Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peet_Paneel schreef:Zit nu op aankomende zaterdag op vier weken pepticure. Zagen jullie op dit tijdspunt helemaal geen één maagzweer symptoom meer? Ik vind het zo moeilijk om dan straks gewoon af te gaan bouwen zonder de wetenschap dat de maagzweren echt voor 100% genezen zijn.. Hij gaapte vandaag bijvoorbeeld nog een keer..
inferno1 schreef:Na de behandeling van Gastrogard, heb ik nog 3 spuiten over. Mocht iemand interesse hebben, hoor ik dat graag. Prijs en reacties graag via pb
geerke schreef:ik geloof zelfs dat 60% vn de reacreatiepaarden last hebben van maagzweren....
Het komt voornamelijk door het voerbeleid.
Te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer.
Granen en biks is funest voor een paard met een maagzweer....het mengt niet goed in de maag met het maagzuur dus het zuur blijft geconcentreerd.
Voedsel waar in verhouding veel calcium in zit is goed.Lucerne en geweekte suikerbietpulp voorkomt maagzweren of helpt ze te genezen.
snellemerlin schreef:geerke schreef:ik geloof zelfs dat 60% vn de reacreatiepaarden last hebben van maagzweren....
Het komt voornamelijk door het voerbeleid.
Te weinig ruwvoer en te veel krachtvoer.
Granen en biks is funest voor een paard met een maagzweer....het mengt niet goed in de maag met het maagzuur dus het zuur blijft geconcentreerd.
Voedsel waar in verhouding veel calcium in zit is goed.Lucerne en geweekte suikerbietpulp voorkomt maagzweren of helpt ze te genezen.
Mee eens, ik zie veel paarden die te weinig ruwvoer krijgen, bijvoorbeeld maar kleine porties en maar 2 a 3 x per dag. Een paardenmaag moet eigenlijk steeds gevuld zijn. Ik ga zelf voor onbeperkt ruwvoer, maar 12-15 kg per dag verdeeld over 4 a 5 porties zou ook een goede optie zijn. Daarnaast voer ik als krachtvoer EquiMagic. De basis van dit voer is luzerne ( en dan de hele plant dus ook het blad vanwege de vele mineralen en vitaminen die hier van nature in zitten) Verder is EM doordrenkt met zuivere lijnzaadolie. stukjes wortel, spelt, klein beetje maisvlokjes, kruidenbrokjes, vitamine/mineraalbrokjes ( geperst dmv olie uit de zemel ipv melasse (!!). De verhoudingen calcium/fosfor 1:2 zorgt voor optimale opname van andere mineralen en vitaminen. Dit krachtvoer is zo ruw dat het paard op zijn dagelijkse portie krachtvoer lang kauwt wat de speekselvorming en dus de spijsvertering zeer ten goede komt. Een paardenmaag mag niet lang leeg zijn. Als de maag te lang leeg is kunnen de zure maagsappen de maagwand aantasten.