[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:20

Crista, is jouw paard, toen je wist dat hij IR was ook blessuregevoeliger geworden?

Geef je Glucobalance?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:25

Babootje schreef:
Jannepauli schreef:
Ik ben het met Geerke eens dat het verstandiger is om via de reguliere manier vast te laten stellen of je paard al dan niet IR heeft: een bloedproef dus.

Vandaag dus voor controle terug geweest bij Laarakkers. Het gaat heel goed met mijn pony *\o/* *\o/* Zijn spieren zijn nu een stuk soepeler en hij is veel meer alert. Toen ik de eerste keer stond hij echt heel strak in de spieren was sloom. Met rijden merkte ik al wel dat het goed ging dus was niet heel verbaasd. Nog wel even op de glucobalance blijven maar met iets lagere dosering. Ik hoef dus niet meer terug.
Hij moet op de granen blijven. Kan ook geen onderhoudsbrok (heb ik nog even laten testen) Zelfs daar zit voor hem teveel suiker in.
Ik heb ook nog nagevraagd of met bloed prikken IR dan ook bij hem te vinden is. Dat kan wel, maar IR diagnosticeren met bloed prikken blijkt lastig. Want je moet dan ook precies weten wanneer en hoe laat hij wat precies heeft gegeten en dan op het juiste moment prikken. Soms vinden ze het wel met bloed prikken maar soms ook niet, terwijl ze het dan wel hebben. Verder had mijn pony wel andere zichtbare symptomen zoals vetopslag bij staartimplant, hard vet op de manenkam en strakke spieren. Over het voeren van granen aan IR paarden zijn de meningen verdeeld hier op bokt. Ook dat heb ik nagevraagd. Het antwoord was dat het voeren van granen (liefst hele granen) zodanig anders verteert (verderop in de darmen en blinde darm) dat de energieafgifte gelijkmatig is. Brok geeft eerder energie af en dan vaak ook nog met pieken en dat is nu juist voor IR paarden slecht. Ook als hij weidegang krijgt zal ik moeten opletten dat hij op een liefst karige wei staat, want ook gras kan veel suikers bevatten.
Ik ben in ieder geval heel blij nu. Want ik heb weer een vrolijk en blij paard dat duidelijk veeeel beter in zijn vel zit.

Teneerste ben ik natuurlijk erg blij dat je paard weer gezond is! *\o/*

Weet je trouwens waar brok uit bestaat?Gemalen gemengde granen in een brokje geperst.
Dus waarom dat niet zou kunnen en hele granen wel is mij een raadsel.
Het paard kauwt het immers toch ook?
Een paard zijn stofwisseling weet niet goed raad met granen,die zitten stikvol zetmeel....en zetmeel wordt weer omgezet naar suikers.

Maar goed,ik val weer in herhaling....blijf lekker allemaal granen voeren...dan gaat het vanzelf weer een keer mis.Tot er hoefbevangenheid volgt en als je pech hebt is het dan einde verhaal.

Glucose is wel te testen,twee bloedpoefen met een uur ertussen.Dan kunnen ze goed zien hoe die schommelt.
Spierproblemen komen naar mijn idee door een niet goed functionerende schildklier of andere onderliggende hormonale problemen zoals cushing.
Bij zowel IR als cushing is vaak sprake van een niet goed functionerende schildklier en bloedarmoede.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 10:53

Tuurlijk heel fijn dat zij nu denkt dat het paard weer op orde is.. het verhaal dat Babootje van de Laarakkers club te horen kreeg over bloedproef en granen is tenenkrommende flauwekul.
Bloedsuiker|insulineverhouding is met één simpele bloedproef te testen. Graan (in welke vorm dan ook) = koolydraat=suiker.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:28

Tja, de meningen zijn verdeeld, met een bloedproef kan je ook een vals-positief of een vals-negatief resultaat krijgen, Laarakker meet het aan de hand van een lecher-antenne, ... Wat is het meest correct? Zolang er maar gevolg gegeven wordt aan hetgeen wat er uiteindelijk uit de bus is gekomen.
Blijkt het paard IR te zijn, dan gaat hij daar nooit meer van genezen, dus zou ik alles wat eventueel schadelijk kan zijn tot een minimum (of geheel schrappen) uit het paard z'n dieet om erger te voorkomen. Zelfs al wordt er gezegd dat bepaalde granen kunnen, ik voer het niet, ik zie de meerwaarde er ook gewoon niet van in. Niets voeren ipv iets wat een minimum aan ballast meebrengt voor het IR-paard is nog altijd beter. Tenslotte, hoe minder ballaststoffen een paard binnenkrijgt (zeker één met een verstoorde stofwisseling) hoe fitter het paard zal zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:46

Jannepauli schreef:
Tuurlijk heel fijn dat zij nu denkt dat het paard weer op orde is.. het verhaal dat Babootje van de Laarakkers club te horen kreeg over bloedproef en granen is tenenkrommende flauwekul.
Bloedsuiker|insulineverhouding is met één simpele bloedproef te testen. Graan (in welke vorm dan ook) = koolydraat=suiker.

Pfoeh, je weet wel bijzonder aanmatigend te reageren op alles dat buiten de reguliere paden valt...
Het is vanzelfsprekend je goed recht e.e.a. in twijfel te trekken, zelf geen gebruik te maken van alternatieve geneeswijzen, en ook om mensen te attenderen op de mogelijke keerzijde van het uitsluitend werken met artsen binnen dat circuit.

Toch wil ik je vragen iets bedachtzamer uit de hoek te komen. Na ontelbare posts te hebben gelezen waarin je zonder omhaal de poten overal onder vandaan zaagt moest ik er nu toch echt iets van zeggen.

Je bent erg zeer overtuigd van je gelijk, waarvoor hulde.... maar de 'waarheid' zal iets genuanceerder liggen...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 14:54

geerke schreef:
Weet je trouwens waar brok uit bestaat?Gemalen gemengde granen in een brokje geperst.
Dus waarom dat niet zou kunnen en hele granen wel is mij een raadsel.
Het paard kauwt het immers toch ook?
Een paard zijn stofwisseling weet niet goed raad met granen,die zitten stikvol zetmeel....en zetmeel wordt weer omgezet naar suikers.

Maar goed,ik val weer in herhaling....blijf lekker allemaal granen voeren...dan gaat het vanzelf weer een keer mis.Tot er hoefbevangenheid volgt en als je pech hebt is het dan einde verhaal.

Voorzover mijn kennis inzake Laarakker strekt adviseert hij absoluut niet granen te gaan voeren.
Sterker nog: hij geeft aan dat vrijwel alle paarden uitstekend zonder krachtvoer kunnen. De enige uitzondering hierop zou een draver kunnen zijn, dus een paard dat in zeer korte tijd een zeer explosieve prestatie neerzet.
Alle andere paarden (dus feitelijk alle paarden voor recreatie/ basissport en hogere sport) zouden uitstekend zonder krachtvoer kunnen (granen zijn ook krachtvoer).
Alle suikers uit het hooi worden opgeslagen als 'brandstof' in de receptoren rond de spieren.... klaar om te 'vluchten'... en, dus 'werken'.

Toch onderkent hij de behoefte van mensen er altijd iets extra's in te willen stoppen... dat is bijna dwangmatig. Mensen willen voeren, verwennen, extra'tjes.... ook al voeren ze hun beesten dood.
En als je dan toch wil voeren noemt hij de minst schadelijke varianten.
Zelf leek hij dus absoluut niet enthousiast over krachtvoer.

Zelf geef ik alleen Pre Alpin Aspero van Agrobs met een multivitamine, en verder hooi..... en gras met beleid. Paarden hebben er nog nooit zo goed uit gezien....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:12

Ninx schreef:
Jannepauli schreef:

Pfoeh, je weet wel bijzonder aanmatigend te reageren op alles dat buiten de reguliere paden valt...
Het is vanzelfsprekend je goed recht e.e.a. in twijfel te trekken, zelf geen gebruik te maken van alternatieve geneeswijzen, en ook om mensen te attenderen op de mogelijke keerzijde van het uitsluitend werken met artsen binnen dat circuit.

Toch wil ik je vragen iets bedachtzamer uit de hoek te komen. Na ontelbare posts te hebben gelezen waarin je zonder omhaal de poten overal onder vandaan zaagt moest ik er nu toch echt iets van zeggen.

Je bent erg zeer overtuigd van je gelijk, waarvoor hulde.... maar de 'waarheid' zal iets genuanceerder liggen...

Het 'gelijk', beste Ninx, ligt in de wetenschap en ik zie niet in waarom ik persé bedachtzaam zou moeten zijn over ruimschoots bewezen feiten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:50

Jannepauli schreef:
Het 'gelijk', beste Ninx, ligt in de wetenschap en ik zie niet in waarom ik persé bedachtzaam zou moeten zijn over ruimschoots bewezen feiten.

Het 'gelijk' ligt wellicht in de wetenschap vandaag, en morgen niet... wetenschap is continue in beweging... waar het IR betreft staat nog niets 'in steen geschreven'...
Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe 'wetenschappelijke feiten' en dus 'nieuwe waarheden'... wat jij vandaag als 'waarheid' verkoopt, kan morgen een achterhaald 'feit' zijn.

Enige flexibiliteit in denken en communiceren met je gespreksgenoten kan naast nuttig ook prettig zijn.

Hier zitten mensen met een ziek dier, mensen die openstaan voor goedbedoelde adviezen uit verschillende invalshoeken... Ik weet niet of jouw bombardement aan aanmatigende posts mensen er echt toe aanzet jouw denktrant te volgen. Ik denk dat het eerder averechts werkt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:14

Ninx schreef:
Jannepauli schreef:

Het 'gelijk' ligt wellicht in de wetenschap vandaag, en morgen niet... wetenschap is continue in beweging... waar het IR betreft staat nog niets 'in steen geschreven'...
Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe 'wetenschappelijke feiten' en dus 'nieuwe waarheden'... wat jij vandaag als 'waarheid' verkoopt, kan morgen een achterhaald 'feit' zijn.

Ik ben mij zeer wel bewust ( en op de hoogte) van de bewegingen en ontwikkelingen van het wetenschappelijk onderzoek mbt tot o.a. IR.
Voor het overige: als je je stoort aan de wijze waarop ik mij uit dan vind ik dat jammer, maar geheel niet relevant in dit topic. Het lijkt me dat we de ruimte hier beter voorandere zaken kunnen gebruiken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:26

Dat ben ik volstrekt oneens met je. Nieuwkomers kun je op deze manier ontmoedigen dit topic te bezoeken of aan dit topic deel te nemen. Het is wel degelijk 'de toon' die de muziek maakt.
Wanneer er van jouw zijde iets gematigder gereageerd wordt op de keuze van mensen om een 'breder pad' te bewandelen, zal het dit topic alleen maar aantrekkelijker maken.
Ik ben niet de enige die hier nog weinig (of helemaal niet) komt omdat de strijd 'wetenschappelijk versus holistisch' een grotere relevantie krijgt toegedicht dan IR.

Je zou kwakzalver, prusters, oelewappers, 'Laarakkers club', tenenkrommende flauwekul, zwaaien met een antenne om te hoge consultkosten te verantwoorden, eens achterwege kunnen laten. Je kunt ook uitsluitend jouw mening en input leveren zonder anderen direct met de grond gelijk te maken.

Ik ben meer bereid jouw input tot me te nemen wanneer je het formuleert zonder een kanonnade aan verwensingen aan het adres van holistisch artsen....

In ieder antwoord lijkt het je aan zelfvertrouwen niet te ontbreken (of juist wel); een sympathieker gesprekspartner wordt je er niet van. Jammer en niet erg vruchtbaar lijkt me..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 18:26

Ik ben het dan ook helemaal met Ninx eens.
Iedereen heeft een eigen mening en dat maakt niet uit maar zo je mening geven heeft helemaal niemand wat aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:07

Citaat:
De enige uitzondering hierop zou een draver kunnen zijn, dus een paard dat in zeer korte tijd een zeer explosieve prestatie neerzet.

heeft laarakker dat zo tegen je gezegd?
denk toch wel dat er meer paarden zijn die in korte tijd net zoveel prestatie moeten leveren ;) :P

holist of gewoon arts..beiden kunnen heel goed diagnotiseren of er compleet naast zitten.
toevallig laatst nog de veearts op stal gehad voor een aantal paarden in te enten en ik heb hem even laten kijken naar mijn verzorg tinker
ik verdenk haar al langer van IR
volgens hem zou het kunnen,maar hij raadde een bloedonderzoek af.
reden was dat je inderdaad meerdere keren zou moeten prikken om tot een betrouwbaar resultaat te komen.
omdat elk bezoekje dan al 30 euro zou kosten en het bloedprikken plus laten testen er nog overheen komen vond hij het een beetje onzin.

beter gewoon wel te gaan voeren alsof het een IR paard betreft en kijken of je dier er van op knapt.
bij vermoeden van seleniumtekort(welke dus ook dezelfde symptomen geeft als IR) of andere tekorten vond hij het wel verstandig om te doen :j

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:31

ellepel schreef:
Citaat:
De enige uitzondering hierop zou een draver kunnen zijn, dus een paard dat in zeer korte tijd een zeer explosieve prestatie neerzet.

heeft laarakker dat zo tegen je gezegd?
denk toch wel dat er meer paarden zijn die in korte tijd net zoveel prestatie moeten leveren ;) :P

holist of gewoon arts..beiden kunnen heel goed diagnotiseren of er compleet naast zitten.
toevallig laatst nog de veearts op stal gehad voor een aantal paarden in te enten en ik heb hem even laten kijken naar mijn verzorg tinker
ik verdenk haar al langer van IR
volgens hem zou het kunnen,maar hij raadde een bloedonderzoek af.
reden was dat je inderdaad meerdere keren zou moeten prikken om tot een betrouwbaar resultaat te komen.
omdat elk bezoekje dan al 30 euro zou kosten en het bloedprikken plus laten testen er nog overheen komen vond hij het een beetje onzin.

beter gewoon wel te gaan voeren alsof het een IR paard betreft en kijken of je dier er van op knapt.
bij vermoeden van seleniumtekort(welke dus ook dezelfde symptomen geeft als IR) of andere tekorten vond hij het wel verstandig om te doen :j

Hi Ellepel,

Nee... de draver heb ik er zelf even 'in gegooid'.... Ik denk dat er zeker meer 'explosieve prestaties' geleverd worden (Laarakker sprak over korte explosieve prestaties).
Maar veel mensen denken ten onrechte dat hun paarden al dermate hard werken dat ze echt flink wat krachtvoer nodig hebben, we voeren onze eigen dieren 'ziek' op die manier. Enfin, hoef ik jullie allemaal niet te vertellen... daar denken we allemaal hetzelfde over.

Mijn eigen DA heeft mijn merrie onderzocht op IR, hij vermoedde het... en heeft bloed geprikt. Geen ernstige waarden, maar zeker tijd voor actie.
Ook Laarakker heeft haar onderzocht.... hij betwijfelde ernstig of ze IR was...
Dit jaar heeft mijn merrie, vanwege andere klachten, een week in Emmeloord gestaan.... Zij verdachten haar absoluut niet van IR, en gaven aan daar alleen uitsluitsel over te kunnen geven wanneer meerdere dagen achtereen bloed geprikt zou worden, en voeding en stressniveau's stabiel zouden zijn om een eerlijk beeld te schetsen... ook zij geloven niet in eenmalig prikken.

Dus ja, ik ben het met je eens dat aan beide zijden van de munt fouten gemaakt worden.
Zelf combineer ik regulier en holistisch graag... sterker nog: de combinatie van die 2 zaken in 1 persoon verenigen is nog waardevoller.
In Emmeloord waren de artsen bijzonder positief over de inzet van phytotherapeutische middelen.... en ik zelf ook, ik zie dagelijks het goede resultaat buiten lopen :-)

Ik denk dat mijn merrie IR zou kunnen worden.... en door dieetmaatregelen kan ik denk ik voorkomen dat ze echt IR wordt.
Ik geef vanaf vorige zomer nu iedere zomer trouw Glucobalance. Ook mijn ruin zet ik daar op (hij is een eczemer). Glucobalance gaf een bijna 'zichtbaar' verschil....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:25

geerke schreef:

Het gaat hem Geerke om hele of ontsloten granen. Brok geeft eerder energie af in het spijsverteringsproces dan hele granen. En dat kan bij IR paarden dus heel wat verschil maken.
Een paard verbruikt energie en zal altijd in enige mate suiker nodig hebben, of dat nu uit graan, brok of gras is. Ook bij weidegang zul je moeten opletten op wat voor soort wei hij staat en in welk jaargetijde het gras bijvoorbeeld teveel fructaan bevat.
Maar wat bij het ene paard kan, kan blijkbaar bij het ander niet. Mijn pony reageert al heel goed op voer zonder melasse en de Subli zonder (welke overigens wel ontsloten granen bevat) gaat ook goed. Laarakkers is dus niet tegen granen, ook niet bij IR paarden, maar het zal voor ieder paard verschillend zijn.
Om dit even te illustreren: Toevallig ging nog iemand van mijn stal dezelfde dag naar Laarakkers. En in het verleden is er nog iemand geweest. Die iedere keer de brokjes mee moeten nemen om te testen. Krijg je dus de reactie: dat weten ze nu toch wel, die brokken zijn al drie keer getest. :D :D
Onwetendheid dus, over de manier waarop daar gewerkt wordt en dat blijft lastig uit te leggen ook aan pensionhouders, tenzij ze de moeite nemen om er eens zelf te gaan kijken.

Eigenlijk dezelfde reactie als die van JeanPauli. Onwetend over de wijze waarop ze bij Laarakkers werken, wordt er een keihard oordeel geveld. En dat is eigenlijk helemaal niet wetenschappelijk, dat is kortzichtig.
Zoals Ninx zegt: de wetenschap is continu in beweging en de wetenschap van morgen kan de wetenschap van vandaag wel weer helemaal achterhaald hebben. Ik kijk dus maar liever naar het behaalde resultaat. Paarden hebben nu juist geen last van het "placebo-effect" dus daar is prima aan te zien of een behandeling werkt of niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:39

singasong schreef:
Crista, is jouw paard, toen je wist dat hij IR was ook blessuregevoeliger geworden?

Geef je Glucobalance?

Nee, ze is niet blessure gevoliger geworden in mijn ogen... Heb haar nu 5 jaar en dit is de eerste keer dat ze iets heeft.... En weet dus sinds ruim 2 jaar ongeveer dat ze IR is.

Ik geef geen Glucobalance... Heb het een poosje gegeven en zag absoluut geen effect, en vind het spulletje te duur om het dan maar te blijven geven onder de noemer "baad het niet dan schaad het niet"

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:10

Crista schreef:
Nee, ze is niet blessure gevoliger geworden in mijn ogen... Heb haar nu 5 jaar en dit is de eerste keer dat ze iets heeft.... En weet dus sinds ruim 2 jaar ongeveer dat ze IR is.

Ik geef geen Glucobalance... Heb het een poosje gegeven en zag absoluut geen effect, en vind het spulletje te duur om het dan maar te blijven geven onder de noemer "baad het niet dan schaad het niet"

Het zou kunnen dat haar spieren stijver zijn en daarom blessuregevoeliger. Maar als jij zegt dat dit niet zo is dan is dat zo.

Wat is 'een poosje'? Glucobalance is niet een 'kuurtje' wat je even moet geven en meteen resultaat ziet. Tenminste 1 hele pot geven en daarna kijken of het zinvol is om er mee door te gaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:25

singasong schreef:
Crista schreef:

Het zou kunnen dat haar spieren stijver zijn en daarom blessuregevoeliger. Maar als jij zegt dat dit niet zo is dan is dat zo.

Wat is 'een poosje'? Glucobalance is niet een 'kuurtje' wat je even moet geven en meteen resultaat ziet. Tenminste 1 hele pot geven en daarna kijken of het zinvol is om er mee door te gaan.

Eens met bovenstaande....
Ik, en inmiddels zoveel bekenden van mij, hebben er zoveel baat bij gehad.....

Het heeft echter wel even de tijd nodig om z'n werking te laten zien. Sowieso merk je de gevolgen van een dieetingreep meestal pas na zo'n 3 maanden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 13:34

Ik merkte eigenlijk al na twee weken dat hij beter in zijn vel zat. Zal niet alleen de GB zijn geweest. Had ook druppels voor nieren en weerstand. Maar zijn benen waren al heel snel veel dunner. Spieren zijn veel losser nu en manenkam niet meer hard. Hij heeft 6 weken GB gehad 2 x daags en staat nu op een dosis van 1 x per dag.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 18:50

wat jullie zeggen over glucobalance ben ik het helemaal mee eens, ken idd ook zat paarden waar het super goed voor is enzo maar voor Roosje werkte het gewoon niet... Echter merk ik weer wel dat Roos zich beter voelt als ik haar in het weide seizoen vitamine E en selenium bij voer....

Ik heb Roos 1,5 pot glucobalance gegeven.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:16

ik moest bij mijn merrie echt 2x per dag geven (dus startdosering) om verschil te merken.
Ben tijdelijk gestopt omdat ze nu helemaal niet meer op het gras komt en ze er al maanden op stond, maar ga straks wel weer beginnen.
Overweeg ook bloed te laten prikken of mijn ruwvoer te laten analyseren op waarden, voor het geval zij tekort heeft aan magnesium of selenium. Onze paarden krijgen voornamelijk ruwvoer van eigen land, dus als mijn land een tekort heeft, dan zal ik dat moeten aanvullen als ik wil voorkomen dat ook de andere paarden problemen krijgen op termijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 20:35

@JoyceB Dat las ik dus ook. Het ene land is ook het andere land niet. Met krachtvoer is wel gemakkelijker te regelen dat ze alles binnenkrijgen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:11

Babootje schreef:
geerke schreef:

Het gaat hem Geerke om hele of ontsloten granen.

Ontsloten granen staan zelfs lager op de glycemische index dan hele granen. Zie link: http://www.equinews.com/article/glycemi ... orse-feeds
In het artikel staat maar duidelijk waarom koolhydraten zo slecht zijn. Maar ach, dat zijn natuurlijk maar wetenschappers van een van de beste research instituten op paardengebied.

[quote] Onwetend over de wijze waarop ze bij Laarakkers werken, wordt er een keihard oordeel geveld. En dat is eigenlijk helemaal niet wetenschappelijk, dat is kortzichtig.[ /quote]
Je moet nooit dingen beweren over mensen die je niet kent. Ik ken Laarakkers al wat langer dan jij - een jaartje of 20 schat ik. :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:10

Als ik dit topic nalees dan lees ik over paarden die regulier zijn behandeld en alternatief (zo noem ik de manier van Laarakker maar even) en wat is het resultaat? Ik lees alleen maar positieve dingen over het gevolg van de alternatieve manier van behandelen (mits men niet voortijdig is gestopt met behandelen).
Bij de reguliere manier lees ik veel 'terugvallen' of paarden krijgen er nog klachten bij, zoals bijv. HB en spierproblemen.

Dus ik zou zeggen, laat de wetenschap voor wat het is en kijk hoe je paard reageerd op een alternatieve behandeling als de reguliere niets voor hem/haar doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:57

singasong schreef:
Als ik dit topic nalees dan lees ik over paarden die regulier zijn behandeld en alternatief (zo noem ik de manier van Laarakker maar even) en wat is het resultaat? Ik lees alleen maar positieve dingen over het gevolg van de alternatieve manier van behandelen (mits men niet voortijdig is gestopt met behandelen).
Bij de reguliere manier lees ik veel 'terugvallen' of paarden krijgen er nog klachten bij, zoals bijv. HB en spierproblemen.

Dus ik zou zeggen, laat de wetenschap voor wat het is en kijk hoe je paard reageerd op een alternatieve behandeling als de reguliere niets voor hem/haar doet.

Dit kun je dus ook niet stellen...dat regulier behandelde paarden vaak terugvallen hebben.
Het ligt soms aan de eigenaar die vrolijk het peerd weer op het land zet 'want hij is beter'of gewoon weer verkeerd gaat voeren 'want hij is beter'
Soms is er zoveel mis met het paard door een onbekende oorzaak dat het al bij wijze van bevangen wordt van de wind.

Je kunt pas iets zinnigs hier over zeggen als er een groep paarden onderzocht worden met allemaal dezelfde gradatie van IR,hetzelfde voer/weide beleid,zelfde ras,leeftijd.
En dan een groep regulier behandelen en de andere groep alternatief.
Niet te doen dus.

Soms lijkt het paard beter en krijgt dan toch na jaren weer een terugval,zelfs bij geen weidegang,beperkt hooi en geen krachtvoer.
IR geneest niet,het paard kan er wel mee leven....en de IR kan stabiel en rustig zijn,maar genezen doet het niet.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:48

Volledig akkoord met geerke. Vorige winter had Winnie een lelijke terugval. Toen ik ging zoeken naar wat er "anders" was, kwam ik uit op de bieten. Ik had bieten gekregen van een buurman (geen suikerbiet, gewone voederbiet) en ik was van mening dat "het geen kwaad kon" vermits "bieten vooral veel water bevatten"... een fabeltje dus... Winnie kreeg een lelijke terugval... terug op een dubbele kuur glucobalance, een magnesiumkuur...

Deze winter geen bieten, geen wortelen, geen appelen, niets buiten hooi en een schepje kwikbeet (suiker- en melassevrije pulp om zijn glucobalance in te mengen - geweekt) met Safe and Sound van Dodson & Horrell. Winnie doet het prima deze winter... De fout lag dus bij mij... het ging vorig jaar ook goed tot ik zo lomp was om bieten bij te voeren "als extra bezigheid" want "hij is toch beter"... ik geloof ook NIET dat IR kan genezen, je kan enkel proberen naar een stabiele toestand te werken...