilte ;-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:59

En ook hier.. sterkte, jemig..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:25

vanmorgen een dravende merrie in de weide, gelukkig opluchting.
Besloten om te kijken wat haar hoef gaat doen, mocht hij weer binnen aanzienbare tijd terug komen vrees ik dat er een rontgen gemaakt moet worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:33

voetje is nog pijnlijk,kreeg een flinke lel tijdens de verbandwisseling,zal een mooie blauwe plek worden.
Gelukkig blijf ze wel braaf 10 min met haar voetje in de Biotex staan.Hopelijk is het snel minder.
Dierenarts had het over om biotine bij te gaan voeren,iemand een soort die je kan aanraden?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:57

Au! dat is niet fijn.. Van Biotine heb ik geen verstand..

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:20

Ik gebruik biotine van sectolin. Dit omdat mijn haf gauw brokkelhoeven heeft voor. Ben er erg tevreden over. Gebruik dit al wat jaartjes. wel niet continu.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 12:38

Ik weet wel dat bottine, als het al werkt, pas na een half jaar wat doet, het is net als je nagels hè, ze groeien van binnen uit, de buiten en onderkant is dood materiaal.
Ik heb ook positieve verhalen gehoord over kerabol, maar dat is hetzelfde, duurt een poos voordat je wat merkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:03

Ik heb ook senior priores gevoerd en eigenlijk vind ik het baggerspul...kijk eens goed, heel veel losse bleesjes dat als vezels moet dienen, gewoon afval, dan bietenpulp, lekker goedkoop, een hoop andere zooi, heel veel melasse, want van suikers wordt je dik, maiszooi...maar feitelijke voedimgswaarde?

Ik ben daar mee getopt met het paard dat gewicht nodig had. Ik ben toen Metazoa gaan voeren alleen wel meer dan 250 gr, dikke 300 gr en mijn paard zag je na een week voller worden en beter er uit zien.

Sowieso de populaire voeders ben ik afgestapt.....buikvulling, resten die geen paardenvoeding zijn, dikmakers, te weinig vitamines en mineralen in de verhouding die je voert , want geen mens geeft wat de fabrikant voorschrijft....

Ik vind het wel super wat je allemaal voor je paard over hebt.

Te veel suikers in de darmen gaan gisten, geven gassen, maakt gevoelig bij aanraking, want het darmslijmvlies kan zo ook geïrriteerd zijn, verhoudingen darmbacterien gaan hierdoor ook in de war.....
Ik zou even stoppen met die zogenaamde paardenvoeders.

Veel goede snee hooi, vit. Preparaat of probeer eens Metazoa...of gewoon de duurdere geconcentreerde voeders die gelukkig ook in opmars komen, is wel duurder maar je voert in verhouding minder.

Vitamines en mineralen heeft het lichaam nodig om zijn verteringsprocessen te kunnen volbrengen..tekorten is verstoorde vertering en dus stofwisseling wat het immuunsysteem op den duur verzwakt, de celopbouw negatief beinvloed...kortom zelfs auto immuunziektes kan gaan veroorzaken.

Met mensen is dit nl niet minder zo...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 14:24

de dunne darm en pancreas is heel belangrijk in dit verhaal. Daar worden de vitamines en mineralen opgenomen...met de hulp van een enzymen afscheidende pancreas.In geval van teveel zetmeel/koolhydraten(granen,melasse)word dat proces verstoord.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 14:53

Om in te haken op het voedingsverhaal is dat zij allang geen 'standaard 'voeders meer krijgt.
Ze krijgt een vitamine brok/korrel (inderdaad minder van voeren maar wel heel prijzig a 75,- een zak.(ontwikkeld door een voedingsdeskundige/tevens juf ) en daarbij krijgt zij lucerne en haver.Hier is ze op aangekomen en doet ze het momenteel goed op.
Volgens mij had ik dit ook in het topic verteld :-) vergeef me als het niet zo is .
Bedankt voor de adviezen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 15:05

haver is zetmeel ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 17:47

Bij teveel idd schadelijk :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:37

Je paard komt aan op de haver omdat het zetmeel dus suiker is. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor zo een dikmaker. Een paard hersteld nl erg langzaam In gewicht eer ze erg schraal zijn geworden..

Mensen bedoelen het allemaal erg oed, dus ook je juf en bovenal jijzelf!

Maar door eigen opleidingen ben ik erg kritisch op voeding geworden. Paarden zijn van nature geen graaneters en onze tegenwoordige granen zijn allemaal gemodificeerd, waar het lichaam nog bar weinig mee kan..

Ook al ben ik geen paardnatuurlijkmens, heb ik wel hun eigen liksteen besteld...dat verhaal sta ik volledig achter...

Duur voer hoor, is dat echt wel nodig? De basis is het belangrijkste de rest doet het lichaam, mits hij de bouwstoffen krijgt.....suikers en zetmelen en koolhydraten....zijn geen basis voedingstoffen voor paarden....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 09:53

Wat zou je precies adviseren voor mijn merrie dan russel qua voerschema?
En hoe bepaal je wat je bijvoert zonder je hooi te laten testen? Zonder te weten waar precies de tekorten inzitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:41

Hooi testen kan je doen, ik ben van mening dat je het dan ook niet echt weet, heb je hooi van verschillende percelen of verschillende stukken maar zelfde perceel, weet je toch niet alles...

Ik heb nu late 1 e snee, half juli is toch de beste tijd voor paarden hooi, op de klei heb je nl ook vroege begin juni....waar dan ook vaak drijfmest en kunstmest over gaat. Ik heb nu late snee en alleen matig kunstmest, ruikt fris, is stekelig mooi hooi....dan voer ik nu Metazoa als brok en heb de liksteen van paardnatuurlijk besteld...ik ga eens kijken hoe dat gaat, mijn weide is 1 keer met stalmest gedaan, schrale wei, voer hooi bij...

Bij paarden voer je snel te veel, is het lichaam niet op peil, komt dat harder aan....

Dierenartsen zijn dol op pulp, maismeel, en andere dikmakers, maar weinig da's weten wat ze zeggen....

De voedingsindustrie is dol op verwerking van allerlei afval wat als voeding wordt gezien, heb vlak bij een paardenvoederfabriek gewoond en zag goedbedoeld vrachtwagens met doorgedraaide groenten voorbij rijden, maar eet een paard boerenkool??

Ik zelf zou naar de basis gaan, goede ruw voer, structuur, ook een plak stro als ze niet op goed en eetbaar stro staan, ik heb blank voederstro...dan pure vit.min. Brok als toevoeging, weinig maar wel gedurende een aantal uur vers gras, niet als hoofdmaaltijd..

Dan het lichaam in balans laten komen...gezonde blije geest, dus ook kuddegevoelens is dan al het begin...

Eventueel onder begeleiding een detox doen....

Heel simpel, maar als je een ziek paard hebt, wordt je uitgekleed, weet er slles van, heb nog 800 e rekeningen liggen van een paard dat feitelijk al was opgegeven........als eigenaar doe je je best.....ook i heb zakken voer binnen gesleept en achteraf heb ik er niets mee gewonnen alleen de voederindustrie gesponsort.

Toen ik overging op de basis ging paard ook al was hij niet gezond er toch stukken beter uitzien en kreeg ook weer meer goede zin...

Jij veel succes, een warme groet van mij, want zoals jij voor je paard staat, ik snap dat hoor, ben net zo, maar ook ik ben geld uit de zak geklopt...
Paarden zijn dieren die dicht bij de natuur staan, omdat ze vluchtdier zijn moeten ze een simpel verteringssysteem hebben wat iet belast mag worden met zwaar en ingewikkelde voedingsstoffen, het is eten en rennen en lang rondtrekken met zoveel mogelijk energie die snel vrijgemaakt moet worden...

Een roofdier kan uitgebreid luieren in de zon want wie valt hem aan? Hij hoeft niet te rennen voor zijn leven...toen paard sportpaard werd, ging de mens ingrijpen en ging van alles bedenken, dat gemiddeld sportpaard 9 wordt, vinden we normaal...dat er klachten en kwaaltjes kwamen, omdat ze niet als paard meer konden functioneren, worden veelal met potjes en pannetjes opgelost, met lange rustpauzes tussendoor, waardoor het lijkt dat het goed gaat...en dan ineens zijn ze recreatiepaard....toch te gek om over na te denken? Dus zijn ze van type en soort veranderd wat een andere aanpak en voeding vereist en gaan ze nog jaren mee??? Nog veel gekker...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 12:27

Dankjewel russel, voor je uitgebreide post en de tijd die je ervoor hebt genomen.
Ik zal de haver nog eens onder de loep nemen met jou post in gedachten.
En eens kijken naar de metazoa korrel. Ik ken deze niet namelijk.