[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:39

Hi maikeltje, ze staan 24/7 buiten met schuilstal (paddock en erf) er ligt geen bodembedekking. De opgeslagen hooi balen liggen er ook vlakbij, dat zou ook een trigger kunnen zijb. Al hoest ze vooral tijdens of na t krachtvoer eten.
De rest staat ook op nat hooi omdat ze in 1 kudde staan.

Villanelle

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:41

Oh je had t waarschijnlijk tegen m'n voorganger

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 21:45

Ik kom hier helaas ook weer langs.. Na een prednisolon kuur is het hoesten afgenomen maar het lijkt nu weer erger te worden.
Even een samenvatting: eind september zijn we naar de kliniek geweest na een zomer hoesten voor een longspoeling en eens scopie, hier kwam uit dat ze een te hoge hoeveelheid eosinofielen heeft. Dus op prednisolon om de ontstekingsreactie te temperen. Dit had effect maar het is nooit compleet verdwenen.
Paard staat altijd buiten, komt nu al meer dan een maand nooit in aanraking met hooi of stro. Ook niet via paarden in de buurt, ze staan sinds augustus op het gras en daarvoor op gras. Ze heeft een deken op en is verder erg fit. :)
Dierenarts dacht aan een pollenallergie maar er zijn nu echt geen pollen meer te bekennen? Ik reageer zelf ook snel op elke vorm van graspollen of boompollen maar in haar weiland niet.

Waar kan ze nou toch allergisch voor zijn? Ze krijgt strookbegrazing en ik voer haar na het werk havens muesli bij met omega olie van NAF. Zit er in die muesli ook stof waar ze op kan reageren?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:32

Zit er lucerne in? De mijne ging hoesten op lucerne Oa

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:48

Dankjewel voor de tip! :) Even kort googlen levert me nog geen antwoorden op. Ik voer Havens Natural Balance en wilde eigenlijk overstappen op Metazoa Superfit Broxxx. Over Havens kan ik zo snel nog niet vinden of er lucerne in zit, maar in Metazoa wel.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:38

Het ging bij die van mij echt op zichtbaar lucerne
Als het verwerkt was in.brok ging het wel goed. In muesli zitten vaak stukjes lucerne.dat kreeg ze dus niet meer. Biks ging wel goed. Toen ik dat gevonden had na alle andere maatregelen geen gehoest meer

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 21:31

Oke, ik ga dat eens proberen!! Thanks voor de info :D

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 23:11

Hopelijk helpt het je. Dit was voor de mijne de laatste trigger. Hierna ging het stuk beter

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 19:57

Hallo! Ik meld me ook, helaas.

Vorig jaar in de winter is mijn pony begonnen met hoesten. Volgens de DA geïrriteerde luchtwegen. Met rustige beweging en tijmsiroop is het redelijk weg gegaan. In de zomer was het af en toe nog een kuch, ik denk vooral toen het erg droog was.

Nu sinds 1 a 2 maanden hoest ze weer. DA is al langs geweest, het kwam uit de longen en ze pruttelde. Slijmoplossers en luchtwegverwijders gekregen. Dit hielp. 1 dag voor dat ik de DA moest inlichten was het hoesten weg. We mochten stoppen. 2 weken later begon ze weer met hoesten. DA weer geweest, nu prednisolon kuur gekregen.. De longen waren schoon, geen koorts, geen opgezette lymfeklieren.. Het moest dus een allergie zijn voor aerosol, de vochtdeeltjes in de lucht. Sinds afgelopen donderdag staat ze op een hoge dosering pred. Maar het is nu maandag en nog steeds niet verbeterd... :n

Ze hoest overigens alleen bij inspanning.. soms al na een eind stappen, maar meestal bij aandraven of galloperen. zodra ze meer inspanning moet leveren hoest ze gewoon opnieuw... arm ding. :(:)

Google motiveert ook aardig trouwens.. Als ik google op hoestende paarden krijg ik reclame van het paardencrematorium. Bedankt he. {:)-:(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 20:44

Ook lekker leguber die advertenties :=

Wel balen dat je er zo in blijft hangen.... Hier komt het ook constant terug. Sinds een weekje staan ze op stal (snachts) en combinatie met het rare weer helpt er niet bij. De kuchjes van de afgelopen weken zijn op 1 hand te tellen, maar ik hoor wel en mini prutteltje in de ademhaling. Ik kijk het nog even aan, ik wil er niet teveel rotzooi in gooien, al krijgt ze wel druppels voor de weerstand bij. Dat lijkt meestal wel te helpen... Hopelijk nu ook, maar het weer wordt alleen maar raarder (14 graden zeggen ze deze week!!!) dus dat helpt niet bij de weerstand.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 21:43

Ik ben ook niet zo blij met de prednison. Maar het lijkt mij dat als je al 5 dagen aan een hoge dosis pred zit dat de 'allergie-prikkel' wel in toom gehouden wordt. Toch deed ze het op de ventipulmin beter, beter uithoudingsvermogen ook. Nu met de pred heb ik t idee dat ze het allemaal welletjes vind. Lopen of niet.

Het zijn ook echt hoestbuien die ze heeft. 1 hoestbui bedraagt ongeveer 5 flinke kuchen...

Ben ook bang voor de rekeningen die gaan komen. ;(

Paard mankeert nooit iets, maar de hoest-rekening staat nu toch al aardig hoog vind ik zelf. Waarom is paardenmedicatie nou zo duur. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 23:10

Luchtwegen infecties zijn dure grapjes.... ik heb er soms meerdere per jaar gehad ;( Sla mijzelf nu voor mijn kop dat ik haar niet heb verzekerd :+

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:23

Ik neem aan dat het paard niet op stro staat en geen droog hooi krijgt toch Lorette?

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 08:49

Maikeltje: ze staat buiten, dus geen stro. Hooi krijgt ze wel, nu ook nog droog. Dat ligt wel al even op de grond zodra ze erbij kan..

Heb -nog- geen 'commando' gekregen van de DA dat dat ook nat gemaakt moest worden omdat de allergie van aerosol zou komen. Ze hoest ook totaal niet op stal. Echt alleen bij inspanning. En dat gebeurd 9 van de 10 keer buiten. Die ene andere keer is een les op de manege.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:36

Omdat 99 van de 100 keer bij hoestende paarden de longen worden getriggerd door de schimmelsporen in droog hooi of stro, zou dat voor mij toch iets zijn wat ik uit ging proberen. Onze pony hoest echt vanwege een stofallergie maar dat komt ook alleen tot uiting bij inspanning. Maar alleen als ze vantevoren in aanraking is geweest met droog ruwvoer of iets dergelijks.

Lijkt mij het meest logisch om dat eerst uit te sluiten ipv prednison. En ook niet denken dat af en toe geen kwaad kan want dan heeft het nog geen nut.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:42

Bij mijn paardenbeest is er geen touw aan vast te knopen wanneer ze gaat hoesten. Is het meer een weerstandsprobleem (daarvoor bij Laarakkers ook geweest en krijgt ze druppels voor). Ze heeft wel luchtwegen infecties gehad op stal, dat helpt niet zeker niet in combinatie hooi, maar ook 24/7 op het land zonder hooi voeren heeft ze het gekregen. Het helpt uiteraard niet, maar hoeft niet altijd de primaire oorzaak te zijn (wel vaak) .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:13

Kan het zijn dat paarden allergisch reageren op lucerne? Vera heeft weer wat snot sinds ik lucerne voer..het enige wat ik kan bedenken is dat de kleine deeltjes in haar neus terecht komen en irritatie van het slijmvlies geven...Hoesten doet ze niet..vooral briesen met een stroompje witte snot..

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 16:03

maikeltje schreef:
Omdat 99 van de 100 keer bij hoestende paarden de longen worden getriggerd door de schimmelsporen in droog hooi of stro, zou dat voor mij toch iets zijn wat ik uit ging proberen. Onze pony hoest echt vanwege een stofallergie maar dat komt ook alleen tot uiting bij inspanning. Maar alleen als ze vantevoren in aanraking is geweest met droog ruwvoer of iets dergelijks.

Lijkt mij het meest logisch om dat eerst uit te sluiten ipv prednison. En ook niet denken dat af en toe geen kwaad kan want dan heeft het nog geen nut.

Dat ben ik met je eens. Nu hoest mijn pony altijd bij inspanning. Of ze nu op de wei heeft gestaan of hooi heeft gegeten, dat maakt geen verschil. Ook als er halverwege het rijden iets zwaarders wordt gevraagd begint ze gewoon opnieuw met hoesten.

Met de prednison zou de allergie-prikkel ook onderdrukt moeten zijn. En dat gebeurt nu ook niet. Ze hoest nog net zo hard, zelfs harder dan toen ze op de ventipulmin stond. Ook wil ik nu eerst aankijken wat de prednison uithaalt, voordat ik begin met nat hooi geven. Anders weet ik nog niet welke van de 2 nu voor de oplossing heeft gezorgd.

Als je nat hooi geeft, doen jullie dan alleen onderdompelen? of laten jullie het weken (en hoe lang) of doen jullie het stomen?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:20

Ik dompel plak voor plak onder in water zodat het doornat is. Dan haal ik het eruit, leg het weg om uit te lekken en voer het dan. Ik week het dus geen uren omdat dat ten koste gaat van de voedingswaarde en ik denk dat het ook niet echt hygiënisch is. Met name bij warmere periodes zullen bacteriën de weekbak ook een fijne plaats vinden.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:11

Lucerne kunnen ze inderdaad op reageren. Ik had er ook 1

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:21

Ik voer nu enkele dagen geen muesli meer maar Höveler slobber en het hoesten echt sterk afgenomen! Van 8 keer achter elkaar hoesten naar 1x een hoest. Ik hoop echt dat ik het daarmee gevonden heb!! Dianalamboo heeeel erg bedankt voor de tip! :D Ik durf nog niet helemaal te juichen maar ik hoop het zooo :D

Daarnaast misschien handig voor anderen: omega 3 is bewezen effectief bij hoestende paarden. Stond laatst op de voorpagina. Let wel op de verhouden omega 3-6-9 als je het erbij gaat geven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 02:18

Dat van die omega is wel interessant maar is bewezen met wat? Iets dat proefondervindelijk en wetenschappelijk bewezen is? En is daar een bronvermelding van?
Want er wordt zoveel geroepen en ik wil er niet zomaar alles instoppen. :o

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:42

Ja daar stond een week of 2 geleden een artikel over op de voorpagina van bokt (een w.o. artikel) en uit ervaring kan ik je vertellen dat mijn hoester met een hoge dosering omega 3-6-9 een stuk minder tot eigenlijk helemaal niet meer hoest en dat haar totale weerstand en conditie zowiezo een stuk verbeterd zijn. Overigens heeft een vriendinnetje van mij (afgestudeerd veearts) ooit eens verteld dat het enige bewezen voedingsupplement Omega 3-6-9 is..De rest is geldklopperij...
De link naar het topic en daarin staat de link naar het onderzoek
[VN] Omega-3 heeft positief effect op luchtwegaandoeningen

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 20:33

Mijn paardje hoest sinds febr/mrt, alles uit de kast getrokken, niks hielp, krijgt sinds 3 weken omega 3-6-9 van de prd. drogist, hoest niet meer en ademhaling sterk verbetert, krijgt sinds 6 weken ook hoestdruppels van Puur, voordroogkuil en de buitentemp. is lager, dus wat heeft nu geholpen?
Maar omega is wel het proberen waard denk ik, ik blijf het wel even geven.
Succes allemaal, hoest is een heel vervelende en gevaarlijke aandoening ;(

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 16:54

Vandaag weer tel. contact gehad met de DA. Hoest is nog steeds niet beter ondanks 1 week hoge dosis prednison. Nu door gaan tot maandag met de prednison en luchtwegverwijders geven, nu ook hooi nat maken..

Zal me benieuwen of het over gaat. Ze is de afgelopen dagen een echt zeehondje geweest. :(:)

Omdat ze op de manege erger hoest heeft ze het afgeraden om daar te gaan rijden. Precies natuurlijk nu ik de kur op muziek heb dit weekend. :+ ach ja.. de gezondheid van mijn paard gaat voor. Lichte arbeid mag nog wel, niet nageeflijk vragen, gewoon hobbelen..

Oh wat zal ze het erg hebben de komende tijd, alle lekkere hapjes en sapjes.. :=