maikeltje schreef:Omdat 99 van de 100 keer bij hoestende paarden de longen worden getriggerd door de schimmelsporen in droog hooi of stro, zou dat voor mij toch iets zijn wat ik uit ging proberen. Onze pony hoest echt vanwege een stofallergie maar dat komt ook alleen tot uiting bij inspanning. Maar alleen als ze vantevoren in aanraking is geweest met droog ruwvoer of iets dergelijks.
Lijkt mij het meest logisch om dat eerst uit te sluiten ipv prednison. En ook niet denken dat af en toe geen kwaad kan want dan heeft het nog geen nut.
Dat ben ik met je eens. Nu hoest mijn pony altijd bij inspanning. Of ze nu op de wei heeft gestaan of hooi heeft gegeten, dat maakt geen verschil. Ook als er halverwege het rijden iets zwaarders wordt gevraagd begint ze gewoon opnieuw met hoesten.
Met de prednison zou de allergie-prikkel ook onderdrukt moeten zijn. En dat gebeurt nu ook niet. Ze hoest nog net zo hard, zelfs harder dan toen ze op de ventipulmin stond. Ook wil ik nu eerst aankijken wat de prednison uithaalt, voordat ik begin met nat hooi geven. Anders weet ik nog niet welke van de 2 nu voor de oplossing heeft gezorgd.
Als je nat hooi geeft, doen jullie dan alleen onderdompelen? of laten jullie het weken (en hoe lang) of doen jullie het stomen?