[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:20

Mienemuis: graag gedaan. Hoe weet je of je paard genoeg vitamines binnen krijgt, als ik vragen mag?

Aline4: Ieder zijn ervaring. Als jij het een fijne deken vind, prima toch! We kunnen blijven discussiëren, maar ieder blijft toch op zijn standpunt wat dat betreft.

Wat betreft ontwormen: vind het zo'n gedoe hé, bah wordt er weleens ziek van!

Puur azijn, heb ik al eens meegemaakt dat iemand zijn dier er helemaal mee ingoot. Of het eigenlijk hielp weet ik niet.

mienemuis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:33

Over die vitamines dat las ik ook ergens op Bokt. Dat bedoel ik met lastig, er lijkt overal wel een "maar' op te vinden. Ik doelde dus meer op het "maar' principe ;-), sorry, onduidelijk verwoord!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:39

tja, je kunt het laten onderzoeken natuurlijk (ellepel heeft dat ook gedaan dacht ik) verder is volgens mij bijna iedereen wel van mening dat een eczemer extra vitamines nodig is.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:45

wat een negativiteit over de rambo :+ echt een geweldige deken vooral in vergelijking met de pagony.

Hebben jullie de dekens alweer op ?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:45

ellepel schreef:
ik zou er wel een deken opdoen.

volgens mij is het toch zo dat als je die staart in zou pakken en mischa zou op de buik geprikt woren ze dan toch jeuk krijgen in de staart,of manen omdat daar de plek is waar het zich openbaart.

klinkt wel aannemelijk he ;)

ik heb bij appie er wel mentholpoeder ingesmeerd! hahaha hele witte staart,maar werkte wel goed tegen de jeuk :D

is het open?
zo niet dan kun je nog natuurazijn proberen.
gewoon hele staart insmeren en laten zitten,is goed tegen de jeuk

Tis open..

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:46

ellepel, dank voor je artikel. Geloof dat ik nu in korte tijd een ware knoflook goeroe ben geworden.. Hmm, als ik het zo allemaal eens lees, weet ik niet of ik het het proberen waard vind. Onder de deken is het goed in de hand te houden/voorkomen, met het knoflook voeren wild ik een extra maatregel nemen/testen, maar ik denk dat ik nog even heel goed ga nadenken of ik hier mee door ga.
Volgens mij had jij het ook geprobeerd op Ap toch en geen verandering bemerkt?

En met het onderzoeken, dat wil ik idd gaan doen! Vandaag dus mest weg gebracht voor een worm-ei telling en binnenkort breng ik nog een potje mest om het helemaal te laten onderzoeken, hopelijk poept ze dan wat sneller dan vandaag, net of madam het aanvoelde, normaal staan we al binnen 5 min. stil en nu liep ik kilometers met een tupperware bakje in mijn hand, haha.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:59

ontworming is vrij gemakkelijk ik heb voor school eens alle ontwormingen uitgezocht. daarbij houd mijn da precies bij wat wel en niet gedaan moet worden.

heb alweer beetje voor dekens zitte kijken maar wil eigenlijk 1 die ook de voorpluk/maantop goed beschermd.

dat mengsel van tea tree was met uierzalf?
en hoeveel moet je mengen?
zag toevallig dat we beide weer hadden op het werk dus ben van plan het morgen maar eens alvast mee te nemen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:29

mij is verteld dat je wat voor supplement dan ook niet langer dan een paar weken moet gebruiken.
dus koop je een pot knoflookpoeder of multivitamine of wat ook dat je die dan een week of 3-4 gebruikt,dan weer enkele weken stopt en zo verder..
dat zou beter zijn voor het lichaam, omdat je het dan zonder extra's weer op eigen kracht moet functioneren zeg maar..
ik heb wel knoflook geprobeerd hoor.
stalgenootje van me had knoflookolie,maar ik heb nooit enige verschil gemerkt eigenlijk .
maar je kunt het best proberne toch?
wie weet werkt het bij jouw dier harstikke goed!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:37

Ik geloof zelf niet echt dat knoflook heilig is, heb er geen verbeteringen bij bemerkt, het ging zelfs beter toen ik ermee stopte!

Gooi niet meer van alles in mijn dier, belast alles alleen maar meer, door dan weer dit, dan weer dat. Deken erop en heb potjes met uierzalf (1 gewone, 1 gemengd met tea tree, en 1 gemengd met mentholpoeder) en daar doe ik het mee.

Gaat hartstikke goed dus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:44

wat ik ook niet heb geprobeerd de afgelopen jaren...zalfje dit en zalfje dat, poedertje hier en daar.
tig verschillende kruiden.
beste werkt toch een deken en vitamientjes...bij appie dan he :j

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:46

MSophie schreef:
HanneRonja schreef:
onze wei is ook bemest. Met }:0 }:0 mest. Ze staan nu op een ander stukje land, met langer en ouder gras, daar gaan ze een paar uurtjes op.

Ik moet mijn deken nog bestellen. Valt een Boett deken ruim of juist niet? Weet namelijk niet welke maat ik moet kiezen. Vorig jaar ook een deken besteld, die te klein bleek (ander merk) en dat is toch zonde van het geld! Want met wat haartjes en stof er op nemen ze het niet meer terug. Gelukkig wel door kunnen verkopen maar niet voor het geld wat ik er voor betaald had. Dat wil ik dit jaar voorkomen!

Dus... Boett gebruikers laat u horen! Ik heb een breed groot paard, tinker van 1.63m. Ruglengte 130 cm

beste kun je dan mailen naar atorka ofz als je hem daar besteld teminste.. die verkoopt boett is de goedkoopste in NL..
ik vind dat boett perfect valt ik hem in maat 3 en mijn pony is 1,31 hihi maar goed hij zit super.. beste kun je gewoon ff mailen

Ok, bedankt! Is misschien inderdaad de beste optie

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:40

Al die verschillende supplementen, al die verschillende zalfjes.
Wat doet dat op zich al niet met het lichaam? Ook al lijkt een zalfje onschuldig, toch kan een huid hier behoorlijk van slag van raken. en ja dan helpt het niet (wordt gedacht, omdat er niets verbeterd), dus wordt er weer iets anders geprobeerd, huid moet hier ook weer aan wennen, tja en zo gaat de cirkel eigenlijk maar door.
Met supplementen net zo,ook daar moet aan gewend worden, ook al zijn het alleen maar vitamines.

Het lichaam is iets behoorlijk aparts!

Ik ben van mening dat je het beste met iets kunt beginnen (voer) ruim vóór het eczeem begint, anders krijgt het lichaam 2 dingen tegelijk te verduren. En dan hetzelfde product die zomer blijven gebruiken (met tussenstops uiteraard). Zalfjes net zo, smeer 1 ding op en geen 10 verschillende, elke week iets anders.

Ik beperk het ook, zoals ik in mijn vorige post al aangaf. En sindsdien gaat het met sprongen vooruit.

Nee, voor mij geen gekloot meer :n , er is toch niets wat echt daadwerkelijk helpt, helaas ;(
Ik zal wel blij zijn voor degene die HET wel is gelukt, het onder controle te kunnen houden d.m.v. een bepaald product.
Het eczeem zal toch altijd aanwezig blijven.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 13:52

halloo ik meld mij ook ik ben helaas ook in het bezit van 2 pony's met zomer exzeem...
gelukkig kan ik het bij de kleinste pony verhelpen met een deken.. eerste jaar ben ik er telaat mee begonnen maar vorigjaar alles gespaard en heeft hij niet geschuurd..
helaas heb ik ook nog een hengst...
hij heeft gelijk in de lente een dken gehad.. eest een boett die was met 2 weken stuk toen een dikke vliegedeken met hals van hh ook die ging stuk toen weer een soort boett maar dan goedkoper merk maar ook die ging stuk.. hij had GEEN manen meer en nog maar weinig staart.. de wortel was zelfs ontstoken ook schuurd hij zijn billen kaal en ontsteekt dat.. dus wie raad mij wat aan.?

ik heb iets over een injectie gehoord die de jeuk tegen zou gaan.. die moet je dan gebruiken tegen het schuren met daar bij een deken iemand ervaring?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:12

met dat inspuitmiddel bedoelen ze meestal het anti-schimmelmiddel dat met twee injectie met vijf weken tussentijd moest worden gegeven, ben de naam even kwijt. dit middel zou als bijwerking hebben dat jeuk veel minder werd.
mijn DA raadde het toendertijd af, had het idee dat als er bijwerkingen waren, deze ook heftig waren. ik weet echter dat het KWPN een aantal jaren de hengsten voor het verrichtingsonderzoek, verplichtte dit te gebruiken.

ook gebruiken ze nog steeds spuiten met cortico-steroiden om de reactie tegen te gaan, wel groot risico op bevangen worden.

er zijn ook DA's die wel eens kleine beetjes allergeen(heel erg fijn gemalen mugjes in een oplossing) inspoten om het lichaam te wennen, heb een onderzoek hierover gevonden (170 blz.)
heb het nog niet uit.

dus misschien even met een DA bellen wat kan of voor jouw geschikt is.

hengsten en dekens, dat is echt lastig, mijn hele voorraad winterdekens werd gesloopt voor ik op rhino overging. van het zelfde merk heb je ook rambo-eczeemdekens, er zijn iets verder terug een aantal mensen dat ze heeft, als ze net zo sterk zijn als de winterdekens, zijn ze te proberen, misschien kun je eerst wat tweedehansje proberen. een rambo of boett wordt wel heel prijzig als hij hem steeds sloopt.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:29

Jij bedoelt de injectie met insol denk ik :)
(werkte bij mijn paard niet overigens). Wel liet ik bij een echte doorbraak met jeuk, zo erg dat hij er zelf niet meer uitkwam, een spuit zetten met cortico steroiden. Deze spuit werkt maar 3 weken.

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:30

WANNEER MOET IK BENGINNEN MET HET OPDOEN VAN EEN ECZEEM DEKEN ?!
Wie kan hier alstjeblieft antwoor dop geven ?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:53

Ik kan je geen datum geven wanneer je dat moet doen. Vorig jaar ben ik eind maart begonnen volgens mij. Als de temperatuur overdag begint te stijgen en ik zie weer meer insecten dan krijgt hij hem op. Het is een beetje een gevoelskwestie, ik wacht het liefst zo lang mogelijk meestal bij de eerste keer schuren aan de manen of de eerste pluisstaart komt de deken weer te voorschijn. Hij staat al lang genoeg in dat ding ieder jaar. Hoewel er wel mensen zijn die dat dus al te laat vinden.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 14:58

tug schreef:
met dat inspuitmiddel bedoelen ze meestal het anti-schimmelmiddel dat met twee injectie met vijf weken tussentijd moest worden gegeven, ben de naam even kwijt. dit middel zou als bijwerking hebben dat jeuk veel minder werd.
mijn DA raadde het toendertijd af, had het idee dat als er bijwerkingen waren, deze ook heftig waren. ik weet echter dat het KWPN een aantal jaren de hengsten voor het verrichtingsonderzoek, verplichtte dit te gebruiken.

ook gebruiken ze nog steeds spuiten met cortico-steroiden om de reactie tegen te gaan, wel groot risico op bevangen worden.

er zijn ook DA's die wel eens kleine beetjes allergeen(heel erg fijn gemalen mugjes in een oplossing) inspoten om het lichaam te wennen, heb een onderzoek hierover gevonden (170 blz.)
heb het nog niet uit.

dus misschien even met een DA bellen wat kan of voor jouw geschikt is.

hengsten en dekens, dat is echt lastig, mijn hele voorraad winterdekens werd gesloopt voor ik op rhino overging. van het zelfde merk heb je ook rambo-eczeemdekens, er zijn iets verder terug een aantal mensen dat ze heeft, als ze net zo sterk zijn als de winterdekens, zijn ze te proberen, misschien kun je eerst wat tweedehansje proberen. een rambo of boett wordt wel heel prijzig als hij hem steeds sloopt.

oke naja ik heb geen idee aan de ene kant wil ik het best proberen.. want die pony heeft zo zo zo een jeuk dat het gewoone echt zielig is... hij houd geen straart over en zijn kont is gewoon helemaal kaal.. en ontstoken.. die exzeem deken zou ik wel willen proberen.. en inderdaad liefst 2e hans.. maar ja zie maar is een 2e hans deken tevinden en een shetland maat van dat merk...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 16:14

JuulAlexia schreef:
WANNEER MOET IK BENGINNEN MET HET OPDOEN VAN EEN ECZEEM DEKEN ?!
Wie kan hier alstjeblieft antwoor dop geven ?

kan nu al. hij moet op zodra di ek*tvliegjes actief worden en dat is niet afhankelijk van een datum, maar van der temperatuur. als het zonniger wordt krijgt die van mij haar deken weer op...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:29

Temperatuur is belangrijk, maar als het waait zoals nu, dan zie je echt geen knutjes hoor. Die kunnen heel slecht vliegen, vandaar dat je ze dus met wat wind niet ziet...

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:34

Een datum is er inderdaad niet.. ik merk het aan mijn pony ze word heel onrustig in de wei en loopt veel terwijl ze normaal rust zichzelf is..

moet je zelf echt even aankijken maar wacht niet te lang begin april is uiterste wel vind ik ! dan zijn die klote vliegen er weer volop al zie je ze zelfs misschien niet eens..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:43

vanmiddag toch even heel leuk staan kletsen met een paardentandarts... :D
volgens die meneer ligt het hele probleem van eczeemdieren bij de lever..de lever zuivert het bloed en als die lever niet goed zijn werk doet krijg je huidproblemen en allergische reacties.

hij had een heel mooi lang verhaal waar ook de suikers weer in terug kwamen.
paardenvoer moet zoveel mogelijk suikervrij zijn.

granenmix was het allermooiste voer.
goed voor de tanden, en goed voor de spijsvertering omdat ze langer kauwen en dus meer speeksel produceren ook weer goed voor de darmen.
en omdat die beter verteren was het bloed schoner en had de lever dus minder werk.

maar je moet wel granenmix zonder mais hebben want mais zat vol met suiker en is ook geen paardenvoer, mais is voor koeien want die moeten er meer melk van produceren...tja zit wel wat in he ;)

suikers in gras..kom je weer op het stukje wat ik hier laatst ook al neerzette.
toch belangrijk om je er es in te verdiepen!

lees dit es goed door:"
http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 1221&sall=

nou ja, ik betsel wel gewoon de marstall exzem voor appie hoor, granen mag hij er wel bij hebben want zit nl ook best veel energie in :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:54

Doe ik me toch weer wat goed :+
Met me granen! haha

Dat van de lever wist ik eigenlijk allang. }:0

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:55

ellepel schreef:
vanmiddag toch even heel leuk staan kletsen met een paardentandarts... :D
volgens die meneer ligt het hele probleem van eczeemdieren bij de lever..de lever zuivert het bloed en als die lever niet goed zijn werk doet krijg je huidproblemen en allergische reacties.

hij had een heel mooi lang verhaal waar ook de suikers weer in terug kwamen.
paardenvoer moet zoveel mogelijk suikervrij zijn.

granenmix was het allermooiste voer.
goed voor de tanden, en goed voor de spijsvertering omdat ze langer kauwen en dus meer speeksel produceren ook weer goed voor de darmen.
en omdat die beter verteren was het bloed schoner en had de lever dus minder werk.

maar je moet wel granenmix zonder mais hebben want mais zat vol met suiker en is ook geen paardenvoer, mais is voor koeien want die moeten er meer melk van produceren...tja zit wel wat in he ;)

suikers in gras..kom je weer op het stukje wat ik hier laatst ook al neerzette.
toch belangrijk om je er es in te verdiepen!

lees dit es goed door:"
http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 1221&sall=

nou ja, ik betsel wel gewoon de marstall exzem voor appie hoor, granen mag hij er wel bij hebben want zit nl ook best veel energie in :P

Ik heb dit voer ook, en er zitten volgens mij wel wat granen in, er zit volgens mij ook wel wat mais in, geplet dan wel.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:27

hoi ellepel,

bedankt voor het huiswerk.

over de lever ben ik nog geen link tegengekomen, maar al het bloed in het paardenlijf gaat door de lever, een gezond paard met een gezonde lever is al een echte 24 uurs fabriek, alle ziekte-
processen in het lichaam zorgen altijd voor overwerk in de lever. dus je kunt een bepaalde verbinding tussen ZE en lever, eigenlijk niet als onmogelijk uitsluiten.

het lijstje zoektermen wordt wel langer: mugjes, weer,kruiden,voer, glucose,fructaan,grassen en nu dus de lever. plus wat er in mijn eigen geheugen wel weer, aan nieuwe doordenkertjes ontstaat
.het blijft wel boeien en wat is er al veel onderzocht.
ik heb niet de illusie dat hier ergens een volledige oplossing staat, maar er is toch ook veel wat alleen maar verlichting kan brengen en alle beetjes helpen.