[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:02

yvonnedv schreef:
suuszzzz schreef:
wat smeren jullie op schuurplekken op het hoofd? (met name onder haar ogen en onder dr voorpluk)

aloe vera creme van de action

Ik weet nog van vorig jaar dat mensen in dit topic goede ervaringen hadden met helosan.

De bovenkant van sens staartwortel heb ik ook gewoon kortgeknipt. Haar wilde niet groeien en was heel raar. De zijkanten zyn al vrij lang dus die heb ik laten zitten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 09:28

opisop_shop schreef:
Hoe gaat dat nu bij jou Sanet, met je creatie?

Nou, het werkt dus nog niet naar behoren, en ik weet nog niet hoe ik het moet oplossen. In de wei bleef het nu goed zitten, maar op stal, nadat ik gereden heb bijvoorbeeld, dan heeft ze "frontriem/kopstukzweet" en dan floept ze zo die oren eruit. Opzich blijft de hals wel super mooi op lengte en het kritieke stukje achter de oren bedekken, maar ik vind eigenlijk dat de deken gewoon moet blijven zitten. Dus vandaag even kijken met een vriendin van mij die mode opleiding gedaan heeft, misschien kan die iets ingenieus bedenken :).
De deken zit nu lekker even in de was, want mijn mutsie gaat altijd met haar kont in de poep liggen en de deken bleef nu dus gewoon echt staan :? bah bah..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:22

suuszzzz schreef:
wat smeren jullie op schuurplekken op het hoofd? (met name onder haar ogen en onder dr voorpluk)
Sweet Itch, Itch Balm of Zinkzalf..

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:23

Oke bedankt! Ik zal eens kijken wat het beste werkt!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 10:25

opisop_shop; Qua buikflap bevallen de Everline en vooral de Itch Off me erg goed. Die zijn toch een stuk breder/ langer dan de Pagony oid. (de Boett heb ik geen ervaring mee maar lijkt me ook fijn).

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:14

maar de Pagony is wel breed hoor, dat is het m ook niet. Zit echt tot aan zijn koker namelijk. Maar begint pas achter de singelplek, en daar heeft hij juist kriebels.
Nou moet ik zeggen dat hij ook tussen de voorbenen jeuk heeft end aarom lijkt zo'n buikdeken erbij mij wel handig, want geen enkele deken bedenkt dat ook voldoende.
Behalve de Pfiff Islandic eczeemdeken die Darren had, die is daar ook helemaal breed tussen de voorbenen, heel fijn!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:51

De Itch Off buikflap zit vast van de borst tot de buikflap met een vrij brede strook stof. Niet alleen met een een klipje.
De buikflap begint direct achter de voorbenen (dat bedoelde ik met breder, begint eerder). Pony heeft voor t eerst geen plekjes tussen voorbenen/ op de borst sinds de Itch Off..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:00

@ Zweetvos: de Everline van Busse? Ik ben zo fan van Busse he! Enig nadeel is dat ze best wel prijzig zijn :+ Voor mijn Shet had ik ooit eens een Busse Everline winterdeken in de uitverkoop gekocht (60 euro terwijl die normaal 120 is) en die deken ligt zo super op dat ronde tonnetje! En ook zeer slijt- en sloopvast!
Mmmm, misschien toch maar eens gaan overwegen om de Everline exceemdeken te halen dan.....

Opisop: hoe bevalt die deken van Agradi?

Hier gaat het nog steeds redelijk. Ze schuurt een klein beetje maar dat is onze eigen schuld.... pony heeft de laatste 2 weken praktisch niks uitgevoerd :o En aangezien wij het idee hebben dat regelmatige training ook helpt tegen haar schuren (afvoer van afvalstoffen) gaan we dat dus ook weer serieus aanpakken..... maar dan moet poownie natuurlijk geen ijzer los hebben zitten zoals nu :+ Die wordt er morgen weer wat vaster onder geslagen door hubby zijn meninstructeur (en tevens ex-hoefsmid) en maandag komt onze eigen hoefsmid weer.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:15

Ik las hier ergens dat bij verschillende paarden de manen gevlochten worden onder het eczeemdeken.
Mijn paard staat dus ook met een Rambo SIH en ik heb dit topic opgezocht omdat zijn manen tegenwoordig echt heel erg lijken uit te vallen. Ik heb de indruk dat hij nog steeds probeert te schuren met zijn deken aan en dat hij zo zijn manen kapot maakt. Telkens als ik het deken afneem, zijn zijn manen een stuk uitgedund en vallen ze ook heel erg uit. Zonder deken had hij al lang alles afgeschuurd, maar als het zo verder gaat heeft hij over enkele weken alsnog geen manen.
Zou het hiervoor helpen als ik de manen zou vlechten?

Edit: Mijn excuses voor mijn 'binnenvallen' in dit topic. Ik zal mijn paard ook nog even voorstellen. Het gaat dus om een 7jarige tuiger ruin (foto's: zie onderschrift) die sinds enkele jaren schuurt. Vorig jaar ben ik begonnen met een eczeemdeken, maar wel pas rond juli. Daarvoor heb ik altijd verschillende smeerseltjes gebruikt. Toen ik mijn paard op een dag met lichte brandwonden in de weide aantrof (door de combinatie zon+smeersel) ben ik per direct overgeschakeld op de rambo SIH. Vorig jaar merkte ik ook wel dat zijn manen toch wel wat dunner werden daardoor en ik was dus ook wel erg blij toen zijn deken uit mocht aan het einde van het "ZE-seizoen". Dit jaar vind ik dat hij toch wel erg vroeg 'last' heeft van zijn deken, daarmee bedoel ik dat zijn manen er echt slecht uit beginnen te zien. Vandaar dus mijn vraag: Wat is de gouden tip om de manen mooi te houden onder een eczeemdeken?
Alvast bedankt!

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:01

Ik heb gelijk de manen ingevlochten toen de deken op ging en tot nu toe geen last van uitvallende manen. Ja wel als ik de vlechten er eens in de week uithaal, maar dat is dan "oud" haar wat er hoe dan ook uitgevallen zou zijn.

Mijn deken heeft trouwens wel een tussenstukje tussen de voorbenen door. Bij mijn shet bedekt hij iig heel het stuk huid daar :D

Hebben jullie paarden nu ook zoveel last van de warmte met een eczeemdeken?
Hij heeft het echt warm en staat te zweten ook zie ik hem nu heel vaak in het zand liggen. Terwijl hij anders eigenlijk nooit ligt.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:18

En helpt het invlechten dan ook echt tegen uitvallende manen of alleen tegen afbrekende manen want ik heb de indruk dat ze bij mijn paard echt inclusief wortel uitvallen.
Ik ga het in ieder geval eens proberen.

Mijn paard kan altijd vrij goed tegen de warmte, dus hij lijkt er nu ook geen last van te hebben.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:25

Je moet ook niet te strak vlechten. Ik doe meestal het begin van de vlecht losjes en daarna strak vlechten. Als je paard zijn hals strekt dan trekt zijn huid niet zo omdat de vlechten losjes zitten.
Bij mijn het echte oude haren die eruit vallen want hij heeft nog steeds redelijke volle manen.
Behalve het deel waar de deken niet zit ...

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:44

De mijne heeft op het stuk het dichtste bij de schoft echt hele dunne manen. Die zijn altijd al vrij dun, maar nu dus helemaal. Op sommige stukken zijn de manen zelfs al weg, zo'n 2cm breed ofzo. Zijn manen voelen ook vrij vettig aan, maar toch ook heel breekbaar. Het lijkt wel of de manen zelf heel droog zijn, maar dat er dan een vettig randje rond zit. Zijn manenkam zelf is erg droog en schilferig.

jasperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:16

juleke schreef:
De mijne heeft op het stuk het dichtste bij de schoft echt hele dunne manen. Die zijn altijd al vrij dun, maar nu dus helemaal. Op sommige stukken zijn de manen zelfs al weg, zo'n 2cm breed ofzo. Zijn manen voelen ook vrij vettig aan, maar toch ook heel breekbaar. Het lijkt wel of de manen zelf heel droog zijn, maar dat er dan een vettig randje rond zit. Zijn manenkam zelf is erg droog en schilferig.

mijn pony lijkt dezelfde symptonen als jou pony te hebben met zijn manen zijn manen worden altijd heel snel vettig en vies ook al doe ik er niks in, maar zijn manenkam is wel gewoon normaal.

Maar wat ik me nu afvroeg is het niet veelste warm om zo'n exceem deken op te doen als het warm is natuurlijk is dit wel beter dan zijn hele lijf kapot schuren maar omdat mijn paard niet heel veel last ervan heeft en ik dus niet weet of ik moet kiezen uit een exceem of smeerseltjes?
Mijn paardje heeft het wel snel warm maar zijn er ook exceemdekens die de hitte buitenhouden?

renal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 18:46

is er nog iemand die efrata producten gebruikt of wil proberen,vraag me af of er wel iemand is die positief is,ik in ieder geval wel.[bijna geen jeuk meer]

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:19

Hallo, ik zit met een vraag.. maar voor ik het hele topic door moet gaan spitten... Hebben jullie het al eens ergens gehad over exceem bij een merrie die over gaat na de dracht?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:36

Veel merries hebben tijdens dracht en met het veulen aan de voet geen of minder last van eczeem maar daarna komt het gewoon weer terug hoor (uitzonderingen daar gelaten).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:05

Daar ben ik dus een beetje bang voor... merrie (6) had exceem maar met haar dracht en na de dracht is dit gestopt. Ze heeft nu weer mooie manen en staart, al 1,5 jaar. Ze gaat nu haar tweede zomer in zonder tekenen van exceem. Ik hoop heel hard dat ze er (door de dracht of misschien gewoon leeftijd?) overheen is gegroeid, of dat we moeten vrezen dat het terug zal komen.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:22

Nou er overheen groeien doen paarden niet het wordt eigenlijk alleen maar erger met de jaren. Kan ook iets anders zijn geweest natuurlijk maar ik ken meerder paarden die drachtig en met een veulen aan de voet nergens last van hebben gehad maar later wel weer.

Ik ga toch maar eens dat derfen bestellen. Arme poown haar uier is erg opgezwollen en ze bijt het echt kapot. Dat dat spul zwart is maakt niet uit ondanks dat het een lichte pony is want uier is toch ook zwart en ik geloof nou ook niet dat iemand de onderkant van mijn poown gaat bekijken. Jullie horen de resultaten. Verder gaat het goed, manen en staart zijn heel door de deken tis alleen het uier wat er niet meer uit ziet en de liezen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 23:58

Madeliefjes schreef:
Nou er overheen groeien doen paarden niet het wordt eigenlijk alleen maar erger met de jaren. Kan ook iets anders zijn geweest natuurlijk maar ik ken meerder paarden die drachtig en met een veulen aan de voet nergens last van hebben gehad maar later wel weer.

Ik ga toch maar eens dat derfen bestellen. Arme poown haar uier is erg opgezwollen en ze bijt het echt kapot. Dat dat spul zwart is maakt niet uit ondanks dat het een lichte pony is want uier is toch ook zwart en ik geloof nou ook niet dat iemand de onderkant van mijn poown gaat bekijken. Jullie horen de resultaten. Verder gaat het goed, manen en staart zijn heel door de deken tis alleen het uier wat er niet meer uit ziet en de liezen.

Ik stond Bobo vanmiddag in te vlechten en toen stond hij ontzettend naar zijn buik te slaan, toen heb ik een beetje derfen op zijn koker gesmeerd en toen was het gelijk nagenoeg over.

vanavond zijn we op wedstrijd geweest. De Jurry vroeg wat hij voor plekken had rond zijn ogen. Onze dochter heeft toen verteld dat dat kwam door ZE, kreeg ze een 9 :D voor verzorging van het geheel. daarmee kwam ze op 200 punten. *\o/*

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 08:42

Ik heb de Bit ontvangen, daar staat een heel artikel in over ZE, dat ga ik vanavond eens even goed lezen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:03

De Agradi bevalt prima, hij is alleen iets te lang voor Wisse, dus wel weer een vieze achterkant...
Hij blijft perfect liggen, met het masker om blijven de oortjes ook goed liggen.
Hij sluit wel erg hoog op de borst, dat is wat minder handig qua pasvorm.

Maar vor de warmere dagen alleen, denk ik dat dit een prima deken is!
Als je paard er net iets beter inpast (misschien had ik toch de 205 moeten nemen) en hij ligt dus iets eter, kan hij prima als eczeemdeken gebruikt worden voor paarden met lichte eczeem en zonder jeuk op de buik. Want die buikflap is meer voor de sier dan dat het de buik beschermd ;)

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:23

Ik heb juist door de warme dagen gekozen voor een eczeemdeken. De smeerseltjes zijn prima als het wat koeler of niet te zonnig is. Wanneer de zon gaat schijnen, krijg je door de smeerseltjes juist kans op brandwonden.
Ik krijg bij mijn paard ook niet de indruk dat hij het extra heet heeft door zijn deken. Wanneer ik hem even zonder deken buiten laat (bijvoorbeeld net na het longeren: mijn paarden staan aan huis en ik heb hier geen piste, dus ik longeer in de wei. Als ik dan klaar ben, laat ik hem even zonder deken in de wei zodat hij kan rollen) is hij altijd 'blij' dat ik met zijn deken kom aanlopen. Hij komt dan meteen naar mij toe en ik kan het deken zonder problemen aandoen. Hij zal dan nooit weglopen of vervelend doen. Als hij 'last' had van het deken, zou dit wel anders zijn denk ik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:26

Daar heb je gelijk in, maar als ik kon kiezen tussen warmte of jeuk, dan koos ik ook voor jeuk ;)
De meeste eczemers zien zeker het nut wel in van de deken en zullen de deken dan ook gewillig om laten doen!
Maar het is nu eenmaal een jasje, dus ze hebben het wel warmer met deken. Misschien niet bij ieder paard duidelijk merkbaar (zichtbaar) maar ik denk wel dat ze het allemaal warmer hebben.
Een goede vliegendeken voor een eczemer heeft imo ook een voering op hals en staart, anders gaan de knutjes er zo doorheen. Dus dan heb je ook hetzelfde als bij een eczeemdeken, de zon brandt niet rechtstreeks op de huid.

Ik kies wel voor vliegendeken bij warm weer, Wisse stond laatst al erg te zweten onder de Pagony.
Tja, hij kan prima in de schaduw staan bij ons, dus in die zin is het deels zijn eigen keuze natuurlijk ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:34