Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Jannepauli schreef:Ik ben het met Geerke eens dat het verstandiger is om via de reguliere manier vast te laten stellen of je paard al dan niet IR heeft: een bloedproef dus.
Vandaag dus voor controle terug geweest bij Laarakkers. Het gaat heel goed met mijn pony![]()
Zijn spieren zijn nu een stuk soepeler en hij is veel meer alert. Toen ik de eerste keer stond hij echt heel strak in de spieren was sloom. Met rijden merkte ik al wel dat het goed ging dus was niet heel verbaasd. Nog wel even op de glucobalance blijven maar met iets lagere dosering. Ik hoef dus niet meer terug.
Hij moet op de granen blijven. Kan ook geen onderhoudsbrok (heb ik nog even laten testen) Zelfs daar zit voor hem teveel suiker in.
Ik heb ook nog nagevraagd of met bloed prikken IR dan ook bij hem te vinden is. Dat kan wel, maar IR diagnosticeren met bloed prikken blijkt lastig. Want je moet dan ook precies weten wanneer en hoe laat hij wat precies heeft gegeten en dan op het juiste moment prikken. Soms vinden ze het wel met bloed prikken maar soms ook niet, terwijl ze het dan wel hebben. Verder had mijn pony wel andere zichtbare symptomen zoals vetopslag bij staartimplant, hard vet op de manenkam en strakke spieren. Over het voeren van granen aan IR paarden zijn de meningen verdeeld hier op bokt. Ook dat heb ik nagevraagd. Het antwoord was dat het voeren van granen (liefst hele granen) zodanig anders verteert (verderop in de darmen en blinde darm) dat de energieafgifte gelijkmatig is. Brok geeft eerder energie af en dan vaak ook nog met pieken en dat is nu juist voor IR paarden slecht. Ook als hij weidegang krijgt zal ik moeten opletten dat hij op een liefst karige wei staat, want ook gras kan veel suikers bevatten.
Ik ben in ieder geval heel blij nu. Want ik heb weer een vrolijk en blij paard dat duidelijk veeeel beter in zijn vel zit.
Jannepauli schreef:Tuurlijk heel fijn dat zij nu denkt dat het paard weer op orde is.. het verhaal dat Babootje van de Laarakkers club te horen kreeg over bloedproef en granen is tenenkrommende flauwekul.
Bloedsuiker|insulineverhouding is met één simpele bloedproef te testen. Graan (in welke vorm dan ook) = koolydraat=suiker.
geerke schreef:Weet je trouwens waar brok uit bestaat?Gemalen gemengde granen in een brokje geperst.
Dus waarom dat niet zou kunnen en hele granen wel is mij een raadsel.
Het paard kauwt het immers toch ook?
Een paard zijn stofwisseling weet niet goed raad met granen,die zitten stikvol zetmeel....en zetmeel wordt weer omgezet naar suikers.
Maar goed,ik val weer in herhaling....blijf lekker allemaal granen voeren...dan gaat het vanzelf weer een keer mis.Tot er hoefbevangenheid volgt en als je pech hebt is het dan einde verhaal.
Ninx schreef:Jannepauli schreef:Tuurlijk heel fijn dat zij nu denkt dat het paard weer op orde is.. het verhaal dat Babootje van de Laarakkers club te horen kreeg over bloedproef en granen is tenenkrommende flauwekul.
Bloedsuiker|insulineverhouding is met één simpele bloedproef te testen. Graan (in welke vorm dan ook) = koolydraat=suiker.
Pfoeh, je weet wel bijzonder aanmatigend te reageren op alles dat buiten de reguliere paden valt...
Het is vanzelfsprekend je goed recht e.e.a. in twijfel te trekken, zelf geen gebruik te maken van alternatieve geneeswijzen, en ook om mensen te attenderen op de mogelijke keerzijde van het uitsluitend werken met artsen binnen dat circuit.
Toch wil ik je vragen iets bedachtzamer uit de hoek te komen. Na ontelbare posts te hebben gelezen waarin je zonder omhaal de poten overal onder vandaan zaagt moest ik er nu toch echt iets van zeggen.
Je bent erg zeer overtuigd van je gelijk, waarvoor hulde.... maar de 'waarheid' zal iets genuanceerder liggen...
Jannepauli schreef:Het 'gelijk', beste Ninx, ligt in de wetenschap en ik zie niet in waarom ik persé bedachtzaam zou moeten zijn over ruimschoots bewezen feiten.
Ninx schreef:Jannepauli schreef:Het 'gelijk', beste Ninx, ligt in de wetenschap en ik zie niet in waarom ik persé bedachtzaam zou moeten zijn over ruimschoots bewezen feiten.
Het 'gelijk' ligt wellicht in de wetenschap vandaag, en morgen niet... wetenschap is continue in beweging... waar het IR betreft staat nog niets 'in steen geschreven'...
Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe 'wetenschappelijke feiten' en dus 'nieuwe waarheden'... wat jij vandaag als 'waarheid' verkoopt, kan morgen een achterhaald 'feit' zijn.
Citaat:De enige uitzondering hierop zou een draver kunnen zijn, dus een paard dat in zeer korte tijd een zeer explosieve prestatie neerzet.
ellepel schreef:Citaat:De enige uitzondering hierop zou een draver kunnen zijn, dus een paard dat in zeer korte tijd een zeer explosieve prestatie neerzet.
heeft laarakker dat zo tegen je gezegd?
denk toch wel dat er meer paarden zijn die in korte tijd net zoveel prestatie moeten leveren![]()
![]()
holist of gewoon arts..beiden kunnen heel goed diagnotiseren of er compleet naast zitten.
toevallig laatst nog de veearts op stal gehad voor een aantal paarden in te enten en ik heb hem even laten kijken naar mijn verzorg tinker
ik verdenk haar al langer van IR
volgens hem zou het kunnen,maar hij raadde een bloedonderzoek af.
reden was dat je inderdaad meerdere keren zou moeten prikken om tot een betrouwbaar resultaat te komen.
omdat elk bezoekje dan al 30 euro zou kosten en het bloedprikken plus laten testen er nog overheen komen vond hij het een beetje onzin.
beter gewoon wel te gaan voeren alsof het een IR paard betreft en kijken of je dier er van op knapt.
bij vermoeden van seleniumtekort(welke dus ook dezelfde symptomen geeft als IR) of andere tekorten vond hij het wel verstandig om te doen
geerke schreef:Weet je trouwens waar brok uit bestaat?Gemalen gemengde granen in een brokje geperst.
Een paard zijn stofwisseling weet niet goed raad met granen,die zitten stikvol zetmeel....en zetmeel wordt weer omgezet naar suikers.
singasong schreef:Crista, is jouw paard, toen je wist dat hij IR was ook blessuregevoeliger geworden?
Geef je Glucobalance?
Crista schreef:Nee, ze is niet blessure gevoliger geworden in mijn ogen... Heb haar nu 5 jaar en dit is de eerste keer dat ze iets heeft.... En weet dus sinds ruim 2 jaar ongeveer dat ze IR is.
Ik geef geen Glucobalance... Heb het een poosje gegeven en zag absoluut geen effect, en vind het spulletje te duur om het dan maar te blijven geven onder de noemer "baad het niet dan schaad het niet"
singasong schreef:Crista schreef:Nee, ze is niet blessure gevoliger geworden in mijn ogen... Heb haar nu 5 jaar en dit is de eerste keer dat ze iets heeft.... En weet dus sinds ruim 2 jaar ongeveer dat ze IR is.
Ik geef geen Glucobalance... Heb het een poosje gegeven en zag absoluut geen effect, en vind het spulletje te duur om het dan maar te blijven geven onder de noemer "baad het niet dan schaad het niet"
Het zou kunnen dat haar spieren stijver zijn en daarom blessuregevoeliger. Maar als jij zegt dat dit niet zo is dan is dat zo.
Wat is 'een poosje'? Glucobalance is niet een 'kuurtje' wat je even moet geven en meteen resultaat ziet. Tenminste 1 hele pot geven en daarna kijken of het zinvol is om er mee door te gaan.
Babootje schreef:geerke schreef:Weet je trouwens waar brok uit bestaat?Gemalen gemengde granen in een brokje geperst.
Het gaat hem Geerke om hele of ontsloten granen.
singasong schreef:Als ik dit topic nalees dan lees ik over paarden die regulier zijn behandeld en alternatief (zo noem ik de manier van Laarakker maar even) en wat is het resultaat? Ik lees alleen maar positieve dingen over het gevolg van de alternatieve manier van behandelen (mits men niet voortijdig is gestopt met behandelen).
Bij de reguliere manier lees ik veel 'terugvallen' of paarden krijgen er nog klachten bij, zoals bijv. HB en spierproblemen.
Dus ik zou zeggen, laat de wetenschap voor wat het is en kijk hoe je paard reageerd op een alternatieve behandeling als de reguliere niets voor hem/haar doet.